آوسبیلدونگ عمران در آلمان

آوسبیلدونگ عمران یکی از دوره‌های کارآموزی است که در مدت زمانی مشخص در آلمان یکسری آموزش‌ها به کارورز می‌دهند. بعد از دوره کارورزی فرد می‌تواند در شرکت‌های مربوط به رشته عمران به عنوان متخصص استخدام گردد.  دفاتر مهندسی یا دولت شهری عمومی دو نمونه از شرکت های آموزشی هستند. کارشناسان این رشته قادرند که سازه‌های مختلف در ابعاد گوناگون را طراحی و اجرا کنند. افراد زیادی تمایل دارند که در این رشته درس بخوانند و فعالیت کنند. آلمان یکی از کشورهایی است که روی این موضوع تمرکز دارد. با توجه به رشد پایین جمعیت در آلمان، این کشور هر ساله از کشورهای دیگر نیروی کار می‌گیرد. همچنین دوره‌های آوسبیلدونگ مختلفی را برای رشته‌های گوناگون برگزار می‌کند.

آوسبیلدونگ عمران یکی از دوره‌های محبوب در آلمان به حساب می‌آید. علاقه‌مندان به عمران می‌توانند در این دوره شرکت کنند. بعد از گذراندن این دوره و گرفتن مدرک، شانس پیدا کردن کار برای افراد بسیار بیشتر می‌شود.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ مهندسی عمران در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ عمران در آلمان

در دوره آوسبیلدونگ عمران، کارآموز وابسته به یک شرکت آلمانی است و دوره خود را در این شرکت می‌گذراند. این دوره به دو صورت تئوری و عملی ارائه می‌شود. در بخش تئوری، آموزش‌ها در یک آموزشگاه حرفه‌ای داده می‌شود. برای بخش عملی، متقاضی در یک شرکت آلمانی آموزش‌ها را به عنوان کارآموز دریافت می‌کند. بعد از پایان دوره آوسبیلدونگ عمران، به فرد یک گواهی پایان دوره داده می‌شود. این مدرک در حقیقت نوعی مدرک فنی و حرفه‌ای به حساب می‌آید. لیست آوسبیلدونگ‌های آلمان در حوزه عمران  شامل دوره‌های زیر است:

  • آسفالت ساز
  • چاه ساز
  • سازندگان مسیر
  • تأسیسات و فاضلاب
  • سازنده خط لوله
  • مهندسی عمران ویژه
  • راه سازی
  • کارگران تعمیر و نگهداری راه
  • کارگران مهندسی عمران
  • مهندس آب

طول دوره آوسبیلدونگ مهندسی عمران در آلمان

برای گرفتن گواهی آوسبیلدونگ عمران، فرد باید به مدت دو سال دوره کارآموزی را بگذراند. در این دوره فرد متقاضی روی سازه‌ها کار خواهد کرد. بهتر است بدانید که فرد به طور عملی با ماشین‌هایی مانند بیل مکانیکی در پروژه‌های ساختمان‌سازی کار خواهد کرد. توجه داشته باشید که برای موفقیت در این حرفه به توانایی فیزیکی بالایی نیاز است. همچنین اغلب اوقات فرد در فضای باز کار می‌کند.

حقوق و درآمد در طول دوره

فرد در تمام طول کارآموزی داری حقوق است. در مقایسه با سایر دوره‌های آموزشی، مدت زمان دوره کارآموزی عمران کمتر است. حداقل درآمد برای متقاضی مهندسی عمران برای سال اول ۶۱۰ تا ۶۹۰ یورو و برای سال دوم ۸۱۰ تا ۱۰۶۰ یورو است. بعد از گرفتن گواهی دوره آوسبیلدونگ، کارآموز مهندسی عمران بین ۱۴۷۰ تا ۲۷۰۰ یورو درآمد خواهد داشت.

سطح زبان مورد نیاز

توجه داشته باشید که همه دوره‌های آوسبیلدونگ به زبان آلمانی برگزار می‌شود. در رابطه با آوسبیلدونگ عمران نیز بدین صورت است. بنابراین، افرادی که در دوره کارآموزی عمران شرکت می‌کنند باید حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B2 را دریافت کنند. افرادی که این سطح از زبان را بلد هستند، می‌توانند به آلمانی حرف بزنند و مطالب را به طور دقیق متوجه شوند.

سطح تحصیلات مورد نیاز

برای ثبت نام در دوره آوسبیلدونگ عمران، فرد باید حداقل تا دهم دبیرستان درس خوانده باشد. توجه داشته باشید که در آلمان، تا کلاس دهم آموزش‌ها به صورت عمومی است. در برخی از مؤسسه‌ها، فرد متقاضی باید حتما دیپلم داشته باشد.

شرایط سنی

در بیشتر دوره‌های آوسبیلدونگ محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. در رابطه با آوسبیلدونگ عمران همینگونه است. کارآموزان می‌توانند در رده‌های سنی مختلف در این دوره شرکت کنند. به طور متوسط بیشترین متقاضیان برای این دوره، رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال هستند.

شرح وظایف یک کارشناس عمران

با توجه به انتخاب فرد متقاضی تمرکز دوره می‌تواند در زمینه ساختمان‌سازی، راه‌سازی، ساخت خط لوله، ساخت انواع چاه و فاضلاب باشد. بعد از گذراندن این دوره شانس استخدام فرد به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. از این رو، فرد می‌تواند به عنوان کارگر ایمن سازی، کارگر زه‌کشی گودال‌ها، راننده ماشین‌های سنگین و بیل مکانیکی و یا کارگر آسفالت‌سازی استخدام شود.

دروس آوسبیلدونگ عمران

این دوره دارای دو بخش تئوری و عملی است. در بخش تئوری، ابتدا دروس عمومی و دروس تخصصی مرتبط با عمران تدریس می‌شود. در بخش عملی نیز، کارآموزان با شیوه طراحی و اجرای سازه‌ها آشنا شده و در طراحی سازه‌های مختلف شرکت می‌کنند.

بازار کار بعد از پایان دوره

عمران یکی از رشته‌های پرطرفدار و محبوب در آلمان به حساب می‌آید. کارآموزان بعد از گذراندن دوره آوسبیلدونگ، شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل خواهند داشت. به طور کلی، بازار کار این رشته در آلمان خوب است و هر سال نیروی کار زیادی جذب می‌شود. مطمئن باشید که پس از دوره کارآموزی می‌توانید در شغل مورد نظر خود فعالیت کنید. مشاغلی که متقاضی بعد از دوره می تواند در آن فعالیت کند به شرح زیر است:

  • مهندس پروژه عمران
  • مهندس ساختمان
  • تکنسین ساخت و ساز
  • مهندس سازه
  • مهندسی هیدرولیک
  • مدیر سایت
  • نقشه بردار
  • مهندس ژئوتکنیک

برنامه آوسبیلدونگ عمران برای جذب کارآموزانی طراحی شده است که می‌خواهند در یک شرکت ساختمانی، شرکت مهندسی یا مدیریت شهری تجربه عملی کسب کنند. این برنامه مدرک عملی آنها را برای موقعیت‌های مختلف در صنعت ساخت و ساز آماده می کند.

شما می‌توانید در شرکت‌های مهمی مانند Bauer AG، Worley، Wolff & Muller، Siemens Energy، Thyssen Krupp، Ericsson، Zeppelin GmBH، Hochtief، KAEFER، GOLDBECK و… کار کنید. همچنین، حقوق سالانه مهندسی عمران بین ۲۵۰۰۰ یورو تا ۶۵۰۰۰ یورو محاسبه شده است.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ عمران

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید به آلمان مهاجرت کرده و در دوره آوسبیلدونگ عمران شرکت کنید، باید برای ثبت نام یکسری از مراحل را طی کنید. در ابتدا یک مؤسسه آموزشی پیدا کنید و رزومه خود را به آنجا ارسال کنید. منتظر بمانید تا اطلاعات شما تأیید شود. سپس مؤسسه با شما مصاحبه کرده و قرارداد آموزشی می‌بندد. اکنون نوبت گرفتن ویزا است. شما باید مدارک خود را ترجمه کرده و به همراه قرارداد به سفارت آلمان بدهید و وقت مصاحبه بگیرید. کلیه مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ عمران به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه مدارک فارغ التحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی (سطح B2)
  • گواهی سلامت پزشکی و بیمه درمانی
  • نامه محل اقامت
  • نامه پذیرش دوره کارآموزی (قرارداد شرکت)

سؤالات متداول

۱. دوره اوسبیلدونگ عمران چقدر طول می‌کشد؟

آموزش دوره اوسبیلدونگ عمران دو سال زمان می‌برد. در این دوسال، دروس تئوری و عملی به طور کامل آموزش داده شده و شخص به صورت حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شود.

۲. یک مهندس عمران چقدر حقوق می‌گیرد؟

حقوق شغل مهندسی عمران در آلمان مبلغی بین ۱۴۷۰ تا ۲۷۰۰ یورو حقوق در ماه است. میزان حقوق او بستگی به ایالتی که در آن زندگی می‌کند و ساعات کاری او دارد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *