شرایط مهاجرت داروسازان به استرالیا

استرالیا بزرگ‌ترین کشور قاره اقیانوسیه و یکی از پهناورترین کشورهای جهان به حساب می‌آید. کانبرا به عنوان پایتخت کشور شناخته شده و سیدنی و ملبورن نیز از مهم‌ترین شهرهای آن هستند. جالب است بدانید که تجارت و کشاورزی استرالیا را به یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل کرده‌اند. به همین دلیل است که بسیاری این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. مهاجرت داروساز به استرالیا از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت کاری به این کشور محسوب می‌شود.

فهرست مطالب

سیستم بهداشتی و درمانی پیشرفته و دستیابی به موقعیت شغلی بهتر جدی‌ترین عاملی است که داروسازان را به استرالیا جذب می‌کند. آن‌ها همچنین مایلند زندگی باکیفیت را در کنار سطح درآمد بالا تجربه کنند. این کشور همانند سایر کشورهای پذیرای داروسازان (آمریکا، کانادا، سوئد، امارات و …)، امتیاز دریافت ویزا کاری را در اختیار این گروه از مهاجرین قرار داده است. چرا که قصد دارد با جذب نیروی کار بین‌المللی، کمبود نیروی مورد نیاز خود را در این زمینه جبران کند. در ادامه مقاله مطالبی را پیرامون شرایط مهاجرت داروساز به استرالیا و معادل‌سازی مدرک و همچنین مشاغل مورد نیاز و بازار کار این تخصص مطالعه خواهیم کرد.

شرایط لازم جهت مهاجرت داروساز به استرالیا

داروسازان بسیاری از نقاط مختلف جهان برای کسب تجارب بیشتر و ارتقا سطح شغلی خود، تصمیم به دریافت ویزای کاری و مهاجرت به استرالیا می‌گیرند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، لازم است بدانید که تنها واجدین شرایط می‌توانند برای مهاجرت داروساز به استرالیا اقدام کنند. از این رو، خوب است پیش از اقدام با الزامات این شیوه مهاجرتی آشنا شوید.

  • ارائه مدرک تحصیلی مقطع لیسانس یا فوق لیسانس، از مهم‌ترین شرایط مهاجرت داروسازان به استرالیا محسوب می‌شود. البته لازم است مدرک مورد تأیید سازمان‌های رسمی کشور استرالیا قرار گیرد. با توجه به تخصصی بودن رشته داروسازی، فرد باید تحصیل خود را با نمرات بالایی به پایان رسانده باشد.
  • مدرک زبان معتبر نیز از دیگر لازمه‌های مهاجرت کاری داروسازی به این کشور است. شما با داشتن نمره ۷ در آیلتس، می‌توانید برای سایر مراحل اقدام کنید.
  • در این شکل از مهاجرت، سابقه شغلی نیز مطرح است. متقاضیان باید مدارکی را پیرامون سوابق کاری و پژوهشی (مقالات چاپ شده) خود ارائه دهند. این مدارک توسط سازمان مربوطه در استرالیا بررسی خواهد شد.
  • در مهاجرت داروساز به استرالیا، معادل‌سازی مدرک تحصیلی ضرورت دارد. بدین منظور، لازم است ابتدا متقاضی در اداره (انجمن) داروسازی کشور ثبت نام کند.

سازمان‌های تأیید کننده مدارک داروسازی در استرالیا

در کشور استرالیا برخی سازمان‌ها به طور رسمی مدارک مربوط به رشته‌هایی چون داروسازی، مامایی و پرستاری را مورد بررسی قرار می‌دهند. بررسی مدارک و تأیید کردن آن‎ها (معادل‌سازی)، نظارت بر کار داروسازان و صدور مجوزهای لازم از مهم‌ترین وظایف این سازمان‌ها به حساب می‌آیند.

  • انجمن داروسازی: انجمن داروسازی یک سازمان دولتی در استرالیا است که داروسازان برای مهاجرت به این کشور، ملطم به دریافت تأییدیه از آن هستند. داوطلبین مدارک خود را در اداره داروسازی به ثبت می‌رسانند. این انجمن به عنوان بزرگ‌ترین مرکز معادل‌سازی کشور، مدارک را با استانداردهای دانشگاه‌های داخل کشور مطابقت می‌دهد. فعالیت‌های انجمن داروسازی زیر نظر سازمان بهداشت و درمان استرالیا انجام می‌گیرد.
  • اداره APEC: APEC در واقع سازمان همکاری اقتصادی آسیا- پاسفیک است. این نهاد وظیفه بررسی صلاحیت برخی از مدارک داروسازان خارجی را بر عهده دارد. همچنین داروسازان برای فعالیت در داروخانه‌ها و مراکز درمانی خصوصی و دولتی، تحت نظارت APEC قرار دارند.
  • اداره VETASSESS: کار اصلی معادل‌سازی مدرک در مهاجرت داروساز به استرالیا، بر عهده اداره VETASSESS است. این سازمان مدارک تحصیلی و شغلی داروسازان بین‌المللی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

معادل‌سازی مدرک داروسازی در استرالیا

همان‌طور که اشاره شد، معادل‌سازی مدرک یکی از مراحل اصلی مهاجرت داروساز به استرالیا است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارج از استرالیا، لازم است مدرک خود را با استانداردهای این کشور تطبیق دهند. این قانون در خصوص دانشجویان داخل استرالیا و نیوزلند صدق نمی‌کند. اولین قدم در این مسیر، مراجعه به هیئت داروسازی استرالیا و ثبت نام در این مرکز است. داروسازان متقاضی مهاجرت به استرالیا ملزم به شرکت در آزمون شورای داروسازی این کشور هستند. در صورت کسب نمره قبولی، می‌توانند مدارک مورد نیاز را آماده کرده و سایر مراحل را طی کنند.

خوب است بدانید که این شورا رنکینگ ATAR را به عنوان معیاری برای تبدیل نمره و معادل‌‌سازی مدرک مشخص کرده است. در جدول ذیل نمرات مربوط به دیپلم بین‌المللی و نمرات معادل آن در استرالیا آورده شده که براساس آن، مدارک مقاطع بالاتر نیز معادل‌سازی می‌شوند.

نمره دیپلم استرالیایی

نمره معادل دیپلم بین المللی

نمره دیپلم استرالیایی

نمره معادل دیپلم بین المللی

۴۵

۹۵/۹۹

۴۰

۲۵/۹۸

۴۴

۸۵/۹۹

۳۹

۲۵/۹۷

۴۳

۷۰/۹۹

۳۸

۷۰/۹۶

۴۲

۴۰/۹۹

۳۷

۷۵/۹۵

۴۱

۸۰/۹۸

۳۶

۵۰/۹۴

در بالا گفته شد که در مسیر مهاجرت داروساز به استرالیا، آزمونی توسط انجمن داروسازی برگزار می‌شود. در این آزمون، دانش و مهارت‌های کاری داوطلبین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در بخش اول، میزان تسلط داروسازان به زبان انگلیسی و سطح علمی‌شان سنجیده می‌شود. سطح مهارت و صلاحیت فرد به عنوان داروساز نیز موردی است که در بخش دوم آزمون جای می‌گیرد. در نهایت، متقاضیانی که موفق به قبولی در این ارزشیابی می‌شوند، مجوز دریافت ویزا و ورود به کشور استرالیا را به دست می‌آورند. در اینجا برخی از ضروری‌ترین مدارک مورد نیاز جهت معادل‌سازی مدرک داروسازی در استرالیا را نام می‌بریم:

  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک ترجمه شده دبیرستان
  • مدرک ترجمه شده کارشناسی داروسازی (و یا کارشناسی ارشد) به همراه ریز نمرات
  • مدرک معتبر زبان
  • سوابق کاری
  • فیش پرداختی هزینه معادل‌سازی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • سند ازدواج (در صورت تأهل)

مشاغل مورد نیاز رشته داروسازی در استرالیا

مورد دیگری که در مهاجرت داروساز به استرالیا مطرح می‌شود، فرصت‌های شغلی موجود و مرتبط با این رشته است. با توجه به حساسیت این مشاغل، سازمان بهداشت و درمان کشور اهمیت ویژه‌ای به پذیرش داروسازان خارجی و نحوه فعالیت آن‌ها می‌دهد. به همین دلیل، آن‌ها تنها پس از کسب نتیجه قابل قبول در آزمون‌ و سپس دوره کارآموزی، می‌توانند در موقعیت‌های شغلی موجود مشغول به کار شوند. خبر خوب این است که در بیشتر سال‌ها داروسازی در لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا قرار دارد. بنابراین، متقاضیان مهاجرت داروساز به استرالیا، شانس بیشتری برای کار در این کشور خواهند داشت.

اگر بخواهیم به توانایی‌های یک داروساز اشاره کنیم، می‌توانیم بگوییم که او تولید، توزیع، نحوه عملکرد و عوارض داروها را به خوبی می‌شناسد. همچنین اطلاعات کافی در خصوص موضوعات سلامت و بهداشت دارد. از این رو، انتظار می‌رود که فعالیت مؤثری در محیط‌های کاری مختلف همچون کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز تحقیقاتی و از همه مهم‌تر داروخانه‌ها داشته باشد. در مهاجرت داروساز به استرالیا، فرد این امکان را دارد که فرصت کاری مورد نظر را از میان طیف وسیعی از مشاغل انتخاب کند. او می‌تواند به عنوان پژوهشگر، اپیدمیولوژیست، مهندس زیست پزشکی، تکنسین آزمایشگاه و … فعالیت داشته باشد. در ادامه قصد داریم لیستی از زمینه‌های کاری داروسازان در استرالیا ارائه دهیم:

  • مشاوره دارویی در داروخانه‌ها و مراکز درمانی (خصوصی یا عمومی)
  • ارائه خدمات دارویی در منازل
  • مراکز مراتبط با تولید و کنترل دارو
  • شرکت‌های توزیع دارو
  • مراکز تحقیقاتی دارویی
  • بخش‌های مختلف معاونت غذا و دارو
  • فعالیت در وزارت بهداشت و درمان
  • کارخانه‌های تولید محصولات آرایشی و بهداشتی
  • تأسیس داروخانه

بازار کار داروسازی در استرالیا

وضعیت بازار کار از موضوعات مهمی‌ است که در مهاجرت داروساز به استرالیا مورد توجه قرار می‌گیرد. نرخ بیکاری به عنوان معیاری برای ارزیابی بازار کار شناخته می‌شود. نرخ بیکاری پایین در استرالیا نشان می‌دهد که داروسازان دغدغه چندانی برای یافتن موقعیت شغلی مناسب خود نخواهند داشت. شما به عنوان یک داروساز قطعا سطح درآمد خود در استرالیا را نیز بررسی می‌کنید. مشاغل مرتبط با داروسازی از پردرآمدترین مشاغل این کشور به حساب می‌آیند. افرادی که در شهرهای بزرگ همچون سیدنی و مبلورن مشغول به کار می‌شوند، طبیعتا دستمزد بالاتری دارند. با این حال، عواملی چون ساعت کاری، خصوصی یا دولتی بودن محل کار، سطح تجربه و تخصص کاری نیز میزان حقوق را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

افزایش تقاضای نیروی کار ماهر و بالا رفتن میانگین سنی جمعیت، آمار مهاجرت داروساز به استرالیا را به طور چشمگیری بالا برده است. از این رو، این کشور نیز همواره از ورود داروساز باتجربه استقبال می‌کند.

سؤالات متداول

۱. شرایط دریافت اقامت دائم در مهاجرت داروساز به استرالیا، چیست؟

  • داروسازان بعد از ۴ سال کار و پرداخت مالیت و بیمه، می‌توانند برای اقامت دائم اقدام کنند.

۲. مهم‌ترین الزامات مهاجرت کاری داروسازان به استرالیا چه هستند؟

  • تسلط به زبان انگلیسی و معادل‌سازی مدرک تحصیلی مهم‌ترین الزامات این روش مهاجرتی هستند.

۳. کدام یک از انواع ویزاهای کاری استرالیا برای مهاجرت داروساز لازم است؟

  • داروسازان با دریافت ویزای ۴۹۴ یا همان ویزای کار داروسازی می‌توانند وارد استرالیا شوند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *