دوره آوسبیلدونگ خلبانی در آلمان

همواره یکی از آرزوهای بشر پرواز بر فراز آسمان‌ها بوده است. از این رو، بعد از اختراع هواپیما شغل خلبانی به یکی از شغل‌های پرطرفدار در جهان تبدیل شد. افراد زیادی در سراسر دنیا به این شغل علاقه‌مند هستند. کشور آلمان یکی از کشورهای پیشرفته و مرفه اروپایی به حساب می‌آید. هرساله افراد زیادی به این کشور مهاجرت می‌کنند. بیشتر مهاجرت‌ها از طریق اخذ ویزای کاری است. آلمان دوره‌های فنی و حرفه‌ای مختلفی را برگزار می‌کند که یکی از آنها دوره های آوسبیلدونگ است. افراد زیادی هم با توجه به علایق‌ خود در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. کارآموزان بعد از گذراندن این دوره‌ها و اخذ مدرک می‌توانند با شانس بیشتر شغل مورد نظرشان را پیدا کنند. یکی از دوره‌های پرطرفدار، آوسبیلدونگ خلبانی است.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ خلبانی در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ خلبانی در آلمان

در دنیای امروز، افراد زیادی به رشته خلبانی و به طور کلی هوا فضا علاقه‌مند هستند. صنعت هوا فضا نقش برجسته‌ای در دنیای تجارت جهانی ایفا می‌کند. افرادی که به رشته خلبانی علاقه دارند، می‌توانند در دوره آوسبیلدونگ خلبانی شرکت کنند. این کارآموزان می‌توانند در سطح بین‌المللی این رشته را یاد بگیرند. افراد علاقه‌مند به این رشته باید اطلاعاتی درباره مدت زمان، صلاحیت، شرایط و مواردی از این قبیل داشته باشند. در این صورت می‌توانند تصمیم درستی را درباره این دوره گرفته و با برنامه‌ریزی دقیق پیش بروند.

مدت زمان دوره آوسبیلدونگ خلبانی بین ۱۰ ماه تا ۲ سال است. در این دوره، هیچ دستمزدی به کارآموزان پرداخت نمی‌شود و متقاضیان باید هزینه ثبت نام این دوره را پرداخت کنند. در رابطه با مهمانداری نیز، آموزش به شکل درون سازمانی است. مدت زمان این آموزش در طی چند هفته است، و با توجه به مؤسسه آموزشی ممکن است این آموزش تا چند ماه نیز ادامه پیدا کند.

طول دوره آوسبیلدونگ خلبانی در آلمان

مدت زمان آوسبیلدونگ خلبانی حدود دو سال است. در یک سال اول، متقاضیان به طور کامل آموزش‌های تئوری مربوط به این رشته را یاد می‌گیرند. برای مثال، در این مرحله کارآموزان با قوانین ناوبری رادیویی، هوانوردی، چگونگی کنترل هواپیما و مواردی از این قبیل آشنا می‌شوند.

در مرحله دیگر، هر کارآموز یاد می‌گیرد که چگونه سیستم‌های ناوبری را کنترل کنید. در واقع، می‌توان گفت که در دوره آوسبیلدونگ خلبانی، کارآموزان در یک سال اول به صورتی تئوری آموزش‌های لازم را می‌بینند . بعد از آن در یک سال دوم آموزش‌های عملی به آن‌ها داده می‌شود.

حقوق و درآمد

بعد از گذراندن آوسبیلدونگ خلبانی، احتمال استخدام در خطوط مسافربری هوایی بسیار زیاد است. یا در صورت داشتن مجوز آموزشی، فرد می‌تواند در مدارس پرواز شروع به آموزش کند. همچنین این روزها، آمبولانس‌های هوایی نیز که کار آن‌ها انتقال بیماران است، از استخدام خلبان‌های آموزش دیده استقبال می‌کنند.

برای ثبت نام در دوره آوسبیلدونگ خلبانی، کارآموز باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار یورو هزینه کند. برخی شرکت‌ها هم این امکان را به متقاضیان داده‌اند که حقوق را به صورت قسطی پرداخت کنند. با توجه به تعداد پرواز و شرکتی که در آن مشغول به کار است، به طور متوسط دستمزد تا حد زیادی به کارفرما، تجربه و مدت خدمت شما بستگی دارد. حقوق ناخالص ماهانه در حال حاضر بین ۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو است.

سطح زبان مورد نیاز

دوره آوسبیلدونگ خلبانی به زبان آلمانی تدریس می‌شود. از این رو، افراد متقاضی باید بر زبان آلمانی تسلط داشته باشند. داشتن حداقل مدرک B2 آلمانی برای گذراندن این دوره الزامی است. افرادی که این مدرک را دارند می‌توانند به زبان آلمانی صحبت کنند. علاوه بر این، افراد متقاضی خلبانی باید به زبان انگلیسی نیز تسلط داشته باشند.

سطح تحصیلات مورد نیاز

افراد متقاضی برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ خلبانی، باید حداقل دارای مدرک دیپلم باشند. برای افرادی که مدرک تحصیلی خود را در کشوری به جز آلمان گرفته‌اند، مشکلی برای شرکت در دوره‌های کارآموزی وجود ندارد. با توجه به اینکه برای فعالیت در این رشته نیاز به تسلط به زبان انگلیسیوجود دارد، بهتر است قبل از ثبت نام مدرک آیلتس‌ خود را در حد نمره ۶ به بالا دریافت کنید.

شرایط سنی

افراد در سنین مختلف می‌توانند در دوره آوسبیلدونگ خلبانی شرکت کنند. حداقل سن برای شرکت در این دوره ۱۸ سال است. افرادی هم که سنی کمتر از ۳۵ سالگی دارند می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

شرح وظایف یک خلبان

یک خلبان باید به ارزش‌های اخلاقی باور داشته باشد. او عهده‌دار راه‌اندازی هواپیما است. از این رو مسئولیت سنگینی دارد و همواره باید مراقب جان مسافران باشد. خلبان موظف است دو ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشد. کل سیستم‌های هواپیما را چک کند تا در زمان پرواز مشکلی پیش نیاید.

بعد از گذراندن آوسبیلدونگ خلبانی، کارآموزان قادر خواهند بود برنامه پرواز تنظیم کنند. آنها وظایفی مثل بررسی ایمنی فنی هواپیما و چک کردن وضعیت آب و هوا را برای پرواز دارند. خلبانان می‌بایست شرایط مختلف هواپیما را کنترل کند، از مسیر پرواز گزارش تهیه کند و برای برقراری ارتباط با برج مراقبت اقدام کنند. همچنین، کارآموزان برای موفقیت در این حرفه دانستن ریاضیات، فیزیک، جغرافیا و همچنین تسلط بر زبان انگلیسی می‌تواند بسیار مفید باشد.

دروس آوسبیلدونگ خلبانی

این دوره شامل دو بخش تئوری و عملی است. در بخش تئوری اطلاعاتی درباره کلیات پرواز، هواپیما و سیستم‌ها داده می‌شود. در این دوره، علاوه بر درس‌های تخصصی، زبان انگلیسی هم به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود. ریاضیات، جغرافیا، مدیریت پرواز، آموزش‌های فنی و هواشناسی از دروس تخصصی این دوره به حساب می‌آید.

بازار کار بعد از پایان دوره

بعد از گذراندن دوره آوسبیلدونگ خلبانی، کارآموزان می‌توانند در شرکت‌های مختلف هواپیمایی شروع به کار کنند. شانس افرادی که این دوره را گذراندند، بسیار بیشتر از سایر افراد است. به طور کلی، بازار کار خلبانی در آلمان خوب است.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزای آوسبیلدونگ خلبانی

  • حداقل مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان و کسب مدرک دیپلم ۱۲ ساله
  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه مدارک فارغ التحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی (سطح B1)
  • گواهی سلامت پزشکی و بیمه درمانی
  • نامه محل اقامت
  • نامه پذیرش دوره کارآموزی (قرارداد شرکت)

شرایط کار خلبان

قبل از اینکه تصمیم بگیرید خلبان شوید، باید فکر کنید که آیا بعداً از کار روزمره راضی خواهید بود یا خیر. در انتخاب شغل  خلبانی باید به نکات مهمی توجه کنید از جمله:

  1. نکته مهم در مورد خلبان بودن این است که معمولاً برنامه‌های پروازتان تغییر می‌کند. اغلب همیشه یک کاپیتان یا افسر اول متفاوت در کنارتان است. شما معمولا مکان‌های جدید زیادی را می‌بینید. ممکن است در سفر یک شب را دور از محل زندگی خود بمانید.  این بدان معنا است که شما اغلب از خانواده خود دور هستید.
  2. یکی از مواردی که کار خلبانی را برای بسیاری دشوار می‌کند این است که شما باید در هر شرایط آب و هوایی و در هر موقعیتی پرواز کنید.
  3. کار خلبان می‌تواند چالش برانگیز باشد و خطرات خاص خود را دارد.
  4. شما باید آماده باشید که حتی برای ساعات زیادی در یک فضای محدود (کاکپیت) با همکاران خود کار کنید.
  5.  پس از چندین پرواز کوتاه، مسافت در روز یا یک مسافت طولانی واقعی، به شدت خسته خواهید شد.
  6. لازم به ذکر است که ساعات کاری نامنظمی خواهید داشت. اگر فرد منظمی هستید، ممکن است این شرایط کاری برای شما دشوار باشد.

الزامات شخصی برای کار در رشته خلبانی

  • تناسب اندام
  • وضعیت سلامت بدون محدودیت
  • قد بین ۱۶۵ تا ۱۹۸ سانتی‌متر
  • قابلیت اطمینان و وقت‌شناسی
  • صداقت و صراحت
  • انگیزه حرفه‌ای متقاعد کننده
  • احساس مسئولیت
  • مهارت‌های ارتباطی قوی
  • دقت
  • نظم و انضباط، قابلیت اطمینان و توانایی کار در یک تیم
  • پذیرش سفرهای طولانی و مکرر
  • بینایی خوب (+/- ۳.۰ دیوپتر)

سؤالات متداول

۱. مدت زمان دوره آوسبیلدونگ خلبانی چقدر است؟

حداکثر مدت زمان این دوره دو سال است. برخی شرکت‌ها ممکن است دوره‌های یک‌ساله نیز برگزار کنند. در این دوره ابتدا آموزش‌ها به صورت تئوری و سپس به صورت عملی صورت می‌گیرد.

۲. شهریه دوره آوسبیلدونگ خلبانی چقدر است؟

شهریه دوره آوسبیلدونگ خلبانی در مقایسه با سایر حرفه‌ها بالاتر است و بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار یورو است. برخی از مؤسسه‌ها این مبلغ را به صورت قسطی نیز دریافت می‌کنند.

۳. آیا می‌توان در طول دوره آوسبیلدونگ خلبانی کار کرد؟

خیر. کارآموزان دوره آوسبیلدونگ خلبانی حق کار کردن (کار در خطوط هوایی) را تا پایان دوره آوسبیلدونگ خلبانی خود ندارند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

12 دیدگاه برای “دوره آوسبیلدونگ خلبانی در آلمان

  1. امید گفته:

    سلام ببخشید یک سوالی داشتم در حین تحصیل اوسبیلدونگ حالا هر رشته ای اگر امتحانات رو قبول نشیم چه اتفاقی میفته نتوانیم او نمره حداقل کسب کنیم ممنون میشم جواب بدید

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      مدرسه با مدرسه فرق داره ولی اکثرا به بچه های خارجی فرجه میدن که جبران کنن ولی یک بار تو کل سه سال با توجه به قوانین و شرایط خاص مشخص میشه.

  2. Kasra گفته:

    سلام وقت بخیر من میخوام در آلمان خلبانی بخونم ولی میگن باید حتما اقامت دائم و پاسپورت آلمان رو داشته باشید وگرنه چون ایرانی هستین راهتون نمیدن… من فکرمیکردم این قانون برای استخدام در شرکت های هواپیمایی هست ولی الان واقعا نمیدونم چجوریه… باید اول اقامت و پاس مون رو بگیریم؟ یا میتونیم آموزش ببینیم بعد گرفتن اقامت دائم و پاسپورت اجازه کار در شرکت هواپیمایی رو داریم؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      سلام اول باید وارد آلمان شوید بعد از گرفتن پاسپورت می توانید اقدام کنید. با مشاوران ما در تماس باشید.

  3. Bita گفته:

    سلام خسته نباشید
    توضیحات فوق العاده بود و سوالاتی داشتم ایا وقتی دورا اوسبیلدونگ رو میگذرونیم اجازه کار های حاشیه برا کسب در امد داریم؟ و اینکه خانوم ها هم میتونن خلبان و کاپیتان بشن؟؟؟

    • مدیر گفته:

      با درود احترام
      بله اجازه کار دارید. البته شما در طول دوره از کارفرما حقوق کافی برای یک نفر دریافت خواهید کرد.

      • Orange گفته:

        سلام خسته نباشید.
        اگر ما پول کافی برای هزینه ی دوره ها نداشته باشیم، مثل بقیه رشته های اوسبیلدونگ امکان اینکه حین تحصیل به ما حقوق بدن و حتی هزینه ای هم بابت تحصیل از ما دریافت نکنن هست???

        • مدیر گفته:

          با درود و احترام
          دوره های آوسبیلدونگ اکثرا رایگان و همراه با حقوق کافی برای زندگی یک نفر هستند و نیازی به پرداخت شهریه نیست. برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بله امکان اقدام دارید. با داشتن مدارک از ایران شانس شما برای پذیرش بیشتره. البته به سطح b2 زبان آلمانی هم باید برسید. برای راهنمایی بیشتر بهتر است تماس بگیرید.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      سپاس از انرژی مثبت شما. امیدواریم برای همیشه بتوانیم با ارائه اطلاعات دقیق و درست مهاجرتی باعث رضایت مخاطبان عزیزمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *