بهترین کشور اروپایی برای مهاجرت ایرانیان

بسیاری از شما اروپا را با نام قاره سبز می‌شناسید؛ قاره‌ای که آب و هوای معتدل داشته و مناظر طبیعی سرسبزی را در خود جای داده است. افراد با ملیت‌های گوناگون در این قاره زندگی می‌کنند. آن‌ها زندگی باکیفیت و امنی را در کشورهای اروپایی تجربه می‌کنند. شما نیز ممکن است در فکر مهاجرت به اروپا باشید.

فهرست مطالب

سال‌های طولانی است که کشورهای اروپایی پذیرای مهاجرین از سراسر جهان هستند. آمار مهاجرت به این کشورها از اواخر قرن بیستم افزایش چشمگیری داشته است. شرایط مطلوب زندگی، موقعیت‌های شغلی متعدد، امکانات تحصیلی پیشرفته و درآمد بالا همه از مزایای زندگی در اروپا هستند. همه ساله شمار زیادی از افراد با هدف زندگی، کار، سرمایه‌گذاری و تحصیل به اروپا مهاجرت می‌کنند. در این میان ایرانیان بسیاری نیز خواهان نقل مکان به کشورهای اروپایی هستند. اگر قصد مهاجرت به اروپا را دارید، خوب است که با بهترین کشورهای آن آشنا شوید. در ادامه مزایای مهاجرت و بهترین کشورهای اروپا برای اهداف مختلف مهاجرتی را بررسی خواهیم کرد.

مزایای مهاجرت به اروپا

هنگامی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرید، قطعا اهداف مهمی را دنبال می‌کنید. شما برای رسیدن به این اهداف، تغییر بزرگی را در زندگی‌تان می‌پذیرید. شاید حیاتی‌ترین مرحله در این مسیر، انتخاب مقصد مناسب باشد. کشورهای مختلف اروپا از برترین مقاصد مهاجرتی در سطح جهان به حساب می‌آیند. این کشورها همواره امکان زندگی مرفه و راحت را برای شهروندان و مهاجرین فراهم می‌کنند.

شما ممکن است برای رهایی از مشکلات اقتصادی تصمیم به مهاجرت بگیرید. دور از انتظار نیست که اروپا را بدین منظور انتخاب کنید. چرا که اکثر کشورهای اروپایی در لیست قدرتمندترین اقتصادهای جهان قرار دارند. ثبات اقتصادی و پایین بودن نرخ بیکاری، موجب افزایش چشمگیر نقل مکان به اروپا شده است.

برخی از متقاضیان با هدف تحصیل در دانشگاه‌های معتبر مهاجرت می‌کنند. خوب است بدانید که شمار زیادی از دانشگاه‌های عالی‌رتبه بین‌المللی در کشورهای مختلف اروپا قرار دارند. شما با دریافت مدرک معتبر از این دانشگاه‌ها می‌توانید در نقاط مختلف جهان مشغول به کار شوید.

در ادامه، به سایر مزایای مهاجرت به اروپا اشاره می‌کنیم:

  • تجربه زندگی امن و مدرن
  • امکان مهاجرت خانوادگی
  • استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان
  • امکان دریافت کمک هزینه تحصیلی
  • موقعیت‌های شغلی متنوع
  • امنیت شغلی
  • امکان مسافرت به کشورهای حوزه شینگن بدون نیاز به ویزا
  • آب و هوای معتدل
  • تنوع فرهنگی
  • جاذبه‌های طبیعی فراوان

 معرفی بهترین کشورها برای مهاجرت به اروپا

همان‌طور که گفته شد، دلایل زیادی برای برگزیدن اروپا به عنوان مقصد مهاجرتی وجود دارد. به همین دلیل، انتخاب مقصد مناسب از میان تمام کشورهای اروپایی کار دشواری خواهد بود. برای این کار، ابتدا لازم است شرایط و اولویت‌های خود را در نظر داشته باشید. به همین دلیل است که افراد مختلف کشور متفاوتی را به عنوان بهترین مقصد انتخاب می‌کنند. همچنین باید شرایط زندگی در کشورهای مختلف را به دقت بررسی کنید. در این مسیر، بهتر است از یک مشاور مهاجرتی باتجربه کمک بگیرید. در اینجا قصد داریم برخی از برترین کشورهای قاره اروپا را بشناسیم.

۱. سوئیس؛ کشوری امن و البته مدرن

یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت به اروپا، سوئیس است. بسیاری این کشور را به آب و هوای دلپذیر، مناظر طبیعی زیبا و خوراکی‌های متنوع آن می‌شناسند. زندگی باکیفیت، امنیت بالا و خدمات درمانی و بهداشتی عالی از مهم‌ترین مزایای زندگی در سوئیس به حساب می‌آیند. اقتصاد فعال و روبه رشد آن موجب ایجاد موقعیت‌های شغلی متعدد و کاهش نرخ بیکاری شده است.

اگر با هدف ادامه تحصیل به سوئیس مهاجرت می‌کنید، باید بگوییم که انتخاب فوق‌العاده‌ای داشته‌اید. شما می‌توانید در سیستم آموزشی معتبر کشور درس بخوانید. شما با تحصیل در سوئیس، امکان دریافت بورسیه و یافتن شغل مناسب بعد از فارغ‌التحصیلی را خواهید داشت. اگر در یک زمینه خاص تخصص و یا سابقه کاری دارید، بهتر است برای دریافت ویزای کاری سوئیس اقدام کنید.

۲. پرتغال؛ کشوری مناسب ایرانیان

شاید مهم‌ترین چیزی که پرتغال را به یک مقصد پرطرفدار برای مهاجرت به اروپا تبدیل کرده است، هزینه پایین زندگی در آن باشد. با سکونت در شهرهای کوچک‌تر، مخارج زندگی در پرتغال کمتر نیز خواهد شد. همه ساله توریست‌های بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به این کشور سفر می‌کنند. پرتغال می‌تواند انتخاب‌ آن دسته از مهاجرینی باشد که به دنبال کشوری آرام، مهاجرپذیر و خوش آب و هوا هستند. زندگی باکیفیت، اقتصاد روبه رشد، درآمد بالا و امکانات تحصیلی پیشرفته از مهم‌ترین مزایای زندگی در پرتغال محسوب می‌‎شوند.

یکی از رایج‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور، سرمایه‌گذاری است. دولت پرتغال شرایط مناسبی را برای گرفتن ویزای طلایی فراهم کرده است. در این روش، متقاضی با سرمایه‌گذاری در بخش ملک می‌تواند اقامت کشور را به دست آورد. در روش سرمایه‌گذاری، ضرورتی برای حضور ۶ ماهه در پرتغال وجود ندارد. 

۳. آلمان؛ کشوری فعال و مرفه

آلمان انتخاب بسیاری از ایرانیان برای مهاجرت به اروپا است. استانداردهای بالای زندگی موجب شده که درصد بالایی از مهاجرین با خانواده خود به این کشور مهاجرت کنند. آلمان یکی از قطب‌های اقتصادی در سطح بین‌المللی به حساب می‌آید. افراد با زندگی در این کشور فرصت‌های شغلی متعدد و مناسبی را پیش‌رو دارند. همچنین از کیفیت زندگی و سطح درآمد خود راضی هستند. خوب است بدانید زمانی که آلمان را برای مهاجرت انتخاب می‌کنید، نگرانی از بابت خدمات بهداشتی و درمانی نخواهید داشت.

بسیاری با هدف بهره‌مندی از امکانات آموزشی پیشرفته، آلمان را انتخاب می‌کنند. آن‌ها با گرفتن پذیرش از یک دانشگاه‌ آلمانی و دریافت ویزای تحصیلی، وارد کشور می‌شوند. نکته مهم این است که هزینه تحصیل در آلمان چندان زیاد نیست.

کشور آلمان از سال ۲۰۲۱ تغییراتی در قوانین کار خود ایجاد کرده است. طبق این قوانین، نیروی کار مهاجر با شرایط آسان‌تری می‌تواند وارد کشور شده و مشغول به کار شود. با توجه به اقتصاد قدرتمند و پویای آلمان، برخی از مهاجرین از طریق سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند. دولت نیز از افرادی که قصد راه‌اندازی کسب و کار جدید در کشور را دارند، حمایت می‌کند.

۴. اتریش؛ کشوری پرجنب و جوش و زیبا

یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت به اروپا، اتریش است. این کشور تعداد زیادی از بناهای تاریخی و فرهنگی و مناظر طبیعی زیبا را در خود جای داده است. اتریش زندگی باکیفیت و مطلوبی را به شهروندان خود ارائه می‌دهد. امنیت بالا، نظام درمانی پیشرفته، نرخ پایین بیکاری و فرصت‌های شغلی متنوع همه از مزایای زندگی در اتریش هستند. جالب است بدانید که شما برای بهره‌مندی از این امکانات رفاهی، مخارج چندانی نخواهید داشت.

یکی از مواردی که موجب شهرت جهانی اتریش شده، سیستم آموزشی معتبر و کم هزینه آن است. دانشجویانی که به زبان آلمانی تسلط دارند، امکان تحصیل رایگان را خواهند داشت. دانشجویان ایرانی نیز می‌توانند برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش اقدام کنند.  

اگر در فکر مهاجرت به اروپا و راه‌اندازی کسب و کار جدید هستید، اتریش گزینه مناسبی خواهد بود. دولت به منظور ورود سرمایه به کشور و ایجاد موقعیت‌های شغلی جدید، از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند. برخی از متقاضیان نیز با داشتن مهارت کافی در یک زمینه خاص، موفق به گرفتن ویزای کاری می‌شوند. به خاطر داشته باشید که تسلط به زبان آلمانی شرایط شما برای راه یافتن به اتریش را راحت‌تر می‌کند.

۵. سوئد؛ کشوری صلح طلب و شاد

سوئد به عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور حوزه اسکاندیناوی شناخته می‌شود. این کشور فعالیت گسترده‌ای در زمینه انواع هنر از جمله موسیقی دارد. مهاجرین با انتخاب سوئد، از بالاترین استانداردهای زندگی برخوردار می‌شوند. این کشور دارای اقتصاد پویا و نرخ بیکاری پایین است. به همین دلیل، افراد به راحتی می‌توانند شغل مورد نظر خود را بیایند و امنیت شغلی داشته باشند. با توجه به موارد ذکر شده، درصد بالایی از مهاجرین ایرانی سوئد را برای مهاجرت به اروپا انتخاب می‎کنند.

وجود دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و ارائه بورسیه‌های تحصیلی از دیگر مزایای مهاجرت به سوئد محسوب می‌شوند. دانشجویان علاوه بر داشتن زندگی راحت، از امکانات آموزشی فوق‌العاده نیز استفاده می‌کنند.

اگر هدف شما از مهاجرت به اروپا، کار و سرمایه‌گذاری است، سوئد گزینه‌ مناسبی خواهد بود. سوئد بازار کار پررونقی دارد. متقاضیان با دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای سوئدی می‌توانند وارد کشور شده و کار خود را آغاز کنند. برخی نیز از طریق سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف به این کشور مهاجرت می‌کنند.

۶. فرانسه؛ کشوری دارای فرهنگ و تاریخ غنی

بسیاری از شما با شنیدن نام فرانسه، جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی فراوان آن را در ذهن‌تان مرور می‌کنید. این کشور قدمت زیادی دارد و در حال حاضر، یکی از مدرن‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آید. شاید برای شما جالب باشد که در آب و هوای دلپذیر این کشور از خوردن خوراکی‌های متنوع آن لذت ببرید.

فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی جهان به حساب می‌آید. دانشگاه‌های برجسته این کشور همه ساله پذیرای داوطلبان بسیاری از نقاط مختلف دنیا هستند. خبر خوب این است که دانشجویان مهاجر نیز می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی و سایر امکانات آموزشی فرانسه بهره‌مند شوند. آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی در مدتی کوتاه وارد بازار کار کشور خواهند شد.

بسیاری با هدف سرمایه‌گذاری تصمیم به مهاجرت به اروپا می‌گیرند. در این صورت، فرانسه یکی از کاندیدهای جدی آن‌ها خواهد بود. مهاجرین می‌توانند در زمینه‌هایی چون کشتی‌سازی، فرآوری مواد غذایی و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند.

بهترین مقصد تحصیلی برای مهاجرت به اروپا

مهاجرت تحصیلی یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت به اروپا محسوب می‌شود. چرا که بیشتر کشورهای اروپایی شرایط آسان و قابل دسترسی را برای این روش مهاجرتی در نظر گرفته‌اند. متقاضیان از سراسر دنیا می‌توانند ویزای تحصیلی بگیرند و از امکانات آموزشی بی‌نظیر اروپا بهره‌مند شوند. این قاره شمار زیادی از برترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده است. شما می‌توانید برای تحصیل در مدارس و مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی (لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) اقدام کنید. شرایط کشورهای مختلف برای پذیرش دانشجویان خارجی متفاوت خواهد بود.

اگر می‌خواهید در یک کشور اروپایی تحصیل کنید، بهتر است مواردی چون هزینه تحصیل، گپ تحصیلی، شرایط سنی و مدرک زبان را در نظر داشته باشید. در ادامه لیستی از بهترین مقاصد تحصیلی اروپا تهیه کرده‌ایم. سیستم آموزشی این کشورها از کیفیت بالایی برخوردار است. مؤسسات آموزشی آن‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای در رتبه‌بندی جهانی دارند.

  • آلمان
  • هلند
  • اسپانیا
  • ایتالیا
  • پرتغال
  • دانمارک
  • فنلاند
  • سوئد
  • نروژ
  • سوئیس
  • لهستان
  • فرانسه

بهترین مقصد کاری برای مهاجرت به اروپا

یکی از رایج‌ترین روش‌های مهاجرت به اروپا، اقدام از طریق ویزای کاری است. کشورهای اروپایی فعالیت‌های اقتصادی گسترده و متنوعی دارند. از این رو، همواره به دنبال جذب نیروی کار ماهر از نقاط مختلف جهان هستند. افزایش میانگین سنی و کمبود نیروی کار جوان نیز آمار مهاجرت را بالا برده است. اگر در یک زمینه خاص تحصیل کرده‌اید و تخصص دارید، شانس بیشتری برای گرفتن ویزای کاری خواهید داشت. پیش از اقدام، لازم است بازار کار و نرخ بیکاری را در کشور مقصد بررسی کنید. مهاجرت کاری به اروپا از طریق دو نوع ویزا انجام می‌گیرد:

  1. ویزای جاب سیکر

این ویزا در واقع ویزای جستجوی کار است. شما با داشتن رزومه خوب موفق به دریافت آن می‌شوید. در این صورت، باید مدت مشخصی در کشور حضور داشته و به دنبال شغل مورد نظر باشید. آلمان و اتریش از جمله کشورهای صادر کننده ویزای جاب سیکر هستند.

  1. ویزای جاب آفر

شرط اصلی گرفتن این نوع ویزا، داشتن یک پیشنهاد کاری از کشور مقصد است. در این روش برای مهاجرت به اروپا، لازم است یک کارفرما یا شرکت از کشور مورد نظر برای شما دعوت‌نامه کاری رسمی صادر کند.

در اینجا به تعدادی از بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت کاری اشاره می‌کنیم:

  • آلمان
  • نروژ
  • هلند
  • اسپانیا
  • سوئیس

بهترین مقصد سرمایه‌گذاری برای مهاجرت به اروپا

برخی از متقاضیان از طریق سرمایه‌گذاری امکان مهاجرت به اروپا را به دست می‌آورند. چیزی که آن‌ها را به این کار تشویق می‌کند، شرایط اقتصادی و اجتماعی مساعد کشورهای اروپایی است. این کشورها از برترین قدرت‌های اقتصادی در سطح جهان به حساب می‌آیند. بنابراین، افرادی که در اروپا سرمایه‌گذاری می‌کنند از این که سرمایه‌شان رشد قابل توجهی خواهد کرد، تقریبا مطمئن هستند. شما ممکن است از طریق روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در اروپا اقدام کنید. خرید ملک، ثبت شرکت، تمکن مالی و راه‌اندازی کسب و کار از جمله این روش‌ها هستند. نکته مهم این است که هنگام انتخاب روش، باید شرایط کشور مقصد را نیز در نظر داشته باشید. برخی کشورها ممکن است بستر مناسبی برای خرید ملک باشند و برخی دیگر شرایط مساعدی برای کارآفرینی داشته باشند. بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت سرمایه‌گذاری عبارتند از:

  • انگلستان
  • سوئیس
  • آلمان
  • اسپانیا
  • پرتغال
  • یونان
  • قبرس

مراحل مهاجرت به اروپا

همان‌طور که اشاره شد، کشورهای اروپایی به عنوان کشورهایی مهاجرپذیر شناخته می‌شود. متقاضیان از طریق روش‌های مختلفی می‌توانند به این قاره مهاجرت کنند. بسته به این که انتخاب شما کدام کشور است و از چه طریقی قصد ورود به آن را دارید، مراحل مهاجرت متفاوت خواهد بود. با این حال، برخی اقدامات میان تمام کشورهای اروپایی مشترک است.

  • شما برای مهاجرت به تمام کشورهای اروپایی به ویزای مهاجرتی نیاز دارید. نوع ویزا بسته به مسیری که برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید، متفاوت است.
  • در ابتدا لازم است فرم درخواست ویزا را پر کرده و مدارک مورد نیاز را آماده کنید. هر کشوری مدارک خاصی را برای صدور ویزا مشخص می‌کند. روش مهاجرتی نیز تعیین کننده مدارک مورد نیاز خواهد بود.
  • نامه درخواست ویزا و سایر مدارک طی قرار مصاحبه‌ای به سفارت کشور مورد نظر ارائه می‌شوند. مهم‌ترین مدارک لازم جهت گرفتن هر نوع ویزای مهاجرتی عبارتند از:
  • پاسپورت دارای اعتبار کافی
  • عکس پاسپورتی
  • بیمه مسافرتی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • پس از آن، سفارت بررسی‌های لازم را انجام داده و نتیجه را به شما اعلام می‌کند.

جالب است بدانید که مهاجرت به کمک ویزای تحصیلی بهترین مسیر برای ورود به اروپا محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در این قاره واقع شده‌اند. شرایط این دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان مهاجر عموما آسان و قابل دسترس است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *