آوسبیلدونگ معماری در آلمان

آلمان یکی از کشورهای پیشرفته غریبی است که در دو دهه گذشته در زمینه‌های مختلف پیشرفت چشمگیری داشته است. از این رو، این کشور به بسیاری از مسائل توجه دارد. یکی از مسائل مهمی که مورد توجه آلمان است مربوط به توسعه زیر ساخت‌هایش می‌شود. به همین دلیل دولت آلمان و بخش‌های خصوصی این کشور روی توسعه این زیر ساخت‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده اند. این بستری را برای شرکت‌های ساختمان‌سازی فراهم کرده ال در آلمان در زمینه‌های مختلف به ساخت و ساز بپردازند. فعالیت در این عرصه مستلزم تجربه ودانش مهندسی است. آمارها نشان می‌دهد که رشته‌های مهندسی در آلمان بسیار محبوب هستند و بیشتر افراد شاغل فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی هستند.

آلمان دوره‌های فنی و حرفه‌ای را تحت عنوان آوسبیلدونگ برای بسیاری از رشته‌ها و مشاغل برگزار می‌کند. یکی از این دوره‌ها آوسبیلدونگ معماری است. افرادی که موفق به گذراندن این دوره و گرفتن مدرک پایان دوره می‌شوند، شانس بیشتری در پیدا کردن شغل مناسب دارند. با توجه به این مسئله که هرمی جمعیتی آلمان رو به پیر شدن می‌رود، این کشور هرساله نیروی کار جوان مورد نیازش را از سایر کشورها جذب می‌کند. از این رو بازار کار خوبی دارد. در رابطه با رشته معماری نیز همین گونه است. شهرهای برلین، هامبورگ، کلن و مونیخ از جمله شهرهایی هستند که بیشتر نیاز را به فارغ التحصیلان معماری دارند.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ معماری در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ معماری در آلمان

دوره آوسبیلدونگ معماری یکدوره دوگانه است. کارآموزان این رشته یک سری درس‌های تئوری را در کنار درس‌های عملی می‌گذرانند. کارآموزان در آموزشگاه یا دانشگاه و شرکت آموزشی، آموزش‌های لازم را می‌بینند. برای شرکت در این دوره فرد متقاضی باید حداقل مدرک دیپلم را داشته باشد. در این دوره کارآموزان در حین یادگیری به صورت ماهانه نیز حقوق دریافت می‌کنند.

طول دوره

آوسبیلدونگ معماری در حقیقت یکی از دوره‌های طولانی مدت به شمار می‌آید. این دوره بین ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد. مدت زمان این دوره بستگی به دانشگاه یا آموزشگاهی دارد که در آن ثبت نام می‌کنید. مدرک پایان این دوره معادل لیسانس رشته معماری است. آموزش‌های لازم به صورت تئوری و عملی به کارآموزان داده میشود.

حقوق و درآمد کارآموزان در طول دوره

کارآموزان آوسبیلدونگ معماری مانند کارآموزان بسیاری از دوره‌ها در حین آموزش به طور ماهانه نیز حقوق دریافت می‌کنند. این کارآموزان در سال اول حقوقی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه، در سال دوم، بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو و در سال سوم ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورومی گیرند. افرادی که موفق می‌شوند این دوره را به پایان برسانند و مدرک پایان دوره بگیرند، می‌توانند به عنوان مهندس معمار فعالیت کنند.

حقوق و درآمد کارآموزان بعد از دوره

کارآموزان بعد از گذراندن آوسبیلدونگ معماری و گرفتن مدرک، شانس بیشتری دارند که به عنوان یک مهندس معمار مشغول به کار شوند. میزان حقوق این افراد به شهر و شرکتی که در آن فعالیت می‌کنند بستگی دارد. همچنین هر قدری که تجربه فرد بالا برود، حقوق او نیز بیشتر خواهد شد. مهندسان معماری که زیر سه سال سابقه کار دارند در سال چیزی بین ۲۴۰۰۰ تا ۳۲۵۰۰ یورو درآمد ناخلص خواهند داشت. برای آن دسته از مهندسین که بین سه تا شش سال سابقه کار دارند، میزان حقوق بین ۲۹۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ در سال خواهد بود. طبیعتا افرادی کهم که بیشتر سابقه دارند، بیشتر حقوق می‌گیرند.

سطح زبان مورد نیاز

دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان به زبان آلمانی برگزار می‌شود. از این متقاضیانی که قصد دارند در این دوره شرکت کنند، باید بر زبان آلمانی مسلط بوده و قادر باشند به این زبان حرف بزنند و یا متوجه مطالب شوند. از این رو داشتن مدرک B۲ زبان آلمانی الزامی است.

شرایط سنی

محدودیت سنی برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ معماری وجود ندارد. همه افراد بالای ۱۸ سال با داشتن حداقل مدرک دیپلم می‌توانند در این دوره شرکت کنند. آمار نشان می‌دهد که اکثریت افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال هستند.

دروسی که در آوسبیلدونگ معماری ارائه می‌شود

در این دوره ابتدا یک سری دروس عمومی مانند زبان انگلیسی و آلمانی آموزش داده می‌شود. سپس دروس تخصصی معماری و مهندسی به کارآموزان آموزش داده می‌شود. افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند باید به دروسی مانند ریاضی علاقه داشته باشند.

بازار کار معماری بعد از پایان دوره

با توجه به اینکه آلمان همواره به زیرساخت‌هایش اهمیت می‌دهد، بازار کار این رشته بسیار خوب است و شرکت‌های مهندسی در شهرهای مختلف آلمان فعالیت می‌کنند. افرادی که موفق می‌شوند که دوره آوسبیلدونگ معماری را با موفقیت بگذرانند و مدرک پایان دوره بگیرند، شانس بسیار بیشتری در یافتن شغل مناسب دارند. بازار کار این رشته در شهرهای برلین، هامبورگ، کلن و مونیخ بسیار گرم است و دفاتر ساختمانی زیادی در این شهرها فعالیت دارند.

مدارک مورد نیاز برای آوسبیلدونگ معماری

برای شرکت در این دوره باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشید و مدرکتان را به زبان آلمانی ترجمه کنید. با توجه به اینکه این دوره به زبان آلمانی برگزار می‌شود، داشتن مدرک زبان آلمانی تا سطح B۲ الزامی است. علاوه بر این، باید نامیه تاییدیه آموزشگاه یا دانشگاه مربوطه را به همراه داشته باشید. همچنین داشتن ویزا و پاسپورت معتبر از دیگر مدارک مورد نیاز این دوره است.

سوالات متداول

۱. مدت زمان دوره آوسبیلدونگ معماری چقدر است؟

این دوره در مدت ۳ تا ۴ سال برگزار می‌شود و بستگی به موسسه یا دانشگاهی دارد که در آن ثبت نام نموده اید. دوره شامل دو بخش نظری و عملی است. بخش عملی را کارآموزان در شرکت می‌گذرانند.

۲. چه شهرهایی در آلمان برای معماری بازار کار خوبی دارد؟

آلمان یکی از کشورهایی است که به زیر ساخت‌هایش بسیار اهمیت می‌دهد. از این رو مهندسین معمار در بسیاری از شهرهای فعالیت دارند. با این حال شهرهای برلین، هامبورگ، کلن و مونیخ بیشتر از سایر شهرها به مهندسین معمار نیاز دارند.

۳. بازار کار مهندسی معماری در آلمان چگونه است؟

با توجه به پیر شدن هرم جمعیتی آلمان، این کشور هرساله نیروی کار جوان از کشورهای دیگر استخدام می‌کند. از طرفی، نیاز به رشته‌های مهندسی در این کشور زیاد است. به همین دلیل می‌توان گفت که بازار کار آلمان برای رشته معماری بسیار خوب است. هر ساله فارغ التحصیلان معماری به این کشور مهاجرت می کنند.

۴. آیا باید حساب بانکی آلمانی باز کنم؟

باز کردن یک حساب بانکی آلمانی توصیه می‌شود، زیرا اگر می‌خواهید آپارتمانی اجاره کنید یا اگر می‌خواهید برای بیمه درخواست دهید، باید مشخصات بانکی را ارائه دهید تا بتوانند پول را بدهند. امکان پرداخت نقدی آن نیز وجود دارد. اگر کارت اعتباری دارید، البته می‌توانید از آن نیز استفاده کنید اما کارت‌های نقدی رایج‌تر هستند.

۵. آیا می‌توانم همسر و فرزندانم را در زمانی که در آنجا تحصیل می‌کنم به آلمان بیاورم؟

اگر اجازه اقامت در آلمان دارید و مدت اقامت شما بیش از یک سال پیش بینی می‌شود، امکان همراهی خانواده وجود دارد. با این حال، برای اینکه آن‌ها در آلمان به شما ملحق شوند، باید بتوانید از آن‌ها حمایت کنید و درآمدتان پاسخگوی نیازهایتان باشد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *