هر آنچه که باید درباره کار در خارج از کشور بدانید

در سال‌های اخیر تعداد افرادی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، به طور چشمگیری بالا رفته است. برخی از آن‌ها در فکر مهاجرت تحصیلی هستند و برخی دیگر با هدف کار کردن نقل مکان می‌کنند. کار در خارج از کشور یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های مهاجرتی به حساب می‌آید. بیشتر افراد تمایل دارند موقعیت شغلی خود را ارتقاء دهند و درآمد بالاتری داشته باشند.

فهرست مطالب

شما با کار در کشور جدید، مهارت‌ها و تجربه‌های جدیدی نیز در تخصص خود به دست می‌آورید. همچنین دامنه ارتباطات شما گسترش یافته و با سرعت بیشتری پیشرفت خواهید کرد. لازم است بدانید که برای یافتن شغل در خارج از کشور، مسیر طولانی پیش‌رو دارید. برای پیدا کردن بهترین فرصت شغلی در مناسب‌ترین کشور، باید اطلاعات کافی از شرایط کشورهای مختلف و مشاغل مورد نیاز آن‌ها داشته باشید. در این مقاله قصد داریم جزئیاتی را پیرامون شرایط و نحوه کاریابی در خارج از کشور، الزامات دریافت ویزا و مدارک مورد نیاز آن بررسی کنیم.

شرایط کاریابی در خارج از کشور

مهاجرت از طریق کار روشی مطمئن و البته پرچالش به حساب می‌آید. یکی از مهم‌‌ترین دغدغه‌های متقاضیان کار در خارج از کشور، انتخاب مقصد و شغل مناسب است. ابتدا لازم است با شرایط موجود برای کار در کشورهای مختلف آشنا شوند. هریک از کشورها شرایط خاصی را برای اشتغال مهاجرین تعیین می‌کنند. همچنین برخی از آن‌ها ممکن است شرایط آسان‌تر و یا دشوارتری را برای پذیرش مهاجرین ایرانی داشته باشند. با این حال، برخی از این الزامات کلی بوده و میان مقاصد مختلف، مشترک هستند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم.

مدرک زبان

هنگامی که تصمیم به کار در کشور دیگر می‌گیرید، قطعا تسلط به زبان رسمی آن کشور اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. چرا که برای حضور در محیط کار و ارتباط با دیگران به زبان نیاز خواهید داشت. بنابراین پیش از اقدام، لازم است بدانید که برای فعالیت در شغل مورد نظر، داشتن چه سطحی از زبان ضرورت دارد.

مقاله مرتبط: مهاجرت بدون مدرک زبان

مدرک تحصیلی

بیشتر کشورهای پذیرنده نیروی کار مهاجر، مدرک تحصیلی متقاضیان را مد نظر قرار می‌دهند. در این کشورها، اشتغال به بسیاری از مشاغل تنها با داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط امکان‌پذیر است. هرچه مدرک تحصیلی شما سطح بالاتری داشته باشد، شانس‌تان برای یافتن موقعیت شغلی مناسب بیشتر می‌شود.

شرط سنی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای کار در خارج از کشور، سن متقاضی است. در بیشتر موارد، کارفرمایان خارجی بازه‌ سنی را برای پذیرش متقاضیان مشخص می‌کنند. این بازه برای موقعیت‌های شغلی مختلف متفاوت است. سفارت‌خانه کشورهای مختلف نیز برای صدور ویزای کار شرط سنی دارند.

در نظر داشته باشید که افراد با سن کمتر، شانس بیشتری برای یافتن شغل مورد نظر خواهند داشت.

سابقه کاری

داشتن سابقه کاری نیز فاکتوری است که برای کار در خارج از کشور مطرح می‌شود. نکته مهم این است که سابقه کاری باید با حرفه و یا رشته تحصیلی شما مرتبط باشد. برای اشتغال در بیشتر کشورها، سابقه ۳ سال به بالا مورد قبول قرار می‌گیرد.

انتخاب مقصد مناسب برای کار در خارج از کشور

یکی از اساسی‌ترین مراحل برای اشتغال در کشور جدید، انتخاب مقصد مناسب است. در این انتخاب، افراد علایق و شرایط خود و البته شرایط و امکانات کشورهای مختلف را بررسی می‌کنند. مقاصد مختلف شرایط و فرصت‌های کاری متفاوتی برای مهاجرین دارند. به عنوان مثال کشورهای مهاجرپذیر عربی اغلب شرایط آسان‌تری برای پذیرش مهاجرین دارند. همچنین کاریابی در این کشورها نیز چندان دشوار نیست اما شانس دریافت اقامت دائم در آن‌ها بسیار پایین است. این در حالی است که مهاجرت کاری به کشورهای اروپایی و اشتغال در آن‌ها پیچیدگی‌های زیادی دارد. امکان دریافت اقامت دائم پس از چند سال فعالیت، یکی از مزایای کار در اروپا است.

با این حال، مواردی چون ثبات اقتصادی، نرخ بیکاری، مشاغل مورد نیاز و … می‌توانند معیارهایی برای انتخاب مقصد مناسب باشند. در ادامه جزئیات بیشتری را پیرامون این موارد بررسی می‌کنیم.

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری از جمله فاکتورهای مهمی است که به منظور کار در خارج از کشور به آن توجه می‌شود. چرا که این نرخ در واقع معیاری از بازار کار هر کشور است. کشورهایی که نرخ بیکاری پایینی دارند، اغلب موقعیت‌های شغلی زیادی داشته و با کمبود نیرو روبه‌رو هستند. بنابراین، کاریابی برای مهاجرین در این کشورها آسان‌تر خواهد بود. این حالت در کشورهایی که نرخ بیکاری بالایی دارند، کاملا برعکس است.

میزان درآمد

بیشتر افرادی که تصمیم به کار در خارج از کشور می‌گیرند، به دنبال کسب درآمد بالاتر هستند. در واقع، داشتن موقعیت شغلی با حقوق بهتر یکی از دلایل آن‌ها برای مهاجرت است. بنابراین، طبیعی است که در انتخاب مقصد خود سطح درآمد را در نظر بگیرند. مهاجرین با کار در کشورهایی که فرصت‌های شغلی متنوع با حقوق بالا دارند، زندگی راحت‌تری خواهند داشت.

مشاغل مورد نیاز

همه ساله کشورهای مختلف لیستی از مشاغل مورد نیاز خود منتشر می‌کنند. این لیست شامل مشاغلی است که به نیروی زیادی نیاز دارند. متقاضیان با در نظر داشتن زمینه‌های شغلی مورد علاقه خود می‌توانند لیست مشاغل کشورهای مختلف را بررسی کنند. در این صورت، با دقت بیشتری مقصد مناسب را انتخاب کرده و مشغول به کار در خارج از کشور خواهند شد.

  • اقتصاد قوی و پایدار، کانادا را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد شغلی تبدیل کرده است. وجود موقعیت‌های شغلی فراوان و نیاز همیشگی به نیروی کار ماهر، شرایط را برای اشتغال مهاجرین هموارتر می‌کند. همه ساله متقاضیان بسیاری برای دریافت ویزای کار کانادا اقدام می‌کنند.
  • آلمان کشوری پیشرو و پویا در عرصه صنعت است. این کشور برای تأمین نیروی کار مورد نیاز، همواره به دنبال جذب افراد متخصص از سراسر جهان است. ویزای کار آلمان یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرتی آن به حساب می‌آید.
  • برخی از ایرانیان کشورهای عربی چون امارات را برای کار در خارج از کشور انتخاب می‌کنند. در سال‌های اخیر، اقتصاد این کشور رشد چشمگیری داشته است. امارات برای کاریابی و سرمایه‌گذاری مهاجرین ایرانی شرایط مساعدی دارد.

نحوه کاریابی در خارج از کشور

حال که با شرایط کاریابی در خارج از کشور و معیارهای انتخاب مقصد مناسب آشنا شدید، لازم است که روش‌های مختلف کاریابی را بشناسید. به طور کلی، جستجوی کار در خارج از کشور فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است. اینجاست که نقش مؤسسات کاریابی بین‌المللی مشخص می‌شود. شما به کمک این مؤسسات می‌توانید از فرصت‌های شغلی موجود در سطح جهان مطلع شوید. برخی نیز از وبسایت‌های کاریابی معتبر کمک می‌گیرند. تعدادی از کشورها امکان مراجعه حضوری را به متقاضیان مهاجرت کاری می‌دهند. این سه روش مهم‌ترین روش‌های کاریابی بین‌المللی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • مؤسسات کاریابی: مؤسسات کاریابی پرطرفدارترین راه برای یافتن کار در خارج از کشور هستند. این مؤسسات همانند واسطه‌ای میان کارفرمایان و متقاضیان کار عمل می‌کنند. شما می‌توانند مدارک و رزومه خود را در اختیار آژانش‌های کاریابی قرار دهید و از آگهی‌های شغلی موجود مطلع شوید.
  • وبسایت‌های کاریابی: امروزه بسیاری از متقاضیان برای جستجوی کار در خارج از کشور به وبسایت‌های کاریابی مراجعه می‌کنند. افراد می‌توانند در وبسایت‌های معتبر ثبت نام کرده و رزومه خود را در آن‌ها وارد کنند. برخی از شرکت‌های خارجی دارای وبسایت اختصاصی برای جذب نیروی کار هستند.
  • مراجعه حضوری: شما نیز ممکن است جزء آن دسته از افراد باشید که مایلند با حضور در کشور مقصد شغل مورد نظرشان را جستجو کنند. برخی از کشورها همچون آلمان و اتریش با ارائه ویزای جستجوی کار این امکان را به مهاجرین می‌دهند. دارندگان این ویزا ۶ ماه می‌توانند در کشور حضور داشته و به دنبال کار باشند.

ویزای کار در خارج از کشور

بعد از بررسی شرایط و نحوه کاریابی در خارج از کشور و انتخاب شغل و مقصد مناسب، لازم است برای دریافت ویزا اقدام کنید. در مهاجرت کاری نیز شما تنها با داشتن ویزا می‌توانید وارد کشور جدید شود. ویزای کاری انواع گوناگونی دارد که برای هریک شرایط متفاوتی تعریف شده است. در ادامه با سه نوع از رایج‌ترین ویزاهای کاری در سراسر جهان آشنا می‌شویم.

ویزای جاب آفر (پیشنهاد کاری)

اگر قصد دارید از طریق ویزای جاب آفر برای کار در خارج از کشور اقدام کنید، باید از سوی کارفرمای خارجی پیشنهاد کاری داشته باشید. هنگامی که شغل مورد نظر را از میان مشاغل مختلف انتخاب کردید، لازم است با کارفرما ارتباط بگیرید. اگر شرایط مورد نیاز برای پذیرش در موقعیت شغلی مورد نظر را داشته باشید، کارفرما دعوت نامه کاری رسمی صادر می‌کند. شما با در دست داشتن این دعوت نامه می‌توانید برای گرفتن ویزای کاری اقدام کنید. 

ویزای جاب سیکر (جستجوی کار)

برخی از کشورها با دادن ویزای جاب سیکر نیروی کار متخصص را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کنند. کشورهایی چون آلمان و اتریش این ویزا را تحت شرایط خاصی ارائه می‌دهند. دارندگان ویزای جستجوی کار می‌توانند برای مدت مشخصی عموما ۶ ماه در کشور مقصد حضور داشته باشند. در این مدت، باید به دنبال کار مورد نظر خود باشند. اگر شغل مورد نظر را بیایند و در آن استخدام شوند، زندگی و کار در خارج از کشور را ادامه خواهند داد.

ویزای کار از طریق امتیازبندی

کشورهایی چون کانادا و استرالیا برای جذب نیروی کار ماهر یک سیستم امتیازبندی طراحی کرده‌اند. در این سیستم، هریک از فاکتورهای لازم جهت مهاجرت کاری دارای امتیاز مشخصی هستند. اگر متقاضی با داشتن این فاکتورها امتیاز کافی را به دست آورد، می‌تواند در کشور مقصد مشغول به کار شود.

توجه داشته باشید که دریافت ویزای کاری از طریق امتیازبندی، با گذراندن دو مرحله امکان‌پذیر است.

مدارک مورد نیاز کار در خارج از کشور

یکی از مهم‌ترین مراحل در مهاجرت کاری، جمع‌آوری اسناد و مدارک مورد نیاز است. کار در کشورهای مختلف نیازمند مدارک متفاوتی خواهد بود. این مدارک به طور کلی شامل موارد ذیل هستند:

  • مدارک شناسایی (شناسنامه یا کارت ملی)
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • عکس استاندارد
  • مدارک تحصیلی مرتبط با شغل مورد نظر
  • سوابق کاری
  • فرم پر شده درخواست کار
  • مدرک زبان

سؤالات متداول

مزایای اشتغال در خارج از کشور چه هستند؟

  • کسب مهارت در زمینه شغلی مورد نظر، کسب درآمد بیشتر و امکان آشنایی با فرهنگ‌های مختلف از مزایای کار در کشور دیگر هستند.

ویزای جستجوی کار چه کشورهایی به مهاجرین ایرانی تعلق می‌گیرد؟

  • در شرایط کنونی، کشورهای آلمان، اتریش و آفریقای جنوبی به ایران ویزای جاب سیکر می‌دهند.

بهترین مقاصد برای کار در خارج از کشور ایرانیان کدامند؟

  • کشورهای آلمان، کانادا و استرالیا بهترین شرایط را برای مهاجرت کاری ایرانیان دارند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *