دوره آوسبیلدونگ آی تی در آلمان (IT)

فناوری اطلاعات که به اختصار IT خوانده می‌شود، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی مدرن است. آی تی به معنای به‌کار‌گیری مواردی مثل کامپیوتر برای ذخیره‌، انتقال و پردازش اطلاعات و داده‌ها است. برای انجام این منظور می‌توان از روش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهره برد. مفهوم آی تی در دوران کنونی بسیار گسترده شده و کاربرد‌های بسیاری پیدا کرده است. به همین دلیل دوره‌های آموزشی متعددی شکل گرفته است که جنبه‌های مختلف فناوری اطلاعات را آموزش می‌دهند. آوسبیلدونگ آی تی یکی از این روش‌ها است که به کمک آن می‌توانید به کشور آلمان مهاجرت کنید.

در سرزمین ژرمن‌ها دوره‌های کارآموزی رایگانی برگزار می‌شود که با نام آوسبیلدونگ شناخته می‌شوند. در قالب این دوره‌ها شرکت‌های آلمانی نیروی متخصص تربیت و استخدام می‌کنند. پس از اتمام آوسبیلدونگ، افراد می‌توانند در رشته‌های مختلف آموزش دیده و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کنند. دوره آوسبیلدونگ برای تمامی افراد بدون هزینه بوده و شامل حقوق نیز می‌شود. این ویژگی‌ها موجب شده‌اند که علاقه‌مندان به مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ اقدام کنند.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ آی تی در آلمان

معرفی آوسبیلدونگ آی تی

آوسبیلدونگ آی تی در مدت ۲.۵ تا ۳ سال و در چهار حوزه ارائه می‌شود. این حوزه‌ها عبارتند از:

  • متخصص آی تی فعال در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی
  • متخصص آی تی فعال در زمینه سیستم‌ها
  • متخصص آی تی فعال در زمینه شبکه
  • متخصص آی تی فعال در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها و فرآیندها

دو حوزه آخر نسبتاً جدید بوده و در تابستان ۲۰۲۰ به جمع دوره‌های آوسبیلدونگ آی تی اضافه شده‌اند. معمولاً در ابتدای دوره کارآموزی تخصص و حوزه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید. در ادامه یک نمای کلی از چهار حوزه آوسبیلدونگ IT ارائه می‌کنیم:

متخصص آی تی فعال در زمینه شبکه

تمرکز شبکه روی زیر‌ساخت آن متمرکز است. در طول این بخش از دوره آوسبیلدونگ آی تی، کارآموزان یاد می‌گیرند که چگونه سیستم‌ها و برنامه‌ها را در شبکه اجرا و بهینه‌سازی کنند. همچنین به افراد آموزش داده می‌شود که چگونه در برابر دسترسی خارجی از شبکه محافظت کنند. دیگر جنبه دوره آموزشی متخصص IT فعال در زمینه شبکه، نحوه مقابله با خرابی‌های آن است.

متخصص آی تی فعال در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها و فرآیندها

امروزه بسیاری از فرآیندهای کسب و کار‌های دیجیتال مبتنی بر داده است. برای مثال یک شرکت تبلیغاتی از داده‌های کاربران به منظور بهینه‌سازی محصولات نمایش داده شده استفاده می‌کند. متخصص IT فعال در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها و فرآیندها وظیفه دارد انواع داده‌ها را بررسی و به شرکت‌های مختلف در فعالیت‌های تجاری کمک کند.

متخصص آی تی فعال در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی

متخصص آی تی فعال در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی حوزه مهم و تأثیرگذاری است. این فرد برای توسعه برنامه‌های کاربردی جدید یا بهینه‌سازی آن‌ها آموزش می‌بیند. رفع مشکلات برنامه‌های مختلف و آموزش انواع برنامه‌ها از دیگر وظایف چنین افرادی است. تعداد زیاد زبان‌های برنامه‌نویسی یکی از موانع مهم در برابر فعالیت به عنوان متخصص توسعه برنامه‌های کاربردی است. برای حضور موفق در این حوزه لازم است به زبان‌های مختلف مسلط بوده و از آن‌ها استفاده کنید. به دلیل دشواری توسعه برنامه‌های کاربردی و نیاز به آشنایی با علوم مختلف از جمله ریاضیات، علاقه و پشتکار نقش اساسی در موفقیت شما ایفا می‌کنند.

متخصص آی تی فعال در زمینه سیستم‌ها

متخصص IT فعال در زمینه سیستم‌ها باید انواع سیستم‌ها را برای مشتری آماده و راه‌اندازی کند. این افراد نه تنها باید بخش نرم‌افزار را برعهده بگیرند، بلکه موظف به مراقبت از کامپیوتر‌ها، سرور‌ها و شبکه‌ها هستند. به همین دلیل اگر عملکرد سیستمی با مشکل روبرو شود، با متخصص آی تی فعال در زمینه سیستم‌ها تماس گرفته می‌شود. علاوه بر این لازم است که آموزش‌های لازم را به مشتریان ارائه کنید.

یادگیری در هر یک از چهار حوزه IT هیچگاه به پایان نمی‌رسد. فناوری اطلاعات همواره در حال پیشرفت و تغییر است. روزانه برنامه‌های جدید ساخته شده و کارت گرافیک‌های تازه‌ای عرضه می‌شود. عدم بالا بردن دانش و آگاهی یک نقطه ضعف در فعالیت‌های کاری محسوب می‌شود. در طول آوسبیلدونگ آی تی با ادبیات خاصی روبرو خواهید شد. به همین دلیل لازم است که قبل از شرکت در دوره کارآموزی با فناوری اطلاعات آشنا باشید.

شرایط ثبت نام آوسبیلدونگ آی تی

برای آن که بتوانید در آوسبیلدونگ آی تی شرکت کنید، لازم است دوره متوسطه را به پایان رسانده باشید. به این واسطه مدرک دیپلم خود را دریافت خواهید کرد. معدل دیپلم ارتباط مستقیمی با پذیرفته شدن شما در آوسبیلدونگ IT دارد. هر چه معدل دیپلم شما بالاتر باشد، شانس بیشتری برای مهاجرت به آلمان خواهید داشت. علاقه به فناوری اطلاعات سهم بسزایی در موفقیت شما دارد.

همان‌طور که گفته شد، ادبیات آی تی خاص و منحصر‌به‌فرد است. اغلب واژگان مورد استفاده در این حوزه به زبان انگلیسی است. در نتیجه لازم است که در این زبان هم دانش و آگاهی کافی داشته باشید. همچنین تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی و به‌روز نگه داشتن دانش نقش مهمی در ادامه فعالیت کاری شما ایفا می‌کنند.

درآمد آوسبیلدونگ آی تی

در طول آوسبیلدونگ آی تی، مبلغی را به عنوان حقوق ماهیانه دریافت خواهید کرد. این رقم در هر سال، بسته به پیشرفت و افزایش مهارت‌ها، بالا می‌رود. در قرارداد‌های مبتنی بر توافق جمعی، در برخی از مناطق کشور آلمان در سال اول آموزش ماهیانه ۱۰۵۰ یورو پرداخت می‌شود. در سال دوم حقوق شما تا ۱۱۰۰ یورو افزایش پیدا می‌کند. اگر در آموزش خود کوتاهی نکنید، حداکثر تا سال سوم متخصص توسعه برنامه یا متخصص سیستم خواهید شد. از این مرحله می‌توانید انتظار پرداخت حداکثر ۱۲۰۰ یورو را داشته باشید. این میزان حقوق موجب می‌شود آوسبیلدونگ آی تی پردرآمد‌ترین دوره کارآموزی آلمان محسوب شود.

متخصصان فناوری اطلاعات در هر صنعت و کسب و کاری مورد نیاز هستند. از بانک‌ها گرفته تا مؤسسات علمی، در هر جایی می‌توانید موقعیت کاری پر‌درآمدی به دست بیاورید. به همین دلیل پس از اتمام دوره آوسبیلدونگ IT مشکل چندانی در زمینه پیدا کردن شغل نخواهید داشت. حقوق اولیه یک متخصص آموزش دیده فناوری اطلاعات بین ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ یورو در هر ماه است. با این حال می‌توانید در ابتدای کار خود ماهانه ۲۵۰۰ یورو دریافت کنید. طی پنج سال فعالیت به عنوان یک متخصص آی تی می‌توانید به درآمد ۳۰۰۰ یورو در ماه برسید.

به محض اینکه تجربه کافی به دست آوردید، لازم است آموزش‌های بیشتری را تجربه کنید. به این واسطه مراحل رشد و ترقی را پشت سر گذشته و مسئولیت‌های حساس‌تر و مهم‌تری برعهده می‌گیرید. در این شرایط حقوق ماهیانه شما تا ۳۲۰۰ یورو افزایش پیدا می‌کند. همچنین پس از چند سال کسب تجربه در زمینه فناوری اطلاعات می‌توانید برای دریافت مدرک علوم کامپیوتر اقدام کنید. در شرایط ایده‌آل دارندگان این مدرک بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ یورو در ماه دریافت می‌کنند.

سطح زبان و شرایط سنی آوسبیلدونگ آی تی

به منظور شرکت در آوسبیلدونگ آی تی لازم است با زبان آلمانی آشنا باشید. در غیر این صورت امکان حضور در این دوره کارآموزی وجود ندارد. متقاضیان شرکت در آوسبیلدونگ IT حداقل باید سطح B1 زبان آلمانی را در اختیار داشته باشند. در این سطح می‌توانید به زبان آلمانی مکالمه داشته و بخش اعظم آن را متوجه شوید. با این حال توصیه می‌شود که پس از دریافت مدرک زبان آلمانی سطح B2 برای آوسبیلدونگ فناوری اطلاعات اقدام کنید. همچنین به دلیل استفاده گسترده از زبان انگلیسی در فناوری اطلاعات، لازم است دانش پایه در این زبان داشته باشید.

مدرک دیپلم اولین پیش‌نیاز آوسبیلدونگ آی تی است. به همین دلیل لازم است دوره متوسطه را به پایان رسانده و حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید. معمولاً متقاضیان با حداکثر ۳۰ سال سن می‌توانند در آوسبیلدونگ IT شرکت کنند. در شرایط خاصی حداکثر سن قابل قبول تا ۴۰ سال بالا می‌رود.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ آی تی

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک و اسناد هویتی
  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  • مدرک زبان آلمانی (حداقل سطح B1)
  • رزومه و سابقه کاری
  • انگیزه‌نامه
  • ویزا
  • پذیرش از برگزار‌کننده آوسبیلدونگ آی تی
  • بیمه سلامت

مهارت‌های آموزش داده شده در آوسبیلدونگ آی تی

  • توسعه برنامه‌ها و ایجاد سیستم‌های مختلف برای مشتریان
  • راه‌اندازی انواع سیستم‌ها و برنامه‌ها
  • اصلاح انواع برنامه‌ها بر اساس نیاز‌های مشتری
  • نظارت و مستند‌سازی فرآیند‌های سیستم و رفع مشکلات
  • پردازش و تحلیل انواع داده‌ها
  • تسلط به انواع زبان‌های برنامه‌نویسی
  • بررسی کد منبع برنامه‌ها و تغییر آن‌ها در صورت لزوم

بازار کار شغل آی تی در آلمان بعد از پایان دوره

پس از تکمیل دوره آوسبیلدونگ آی تی به یک متخصص فناوری اطلاعات تبدیل می‌شوید. در این مرحله می‌توانید برای دریافت گواهی‌نامه‌ها یا شرکت در دوره‌های تحصیلی مرتبط اقدام کنید. با تخصص در زمینه تحلیل داده، می‌توانید به شرکت‌های مختلف مشاوره تجاری دهید. بسیاری از شرکت‌ها دوره‌های آموزشی محصولات خود را ارائه می‌کنند. با پشت سر گذاشتن این دوره‌ها گواهی‌نامه دریافت کرده و در مراکز مختلف استخدام می‌شوید.

با تحصیل در رشته علوم کامپیوتر، دانش عمیقی در تخصص‌های مختلف از جمله بیوانفورماتیک و انفورماتیک رسانه به دست می‌آورید. همچنین با ادامه تحصیل می‌توانید مشاغلی مثل توسعه‌دهنده آی تی، مدیر پروژه، اقتصاددان IT و مشاور فناوری اطلاعات را بر عهده بگیرید. با ورود به حوزه استراتژیک، می‌توانید مدیریت شرکت‌های کوچک و بزرگ فناوری اطلاعات را به دست بیاورید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

4 دیدگاه برای “دوره آوسبیلدونگ آی تی در آلمان (IT)

  1. Farzaneh Kazemi گفته:

    سلام من دوسال سابقه ی کار در این حوزه دارم. البته توسعه دهنده ی وب هستم و به زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت و فریم ورک ری اکت تسلط خوبی دارم. مدرک زبان انگلیسی آیتلس با نمره ۷ و زبان آلمانی ب۲ دارم. سنم ۲۷ هست و متاهل هستم . میخوام برای آوسبیلدونگ متخصص آی تی فعال در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی اقدام کنم. به نظر شما شانسی دارم؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      شرایط شما برای آوسبیلدونگ IT مناسب است. البته باید زودتر اقدام کنید چون هر چه سن بالاتر برود امکان اقدام سخت تر خواهد شد. لطفا برای راهنمایی و مشاوره بیشتر تماس بگیرید.

  2. R. M گفته:

    با سپاس از لطفتون و این اطلاعات جامع و کامل. خوشحالم که تو این شرایط سخت کنارمون هستین و انگیزه میدین. 🙏🏻

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      سپاس از محبت و توجه شما. صحبت های شما باعث انگیزه بیشتر تیم محتوای إلوویزا برای تولید محتوای با کیفیت تر خواهد شد. مجموعه إلوویزا در تلاش است که بهترین خدمات مهاجرتی در ایران را به هموطنان ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *