شرایط تحصیل در ژاپن برای ایرانیان

می توان در یک خط، چیزهایی که از ژاپن در ذهن داریم را آورد: سخت کوشی، نظم، شکوفه های زیبا و طبیعت سحرانگیز و کارخانه های بزرگ و بسیار موفق. زندگی در همین یک خط، می تواند برای خیلی ها رویا باشد. می خواهید به این رویا جامه عمل بپوشانید؟ یکی از بهترین راه های آن، تحصیل در ژاپن است.

فهرست مطالب

تحصیل در ژاپن

چرا تحصیل در ژاپن؟

  1. ژاپن با وجود منابع بسیار کمی که دارد، توانسته از نظر اقتصادی پیشرفت چشمگیری کند و به یکی از کشورهای پیشروی دنیا در زمینه صنعت تبدیل شود. یکی از دلایل عمده آن، دانش و تکنولوژی فوق العاده ای است که از طریق سیستم آموزشی این کشور به کارخانه ها تزریق شده. در حقیقت، فرآیند تبدیل ایده های نوآورانه به محصولات خلاقانه، ریشه در تاریخ ژاپن دارد و نتیجه اش تاثیر عمیقی است که محصولات ژاپنی روی سبک زندگی مردم دنیا گذاشته. 
  2. ژاپن در محاصره دریا است، با طبیعتی زیبا و آثار تاریخی فراوان؛ به علاوه، غذاهای رنگارنگ و سالمی دارد که باعث می شود عمر آدم طولانی تر شود. در واقع، ژاپن یکی از بالاترین آمار امید به زندگی را در میان کشورهای دنیا دارد. مردم آن نیز سخت کوش و منظم هستند. افزون بر این، فرهنگ «اوموتناشی» یا اهمیت دادن به مهمان در بین آن ها رواج دارد. 
  3. نرخ جرم و جنایت در ژاپن پایین است و حتی اگر چیزی را جا بگذارید، اغلب اوقات دوباره به شما برگردانده می شود. سیستم حمل و نقل عمومی آن هم بسیار منظم است و وسایل نقلیه دقیقا سر وقت راه می افتند و سر وقت به مقصد می رسند و همین، برنامه ریزی را راحت کرده.
  4. حدود ۳۱۰ هزار دانشجوی بین المللی از بیش از ۱۷۰ کشور دنیا برای تحصیل در ژاپن هستند. در ژاپن آزادی بیان و مذهب مهم است و دانشجوهای بین المللی در این فرهنگ پذیرا، راحت هستند. 

بهترین رشته ها برای تحصیل در ژاپن

۱. مهندسی

یکی از سریع ترین راه ها برای پیدا کردن یک شغل با درآمد خوب در ژاپن، گرفتن مدرک در یکی از رشته های مهندسی است. مهندسی پزشکی، عمران، مکانیک، برق، شیمی، هوافضا و… از رشته هایی هستند که می توانید با آن ها پا در مسیر موفقیت بگذارید. این را هم در نظر بگیرید که ژاپن با کمبود مهندس روبرو است. 

۲. فناوری اطلاعات (IT)

تمام کشورهای پیشرفته دنیا در نیاز مداوم به متخصصان IT هستند. اگر علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات خوانده باشید، هیچ وقت در ژاپن با کمبود فرصت شغلی روبرو نمی شوید. 

۳. علم داده (دیتا ساینس)

دنیا با دیتا جلو می رود و بیشتر سازمان ها در تلاش هستند تا از کوچکترین داده ها، بیشترین نتیجه را بگیرند. توانایی دسته بندی و تحلیل درست داده ها می تواند باعث پیشرفت هر مجموعه ای شود و به همین دلیل است که هم دولت ژاپن و هم شرکت های خصوصی این کشور در پی استخدام متخصصان علوم داده هستند. احتمالا تحصیل در ژاپن در رشته دیتا ساینس پیدا کردن کار با درآمد بالا را برای شما تضمین می کند.

۴. پزشکی و پرستاری

داشتن کیفیت بالا در بهداشت و درمان، اولویت شماره یک دولت ژاپن است و به همین دلیل، پرستارها در این کشور اهمیت زیادی دارند و با تحصیل در ژاپن در رشته پرستاری، صد درصد شغل به دست می آورید، آن هم با درآمد خوب. هم چنین اگر پزشکی بخوانید، بلافاصله پس از پایان تحصیل استخدام می شوید و درآمد زیادی هم خواهید داشت. میانگین حقوق سالانه یک پزشک در ژاپن بیش از ۲۰۰ هزار دلار است.

۵. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

   این رشته ها، تکنولوژی فردا را به امروز می آورند و سالانه هزاران فرصت شغلی جدید در ژاپن برای متخصصان این زمینه ها ایجاد می شود اما هم چنان افرادی که قابلیت پر کردن این فرصت ها را داشته باشند، کم هستند. بنابراین داشتن مدرک دانشگاهی در این رشته ها می تواند فرصت های شغلی پرشماری را جلوی شما بگذارد.

معرفی مراکز آموزشی برتر ژاپن

  • ژاپن پنج نوع مرکز آموزش عالی دارد:
  1. کالج های فناوری
  2. کالج های آموزش حرفه ای
  3. دانشکده مقدماتی / آموزشکده ( junior college)
  4. دانشگاه ها (مقطع کارشناسی)
  5. مدارس تحصیلات تکمیلی

این ۵ مرکز آموزش عالی، سه دسته می شوند: ملی، منطقه ای و خصوصی.

انواع دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ژاپن

نوع مرکز

برنامه و مقطع تحصیلی

مدرک یا عنوان

زمان تحصیل

مدرسه تحصیلات تکمیلی

دکترا

دکترا

۳ سال برای دارندگان مدرک ارشد و ۵ سال برای بعضی از دارندگان مدرک کارشناسی

ارشد

ارشد

۲ سال

دوره های حرفه ای (تخصصی)

ارشد

۲ سال

دکترای حرفه ای حقوق

۳ سال

ارشدِ آموزش

۲ سال

دانشگاه ها

(مقطع کارشناسی)

دانشکده های عمومی و دانشکده داروسازی ۴ ساله

کارشناسی

۴ سال

دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی ۶ ساله

۶ سال

دانشگاه های فنی و حرفه ای

کارشناسی تخصصی

۴ سال

دانشکده مقدماتی

کاردانی

۲ تا ۳ سال

دانشکده مقدماتی فنی و حرفه ای

کاردانی تخصصی

۲ تا ۳ سال

کالج فناوری

کاردانی

۵ سال تا ۵ سال و نیم

کالج آموزش حرفه ای

کالج آموزش های خاص ویژه دوره های پس از دبیرستان

دیپلم

۲ سال یا بیشتر

دیپلم پیشرفته (معمولا معادل کارشناسی است)

۴ سال یا بیشتر

 

بهترین دانشگاه های ژاپن برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در ژاپن

رتبه در دنیا
بر اساس رده بندی سال ۲۰۲۲ QS

دانشگاه توکیو

۱

۲۳

دانشگاه کیوتو

۲

۳۳

موسسه فناوری توکیو

۳

۵۶

دانشگاه اوزاکا

۴

۷۵

دانشگاه توهوکو

۵

۸۲

دانشگاه ناگویا

۶

۱۱۸

دانشگاه کیوشو

۷

۱۳۷

دانشگاه هوکایدو

۸

۱۴۵

دانشگاه کیئو

۹

۲۰۱

دانشگاه واسدا

۱۰

۲۰۳

تحصیل در مقاطع مختلف ژاپن

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در ژاپن

مقطع کارشناسی

شرایط پذیرش:

خیلی از دانشگاه ها از شما نمره آزمون EJU را می خواهند. این آزمون سالی دو بار برگزار می شود و نمره آن تا ۲ سال اعتبار دارد. آزمون EJU به صورت حضوری در ژاپن و چند کشور دیگر و هم چنین به صورت آنلاین برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید سایت زیر را ببینید:

www.jasso.go.jp

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد اما با بالا رفتن سن، احتمالا گرفتن ویزا و بورسیه دشوارتر می شود.

شرط معدل:

ممکن است دانشگاه به دانشگاه تفاوت کند اما معمولا داشتن معدل بالاتر از ۱۵ مهم است؛ اما علاوه بر آن، خیلی از دانشگاه ها امتحان ورودی و مصاحبه هم دارند و توصیه نامه هم می خواهند. ورود به دانشگاه های ژاپن، به دلیل رقابت زیاد، کار دشواری است. 

مقطع کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک کارشناسی لازم است. هم چنین ممکن است بعضی از دانشگاه ها از شما آزمون ورودی بگیرند یا نمره GRE بخواهند.

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد.

شرط معدل:

با توجه به فشرده بودن رقابت، داشتن معدل بالا می تواند مهم باشد.

مقطع دکترا یا PhD

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک ارشد لازم است. هم چنین ممکن است بعضی از دانشگاه ها از شما آزمون ورودی بگیرند یا نمره GRE بخواهند.

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد.

شرط معدل:

با توجه به فشرده بودن رقابت، داشتن معدل بالا می تواند مهم باشد. 

هزینه تحصیل در ژاپن

نوع مرکز

ملی

منطقه ای

خصوصی

خصوصی
(پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)

مدرسه تحصیلات تکمیلی

۸۲۰ هزار ین

۹۳۰ هزار ین

یک میلیون ین

۸۰۰ هزار ین

دانشگاه (کارشناسی)

۸۲۰ هزار ین

۹۳۰ هزار ین

یک میلیون و ۱۰۰ هزار ین

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ین

دانشکده مقدماتی

۶۱۰ هزار ین

۹۶۰ هزار ین

  • هزینه ها تقریبی و برای هر سال تحصیل است. برای اطلاع از شهریه دقیق یک رشته، باید سایت دانشگاه را ببینید.
  • دانشگاه ها در سال اول حدود ۲۵۰۰ دلار به عنوان هزینه ثبت نام دریافت می کنند. هم چنین ممکن است شهریه یک رشته در سایت دانشگاه پایین تر از ارقام بالا باشد اما باید در نظر داشته باشید که موقع تحصیل در ژاپن، جدا از شهریه، هزینه های جداگانه ای تحت عناوین مختلف مثل هزینه امکانات و تجهیزات از شما دریافت می شود. 
  • هر هزار ین حدود هشت دلار است.

امکان تحصیل رایگان در ژاپن وجود دارد؟

دانشگاه های ژاپن شهریه دریافت می کنند اما هم بورسیه های متعدد برای کمک به دانشجوها وجود دارد و هم معمولا دانشجویان دکترا شهریه نمی پردازند.

بورسیه تحصیلی در ژاپن

کمک هزینه های تحصیلی در ژاپن متعدد هستند و ممکن است ۳۰، ۵۰ یا ۱۰۰ درصد از شهریه شما را شامل شوند یا کل هزینه های تان را پوشش دهند. البته تعداد خیلی کمی از این کمک هزینه ها را قبل از ورود به ژاپن می توان به دست آورد و برای بخش عمده ای از آن ها، تنها پس از ورود به ژاپن است که می توان درخواست داد.

انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

معمولا کمک هزینه های تحصیلی، شرط سنی دارند و بعضی از آن ها تنها به دانشگاه ها، رشته ها و یا مقاطع تحصیلی خاصی اعطا می شوند.

از آدرس زیر می توانید فایل راهنمای جامع کمک هزینه های تحصیلی در ژاپن را دانلود و مطالعه کنید:

لینک دانلود

 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی ژاپن

  1. داشتن نامه پذیرش از دانشگاه که شامل جزییات دوره و زمان آن باشد.
  2. مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  3. نامه بورسیه یا تمکن مالی
  4. گواهی صلاحیت یا Certificate of Eligibility؛ دانشگاه چند مدرک را از شما می گیرد و از طرف شما درخواست صدور این گواهی را می دهد. پس از دریافت این گواهی، باید آن را در کنار سایر مدارک برای دریافت ویزا ارائه دهید.

خوابگاه دانشجویی در ژاپن

بسیاری از دانشگاه های ژاپن خوابگاه دارند و دانشجوها می توانند درون خود دانشگاه بمانند. اجاره این خوابگاه ها پایین است و پول رفت و آمد نیز از هزینه های دانشجویی که برای تحصیل در ژاپن است، کم می شود. البته این خوابگاه ها قوانین سخت گیرانه ای دارند که باید رعایت شوند؛ علاوه بر این، تعدادشان محدود است و ممکن است نتوانید جایی در آن ها پیدا کنید.

آپارتمان های خصوصی مخصوص دانشجوها هم هست که بیرون از دانشگاه قرار دارند و بعضی از آن ها کافه تریا هم دارند تا دانشجوها ناچار به پخت و پز نشوند.

هم چنین می توان آپارتمان شخصی اجاره کرد که البته این را هم در نظر داشته باشید که معمولا این آپارتمان ها مبله نیستند و باید فکری به حال اثاثیه کنید. اضافه بر این، اجاره آپارتمان در توکیو خیلی گران تر از بقیه شهرها به ویژه شهرهای کوچک است. در این شرایط بهتر است در حومه توکیو و نه مرکز شهر، جا پیدا کنید تا هزینه تان کاهش یابد.

  • نکته مهم این جا است که بلافاصله پس از گرفتن نامه پذیرش، باید جایی برای ماندن پیدا کنید تا بعدا دچار دردسر نشوید.
  • اجاره ماهانه خوابگاه دانشجویی در خود دانشگاه حدود ۲۸ هزار ین و اجاره ماهانه آپارتمان در مرکز توکیو حدود ۶۰ هزار و در حومه شهر بین ۳۰ تا ۴۰ هزار ین است. متوسط اجاره ماهانه در ژاپن ۳۵ هزار ین است که بنا به شهر و منطقه اسکان، می تواند پایین تر یا بالاتر باشد. این هزینه ها بدون در نظر گرفتن پول آب و برق و اینترنت است.

بهترین شهرهای دانشجویی در ژاپن

  • در رده بندی سال ۲۰۲۲ از بهترین شهرهای دانشجویی دنیا (بر اساس QS) توکیو در دنیا سوم است، شهرهای کیوتو، اوزاکا و کوبه به طور مشترک نوزدهم هستند و ناگویا صد و دوازدهم است.

۱. توکیو

پایتخت ژاپن برای کسانی که دنبال یک زندگی سریع هستند، ایده آل است. توکیو بزرگترین کلانشهر دنیا است و با بیش از ۳۷ میلیون نفر جمعیت، خانه ۱۲ دانشگاه مهم بین المللی است. البته هزینه زندگی در توکیو خیلی هم ارزان نیست، اما کیفیتی که ارائه می دهد آن قدر بالا است که ارزشش را دارد.

۲. اوزاکا

اوزاکا مقصدی عالی برای آن هایی است که قصد تحصیل در ژاپن را دارند. این شهر دومین کلانشهر بزرگ ژاپن است و فضای آن در مقایسه با توکیو، آرام تر و دوستانه تر است. 

۳. کیوتو

کیوتو میزبان بیش از ۱۳ هزار دانشجویی است که تحصیل در ژاپن را برگزیده اند. این شهر تاریخ غنی دارد و ۱۷ نقطه آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

هزینه زندگی دانشجویی در ژاپن

میانگین هزینه زندگی دانشجویی در ژاپن ۹۳ هزار ین در ماه برآورد می شود اما اگر برای تحصیل در ژاپن، توکیو را انتخاب کنید، این هزینه به ۱۰۹ هزار ین و در شهری مثل کیوشو به ۷۵ هزار ین در ماه می رسد.

شرایط کار دانشجویی در ژاپن

  1. باید مجوز کار بگیرید.
  2. کار نباید روی درس تان اثر منفی بگذارد.
  3. پولی که در می آورید، باید کمک هزینه تحصیل تان شود و نباید آن را پس انداز کنید یا به خارج بفرستید.
  4. سقف ساعات کاری ۲۸ ساعت در هفته است. میانگین حقوق هم حدود ۹۰۰ ین در ساعت است. کسانی که وعده حقوق چند هزار ین در ساعت را برای کار پاره وقت می دهند، کلاهبردار هستند.
  5. تخطی از قوانین می تواند منجر به جریمه و حتی دیپورت شود.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

دانشجوها پس از پایان دوره تحصیل در ژاپن می توانند با ویزای «فعالیت های مشخص» یا Designated Activities به مدت ۳۶۰ روز در ژاپن بمانند و دنبال کار بگردند. همه مدارک لازم برای گرفتن این ویزا باید به زبان ژاپنی باشد.

  • ژاپن حدود ۳۰ ویزای کاری و بلندمدت متفاوت دارد و موقع گرفتن ویزای جدید باید دقت کنید که عنوانی که با کار و هدف شما همخوانی دارد را انتخاب کنید. هم چنین اگر شغل تان را عوض کنید، ممکن است از حیطه یک ویزا خارج شوید و وارد حیطه یک ویزای دیگر شوید و به همین دلیل باید درخواست ویزای جدید دهید.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در ژاپن

اگر شما فرد با مهارت بالا در نظر گرفته شوید، معمولا بعد از یک تا ۵ سال کار در ژاپن، می توانید اقامت دایم این کشور را دریافت کنید. البته باید در سیستم امتیازبندی ژاپنی ها، دست کم ۷۰ و در بعضی موارد ۸۰ امتیاز بگیرید تا زودتر به مجوز اقامت دایم برسید. دیگران با ۱۰ سال اقامت در ژاپن می توانند مجوز اقامت دایم را بگیرند. 

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *