شرایط تحصیل در آمریکا برای ایرانیان

بهترین دانشگاه های دنیا، مهم ترین شهرهای دنیا، قطب فناوری دنیا، بازار کار گسترده و از همه مهم تر، فرصت طلایی برای پیشرفت و صعود، همه در آمریکا است. احتمالا برای همه دانشجوها، تحصیل در آمریکا در بالای فهرست آرزوهای شان است. اگر بتوانید از پس هزینه های آن و البته گرفتن ویزا بربیایید، بهتر از آن برای تحصیل پیدا نمی کنید.

فهرست مطالب

تحصیل در آمریکا

چرا تحصیل در آمریکا؟

کتابخانه هاروارد بزرگ ترین کتابخانه آکادمیک دنیا است. این مشت، نمونه خروار است. 

با تحصیل در آمریکا، نه تنها به باکیفیت ترین محتواهای آموزشی دسترسی خواهید داشت، بلکه بهترین امکانات ممکن هم در دسترس تان خواهد بود. بعضی از دلایل دیگر درباره اهمیت تحصیل در آمریکا به این قرار است: 

۱. اعتبار زیاد

نمی توان کتمان کرد که دانشگاه های بزرگ آمریکا از بهترین های دنیا هستند و مدرک آن ها در همه جا اعتبار زیادی دارد. نکته جالب در استانداردهای بالای آموزشی است که برنامه درسی تقریبا هر سال تغییر می کند و بهبود می یابد، بنابراین هر سال آموزش های جدیدی ارائه می شود و اساتید و دانشگاه درجا نمی زنند.

۲. تنوع نژادی زیاد

دانشگاه های آمریکا بیش از هر کشور دیگری، دانشجوی خارجی دارند. در آن جا احتمالا از هر ملیت و نژادی دانشجو پیدا می شود و بنابراین نه تنها احساس تنهایی نمی کنید، بلکه تجربه درس خواندن در آمریکا برای تان تبدیل به یک تجربه فرهنگی خاص می شود.

۳. حمایت فوق العاده

حمایت دانشگاه ها از دانشجویان برای جا افتادن در محیط جدید فوق العاده است. از تشکیل کارگاه های متنوع گرفته تا برگزاری دوره های تقویتی زبان انگلیسی، دانشگاه تلاش می کند تا توان دانشجویان خارجی برای ماندن در آمریکا را بسیار بالا ببرد. حتی بعضی از دانشگاه ها سعی می کنند پس از پایان تحصیل هم این فرصت را برای دانشجویان خود فراهم کنند که در آمریکا بمانند و فرصت پیدا کردن کار در بهترین شرکت ها را پیدا کنند.

بهترین رشته ها برای تحصیل در آمریکا 

۱. مدیریت کسب و کار

چرا این رشته خوب است؟ چون به شغل هایی با درآمد بالا ختم می شود. هم چنین کیفیت آموزش این رشته در دانشگاه های آمریکا بسیار بالا است. روزنامه معتبر «فایننشال تایمز» فهرستی از برترین مدرسه های تجارت دنیا برای خواندن MBA را تهیه کرده که ۵ دانشگاه آمریکایی در بین ۱۰ تای اول قرار دارند. آمریکا بزرگ ترین اقتصاد دنیا را هم دارد و این یعنی دانشجوها بعد از پایان تحصیل با فرصت های شغلی متعددی روبرو خواهند شد.

۲. مهندسی

رشته های زیرمجموعه STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) از بهترین زمینه های تحصیل در آمریکا هستند. در حقیقت، تعداد دانشجوهای مهندسی در آمریکا بعد از دانشجوهای مدیریت کسب و کار، بیش از هر رشته دیگری است. این را هم در نظر داشته باشید که MIT یا موسسه فناوری ماساچوست از نظر خیلی ها به عنوان بهترین دانشگاه مهندسی دنیا شناخته می شود.

۳. ریاضیات و علوم کامپیوتر

حدود ۳۰ درصد از کل دانشجوهای خارجی که برای تحصیل در آمریکا هستند، در یکی از شاخه های STEM  درس می خوانند. دلیلش اهمیت رشته های این مجموعه است و فرصت های شغلی درجه یکی که ممکن است نصیب فارغ التحصیلان آن شود. ریاضیات و علوم کامپیوتر هم از زیرمجموعه های مهم آن است که در دانشگاه های کوچک و بزرگ از جمله MIT، استنفورد و هاروارد تدریس می شوند. 

  • از دیگر رشته هایی که می توانید برای تحصیل در آمریکا مد نظر قرار دهید، این ها هستند: معماری، پرستاری، داروسازی.

معرفی مراکز آموزشی برتر آمریکا

کلمه کالج در آمریکا معادل دانشگاه است. البته از نظر فنی، کالج ها و دانشگاه ها با هم تفاوت هایی دارند، اما معمولا در آمریکا هیچکس نمی گوید: «دانشگاه می روم». همه می گویند: «در کالج ثبت نام کرده ام»، حتی اگر در دانشگاه ثبت نام کرده باشند.

اما کالج ها یا همان دانشگاه ها دو دسته اند:

  • دولتی

که شهریه کمتری می گیرد و دانشجویان بیشتری دارد. البته دانشجوهای خارجی باید در این دانشگاه ها پول بیشتری نسبت به آمریکایی ها بدهند.

  • خصوصی

که شهریه بیشتری می گیرد اما دانشجوهای کمتری دارد و از همه یکسان پول می گیرد. 

مدارک اعطا شده هم به این ترتیب است:

  • کاردانی یا Associate degree: معمولا ۲ ساله است و در کالج منطقه ای، کالج فنی یا آموزشکده (technical, community or junior colleges) تدریس می شود. 
  • کارشناسی (Bachelor): معمولا ۴ ساله است.

پزشکی و حقوق، رشته های پیوسته هستند و مدرک کارشناسی ندارند.

  • ارشد (Master): حدودا ۲ ساله است (البته در بعضی موارد می تواند بیشتر یا کمتر باشد) و دو شاخه دارد:
  1. آکادمیک یا تحقیقاتی (Academic/research) که منجر به کار کردن در مشاغل آکادمیک و تحقیقاتی می شود.
  2. حرفه ای (Professional) که طراحی شده تا دانشجوها را آماده کار در یک حرفه خاص کند.

دکترا (PhD): بالاترین سطح تحصیل در آمریکا است و معمولا ۴ تا ۶ سال طول می کشد.

بهترین دانشگاه های آمریکا برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در آمریکا

رتبه جهانی (QS)

موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

۱

۱

دانشگاه استنفورد

۲

۳

دانشگاه هاروارد

۳

۵

موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)

۴

۶

دانشگاه شیکاگو

۵

۱۰

دانشگاه پنسیلوانیا

۶

۱۳

دانشگاه ییل

۷

۱۴

دانشگاه کلمبیا

۸

۱۹

دانشگاه پرینستون

۹

۲۰

دانشگاه کرنل

۱۰

۲۱

 

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در آمریکا

  • مدرک زبان مورد نیاز: به دانشگاه و مقطع تحصیلی بستگی دارد. برای نمونه، دانشگاه های MIT، موسسه فناوری کالیفرنیا، هاروارد، ییل، شیکاگو، پنسیلوانیا، برکلی و کلمبیا برای تمام مقاطع تحصیلی نمره آیلتس ۷ می خواهند. دانشگاه تگزاس برای همه مقاطع نمره آیلتس ۵/۶ و دانشگاه ویسکانسین-مدیسن برای کارشناسی ۵/۶ و برای مقاطع بالاتر ۷ را طلب می کند. برای کسب اطلاعات دقیق تر باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی

شرایط سنی: دست کم باید ۱۷ سال داشته باشید ولی سقف سنی وجود ندارد.

طول دوره: ۴ ساله است.

شرط معدل: گرفتن پذیرش از دانشگاه های بزرگ آمریکا مثل MIT یا هاروارد بسیار دشوار است. در مقابل، بعضی از دانشگاه ها هم هستند که برای گرفتن دانشجو، شرط معدل بسیار پایینی دارند. در هر حال، در فرآیند پذیرش، دانشگاه ریزنمرات دبیرستان شما را می خواهد و طبیعی است که بهترین ها پذیرفته خواهند شد. البته اگر معدل پایینی دارید، بهتر است در آزمون های دیگری که برای ورود به دانشگاه باید نتیجه آن ها را در دست داشته باشید، مثل GRE، نمره بالایی بگیرید.

هزینه تحصیل: به دانشگاه و رشته انتخابی شما بستگی دارد اما به طور متوسط در دانشگاه های دولتی بین ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار در سال و در دانشگاه های خصوصی بین ۳۰ تا ۴۵ هزار دلار در سال است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط سنی: سقف سنی وجود ندارد.

طول دوره: معمولا ۲ ساله است ولی در بعضی موارد ممکن است زمان آن متفاوت باشد.

شرط معدل: گرفتن پذیرش از دانشگاه های بزرگ آمریکا مثل MIT یا هاروارد بسیار دشوار است. اگر نتوانستید وارد دانشگاه های بزرگ شوید، دانشگاه های فراوانی وجود دارند که دانشجوهای با معدل پایین را هم قبول می کنند. در نهایت، بهتر است به جای این که فقط روی معدل تمرکز کنید، روی بهبود کیفیت کل مدارک خواسته شده تمرکز داشته باشید. البته داشتن معدل بالای ۵/۱۷ کمک بزرگی است. 

هم چنین ممکن است از شما نمره GRE هم بخواهند.

هزینه تحصیل: به رشته تحصیلی بستگی دارد اما ممکن است در دانشگاه های دولتی بین ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار در سال و در دانشگاه های خصوصی بین ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار در سال باشد.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا

شرایط سنی: سقف سنی وجود ندارد.

طول دوره: ۴ تا ۶ سال طول می کشد.

شرط معدل: باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید و حداقل معدل لازم را ببینید اما معمولا با داشتن معدل بالای ۵/۱۷ شانس خوبی خواهید داشت. ممکن است از شما نمره GRE هم بخواهند.

هزینه تحصیل: به رشته تحصیلی بستگی دارد اما ممکن است در دانشگاه های دولتی بین ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار در سال و در دانشگاه های خصوصی بین ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار در سال باشد.

امکان تحصیل رایگان در آمریکا وجود دارد؟

دانشگاه های آمریکا از گران ترین دانشگاه های دنیا هستند اما امکان گرفتن بورسیه های تحصیلی هم وجود دارد.

بورسیه تحصیلی در آمریکا

خیلی کم پیش می آید که دانشجوها موقع تحصیل در آمریکا، شهریه را کامل بپردازند و اغلب، همه نوعی از کمک هزینه تحصیلی را دریافت می کنند. آمار سال ۱۶-۲۰۱۵ نشان می دهد که ۸۵ درصد از دانشجویان تمام وقت مقطع کارشناسی، کمک هزینه دریافت کرده بودند.

برای نمونه، تقریبا ۶۰ درصد از دانشجوهای کارشناسی، ۹۸ درصد از دانشجوهای ارشد و ۹۹ درصد از دانشجوهای دکترا در دانشگاه Caltech کمک هزینه کامل تحصیلی دریافت کرده بودند.

  • انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

کمک هزینه های تحصیلی در آمریکا بسیار زیاد است. یکی از معروف ترین ها، «Fulbright» است که دولت آمریکا به دانشجوهای خارجی در تمام رشته ها به جز پزشکی می دهد. بورسیه های خصوصی هم فراوان هستند و بعضی از آن ها، تنها یک مبلغ خاص را به دانشجوها می دهند و بعضی دیگر، شهریه دانشگاه یا دیگر هزینه ها را پوشش می دهند. 

  • بعضی از این بورسیه ها به مقطع تحصیلی، نژاد و یا ملیت خاصی تعلق دارد و چندتایی از آن ها فقط مخصوص زن ها است. حتی کمک هزینه «دیوید پی. شپیرو» هم هست که به دانشجوهای مبتلا به اوتیسم هزار دلار کمک هزینه می پردازد.
  • معمولا داشتن نمرات بالا از شرایط مهم گرفتن بورسیه در آمریکا است. در عین حال، داشتن توصیه نامه های عالی از اساتید قبلی و نشان دادن توانایی کار تیمی و قدرت رهبری در نامه درخواست، از عوامل موثر بر دریافت بورسیه هستند. 

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در آمریکا

تایید مدارک تحصیلی شما با خود دانشگاهی است که قصد درس خواندن در آن را دارید.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

برای تحصیل در آمریکا به ویزای «F-1» دانشجویی نیاز دارید. 

  • SEVP چیست؟ برنامه وزارت امنیت داخلی آمریکا است که طبق آن، اطلاعات دانشجوهای خارجی جمع آوری می شود. دانشجوهای خارجی می توانند فقط در دانشگاه های تایید شده در برنامه SEVP ثبت نام کنند و درس بخوانند. برای این که بتوانید ویزای تحصیل در آمریکا را بگیرید، اول باید یک دانشگاه که در فهرست SEVP هست، شما را بپذیرد. پس از آن می توانید برای یکی از ویزاهای دانشجویی درخواست دهید.
  • تمکن مالی: باید شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی را برای دست کم یک سال داشته باشید. البته لازم نیست برای تمام مدت تحصیل پول داشته باشید اما باید ثابت کنید بدون کار کردن در آمریکا می توانید مخارج دوران تحصیل را بپردازید. معمولا رقم دقیق بودجه ای که باید داشته باشید، روی سایت دانشگاه وجود دارد. هم چنین امکانش هست تا آن را با بورسیه و یا درآمدهای مقطع دکترا پوشش داد.

خوابگاه دانشجویی در آمریکا

دانشگاه ها در آمریکا خوابگاه دارند ولی باید هزینه آن را بپردازید. رقم آن برای هر دانشگاه متفاوت است اما به طور متوسط در دوره ۴ ساله تحصیل، هر سال بین ۹ تا ۱۲ هزار دلار هزینه دارد. 

بهترین شهرهای دانشجویی در آمریکا

  1. بوستون ————– رتبه در آمریکا: ۱ ——————— رتبه در دنیا: ۹ (بر اساس رده بندی سال ۲۰۲۲ QS) 
  2. نیویورک ————– رتبه در آمریکا: ۲ ——————— رتبه در دنیا: ۱۶
  3. سن فرانسیسکو ————– رتبه در آمریکا: ۳ ——————— رتبه در دنیا: ۲۴
  4. لس آنجلس ————– رتبه در آمریکا: ۴ ——————— رتبه در دنیا: ۳۱
  5. شیکاگو ————– رتبه در آمریکا: ۵ ——————— رتبه در دنیا: ۴۱
  6. آتلانتا ————– رتبه در آمریکا: ۶ ——————— رتبه در دنیا: ۵۶
  7. فیلادلفیا در پنسیلوانیا ————– رتبه در آمریکا: ۷ ——————— رتبه در دنیا: ۶۲
  8. پیتسبرگ ————– رتبه در آمریکا: ۸ ——————— رتبه در دنیا: ۷۴
  9. سن دیگو ————– رتبه در آمریکا: ۹ ——————— رتبه در دنیا: ۷۹ 
  10. بالتیمور ————– رتبه در آمریکا: ۱۰ ——————— رتبه در دنیا: ۹۲

هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا

هزینه های زندگی برای تحصیل در آمریکا، شهر به شهر متفاوت است، ضمن این که زندگی در شهرهای بزرگ تر گران تر درمی آید. برای نمونه می توان به هزینه زندگی دانشجویی در چند شهر آمریکا اشاره کرد:

ساحل شرقی

  • بوستون و میامی: ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در ماه
  • آتلانتا: ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار در ماه
  • فیلادلفیا: ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار در ماه
  • واشینگتن و نیویورک: ۱۷۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در ماه

ساحل غربی

  • لس آنجلس: ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در ماه
  • سن فرانسیسکو: ۲۲۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار در ماه
  • سن دیگو: ۱۴۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار در ماه

مرکز

  • نیو اورلئان: ۱۱۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در ماه
  • سیاتل: ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در ماه

شمال مرکزی

  • شیکاگو: ۱۳۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در ماه
  • دیترویت: ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار در ماه

جنوب

  • دالاس و هیوستون: ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در ماه

 شرایط کار دانشجویی در آمریکا

دانشجوهایی که با ویزای F-1 و M-1 برای تحصیل در آمریکا هستند، می توانند در خود دانشگاه تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. هم چنین بعد از پایان سال اول تحصیل، می توان از طریق طرح هایی که ویژه دانشجوهای خارجی است، در بیرون از دانشگاه هم کار کرد. در هر حال، بهتر است برای کار کردن با مسوولان دانشگاه در هماهنگی کامل باشید تا مشکلی برای تان پیش نیاید.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

با ویزای F-1 می توانید تا ۶۰ روز بعد از فارغ التحصیلی در آمریکا بمانید. پیش از پایان آن باید بر اساس طرح OPT یا «تمرین عملی اختیاری» درخواست ویزای جدید بدهید که یک ساله است؛ اگرچه کسانی که در رشته های STEM درس خوانده اند، ممکن است مجوز اقامت ۲۴ ماهه بگیرند. 

اگر پیشنهاد کاری داشته باشید، کارفرما باید از طرف شما درخواست تبدیل ویزای F-1 به H-1B را ثبت کند و با هم مراحل اداری آن را انجام دهید. برای این کار باید دست کم مدرک کارشناسی داشته باشید.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در آمریکا

بعد از پیدا کردن کار، می توانید درخواست گرین کارت بدهید که همان اقامت دایم آمریکا محسوب می شود.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *