دوره آوسبیلدونگ آشپزی در آلمان

آلمان یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورها در سطح دنیا است. امکانات اجتماعی و تحصیلی بی‌نظیر، امنیت بالا و درآمد مناسب شرایط زندگی در این کشور را مساعد کرده است. مهاجرپذیر بودن آلمان نیز موجب شده سالیانه افراد بسیاری از سراسر جهان به این کشور مهاجرت کنند. دوره‌های کارآموزی همچون آوسبیلدونگ آشپزی یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به آلمان هستند.

پایین بودن نرخ بیکاری و رشد جمعیت موجب نیاز همیشگی کشور به نیروی کار ماهر و متخصص شده است. از این رو، آلمان شرایط مساعدی را برای ورود نیروهای کار خارجی به بازار کار فراهم کرده است. این دوره‌ها شامل رشته‌های مختلفی هستند و فرد حین آموزش حقوق دریافت می‌کند. آوسبیلدونگ در واقع یک دوره آموزشی کار محور است. در این دوره‌ها مهارت‌های کارآموز در یک زمینه خاص پرورش می‌یابد. بدین ترتیب، فرد آمادگی فعالیت در موقعیت‌های شغلی مرتبط را کسب می‌کند. یکی از مزایای این دوره‌ها این است که متقاضی بدون نیاز به مدرک دانشگاهی می‌تواند برای پذیرش اقدام کند.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ آشپزی در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ آشپزی در آلمان

کشور آلمان یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا به حساب می‌آید و فرصت‌های شغلی بسیاری در آن شکل گرفته‌اند. به همین دلیل، دولت در فکر تأمین نیروی کار متخصص است. برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای از جمله اقدامات دولت برای پرورش نیروی کار ماهر است. این دوره‌ها پذیرای متقاضیان خارجی نیز هستند و به حفظ ثبات اقتصادی آلمان کمک می‌کنند. همین موجب شده که در سال‌های اخیر آوسبیلدونگ آلمان مورد توجه مهاجرین بسیاری قرار گیرد.

آوسبیلدونگ آشپزی یکی از پرطرفدارترین کارآموزی‌های آلمان است. اگر به پخت غذا و دسر علاقه دارید، شرکت در این کارآموزی انتخاب مناسبی خواهد بود. برای کار در آلمان به عنوان یک آشپز، گذراندن آوسبیلدونگ آشپزی و دریافت مدرک معتبر ضروری است. شما دانش و مهارت‌هایی را به صورت تئوری و عملی کسب می‌کنید. در ادامه برخی از شرایط این دوره کارآموزی را بررسی می‎کنیم.

طول دوره

رشته‌های مختلف آوسبیلدونگ در دوره ۶ ماهه تا ۴ ساله برگزار می‌شوند. دوره آموزشی آوسبیلدونگ آشپزی به ۳ سال زمان نیاز دارند. اگر نمرات بالایی در دروس و امتحانات کسب کنید، می‌توانید دوره را در دو و سال نیم بگذرانید. کارآموزی تحت نظر کارفرما برگزار می‎شود و در آخر شما در پخت انواع غذا و دسر متخصص خواهید شد.

حقوق و درآمد

یکی از مزایای کارآموزی‎های آلمان این است شما در حین آموزش نیز حقوق دریافت می‌کنید. این مزیت تأمین مخارج زندگی در این کشور را آسان‌تر می‌کند. میزان حقوق دریافتی بسته به رشته انتخابی و منطقه آموزشی متفاوت خواهد بود. متقاضی در سال اول کارآموزی آشپزی ماهیانه ۶۵۰ یورو، سال دوم ۷۴۵ یورو و سال سوم ۸۴۰ یورو دریافت می‌کند. زمانی که به عنوان یک آشپز مشغول به کار می‌شود، ماهانه ۱۶۷۰ تا ۳۷۹۰ یورو درآمد خواهد داشت.

سطح زبان مورد نیاز

یکی از مهم‌ترین شرایط شرکت در دوره‌های آلمان، تسلط به زبان آلمانی است. چرا که دروس به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. سطح زبان مورد نیاز به رشته آوسبیلدونگ بستگی دارد. شما در کارآموزی آشپزی به سطح B1 زبان آلمانی نیاز دارید. با تسلط به این زبان، تعاملات بهتری در محیط کار خواهید داشت.

سطح تحصیلات مورد نیاز

همانند سایر رشته‌های کارآموزی، شما در آوسبیلدونگ آشپزی حداقل به مدرک تحصیلی دیپلم نیاز دارید. مدرکی که از هنرستان یا دبیرستان کشور خود گرفته‌اید نیز معتبر است. توجه داشته باشید اگر پیش از این، در دوره مرتبط دیگری شرکت کرده باشید، شانس شما برای پذیرش و مهاجرت بیشتر می‌شود.

شرایط سنی

محدودیت سنی برای شرکت در رشته‌های مختلف آوسبیلدونگ از جمله آشپزی وجود ندارد. با این حال، بهترین سن برای ورود به این دوره‌ها ۱۸ سالگی است. افراد زیر ۳۵ نیز شانس بیشتری برای پذیرش و گذراندن کارآموزی آشپزی دارند.

شرح وظایف یک آشپز در آلمان

شما با به پایان رساندن کارآموزی آشپزی در آلمان، مهارت‌های مختلفی را در این زمینه کسب می‌کنید. زمانی که به عنوان یک آشپز مشغول به کار می‌شوید، وظایف خاصی را برعهده خواهید داشت. در پایین با برخی از مهم‌ترین وظایف آشپز آشنا می‌شویم.

  • تهیه منو: انتخاب غذاهای داخل منو از وظایف آشپز محسوب می‌شود. او در انتخاب نوع غذاها نیاز و علاقه مشتریان را در نظر می‌گیرد. کارآموز سعی می‌کند غذاها به اندازه کافی متنوع باشند تا سلیقه بیشتر مشتریان را تأمین کنند. غذاهای داخل منو بر اساس فصل نیز انتخاب می‌شوند.
  • خرید مواد اولیه: اگر بعد از آوسبیلدونگ آشپزی مشغول به کار شوید، خرید مواد اولیه نیز از وظایف شما خواهد بود. این حالت بیشتر در رستوران‌های کوچک اتفاق می‌افتد. در این صورت باید از قیمت و کیفیت کالاهای مختلف مطلع باشید.
  • پخت و پز: غذاها، سالادها و دسرهای متنوعی در منوی رستوران‌ها وجود دارد. آشپز مسئولیت آماده کردن آنها را برعهده می‌گیرد. برای این که غذاها در موقع مقرر آماده شوند، کار میان آشپز و دستیاران او تقسیم می‌شود. بدین منظور، لازم است آشپز و دستیارها با نحوه کارکرد ابزار و وسایل آشپزخانه آشنا باشند.

دروس آوسبیلدونگ آشپزی

بیش از ۳۰۰ رشته در آوسبیلدونگ آلمان ارائه می‌شوند که ممکن است به صورت عملی و تئوری آموزش داده شوند. در هر دو روش آموزشی، دروس هم به صورت تئوری و هم عملی ارائه می‌شوند. 

  • رشته‌هایی که به آموزش عملی بیشتری نیاز دارند، با روش اول آموزش داده می‌شوند. آوسبیلدونگ آشپزی از جمله این رشته‌ها است. در آموزش عملی، کارآموزان بیشتر وقت خود را صرف یادگیری بخش عملی حرفه مورد نظر می‌کنند. یک تا دو روز در هفته نیز در مدرسه دروس تئوری را یاد می‌گیرند.
  • در آموزش تئوریک، بیشتر ساعات آموزش به بخش تئوری اختصاص دارد. این بخش در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای، مؤسسات و کالج‌های آلمان ارائه می‎شود. این مراکز ممکن است دولتی یا خصوصی باشند. در این نوع آموزش، کارآموز دروس تئوری را کامل می‌کند و سپس به طور جدی مشغول به کار عملی می‌شود.

در کارآموزی آشپزی، افراد کار با دستگاه‌های مختلف آشپزی همچون سرخ‌کن، ماکروفر، میکسر و… را می‌آموزند. همچنین روش‌های تهیه مواد اولیه مرغوب، انتخاب غذاهای مناسب برای منو، نحوه سرو غذا و رعایت بهداشت آشپزخانه آموزش داده می‌شوند. در بخش تئوری نیز مطالبی پیرامون بهداشت فردی و محل کار گنجانده شده‌اند.

بازار کار آشپز بعد از پایان دوره

آوسبیلدونگ آلمان فرصتی را فراهم کرده که متقاضیان بدون تحصیل در دانشگاه به بازار کار آلمان راه پیدا کنند. این دوره‌ها به منظور آمادگی افراد برای اشتغال در موقعیت‌های شغلی مختلف برگزار می‌شوند. کارآموزان بعد از پایان دوره و دریافت مدرک کارگر ماهر می‌توانند به طور قانونی کار خود را شروع کنند. کارگران ماهر فرصت‌های شغلی خوبی پیش‌رو دارند و درآمد بیشتری نیز خواهند داشت.

شما به عنوان یک آشپز می‌توانید در آشپزخانه‌های هتل‌ها، رستوران‌ها، خانه‌های سالمندان و تالارهای پذیرایی مشغول به کار شوید. لازم است بدانید که بعد از اتمام آوسبیلدونگ آشپزی، امکان کسب مهارت‌های بیشتر در دانشگاه و سایر مراکز وجود دارد.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ آشپزی

اگر شرایط لازم برای شرکت در آوسبیلدونگ آشپزی را دارید، می‌توانید برای ارسال مدارک و دریافت ویزا اقدام کنید. شما مدارک ترجمه شده را برای مؤسسه فنی و حرفه‌ای در آلمان ارسال می‌کنید. در صورت دریافت تأییدیه از سوی مؤسسه، می‌توانید اقدامات لازم برای دریافت ویزا را انجام دهید. مدارک مورد نیاز برای ویزای آوسبیلدونگ شامل موارد پایین هستند:

  • تأییدیه کتبی از مؤسسه فنی و حرفه‌ای در آلمان
  • بیمه درمانی معتبر تا قبل از شروع دوره
  • گواهی تمکن مالی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • فرم تقاضا با مهر و امضا کارفرما
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • ۲ قطعه عکس استاندارد

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

2 دیدگاه برای “دوره آوسبیلدونگ آشپزی در آلمان

  1. آرامه نوری گفته:

    درود بر شما ، وقتتون خوش بسیار عالی ، آیا در حال حاضر این دوره های آشپزی در آلمان برگزار میشه؟ و اینکه مبلغ تمکنی که لازم هست چقدره؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بله دوره آوسبیلدونگ آشپزی هم برگزار می شود. نیازی به تمکن مالی نیست. موسسه إلوویزا امکان اقدام برای دوره های آوسبیلدونگ برای متقاضیان ایرانی را دارد. لطفا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *