شرایط و هزینه های زندگی در اسلواکی

اسلواکی که در قاره اروپا واقع شده و یکی از کشورهای مطلوب برای مهاجران به حساب می‌آید. اتریش، لهستان، مجارستان و اوکراین از همسایگان کشور اسلواکی هستند. زبان رسمی این کشور زبان اسلواکی بوده و واحد پولی آن یورو است. کشور اسلواکی طبیعت بسیار زیبایی دارد و بخش زیادی از آن را نواحی کوهستانی تشکیل داده است. بدون شک اسواکی یکی از زیباترین طبیعت‌های جهان را دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم درباره شرایط و هزینه‌های زندگی در این کشور زیبا اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

معرفی مختصر کشور اسلواکی

کشور اسلواکی در مرکز قاره اروپا واقع شده است. این کشور طبیعت بی‌نظیری دارد و بیشتر بخش‌های آن را نواحی کوهستانی تشکیل داده است. زبان رسمی مردم این کشور زبان اسلوواک است. این زبان شباهت‌هایی با زبان چکی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید الفبای زبان اسلوواک از زبان لاتین گرفته شده است. در حال حاضر این کشور حدود ۵.۵ میلیون نفر جمعیت دارد. اسلواکی‌ها به سواد بسیار اهمیت می‌دهند و ۹۹ درصد مردم این کشور سواد دارند. براتیسلاوا مرکز کشور اسلواکی است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که براتیسلاوا تنها پایتخت در جهان است که با دو کشور مرز مشترک دارد.

همان طور که گفتیم اسلواکی یک کشور کوهستانی به حساب می‌آید. برخلاف اینکه بسیاری تصور می‌کنند که این کشور دارای آب و هوای سرد است، آب و هوای آن کاملا معتدل و فوق العاده خوب است. میانگین دما در گرم‌ترین ماه تابستان در این کشور به ۲۰ درجه سانتی گراد و در سردترین ماه به ۳- درجه سانتی گراد می‌رسد. شما در طول ماه‌های مختلف شاهد بارندگی و بارش باران در کشور اسلواکی خواهید بود. تابستان بهترین زمان برای سفر به این کشور است. با این حال، از آنجایی که بخش زیادی از این کشور را کوهستان‌ها تشکیل داده اند، بسیاری از افرادی که به ورزش اسکی علاقه دارند، فصل زمستان را برای سفر به این کشور انتخاب می‌کنند.

شرایط زندگی در کشور اسلواکی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فاصله شهر براتیسلاوا تا شهر وین که پایتخت اتریش است با قطار یا اتوبوس کمتر از یک ساعت است. به همین دلیل برخی از مردمان اسلواکی برای کار روزانه به اتریش می‌روند و در این کشور مشغول به کارند.

 بلیط رفت و برگشت به اتریش از طریق قطار ۵ یورو است. برای افرادی که بتوانند بلیطشان را به صورت اینترنتی تهیه کنند، این مبلغ ممکن است تا ۱ یورو نیز کاهش پیدا کند. مردم کشور اسلواکی از فرهنگ بالایی برخوردار هستند و جز مردمان شاد دنیا می‌باشند. از آنجایی که در این کشور هیچ پناهنده وجود ندارد، این موضوع باعث شده که مردم با مهاجران رفتار خوبی داشته باشند. شاید به همین دلیل است که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به اسلواکی مهاجرت کنند.

علاوه بر این، کشور اسلواکی اقتصاد خوبی دارد و بخشی اصلی اقتصاد آن را مشتریان خارجی تشکیل می‌دهد. تولید و صادرات ماشین آلات و خودرو و همچنین وسایل خانگی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را می‌چرخاند. ابا این حال، این کشور بخ لحاظ اقتصادی به آلمان وابسته است. کشور اسلواکی دارای منابع طبیعی نیز مانند مس، زغال سنگ، نمک، منگنز و مقدار کمی گاز و نفت است و درآمدی نیز از این راه دارد.

کیفیت و نرخ امید به زندگی در اسلواکی

مردمان کشور اسلواکی جز مردمان شاد دنیا هستند. آن‌ها زندگی نسبتا راحتی دارند و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در این کشور بالا است. بر اساس آخرین آمارهای انجام شده، نرخ امید به زندگی در این کشور برای آقایان ۷۱ سال و برای خانم‌ها ۷۹ سال است.

فرهنگ مهاجرپذیری در اسلواکی

همان طور که قبلا گفتیم، هیچ پناهنده‌ای در کشور اسلواکی وجود نداردو این مسئله باعث شده است که مردمان این کشور ارتباط خوبی با مهاجران داشته باشند. این مسئله باعث شده است که خیلی کشور اسلواکی را برای زندگی و مهاجرت انتخاب کنند. مردم اسلواکی از فرهنگ بالایی برخوردار هستند.

بازار کار و نرخ بیکاری در اسلواکی

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که کیفیت زندگی در یک کشور را نشان می‌دهد. از این رو بسیاری از مهاجرین قبل از وارد شدن به یک کشور ابتدا درباره آن تحقیق کرده تا ببنید که کیفیت زندگی در آن کشور چگونه است. به طور میانگین نرخ بیکاری در کشور اسلواکی حدود ۷.۴ درصد است. در این کشور برخی از مردم شبانه کار می‌کنند. ساعت کاری شیفت شب از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح است. معمولا مشاغل شبانه در این کشور درآمد بیشتری دارند.

میانگین درامد مشاغل مختلف در اسلواکی

واحد پولی کشور اسلواکی یورو است. در طی دهه گذشته، دستمزدها در این کشور، به صورت قابل توجهی افزایش یافته اند. میانگین بالاترین دستمزد در این کشور ۱۷۳۰ یورو و میانگین پایین‌ترین دستمزد ۶۰۰ یورو در هر ماه است. افرادی که در این کشور مشغول به کارند باید مجوز کار داشته باشند. مجوز کار در این کشور با سایر کشورهای اروپایی فرق دارد. بیشتر مجوزهای کشور اسلواکی ۲ساله هستند و این مجوز برای کارگران فصلی ۶ ماه است. مجوز کار قابل انتقال به افراد حقیقی و حقوقی دیگر نمی‌باشد.

میزان دریافتی حقوق بستگی به شغل فرد دارد. برای مثال، درآمد یک منشی در طول یک ماه ۸۰۰ یورو است. این در حالی است که ممکن است درآمد یک مدیر مالی تا ۴۲۰۰ یورو در ماه برسد.

مزایا و معایب زندگی در اسلواکی

همان طور که می‌دانید یک کشور به طور کامل نمی‌تواند خوب باشد. هر کشوری در کنار، مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. در رابطه با کشور اسلواکی نیز این امر صدق می‌کند. در ادامه درباره مزایا و معایب زندگی در این کشور اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مزایا

از جمله مزایای زندگی در کشور اسلواکی، ارزان بودن آن در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی است. علاوه بر این مردم این کشور صمیمی هستند و با آن‌ها احساس خوبی خواهید داشت. بافت شهری کشور اسلواکی بسیار تمیز و یکی از کشورهای مدرن و پیشرفته جهان است. افرادی که قصد دارند در اسلواکی کار کنند، امکان پیدا کردن کار برایشان بسیار راحتتر از سایر کشورها است.

معایب

برای زندگی در کشور اسلواکی یک سری معایب وجود دارد که باید مد نظر قرار داده شوند. از جمله معایب زندگی در این کشور می‌توان به دشواری یادگیری زبان اسلواک، کم جمعیت بودن شهرهای این کشور و اقتصاد ضعیف آن در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی اشاره کرد.

هزینه‌های زندگی در در اسلواکی

همواره یکی از مسائل مهمی که مهاجران به آن توجه می‌کنند، هزینه‌های زندگی در کشور مقصد است. هزینه زندگی در اسلواکی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. در ادامه درباره هزینه زندگی در این کشور به صورات جزئی توضیح می‌دهیم.

هزینه خوراک

خوراک یکی از نیازهای اصلی انسان است. از این رو، هر فرد همواره باید بخشی از درآمد خود را صرف خوراک کند. هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت در اسلواکی حدود ۶.۵ یورو است. در رستوران‌هایی مانند مک دونالد نیز فرد باید برای یک وعده غذایی همین مقدار هزینه کند. به طور میانگین یک خانواده چهار نفره باید در هر ماه بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ یورو برای مواد غذایی خانوار هزینه کنند.

هزینه مسکن

مسکن یکی دیگر از نیازهای اساسی انسان است. اجاره مسکن در کشور اسلواکی نیز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در این کشور حدود ۵۱۱.۵۵ یورو و اجاره چنین آپارتمانی در خارج از مرکز ۴۰۳.۱۱ یورو در ماه است. این مبلغ برای آپارتمان‌های ۳ خواب مرکز شهر ۸۱۵.۱۱ یورو و برای چنین آپارتمان‌هایی در خارج از مرکز ۶۵۸.۱۱ یورو در ماه است. در رابطه با خرید آپارتمان نیز، قیمت آپارتمان‌هایی که در مرکز شهر قرار دارند به ازای هر متر ۲.۷۶۵. ۲۸ یورو و برای آپارتمان‌های خارج از مرکز ۲.۱۷۸. ۵۸ یورو در ماه است.

هزینه پوشاک

پوشاک نیز یکی دیگر از نیازهای اصلی بشر است. هر فرد در قصول مختلف به لباس‌های گوناگونی نیاز دارد. به طور کلی، هزینه پوشاک در کشور اسلواکی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. برای مثال هزینه لباس‌های تابستانی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند زارا حدود ۳۱.۰۸ یورو است. هزینه یک جفت کفش نایک در این کشور ۶۶.۵۲ یورو است.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل نیز در اسلواکی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کمی پایین‌تر است. هزینه بلیط یک طرفه مترو در این کشور ۰.۹۰ یورو است. افراد می‌توانند از بلیط‌های ماهانه که در این کشور رایج است استفاده کنند. هزینه بلیط‌های ماهانه ۲۶.۰۰ یورو است. زمانی که شما در اسلواکی تاکسی می‌گیرید هزینه ورودی آن ۳ یورو و به ازای هر کیلومتر راهی که می‌رود ۱ یورو به مبلغ اضافه می‌شود. بنزین در این کشور ۱.۶۱ یورو قیمت دارد.

هزینه خدمات

افراد باید برای برخی از خدمات درمانی و پزشکی در این کشور هزینه‌های نسبتا پایینی را بپردازنند. بیشتر هزینه‌ها را در این بخش بیمه پرداخت می‌کند. در رابطه با باشگاه‌های ورزشی، هزینه باشگاه بدنسازی برای یک فرد بزرگسال به مدت یک ماه حدود ۳۰.۹۹ یورو است. برای افرادی که به ورزش تنیس علاقه دارند، اجاره یک زمین تنیس به مدت یک ساعت در آخر هفته‌ها ۱۱ یورو است. همچنین قیمت سینما رفتن در این کشور ۷ یورو است.

تحصیل فرزندان

در اسلواکی مانند سایر کشورها امکان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد. تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی برای دانشجویانی که کشورشان جز اتحادیه اروپا است رایگان می‌باشد. اما دانشجویانی که از کشورهای به جز کشورهای اتحادیه اروپا می‌آیند، باید بین ۲ تا ۵ هزار یورو بپردازند. در مقطع کارشناسی ارشد، اگر افراد بخواهند به دانشگاه‌هایی بروند که در آن‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود باید بین ۳ تا ۵ هزار یورو در سال بپردازند. برای شرکت در این دانشگاه‌ها فرد باید آیلتس ۶.۵ داشته باشد. در مقطع دکتری بیشتر دانشگاه‌های این کشور رایگان بوده و حتی در زمان تحصیل به دانشجو مبلغی نیز پرداخت می‌گردد.

ارزانترین و گرانترین شهرهای اسلواکی برای زندگی

اسلواکی یک کشور کوچک است و شهرهای کمی دارد. بیشتر شهرهای این کشور به لحاظ شرایط اقتصادی مشابه هم هستند. براتیسلاوا که پایتخت این کشور است یکی از شهرهای راهبردی و مهم آن نیز به حساب می‌آید. این شهر بسیار جذاب و دیدنی است. هرساله گردشگران زیادی از این شهر دیدن می‌کنند. هزینه زندگی در این شهر از سایر شهرهای این کشور گران‌تر است. دومین شهر گران اسلواکی، کوشیسته می‌باشد که اخیرا توجه‌ها به سمت آن جلب شده است.

از شهرهای ارزان این کشور می‌توان به شهر ترناوا و بانسکا اشاره کرد. با این حال، باید بگوییم که تفاوت هزینه‌ها در شهرهای این کشور خیلی قابل توجه نیست.

بهترین شهرهای اسلواکی برای زندگی ایرانیان

مانند سایر کشورهای دیگر، برخی از شهروندان ایرانی نیز به اسلواکی مهاجرت کرده و در این کشور ساکن هستند. بر اساس آخرین آمارهای انجام شده، حدود ۱۱۴۰ نفر از ایرانی‌ها در این کشور ساکن هستند. بیشتر این افراد از طریق مهاجرت کاری، تحصیلی و یا سرمایه‌گذاری وارد این کشور شده اند. بیشتر ایرانی‌ها در پایتخت این کشور یعنی براتیسلاوا زندگی می‌کنند. همچنین برخی از آن‌ها در شهر کوشیسته ساکن هستند.

بهترین شهرهای اسلواکی برای تحصیل

اسلواکی دانشگاه و مراکز آموزشی زیاد و معتبری را در خود جای داده است. بهترین شهرهای این کشور برای تحصیل شامل شهرهای براتیسلاوا، بانسکا، کومورنو، کوییس و نیترا می‌شود. در این شهرها دانشگاه‌های زیادی قرار دارد. گرفتن ویزای تحصیلی از این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی آسانتر است.

بهترین شهرهای اسلواکی برای کار

اسلواکی یک کشور پیشرفته اروپایی و در این حال ارزان قیمت است. افرادی قصد دارند با هدف کار وارد این کشور شوند بهتر است که روی شهرهای مهم آن تمرکز کنند. از جمله بهترین شهرهای این کشور برای کار می‌توان به براتیسلاوا، نیترا، زیلینا، پرسف، لووکا و بانسکا اشاره کرد. در این شهرها امکان پیدا کردن کار بسیار بیشتر از سایر شهرهای این کشور است.

امیدواریم که مطالب ما برایتان مفید واقع شود. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱. زندگی در اسلواکی چه مزیت‌هایی دارد؟

زندگی در کشور اسلواکی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است. از طرفی گرفتن ویزای کاری و تحصیلی این کشور راحت‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. علاوه بر این، بافت شهری کشور اسلواکی بسیار تمیز و یکی از کشورهای مدرن و پیشرفته جهان است.

۲. آیا تحصیل به زبان انگلیسی در کشور اسلواکی امکان‌پذیر است؟

بله. در برخی از دانشگاه به ویژه در سطح کارشناسی ارشد و بالاتر تدریس به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد. اما این دانشگاه‌ها رایگان نیستند و افراد باید با توجه به مقطع و رشته تحصیلی‌شان مبلغی بین ۳ تا ۵ هزار یورو در سال پرداخت کنند.

۳. گرانترین شهرهای اسلواکی کدام‌ها هستند؟

براتیسلاوا و گوشیسته از جمله گرانترین شهرهای کشور اسلواکی هستند. با این وجود، اختلاف هزینه‌ها خیلی فاحش نیست و تقریبا همه شهرهای این کشور در یک سطح قرار دارند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *