شرایط مهاجرت پزشکان به استرالیا

استرالیا؛ کشوری پهناور واقع در قاره اقیانوسیه که دومین کشور وسیع جهان به حساب می‌آید. پایتخت کشور کانبرا بوده و اقتصاد قدرتمند آن تا حد زیادی به کشاورزی وابسته است. استرالیا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. سالانه افراد بسیاری به طرق مختلف و با اهداف گوناگون به این کشور مهاجرت می‌کنند. چرا که مایلند زندگی و آموزش باکیفیت، سطح درآمد بالا و همچنین ارتباط با ملیت‌های مختلف را تجربه کنند. مهاجرت پزشک به استرالیا یکی از پرطرفدارترین راه‌های مهاجرت کاری به این کشور است.

فهرست مطالب

شماری از پزشکان بعد از دریافت مدرک خود به منظور کسب تجربه و البته درآمد بیشتر، تصمیم به مهاجرت به خارج از کشور می‌گیرند. در این مسیر، بررسی شرایط کشورهای مهاجرپذیر و انتخاب مقصد مناسب، اهمیت ویژه‌ای دارد. استانداردهای بالای زندگی در کنار اقتصاد توسعه یافته، سیستم درمانی پیشرفته و شرایط کاری مطلوب همه از مهم‌ترین عوامل جذب پزشکان به استرالیا هستند. خوب است بدانید که پزشکانی که در این کشور فعالیت می‌کنند، میانگین درآمد بالاتری در مقایسه همکاران خود در سایر کشورها دارند. مورد دیگری که کشور استرالیا را به مقصدی ایده‌آل برای مهاجرت کاری تبدیل کرده، جمعیت پایین کشور و نیاز مبرم آن به نیروی کار در زمینه پزشکی است. این کشور همواره شرایط مساعدی را برای پذیرش و اشتغال پزشکان خارجی فراهم می‌کند. در مهاجرت پزشک به استرالیا، شرایط و الزاماتی مطرح است که باید در نظر گرفته شوند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر پیرامون مراحل، رشته‌های پرتقاضا و بازار کار پزشکی استرالیا با ما همراه باشید. 

شرایط لازم جهت مهاجرت پزشک به استرالیا

شرایط ایده‌آل استرالیا برای زندگی و کار موجب شده که بسیاری از افراد متخصص و تحصیل کرده در زمینه‌های مختلف، این کشور را برای نقل مکان انتخاب کنند. پزشکان از جمله این افراد هستند که با انتخاب استرالیا، فرصت کسب تجربه در کشوری پیشرفته و همچنین داشتن درآمد بالا را به دست می‌آورند. توجه داشته باشید امکان مهاجرت پزشک به استرالیا به آسانی مهیا نمی‌شود. پزشکان متقاضی باید واجد شرایط ویژه‌ای باشند، مدارکی را جهت ارائه به سفارت آماده کرده و درخواست خود برای دریافت ویزا ثبت کنند. در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین شرایط لازم جهت مهاجرت پزشکان به استرالیا را بررسی کنیم.

  • مدرک پزشکی: برای مهاجرت پزشک به استرالیا، داشتن مدرک پزشکی معتبر در مقاطع پزشکی عمومی، تخصص یا فوق تخصص ضروری است. پزشکان باید مدرک خود را از یک دانشگاه مورد تأیید این کشور دریافت کرده باشد. در بیشتر موارد، لازم است مدرک‌شان را در استرالیا معادل‌سازی کنند.
  • سابقه کاری: از دیگر مواردی که در مهاجرت پزشکی در نظر گرفته می‌شود، سابقه کار در یکی از شاخه‌های موجود است. متقاضیان مهاجرت به استرالیا باید حداقل به مدت یک سال در زمینه تخصص خود تجربه کاری داشته باشند. تنها در این صورت است که از رویکردهای پزشکی روز دنیا مطلع خواهند بود.
  • مدرک زبان: اگر قصد دارید به عنوان یک پزشک در استرالیا مشغول به کار شوید، به مدرک معتبر زبان نیاز خواهید داشت. بدین منظور لازم است در یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی همچون آیلتس، تافل و یا PTE نمره قبولی کسب کنید. اگر انتخاب‌تان آزمون آیلتس است، کسب حداقل نمره ۷ برای ورود به استرالیا ضرورت دارد.
  • جاب آفر: داشتن پیشنهاد شغلی از یک مرکز درمانی نیز از الزامات مهاجرت پزشک به استرالیا محسوب می‌شود. با داشتن این نامه روند دریافت ویزا نیز با سرعت بیشتری پیش می‌رود.
  • شرط سنی: سن از جمله مواردی است که در مهاجرت کاری پزشکان به استرالیا مطرح می‌شود. نکته مهم این است که بسته به نوع ویزایی که فرد از طریق آن اقدام می‌کند، شرط سنی متفاوت خواهد بود. اما در بیشتر ویزاهای کاری، سن مناسب برای مهاجرت پزشک به استرالیا، حداکثر ۴۵ سال تعیین شده است.

مراحل مهاجرت پزشک به استرالیا

افراد از هر طریقی که قصد مهاجرت به کشورهای خارجی از جمله استرالیا را داشته باشند، لازم است با مراحل مختلف این فرآیند آشنا شوند. این موضوع در خصوص مهاجرت پزشکان نیز اهمیت دارد. بسته به روش مهاجرتی و نوع ویزا انتخابی، این مراحل نیز متفاوت خواهد بود. با این حال، یک مسیر و روال یکسان برای مهاجرت پزشک به استرالیا وجود دارد.

توجه داشته باشید که دریافت ویزا و مهاجرت کاری به استرالیا بسیار رقابتی است. افرادی که موفق به ثبت سریع و صحیح درخواست خود می‌شوند، شانس بیشتری برای پذیرش خواهند داشت. 

مراحل کلی مهاجرت پزشک به استرالیا عبارتند از:

  • مدارک: در اولین مرحله، لازم است متقاضی با مراجعه به سفارت استرالیا، از لیست مدارک مورد نیاز مطلع شود. بعد از جمع‌آوری و آماده‌سازی، این مدارک به سفارت تحویل داده می‌شود.
  • آزمون تئوری: پزشکانی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند، باید در آزمون‌های ورودی مشخصی شرکت کنند. تنها در صورت کسب نمره قبولی در این آزمون‌ها می‌توانند مسیر مهاجرت پزشک به استرالیا را ادامه دهند. آزمون‌هایی چون MCQ،CAT و AMC دانش و توانایی‌های پزشکی فرد را ارزیابی می‌کنند. 
  • آزمون عملی: لازم است بدانید که آزمون AMC به صورت عملی نیز برگزار می‌شود. از این رو، شرکت و قبولی در آن یکی از مراحل مهاجرت پزشکان به استرالیا به حساب می‌آید.
  • پذیرش‌نامه شغلی: از جمله مواردی که در مهاجرت کاری به استرالیا مطرح می‌شود، یافتن کار مناسب و مرتبط در این کشور است. افرادی که از مراکز درمانی این کشور پیشنهاد شغلی دریافت می‌کنند، شانس بیشتری در گرفتن ویزای کاری آن خواهند داشت.

در نهایت، در صورتی که مراحل ذکر شده با موفقیت سپری ‌شوند، پزشک متقاضی می‌تواند در هیئت پزشکی استرالیا (MBA) ثبت نام ‌کند.

معادل‌سازی مدرک پزشکی در استرالیا

به طور کلی، افرادی که تصمیم می‌گیرند از طریق تخصص خود برای کار در خارج از کشور اقدام کنند، لازم است پیش از آن مدرک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنند. با این کار، در واقع مدرک خود را به نوعی با مدرک ارائه شده در کشور مقصد تطبیق می‌دهند. پزشکان متقاضی مهاجرت به استرالیا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. قبولی در آزمون‌های مربوطه و داشتن مدرک زبان معتبر از مهم‌ترین شرایط لازم جهت معادل‌‎سازی مدرک پزشکی در استرالیا محسوب می‎شوند. شما ممکن است به عنوان یک پزشک عمومی یا پزشک متخصص در این مسیر حرکت کنید. در اینجا قصد داریم مراحل کلی معادل‌سازی مدرک در مهاجرت پزشک به استرالیا را بررسی کنیم.

اولین قدم این است که مدارک و سوابق خود را به پورتفولیوی الکترونیکی گواهینامه های بین المللی کمیسیون آموزشی برای فارغ التحصیلان پزشکی خارجی(ECFMG)  ارائه دهید. در صورتی که مدرک مورد تأیید قرار گیرد، توسط هیئت پزشکی استرالیا (AMC) نیز بررسی خواهد شد. 

در ادامه، متقاضیان ملزم به شرکت در آزمون‌هایی هستند که مهارت و صلاحیت آن‌ها برای اشتغال در استرالیا را ارزیابی می‌کنند. این آزمون‌ها در واقع بستر ورود به بازار کار این کشور را فراهم خواهند کرد. ارزیابی‌ها در قالب موارد ذیل انجام می‌شوند:

آزمون AMC (CAT MCQ)

به منظور مهاجرت پزشک به استرالیا، متقاضی باید در آزمون تئوریCAT ، MCQ شرکت کند. MCQ امتحان چند گزینه‌ای و CAT امتحان تطبیقی کامپیوتری است. هر دو آن‌ها دانش فرد در زمینه‌های مختلف پزشکی (زنان و زایمان، اطفال، جراحی و …) را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

آزمون AMC بالینی

همان‌طور که از نام آزمون مشخص است، در آن مهارت‌های عملی و بالینی پزشکی در عرصه‌های مختلف همچون روان‌پزشکی، عمومی، اطفال و … سنجیده می‌شود. پزشکان از لحاظ توانایی ارتباط مؤثر با بیماران، خانواده‌ها و همکاران‌شان نیز ارزیابی قرار می‌گیرند.

ارزیابی AMC مبتنی بر محل کار

در مهاجرت پزشک به استرالیا، عملکرد فرد در محیط کار (بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی) نیز اهمیت دارد. اصول این شیوه ارزیابی با استانداردهای تأیید شده توسط هیئت AMC مطابقت دارد. در این آزمون، در واقع دانش و توانایی پزشک در کنار حضور فعالانه او در محیط کار سنجیده می‎شود.

مدرک زبان از دیگر الزامات معادل‌سازی مدرک پزشکی در استرالیا به حساب می‌آید. بدین منظور، فرد باید مدرک زبان معتبر با نمره کافی را به اداره مهاجرت این کشور ارائه دهد.

برای معادل‌سازی مدرک پزشکی در استرالیا، داشتن آیلتس با حداقل نمره ۷ ضروری است.

لازم است بدانید که در مواردی متقاضی با شرکت در دوره کارورزی ۱ ساله، معادل‌سازی مدرک خود را به پایان می‌رساند. حال با طی کردن مراحل ذکر شده، شرایط دریافت مجوز کار پزشکی در استرالیا را خواهد داشت.

رشته‌های پزشکی مورد نیاز استرالیا

اقتصاد باثبات و توسعه‌یاقته استرالیا، موجب شده که این کشور مقصدی امن جهت مهاجرت متقاضیان باشد. استرالیا به طور خاص پیشرفت چشمگیری در کیفیت و ارائه امکانات و مراقبت‌های درمانی داشته است. تعداد زیادی از تخصص‌های پزشکی در لیست مشاغل مورد نیاز این کشور قرار دارند. از این رو، افرادی که قصد دارند از طریق مهاجرت پزشک به استرالیا، به این کشور راه یابند، لازم است با تخصص‌های پرتقاضا و پردرآمد آن آشنا شوند.

به طور کلی، سیستم بهداشتی پیشرفته استرالیا بستر مناسبی را برای فعالیت پزشکان با تخصص‌های مختلف فراهم کرده است. عموما آن‌هایی که در رشته‌های ذیل تحصیل کرده‌اند، موقعیت‌های شغلی ایده‌آلی پیش‌رو خواهند داشت.

  • بیهوشی
  • تکنسین آزمایشگاه پزشکی
  • فیزیوتراپی
  • طب اورژانس
  • زنان و زایمان
  • چشم پزشکی
  • پزشکی عمومی
  • متخصص قلب
  • جراحی ارتوپدی
  • جراحی پلاستیک

بازار کار پزشکان در استرالیا

هنگامی که تصمیم به مهاجرت و کار در کشور دیگری می‌گیرید، لازم است موارد مختلفی را بررسی کنید. ارزیابی نرخ بیکاری و بازار کار زمینه شغلی مورد نظر از مهم‌ترین این موارد است. خوب است بدانید که استرالیا به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود. این مورد در کنار سیستم درمانی پیشرفته، موجب شده که این کشور همواره پذیرای پزشکان خارجی بوده و بازار کار پررونقی در این عرصه داشته باشد. بازار کار در استرالیا به طور خاص بستر مناسبی برای پزشکان تمام وقت فراهم کرده است. گفتنی است که پزشکان خارجی با انتخاب این کشور، درآمد بالایی نیز کسب خواهند کرد. البته سطح درآمد آن‌ها بسته به تخصص، سابقه کاری، میزان مهارت و ساعت کاری متفاوت است.

جالب است بدانید که پزشکان بومی تمایل کمتری به فعالیت در روستاها و شهرهای کم جمعیت نشان می‌دهند. همین موضوع احتمال و سرعت مهاجرت پزشک به استرالیا را بالا می‌برد. بسیاری از پزشکان مهاجر می‌توانند بدین طریق وارد بازار کار کشور شوند.

سؤالات متداول

۱. متوسط حقوق پزشکان در استرالیا چقدر است؟

  • پزشکان در استرالیا به طور میانگین ۸۲.۵۰ دلار در ساعت (۱۶۰۸۷۵ دلار در سال) درآمد دارند.

۲. آیا شرایط برای مهاجرت پزشکان ایرانی به استرالیا فراهم است؟

  • بله، پزشکان ایرانی نیز با معادل‌سازی مدرک خود می‌توانند در این کشور فعالیت کنند.

۳. آیا در مهاجرت پزشک به استرالیا، امکان دریافت اقامت دائم وجود دارد؟

  • بله، در بیشتر موارد فرد پس از ۳ سال کار به عنوان پزشک، می‌تواند برای دریافت اقامت دائم اقدام کند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *