بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به کشورهای پیشرفته همواره مورد توجه دانشجویان بوده است. مهم‌ترین فاکتور، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین کشور است. در واقع انتخاب مقصد مهاجرتی، گام اول و مهم‌ترین گام برای مهاجرت تحصیلی است. هنگام انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت تحصیلی، فاکتورها و عوامل مختلفی را باید در نظر بگیرید. هر شخص باید متناسب با معیارها و توانایی‌های خود به بررسی آن‌ها بپردازد. ما با در نظر گرفتن معیارهای اولیه و بسیار مهم فهرستی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی را ارائه کرده‌ایم. در این مطلب به بررسی جامع این کشورها و مزایا و معایب تحصیل در آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟

ایتالیا

اولین کشور در لیست بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایتالیاست. ایتالیا گزینه‌ای ایده‌آل برای کار، تحصیل، زندگی و حتی یک سفر کوتاه توریستی است. این کشور دانشگاه‌های معتبری دارد. برخی از دانشگاه‌های مطرح در سطح جهانی نظیر ساپینزا، تورین، بولونیا و پلی‌تکنیک در ایتالیا قرار دارند. بولونیا قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا است. سیستم آموزشی مدرن که امروزه در تاپ‌ترین دانشگاه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد در همین دانشگاه اختراع شد.

تحصیل در ایتالیا چه مزایایی دارد؟

– سهولت در دریافت پذیرش

دانشگاه‌های ایتالیا از نظر سهولت در پذیرش رتبۀ سوم جهان را دارند. همچنین دارای رتبۀ اول کشورهای اتحادیه اروپا در این زمینه هستند. به همین دلیل این کشور مورد توجه اکثر دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد.

– بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌ها

شاخص علمی دانشگاه‌های ایتالیا بسیار بالا است. در بین برترین دانشگاه‌های دنیا نام بیش از ۳۰ دانشگاه ایتالیایی به چشم می‌خورد.

– هزینۀ مناسب تحصیل

شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. هزینۀ زندگی دانشجویی نیز  در این کشور بسیار مقرون به‌ صرفه‌ است.  

– امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی

اکثر دانشگاه‌ها کلاس‌های خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. متقاضیان با توجه به توانایی‌های خود می‌توانند دانشگاه‌های انگلیسی و یا ایتالیایی زبان را انتخاب کنند.

– امکان سفر به سایر کشورهای اتحادیه اروپا در طول دوران تحصیل

ایتالیا عضو اتحادیه اروپا است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در طول تحصیل بدون ویزا به کشورهای عضو پیمان شنگن سفر کند.

تحصیل در ایتالیا چه معایبی دارد؟

– دانشجو برای زندگی باید به زبان ایتالیایی مسلط باشد

زبان رسمی این کشور ایتالیایی است. مردم ایتالیا به زبان انگلیسی مسلط نیستند. دانشجویانی که در دانشگاه‌های انگلیسی زبان تحصیل می‌کنند برای برقراری ارتباط با مردم به مشکل می‌خورند. به خصوص اگر قصد پیدا کردن کار داشته باشید، یادگیری زبان ایتالیایی یک ضرورت است. دوزبانه شدن یک مزیت است، اما یادگیری زبان جدید وقت دانشجو را می‌گیرد.

آلمان

یکی دیگر از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی کشور آلمان است. آلمان در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف داشته است. امکان تحصیل به صورت رایگان و با هزینه اندک در این کشور وجود دارد. اگر می‌خواهید سطح بالا و تحصیلات عالی داشته باشید، آلمان بهترین گزینه است. آلمان به عنوان صنعتی‌ترین کشور اروپا مقصد مهاجرتی ایده‌آل است.

تحصیل در آلمان چه مزایایی دارد؟

– تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان کاملاً رایگان است. در صورت بورسیه شدن دانشجو، هزینه‌های زندگی او نیز پرداخت خواهد شد. همین مورد آلمان را به یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است.

– معتبر بودن مدارک دانشگاه‌های آلمانی در سطح جهانی

دانشگاه‌های آلمان در رتبه‌بندی جهانی در رده‌های اول قرار دارند. پس از فارغ‌التحصیلی با مدرک دانشگاه آلمانی به‌راحتی می‌توانید در سراسر دنیا کار پیدا کنید.

تحصیل در آلمان چه معایبی دارد؟

– لزوم یادگیری زبان آلمانی برای زندگی و کار

مردم آلمان به زبان‌های آلمانی صحبت می‌کنند. برای کار و زندگی در این کشور باید زبان آلمانی یاد بگیرید. بدون یادگیری این زبان نمی‌توانید با مردم ارتباط برقرار کنید.

– سیستم متفاوت آموزشی

سیستم آموزشی در دانشگاه‌های آلمان تا حد زیادی متفاوت از سایر کشورها است. این تفاوت در ابتدا کمی گیج‌کننده خواهد بود.

– نبود امکانات دانشجویی

اغلب دانشگاه‌های آلمانی فاقد خدمات و امکانات دانشجویی هستند. در صورت داشتن امکانات هم باید هزینۀ جداگانه بپردازید.

کانادا

کانادا یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در چند سال اخیر بوده است. سطح علمی و آموزشی در دانشگاه‌های این کشور عالی است. کانادا یکی از بی‌نظیرترین سیستم‌های آموزشی را دارد. در نتیجه مقصدی مطلوب برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. کیفیت زندگی و پیشرفت این کشور در زمینه‌های مختلف بسیار بالا است. همچنین، ۲۰۰ دانشگاه این کشور در رتبه بندی جهانی جزو برترین‌ها قرار دارند. به دلایل گفته شده کانادا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی محسوب می شود.

تحصیل در کانادا چه مزایایی دارد؟

– هزینۀ زندگی و تحصیل مقرون به صرفه

هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا بسیار مناسب است. علاوه بر این به دانشجو اجازه کار داده می‌شود. دانشجو می‌تواند هزینه‌های زندگی خود را با کار دانشجویی تأمین کند.

– وجود برترین دانشگاه‌ها

اکثر دانشگاه‌های کانادا جزو شناخته‌شده‌ترین و مطرح‌ترین دانشگاه‌های جهان هستند. مدرک این دانشگاه‌ها در سطح جهانی از اعتبار بالایی برخوردار است.

– امکان دریافت اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی

فارغ‌التحصیلان امتیاز ویژه‌ای برای دریافت اقامت دائم دارند. افرادی که بتوانند شغلی در این کشور پیدا کنند به‌راحتی می‌توانند اقامت دائمی کانادا را دریافت کند.

– چند زبانی

دو زبان اصلی فرانسوی و انگلیسی زبان اصلی کشور کانادا است. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این کشور می‌توانند با داشتن هر کدام از این مدارک زبان پذیرش دریافت کنند.

تحصیل در کانادا چه معایبی دارد؟

– شرایط اقلیمی نامساعد

آب و هوای کانادا بسیار سرد است. تحمل این شرایط اقلیمی ممکن است برای دانشجویان خارجی سخت باشد.

فرانسه

هرساله مبلغی بیش از ۲۳ درصد بودجۀ ملی فرانسه به آموزش اختصاص داده می‌شود. کیفیت آموزش و مدارک ارائه شده به دقت بررسی می‌شود. دانشگاه‌های فرانسه در رتبه‌بندی جهانی مورد بررسی قرار گرفتند و جزو برترین‌ها انتخاب شده‌اند.

تحصیل در فرانسه چه مزایایی دارد؟

– تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه رایگان است. این دانشگاه‌ها هیچ شهریه‌ای از دانشجو دریافت نمی‌کنند.

– دانشگاه‌های معتبر

دانشگاه‌های فرانسه در رده‌بندی جهانی در جایگاه مناسبی قرار دارند. مدارک صادر شده از سوی این دانشگاه‌ها از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار هستند.

– امکان داشتن شغل دانشجویی

به دانشجویان اجازه داده می‌شود هم‌زمان با تحصیل کار کنند. با شغل دانشجویی می‌توان بخشی از هزینه‌های هنگفت زندگی را تأمین کرد.

تحصیل در فرانسه چه معایبی دارد؟

– هزینه‌های زندگی در فرانسه

هزینه‌های زندگی در فرانسه شاید به نظر گران باشد، اما از انگلیس کمتر است.

– لزوم تسلط به زبان فرانسوی برای کار و زندگی

زبان رسمی کشور فرانسوی است. مانند هر کشور دیگر برای برقراری ارتباط با مردم باید به زبان رسمی آن تسلط داشته باشید. در نتیجه برای کار و زندگی ناچار به یادگیری زبان فرانسوی هستید.

انگلستان

انگلستان یکی از محبوب ترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی در جهان است. دلایل زیادی برای تحصیل در انگلستان وجود دارد، زیرا این کشور دارای دانشگاه‌های بسیار عالی است. انگلستان دانشگاه‌های قدیمی و معتبر بسیاری از جمله کمبریج و آکسفورد دارد که از مراجع علمی مهم در دنیا محسوب می‌شوند.

تحصیل در انگلستان چه مزایایی دارد؟

– زبان رسمی انگلیسی

اگر به انگلیسی تسلط داشته باشید می‌توانید به‌ راحتی در این کشور تحصیل کنید. تدریس در دانشگاه‌ها نیز به زبان انگلیسی است. عدم نیاز به یادگیری زبان دوم مهم‌ترین مزیت تحصیل در این کشور به شمار می‌رود.

– کوتاه‌تر بودن مدت زمان تحصیل

مقطع کارشناسی در انگلستان سه سال و کارشناسی ارشد یک سال است. بدین ترتیب از نظر هزینه‌های زندگی و شهریه به نفع دانشجویان خواهد بود.

– معتبر بودن مدارک تحصیلی

اغلب دانشگاه‌های انگلستان اعتبار و شهرت جهانی دارند. مدارک صادر شده از سوی این دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی اعتبار بالایی دارند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها در سراسر دنیا مورد پذیرش هستند.

– بالا بودن سطح رفاه

انگلستان خدمات رفاهی متعددی به شهروندان ارائه می‌دهد. نرخ بیکاری و فقر در چند سال اخیر در این کشور کاهش یافته است. از طرفی فرهنگ و تفکر مدرن بر جامعه حاکم است. تمامی این موارد باعث بالا رفتن سطح رفاه و کیفیت زندگی می‌شوند.

تحصیل در انگلستان چه معایبی دارد؟

– هزینه‌های بالای زندگی و تحصیل

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌ها و مخارج زندگی بسیار بالا است. بسیاری از متقاضیان توانایی تأمین این هزینه‌ها را ندارند.

– شرایط سخت پذیرش دانشجو

دریافت پذیرش از این دانشگاه‌های معتبر و سخت‌گیر کار آسانی نیست.  قوانین سرسخت ویزای انگلستان همراه با سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی آن، می‌تواند ادامه تحصیل شما را در این کشور دشوار کند.

استرالیا

استرالیا یکی از پیشگامان در جذب دانشجویان بین‌المللی است. در حال حاضر ۱۱۰۰ دانشگاه معتبر در این کشور مشغول فعالیت هستند. دانشگاه‌های تراز اول استرالیایی امکانات بسیار خوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که سطح امکانات دانشگاه‌های برتر دنیا است.

تحصیل در استرالیا چه مزایایی دارد؟

– زبان رسمی انگلیسی

زبان رسمی استرالیا، انگلیسی است. به همین دلیل دانشجویان این کشور نیازی به یادگیری زبان دوم ندارند.

– امکان اقامت دائمی پس از فارغ‌التحصیلی

اکثر کارفرمایان، کارکنان خود را از بین فارغ‌التحصیلان انتخاب می‌کنند. دانشجویان پس از اتمام تحصیل می‌توانند با یافتن شغل، اقامت دائم دریافت کنند.

– دانشگاه‌های معتبر

استرالیا مملو از دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر است. خدمات آموزشی این مراکز بسیار با کیفیت بوده و در سطح مناسبی قرار دارد.

– امکان داشتن کار دانشجویی

دانشجویان بین‌المللی اجازه دارند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. از این طریق بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تأمین کند. علاوه بر این سابقه کاری برای دانشجو محسوب می‌شود که پس از فارغ‌التحصیلی کمک بسزایی به او می‌کند.

تحصیل در استرالیا چه معایبی دارد؟

– بالا بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل

تحصیل و زندگی در استرالیا بسیار پرهزینه است. برای تأمین این هزینه‌ها باید منبع درآمد مناسبی داشته باشید. با کار دانشجویی فقط می‌توانید مقدار اندکی از این هزینه‌ها را تأمین کنید.

اسپانیا

اسپانیا مقصد مهاجرتی رؤیایی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است. دولت این کشور سطح علمی دانشگاه‌ها را افزایش داده و به دنبال جذب دانشجویان برتر دنیا است. تحصیل در تمامی رشته‌ها در دانشگاه‌های اسپانیا امکان‌پذیر است. به همین دلیل سالانه متقاضیان زیادی برای مهاجرت تحصیلی به این کشور زیبا اقدام می‌کنند.

تحصیل در اسپانیا چه مزایایی دارد؟

– هزینه نسبتاً مناسب تحصیل

هزینه‌های تحصیل در اسپانیا متناسب با رشته و دانشگاه متغیر بوده و نسبت به کشورهایی نظیر انگلستان کمتر است. تأمین این مخارج برای برخی افراد امکان‌پذیر است. اما برای برخی شرایط پرداخت هزینه‌ها وجود ندارد.  

– امکان تحصیل به زبان انگلیسی

تدریس مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در تمامی رشته‌ها به زبان انگلیسی است. البته تحصیل به زبان اسپانیایی امکان‌پذیر بوده و انتخاب نهایی با دانشجو خواهد بود. در کل امکان انتخاب دانشگاه‌های انگلیسی زبان برای تحصیل در مقاطع مذکور وجود دارد.

– دانشگاه‌های معتبر

برخی از دانشگاه‌های اسپانیا رنک بالایی در رتبه‌بندی جهانی دارند. این دانشگاه‌ها از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین متدها و تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند. تعداد این دانشگاه‌ها زیاد نیست و گرفتن پذیرش از آن‌ها بسیار دشوار است.

– اسپانیا عضو پیمان شنگن

اسپانیا جزو کشورهای عضو پیمان شنگن است. تمامی دانشجویان می‌توانند بدون ویزا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنند. همچنین اجازۀ اقامت کوتاه مدت در این کشورها را دارند.

تحصیل در اسپانیا چه معایبی دارد؟

– الزام یادگیری زبان اسپانیایی برای مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی تسلط به زبان اسپانیایی الزامی است. کلاس‌های این مقطع همگی به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند.

آرژانتین

آرژانتین برای صدور ویزای تحصیلی شرایط ویژه و آسانی دارد. این کشور بیش از صد نهاد آموزشی دارد که نیمی از آنها نیمه‌دولتی هستند.  درخواست ویزای دانشجویی در آرژانتین آنقدر هم پیچیده نیست. در واقع تحصیل در این کشور تنها به ارائه مدرک لازم برای درخواست شما نیاز دارد. برای دریافت مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی آرژانتین، به لیست پایین مراجعه کنید:

  • پاسپورت معتبر (باید حداقل ۶ ماه پس از اتمام برنامه تحصیلی شما در آرژانتین معتبر باشد)
  • مهر ویزای توریستی آرژانتین بر روی پاسپورت شما
  • فتوکپی از هر صفحه پاسپورت
  • ۲ عکس جدید (اندازه ۴×۴ با پس‌زمینه سفید)
  • مدارک ثبت نام در دانشگاهی در آرژانتین
  • بررسی سوابق سوء پیشینه(به دست آمده از یک ایستگاه پلیس محلی)
  • هزینه پردازش ویزا (که به ملیت شما بستگی دارد، اما حداکثر می تواند ۱۰۰ دلار باشد)*

تحصیل در آرژانتین چه مزایایی دارد؟

– دانشگاه‌هایی با استاندارد بالا

برخی دانشگاه‌های آرژانتین اعتبار بین‌المللی دارند. خدمات آموزشی در تمامی دانشگاه‌ها بر اساس به‌روزترین متدهای آموزشی ارائه می‌شود.

– هزینه‌های متعادل

هزینه‌های زندگی و تحصیل در آرژانتین از کشورهای اروپایی کمتر است. به طوری که تأمین هزینه‌ها به سادگی امکان‌پذیر است.

– شرایط مناسب زندگی

دولت آرژانتین خدمات رفاهی متعددی به شهروندان و ساکنین ارائه می‌دهد.

تحصیل در آرژانتین چه معایبی دارد؟

– سخت‌گیری در دانشگاه‌ها

دانشگاه‌های آرژانتین رتبه علمی بالایی دارند. این دانشگاه‌ها درصدد آموزش و تربیت برترین دانشجویان دنیا هستند. به همین دلیل تحصیل در دانشگاه‌های این کشور کار آسانی نیست.

– لزوم یادگیری زبان اسپانیایی

زبان رسمی آرژانتین اسپانیایی است. برای برقراری ارتباط با مردم و کار در این کشور تسلط به زبان اسپانیایی الزامی است.

کره جنوبی

کره جنوبی کشوری توسعه یافته است. تحصیل در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی هزینۀ کمتری دارد. از طرفی فرهنگ کره جنوبی نزدیک به فرهنگ ایران است. کره جنوبی مقصد مهاجرتی مناسبی برای دانشجویان ایرانی است.

تحصیل در کره جنوبی چه مزایایی دارد؟

– هزینه‌های مناسب تحصیل و زندگی

هزینه‌های زندگی و تحصیل در کره جنوبی چندان بالا نیست. البته سئول پایتخت این کشور نسبت به سایر شهرها گرانقیمت‌تر است.

– بالا بودن سطح رفاه اجتماعی

امکانات و خدمات اجتماعی در این کشور بسیار بالا است. رفاه اجتماعی در کره جنوبی در سطح مطلوبی قرار دارد.

تحصیل در کره جنوبی چه معایبی دارد؟

– لزوم یادگیری زبان کره‌ای

مردم کره به زبان انگلیسی مسلط نیستند. برای برقراری ارتباط با مردم باید زبان کره‌ای را یاد بگیرید.

مالزی

آخرین کشور در لیست بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی مالزی است. مالزی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف داشته است. به همین سبب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در این کشور آسیایی هستند. مالزی کشوری خوش آب و هوا و زیبا است و فرهنگی غنی دارد.

مالزی برنامه‌های تحصیلی بسیاری را به زبان انگلیسی معرفی کرده است. در حال حاضر، دانشگاه‌های مالزی در فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر قرار گرفته‌اند. در واقع، چندین کالج و مؤسسه در مالزی در سرتاسر جهان از رتبه بالایی برخوردارند و شناخته شده هستند.

دانشکده‌های حقوق، بازرگانی، مهندسی و پزشکی به دلیل محبوبیت جهانی‌ هیئت علمی باکیفیتی دارند. این دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی برتری برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شما هستند. زیرا استادان بهترین دوره‌ها را در مقیاس جهانی به دانشجویان ارائه می‌دهند.

تحصیل در مالزی چه مزایایی دارد؟

– جایگاه مناسب علمی دانشگاه‌ها

دانشگاه‌های این کشور از نظر علمی جایگاه مناسبی دارند. مدارک ارائه شده توسط این دانشگاه‌ها در اکثر کشورهای جهان اعتبار دارند. 

– هزینه‌های مقرون به صرفه

هزینه‌های تحصیل و زندگی در مالزی نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کم است. دانشجویان می‌توانند با هزینه‌ پایین‌تری مشغول به تحصیل در این کشور شوند.

تحصیل در مالزی چه معایبی دارد؟

– لزوم یادگیری زبان رسمی کشور

زبان رسمی این کشور مالزیایی است. مردم کشور به زبان انگلیسی تسلط ندارند. دانشجویان فارغ از زبان تحصیلی خود باید به زبان مالایی نیز مسلط باشند.

– کیفیت معمولی زندگی

کشور مالزی در بین کشورهای ذکر شده کیفیت زندگی پایین‌تری دارد. در این کشور رفاه نسبی وجود دارد. اگر به دنبال شرایط مطلوب و رفاه کامل هستید مالزی گزینۀ مناسبی نخواهد بود.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *