دوره آوسبیلدونگ تأسیسات در آلمان

آیا همیشه به این فکر کرده‌اید که سیستم لوله‌کشی آب چگونه کار می‌کند؟ آیا اغلب مواقع تعجب می‌کنید که چرا به محض شروع به کار سیستم گرمایشی، دمای خانه بالا می‌رود؟ آیا روش‌های خلاقانه انجام این موارد همواره نظر شما را به خود جلب کرده‌اند؟ اگر پاسخ به این سه سوال مثبت بوده، بدان معنا است که آینده شما با مهندسی تأسیسات گره خورده است. اگر قصد دارید به عنوان مسئول تأسیسات کار کنید، آوسبیلدونگ تأسیسات بهترین فرصت برای شما است. در قالب این فرصت می‌توانید به کشور آلمان مهاجرت کرده و در فضای حرفه‌ای و منطبق با فناوری روز آموزش ببینید.

در سرزمین ژرمن‌ها دوره‌های کارآموزی مختلف و متعددی برگزار می‌شود که آوسبیلدونگ نام دارند. به واسطه شرکت در این دوره‌ها می‌توانید توانایی‌ها و کارهای متنوعی را آموزش ببینید و در زمینه‌های بسیاری به مهارت برسید. شرکت‌ها و مؤسسات مختلف در قالب آوسبیلدونگ تلاش می‌کنند که نیروی مختصص را آموزش داده و جذب کنند. در اغلب دوره‌های آوسبیلدونگ هزینه آموزش توسط برگزار‌کننده پرداخت می‌شود. در عین حال در ازای شرکت در این دوره‌های کارآموزی به شما حقوق پرداخت خواهد شد. چنین ویژگی‌هایی باعث شده‌اند که آوسبیلدونگ به گزینه‌ای جذاب در بین علاقه‌مندان به مهاجرت به آلمان تبدیل شود.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ تأسیسات در آلمان

معرفی آوسبیلدونگ تأسیسات در آلمان

آوسبیلدونگ تأسیسات یک دوره کارآموزی ۳.۵ ساله است. در این دوره مهارت‌های بسیاری به دست خواهید آورد. برای مثال در ابتدای امر خواهید آموخت که لوله‌های آب از چه موادی ساخته شده و چگونه باید آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. همچنین پس از مدت کوتاهی با نحوه نصب سرویس‌های بهداشتی و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی آشنا خواهید شد.

در کنار این موارد آموزش‌های سازمانی و مبانی فنی نیز ارائه خواهد شد. برای مثال در طول آوسبیلدونگ تأسیسات یاد می‌گیرید که چگونه از مشتری‌ها سفارش بگیرید، فرآیندهای کاری را برنامه‌ریزی کنید و در پایان نتایج را مورد ارزیابی قرار دهید. از مبانی فنی آموزش داده شده می‌توان به حفاری، پیچ کردن، جوشکاری و ساخت انواع لوله‌ها، ورق‌های فلزی و پروفیل‌ها اشاره کرد. در این شرایط مهارت و توانایی‌های شما مهم خواهند بود. این امر از آن جهت است که اغلب قطعات باید به صورت سفارشی و متناسب با نظر مشتری ساخته شوند.

شرایط آوسبیلدونگ تأسیسات در آلمان

برای آن که بتوانید در آوسبیلدونگ تأسیسات شرکت کنید، لازم است دوره متوسطه را به پایان رسانده باشید. به همین دلیل تنها افرادی شانس حضور در این دوره کارآموزی را دارند که مدرک دیپلم را دریافت کرده باشند. معدل دیپلم دیگر عنصر تاثیرگذار در پذیرش یا رد درخواست شما است. هر چه معدل دیپلم بالاتری داشته باشید، برگزار‌کننده‌های آوسبیلدونگ تأسیسات علاقه بیشتری به پذیرش شما نشان خواهند داد.

سخت‌کوشی و دقت، نیاز‌های اساسی و مهم در فعالیت به عنوان متخصص تأسیسات هستند. در هنگام کار روی سیستم‌های مبتنی بر گاز، هر اشتباهی می‌تواند زندگی شما را تهدید کند. به همین دلیل در طول دوره آوسبیلدونگ تأسیسات تمامی موارد به دقت و باوسواس آموزش داده می‌شود. بنابراین لازم است که در امر یادگیری سخت‌کوش بوده و تمامی موارد را با دقت بررسی کنید.

مهم‌تر از همه، باید علاقه زیادی به فناوری داشته باشید. در طول دوره فعالیت به عنوان متخصص تأسیسات، با دستگاه‌های الکترونیکی مختلفی کار خواهید کرد. برای مثال باید سیستم‌های گرمایشی را به گونه‌ای تنظیم کنید که بیشترین بازدهی را داشته باشند. همچنین اگر سیستمی از کار افتاد، این شما هستید که باید عیب را تشخیص دهید. سپس همانند دکتری که بیمار خود را درمان می‌کند، باید مشکل سیستم را رفع کنید.

در دوران فعالیت به عنوان متخصص تأسیسات، کار‌های متنوعی انجام خواهید داد. چه در شرکت کار کنید و چه دوره‌های کارآموزی را پشت سر بگذارید، همواره چالش‌های بسیاری در برابر شما ظاهر خواهند شد. همچنین ممکن است فضا‌های کاری متفاوتی را تجربه کنید. برای مثال می‌توان به نصب پنل‌های خورشیدی در محیط‌های گرم اشاره کرد.

در اغلب موارد دو دست کافی نیست. به همین دلیل ممکن است که کار‌هایی را به صورت تیمی انجام دهید. در این شرایط می‌توانید روی مهارت‌های همکاران خود حساب کنید. اگر از چالش‌ها نمی‌ترسید، به کار‌های فیزیکی علاقه دارید و از تعمیر و راه‌اندازی سیستم‌های مختلف لذت می‌برید، آوسبیلدونگ تأسیسات مناسب شما است.

درآمد آوسبیلدونگ تأسیسات

همانند بسیاری از دوره‌های کارآموزی، در آوسبیلدونگ تأسیسات مبلغ قابل‌توجهی پرداخت نمی‌شود. این امر از آن جهت منطقی است که در ابتدا باید اصول اولیه را یاد بگیرید و نمی‌توانید کمک زیادی به شرکت کنید. از سال ۲۰۲۰ حداقل دستمزد کارآموزان برای دوره آوسبیلدونگ تأسیسات مشخص شد. بر این اساس در سال اول این دوره حداقل ۵۸۵ یورو به صورت ماهیانه دریافت می‌کنید. در صورتی که برگزار‌کننده آوسبیلدونگ تأسیسات بر اساس توافق جمعی با شما قرارداد بسته باشد، حقوق بالاتری پرداخت می‌شود.

اگر سال اول را با موفقیت پشت سر بگذارید، بر اساس عملکرد شما حقوق نیز افزایش پیدا می‌کند. با عبور از سال اول آوسبیلدونگ تأسیسات اصول اولیه را به خوبی یاد گرفته‌اید. به همین دلیل می‌توانید در فعالیت‌های شرکت حضور داشته باشید. این امر موجب می‌شود که حقوق شما به عنوان متخصص تأسیسات تا حداقل ۶۹۰ یورو در ماه بالا برود. در سال سوم می‌توانید انواع سیستم‌ها را راه‌اندازی کرده و به اندازه یک کارمند دائمی به شرکت کمک کنید. در این شرایط حداقل ۷۹۰ یورو در ماه به شما پرداخت می‌شود. در آخرین بازه زمانی دوره کارآموزی، عملا آموزش شما کامل شده و تنها بخش‌های کوچکی باقی‌مانده است. در این دوره حداقل ۸۱۹ یورو در ماه دریافت خواهید کرد.

اگر طبق توافق جمعی حقوق دریافت کنید، دستمزدی به مراتب بالاتر از شرایط عادی به دست می‌آورید. بر این اساس در سال اول آموزش ممکن است تا ۸۵۰ یورو در ماه پرداخت شود. همچنین حقوق ماهیانه شما در آخرین بخش از آموزش تا ۱۰۸۰ یورو افزایش پیدا می‌کند.

پس از دوره آوسبیلدونگ تأسیسات می‌توانید به عنوان یک متخصص تأسیسات حرفه‌ای وظایف مختلفی را بر عهده بگیرید. در این شرایط حقوق شما بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو خواهد بود. با شرکت در دوره‌های آموزشی و کسب تخصص‌های بیشتر می‌توانید درآمد خود را افزایش دهید. برای مثال به عنوان یک متخصص سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در ماه به دست خواهید آورد.

سطح زبان و شرایط سنی آوسبیلدونگ تأسیسات

در آوسبیلدونگ تأسیسات تنها از زبان آلمانی استفاده خواهد شد. به همین دلیل در صورت عدم آشنایی با زبان سرزمین ژرمن‌ها نمی‌توانید این دوره کارآموزی را پشت سر بگذارید. حداقل مدرک زبان آلمانی برای شرکت در آوسبیلدونگ تأسیسات سطح B1 است. در این سطح می‌توانید آشنایی متوسطی با زبان آلمانی داشته و قادر خواهید بود به این زبان صحبت کنید. با این وجود پیشنهاد می‌شود که برای دریافت مدرک سطح B2 زبان آلمانی اقدام کرده و سپس در آوسبیلدونگ تأسیسات حضور پیدا کنید.

همان‌طور که اشاره شد اولین پیش‌نیاز حضور در آوسبیلدونگ تأسیسات، مدرک تحصیلی دیپلم است. این بدان معنا است که باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید. در بسیاری از دوره‌های آوسبیلدونگ تأسیسات تنها افرادی که حداکثر ۳۰ سال سن دارند، پذیرفته می‌شود. اما در شرایط خاص احتمال افزایش حداکثر سن قابل قبول تا ۴۰ سال وجود دارد.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ تأسیسات

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  • مدرک زبان آلمانی (حداقل سطح B1)
  • رزومه و سابقه کاری
  • انگیزه‌نامه و ویزا
  • پذیرش از برگزار‌کننده آوسبیلدونگ تأسیسات
  • بیمه سلامت
  • سند تمکن مالی (افرادی که ماهیانه کمتر ۸۶۰ یورو حقوق دریافت می‌کنند)

مهارت‌های آموزش داده شده در آوسبیلدونگ تأسیسات

در طول آوسبیلدونگ تأسیسات مهارت‌های مختلف و متعددی به دست خواهید آورد. از بین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌ریزی و انجام فرآیندهای مختلف به صورت مستقل به همراه بررسی نتایج
  • راه‌اندازی انواع سیستم‌ها، بررسی و نگهداری آن‌ها
  • نصب و تعمیر انواع اتصالات برقی
  • لوله‌کشی و کانال‌کشی
  • نصب تمامی انواع سرویس‌های بهداشتی

بازار کار شغل تأسیسات در آلمان بعد از پایان دوره

به عنوان متخصص تأسیسات لازم است که به طور منظم در دوره‌های آموزش بیشتر شرکت کنید. این امر از آن جهت است که همواره پیشرفت‌های مختلف انجام شده و روش‌ها و دستگاه‌های جدیدی اختراع می‌شود. با انجام این امر می‌توانید در جنبه‌های مختلف شغل خود به مهارت بالا دست پیدا کنید. برای مثال می‌توانید دانش خود در راه‌اندازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را بالا ببرید یا در زمینه لوله‌کشی به تخصص برسید. در این شرایط وضعیت کاری شما به شکل قابل‌توجهی متحول می‌شود.

اگر همچنان عاشق سیستم‌های مختلف هستید، اما قصد دارید موارد تازه‌ای را خلق کنید، می‌توانید به سراغ اختراع تجهیزات مربوط به تأسیسات بروید. همچنین می‌توانید کسب و کار خود را راه بیاندازید و به صورت مستقل فعالیت کنید. آموزش و تربیت متخصصین جدید دیگر آینده‌ای است که می‌توانید برای خود رقم بزنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *