لیست کامل دانشگاه های هلند

سال‌های بسیاری است که هلند امکان تحصیلات تکمیلی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. آموزش باکیفیت، امنیت بالا، هزینه مناسب و شرایط مطلوب زندگی همه از مواردی هستند که به محبوبیت تحصیلی این کشور اضافه می‌کنند. چیزی که بیش از هر عامل دیگری داوطلبان خارجی را به تحصیل در هلند جذب می‌کند، امکان تحصیل به زبان انگلیسی است. همه ساله متقاضیان از نقاط مختلف دنیا برای دریافت پذیرش از هلند اقدام می‌کنند. اگر شما نیز مایل به تحصیل در این کشور هستید، مطالعه مقاله معرفی دانشگاه های هلند برایتان مفید خواهد بود.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های هلند؟

مهاجرت تحصیلی یکی از دردسترس‌ترین روش‌های مهاجرت به هلند است. بسیاری این راه را فرصتی برای استفاده از امکانات آموزشی و رفاهی کشور می‌دانند. در اینجا برخی از اساسی‌ترین مزایای تحصیل در هلند را بررسی می‌کنیم:

  • هنگامی که هلند را برای تحصیل انتخاب می‌کنید، این امکان را دارید که به زبان هلندی یا انگلیسی درس بخوانید. تقریبا تمامی رشته‌های تحصیلی در این کشور به هر دو زبان ارائه می‌شوند.
  • خوب است بدانید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های هلند نسبتا پایین است. با توجه به کیفیت آموزشی، شما شهریه مناسبی را به دانشگاه می‌پردازید. همچنین مخارج زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی، مقرون به‌صرفه است.
  • مؤسسات آموزشی کشور مدارک معتبر در سطح بین‌المللی را به دانشجویان می‌دهند. بنابراین، آن‌ها فرصت‌های شغلی مناسبی در هلند و سایر نقاط اروپا دارند. نرخ بیکاری ۳ درصدی نشان می‌دهد که فارغ‌التحصیلان دغدغه‌ای برای یافتن شغل مناسب در هلند نخواهند داشت.
  • کشور هلند دانشجویان بسیاری را از بیش از ۱۶۹ کشور دنیا می‌پذیرد. از این رو، جامعه‌ای چند فرهنگی در این کشور شکل گرفته است. افراد با تحصیل در هلند، با فرهنگ‌های متنوعی آشنا می‌شوند و یادگیری‌های فراوانی به دست می‌آورند.
  • یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه‌های هلند، برخورداری از سیستم آموزشی باکیفیت است. در این کشور، آموزش مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی ارائه می‌شود.
  • اگر به هلند راه پیدا کنید متوجه می‌شوید که این کشور در یکی از بهترین نقاط اروپا واقع شده است. شما دسترسی آسانی به کشورهای همسایه همچون آلمان، فرانسه، بلژیک و … خواهید داشت. برای این سفرها نیازی به ویزا یا مجوز دیگری ندارید.

لیست کامل دانشگاه‌های هلند

همان‌طور که اشاره شد، هلند در زمینه تحصیل و آموزش شهرت جهانی دارد. کیفیت بالای مؤسسات آموزشی این کشور همواره دانشجویان بین‌المللی به خود را جذب می‌کند. آن‌ها می‌توانند در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل شوند. در دانشگاه‌های هلند، دوره کارشناسی طی ۳-۴ سال، کارشناسی ارشد ۵/۱-۲ سال و دکترا طی ۴ سال ارائه می‌شوند. در برخی رشته‌های تحصیلی، مقطع فوق لیسانس ممکن است تا ۴ سال طول بکشد. سال تحصیلی در هلند از سپتامبر آغاز شده و ژوئن سال بعد به پایان می‌رسد. در ادامه لیستی از دانشگاه‌های این کشور تهیه کرده‌ایم. برای مشاهده فهرست کامل می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه علوم کاربردی هلیکن

دانشگاه علوم کاربردی ساکسیون

دانشگاه open هلند

دانشگاه علمی کاربردی Zeeland

دانشگاه علمی کاربردی بردا

دانشگاه علوم کاربردی آمستردام

دانشگاه علوم کاربردی Fontys

موسسه IHE Delft

دانشگاه علوم کاربردی HAN

دانشگاه علمی کاربردی HAS

موسسه تینبرگن

دانشگاه علوم کاربردی دامستاد

دانشکده مدیریت ماستریخت

دانشگاه علوم کاربردی Inholland

دانشگاه Wageningen

آکادمی هوانوردی CAE

دانشگاه هنر اوترخت

دانشگاه Amsterdam

دانشگاه علمی کاربردی Zuyd

دانشگاه Hanze گرونینگن

دانشگاه Utrecht

دانشگاه Leiden

دانشگاه Erasmus روتردام

دانشگاه صنعتی Delft

دانشگاه Groningen

دانشگاه Vrije آمستردام

دانشگاه Maastricht

دانشگاه Radboud

دانشگاه Tilburg

دانشگاه Twente

دانشگاه علوم کاربردی Windesheim

دانشگاه علوم کاربردی NHL Stenden

دانشگاه صنعتی Eindhoven

۱۰ دانشگاه برتر هلند

اگر به تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کنید، قطعا به دنبال دانشگاه‌های برتر کشور مقصد هستید. هلند نظام آموزشی معتبری داشته و دانشگاه‌های برجسته‌ای را در خود جای داده است. بسیاری از دانشگاه‌های هلند از بهترین دانشگاه‌های اروپا و حتی جهان به حساب می‌آیند. اعتبار بالای مؤسسات آموزشی این کشور عامل اصلی افزایش آمار دانشجویان بین‌المللی است. برای تحصیل در هلند، بهتر است با ده دانشگاه برتر این کشور آشنا شوید.

دانشگاه آمستردام

یکی از برترین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های هلند، دانشگاه آمستردام است. این دانشگاه در سال ۱۶۳۲ تأسیس شده و رشته‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌دهد. آمستردام مؤسسات تحقیقاتی زیادی دارد که اغلب بر روی موضوعاتی چون تنوع زیستی، نجوم، حقوق، اقتصاد رفتاری و … پژوهش می‌کنند. دو مؤسسه این دانشگاه نیز در یونان و روسیه مشغول به فعالیت هستند. دانشکده‌‌های آمستردام عبارتند از: دانشکده دندانپزشکی، اقتصاد و تجارت، علوم انسانی، حقوق، پزشکی، مهندسی و علوم اجتماعی و رفتاری.

رتبه جهانی (QS): ۵۸

دانشگاه تحقیقات واخنینگن

دانشگاه واخنینگن در شهر واخنینگن قرار دارد. این مرکز تحقیقات فعالیت خود از سال ۱۸۷۶ در عرصه علوم کشاورزی آغاز کرده و در سال ۱۹۱۸ به طور کامل تأسیس شده است. پژوهش‌های این مرکز بیشتر بر روی علوم گیاهی، علوم زیست محیطی، کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی متمرکز است. واخنینگین ظرفیت بالایی برای پذیرش دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارد. اگر به رشته‌هایی چون زیست‌شناسی، حسابداری، مدیریت منابع طبیعی، فناوری غذایی، مهندسی معماری و جنگلداری علاقه دارید، این دانشگاه گزینه مناسبی خواهد بود.

رتبه جهانی: ۱۲۴

دانشگاه اوترخت

یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های هلند، دانشگاه اوترخت است. این دانشگاه در سال ۱۶۳۶ تأسیس شده و طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید در مقاطع مختلف در رشته‌هایی چون زمین‌شناسی، پزشکی، حقوق، دامپزشکی و … مشغول به تحصیل شوید. در اوترخت، برنامه‌های درسی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشکده‌های این دانشگاه شامل موارد ذیل هستند:

  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده دامپزشکی

رتبه جهانی: ۱۱۲

دانشگاه لیدن

اگر می‌خواهید در دانشگاهی که بسیاری از دانشمندان و سیاستمداران تحصیل کرده‌اند، درس بخوانید باید دانشگاه لیدن را انتخاب کنید. این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های قدیمی هلند، در سال ۱۵۷۵ تأسیس شده است. لیدن ظرفیت ۲۸۰۰۰ نفری دارد و همه ساله دانشجویان خارجی زیادی را می‌پذیرد. روانشناسی، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، زیست‌شناسی و علوم دارویی از مهم‌ترین رشته‌های این مؤسسه آموزشی هستند. دانشگاه لیدن دارای ۶ دانشکده حقوق، پزشکی، باستان‌شناسی، ریاضات و علوم طبیعی، علوم اجتماعی و رفتاری و علوم انسانی است.

رتبه جهانی: ۱۳۱

از دیگر دانشگاه‌های هلند که شهرت جهانی دارد، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • دانشگاه اراسموس روتردام
  • دانشگاه فناوری دلفت
  • دانشگاه گرونینگن
  • دانشگاه ماستریخت
  • دانشگاه فناوری آیندهوون
  • دانشگاه تونته

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های هلند

متقاضیان تحصیل در هلند باید بدانند که مهاجرت تحصیلی طی دو مرحله انجام می‌گیرد: دریافت پذیرش دانشگاهی و گرفتن ویزای تحصیلی. دریافت نامه پذیرش با گذراندن مراحل پایین امکان‌پذیر است:

  • در مرحله اول، ابتدا لازم است فرد رشته و دانشگاه مورد نظر را انتخاب کند. حال با بررسی انتظارات خود و شرایط دانشگاه‌ها، می‌تواند چندین مرکز آموزشی را در لیست خود قرار دهد.
  • پس از ثبت نام در سامانه دولتی، می‌تواند مدارک و شرایط هریک از دانشگاه‌های انتخابی را بررسی کند. در این مرحله، مدارکی چون دیپلم ۱۲ ساله، مدارک تحصیلی قبلی و ریز نمرات، انگیزه نامه، رزومه تحصیلی، مدرک زبان و توصیه نامه برای دانشگاه ارسال می‌شوند.
  • توجه داشته باشید که برخی دانشگاه‌ها بازه زمانی خاصی را برای ارسال درخواست پذیرش مشخص می‌کنند. این زمان ممکن است برای دانشگاه‌های مختلف، متفاوت باشد.
  • پس از ارسال مدارک، دانشگاه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. در صورتی که شرایط متقاضی مورد قبول باشد، نامه پذیرش برای او ارسال می‌شود. در نهایت، نوبت به ثبت نام رسمی در دانشگاه و پرداخت شهریه ترم اول می‌رسد.

در ادامه برخی از اساسی‌ترین شرایط لازم جهت دریافت پذیرش از دانشگاه‌های هلند را مطالعه می‌کنیم.

سطح زبان مورد نیاز

همان‌طور که گفته شد، زبان آموزشی هلند انگلیسی یا هلندی است. شما بسته به دانشگاه انتخابی، باید مدرک معتبر یکی از این دو زبان را ارائه دهید. در بیشتر موارد، دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های انگلیسی زبان را انتخاب می‌کنند. در این صورت، بسته به مقطع تحصیلی خود باید نمره مشخصی در آزمون آیلتس داشته باشند.

مقطع تحصیلی

نمره آیلتس

کارشناسی

۶

کارشناسی ارشد

۵/۶

دکترا

۷ به بالا

شرط سنی

یکی از مواردی که در پذیرش دانشگاه‌های هلند مطرح می‌شود، سن است. با این که این کشور محدوده سنی برای تحصیل مشخص کرده، قوانین سختگیرانه در این مورد اعمال نمی‌کند. بنابراین، از این جهت دغدغه‌ای برای متقاضیان وجود ندارد. عموما حداکثر سن برای ورود به مقطع کارشناسی ۲۹ سال مشخص شده است. افرادی که قصد پذیرش در مقطع فوق لیسانس یا دکترا را دارند، بهتر است نهایتا تا ۴۰ سالگی اقدامات لازم را انجام دهند.

تمکن مالی

هنگامی که تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌های هلند می‌گیرید، داشتن تمکن مالی نیز اهمیت پیدا می‌کند. تمکن مالی بدین معنی است که دانشجو می‌تواند از پس هزینه‌های زندگی و تحصیل در هلند بربیاید. او حین دریافت ویزای تحصیلی، با ارائه مدارک کافی تمکن مالی خود را اثبات می‌کند. میزان تمکن مالی برای مهاجرت به این کشور بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود.

مدارک مورد نیاز

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، برای ورود به کشور و تحصیل در دانشگاه‌های هلند به ویزا نیاز دارند. شما تنها با داشتن نامه پذیرش از دانشگاه می‌توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید. در این مرحله، لازم است مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید. سپس به صورت آنلاین از سفارت هلند در کشور خود وقت بگیرید. مصاحبه با سفارت حضوری بوده و طی آن، مدارک لازم ارائه می‎شوند. توجه داشته باشید که کامل و بدون نقص بودن این مدارک تأثیر مثبتی بر روی پذیرش شما خواهد داشت. ضروری‌ترین مدارک مورد نیاز جهت گرفتن ویزای تحصیلی هلند عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به همراه ریز نمرات
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • بیمه نامه مسافرتی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • مدرک زبان

ارزان‌ترین دانشگاه‌های هلند

هلند یکی از برترین و معتبرترین کشورهای اروپایی در عرصه تحصیل است. طبیعی است که دانشجویان بیشماری قصد مهاجرت به این کشور را داشته باشند. با این حال، هزینه نیز از موارد مهمی است که جهت تحصیل در دانشگاه‌های هلند مطرح می‌شود. هزینه تحصیل در هلند بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی انتخابی متفاوت خواهد بود. مخارج مسکن، غذا، پوشاک و … نیز به سبک و شهر محل زندگی‌ فرد بستگی دارد.

برخی از دانشگاه‌های هلند هزینه کمتری برای ارائه خدمات آموزشی دریافت می‌کنند. این در حالی است که کیفیت آموزش در این دانشگاه‌ها تفاوتی با مراکز گران‌تر ندارد. بسیاری از دانشجویان نیز با دریافت بورسیه‌های تحصیلی و کار دانشجویی، هزینه‌های خود را تأمین می‌کنند. در اینجا برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های این کشور را نام می‌بریم:

  • دانشگاه دلفت
  • دانشگاه علوم کاربردری بردا
  • دانشگاه ماستریخت
  • دانشگاه رادبود
  • دانشگاه علوم کاربدری هاگو
  • دانشگاه گرونینگن
  • دانشگاه واخنینگن
  • دانشگاه تونته

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران

برخی دانشجویان ممکن است بعد از فارغ‌التحصیلی قصد بازگشت به کشور خود را داشته باشند. در این صورت، باید در دانشگاه‌های هلند که مورد تأیید وزارت علوم کشورشان هستند، درس بخوانند. با این کار، بدون نیاز به معادل‌سازی می‌توانند در کشور خود مشغول به کار شوند. وزارت علوم ایران نیز همه ساله لیستی از دانشگاه‌های دارای تأییدیه منتشر می‌کند. در این لیست، مراکز آموزشی هلند در سه سطح ممتاز، خوب و متوسط قرار می‌گیرند.

گروه ممتاز (الف)

دانشگاه آمستردام

دانشگاه فناوری دلفت

دانشگاه اوترخت

دانشگاه واخنینگن

دانشگاه لیدن

دانشگاه فنی آیندهوون

دانشگاه خرونینگن

دانشگاه اراسموس روتردام

دانشگاه تونته

دانشگاه وریج (آزاد) آمستردام

دانشگاه رادبود

دانشگاه ماستریخت

دانشگاه تیلبرگ

 

گروه خوب (ب)

آکادمی طراحی آیندهوون

دانشکده مدیریت ماستریخت

گروه متوسط (ج)

دانشگاه علوم کاربردی آمستردام

دانشگاه علمی کاربردی بردا

دانشگاه علوم کاربردی HAN

دانشگاه علوم کاربردی هانزه

دانشگاه علمی کاربردی HZ

موسسه آموزشی IHE Delft

انستیتوی مطالعات مسکن و توسعه شهری

دانشگاه علوم کاربردی NHL

دانشگاه بازرگانی ناینرود

دانشگاه علوم کاربردی روتردام

دانشگاه آموزش حرفه‌ای ساکسیون

دانشگاه تجارت و جامعه TIAS

دانشگاه علوم کاربردی ون هال لارنشتاین

دانشگاه علوم کاربردی ویندسهایم

دانشگاه علمی کاربردی زوید

 

بهترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل ایرانیان

با توجه به شرایط تحصیلی و رفاهی در هلند، این کشور قطعا یکی از بهترین گزینه‌های تحصیلی برای ایرانیان است. دانشجویان ایرانی بسیاری در هلند در رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل هستند. تنوع رشته‌ای‌ بالا موجب شده که افراد با علایق متفاوت، فرصت استفاده از امکانات تحصیلی این کشور را داشته باشند. در واقع بهترین دانشگاه برای دانشجویان ایرانی دانشگاهی است که مورد تأیید وزارت علوم ایران باشد.

بهترین دانشگاه‌های هلند براساس رشته تحصیلی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مهاجرت تحصیلی باید به آن توجه کرد، رشته انتخابی است. رشته‌هایی به عنوان بهترین رشته‌های تحصیلی هلند معرفی می‌شوند که با سطح علمی بالایی ارائه شوند و بازار کار خوبی داشته باشند. در ادامه با بهترین رشته‌های این کشور و دانشگاه‌های ارائه‌دهنده آن‌ها آشنا می‌‎شویم.

رشته تحصیلی

نام دانشگاه

علوم کشاورزی

دانشگاه لیدن، دانشگاه تونته

موسیقی

دانشگاه آمستردام

دامپزشکی

دانشگاه اوترخت

مهندسی مکانیک

دانشگاه تونته، دانشگاه علمی کاربردی فونتیس

پزشکی

دانشگاه آمستردام، دانشگاه Vrije، دانشگاه لیدن، دانشگاه ماستریخت

سؤالات متداول

۱. آیا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند کار همزمان با تحصیل داشته باشند؟

  • بله، آن‌ها می‌توانند ۱۶ ساعت در هفته کار کنند.

۲. آیا امکان تحصیل در دانشگاه‌های هلند بدون مدرک زبان وجود دارد؟

  • خیر، تحصیل در مقاطع مختلف تنها با ارائه مدرک زبان امکان‌پذیر است.

۳. وضعیت اقامت دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی چگونه است؟

  • افرادی که مشغول به کار تمام وقت بوده و مالیات پرداخت می‌کنند، می‌توانند اقامت دائم بگیرند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *