شرایط تحصیل در کانادا برای ایرانیان

کانادا در سال های اخیر به مقصد بزرگی برای ایرانی ها تبدیل شده است؛ کشوری پیشرفته با استانداردهای بالای زندگی که دانشگاه ها و شهرهای دانشگاهی درجه یکی دارد. بنابراین اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، خواندن این مطلب می تواند قدم اول برای آشنایی با مسیری باشد که پا در آن می گذارید.

فهرست مطالب

تحصیل در کانادا

چرا تحصیل در کانادا؟

  1. زبان انگلیسی

انگلیسی و فرانسه زبان های رسمی کانادا هستند اما هرجا که بروید، با کمک از زبان انگلیسی گلیم خود را از آب بیرون می کشید. البته در کنار آن، فرصت یادگیری یک زبان جدید را هم دارید و می توانید فرانسوی را هم بیاموزید. 

  1. دانشگاه های درجه یک

دانشگاه های کانادا از نظر کیفیت آموزشی اعتبار زیادی دارند و حتی ۳ دانشگاه این کشور در بین ۵۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.

  1. تنوع نژادی زیاد

کانادا یکی از کشورهایی است که بیشترین تنوع نژادی و قومی را دارند و زبان مادری بیش از ۵۰ درصد از جمعیت این کشور، اصلا انگلیسی نیست. هم در دانشگاه و هم در جامعه در احاطه آدم هایی از محیط ها و فرهنگ های متفاوت خواهید بود که باعث می شود راحت جا بیفتید و زود دوست پیدا کنید.

  1. امنیت بالا

کانادا یکی از ایمن ترین کشورهای دنیا است و نرخ جرم و جنایت در آن پایین است. گزارشی که سال ۲۰۱۶ درباره کیفیت زندگی منتشر شد، کانادا را به عنوان دومین کشور باکیفیت دنیا برای زندگی معرفی کرد.

بهترین رشته ها برای تحصیل در کانادا 

بعضی از رشته های پرطرفدار برای تحصیل در کانادا به این قرار هستند:

  1. MBA
  2. علوم کامپیوتر و IT
  3. بیزینس و بازرگانی
  4. مهندسی، از جمله مکانیک، عمران، برق، الکترونیک، شیمی و صنایع
  5. حوزه درمان و سلامت شامل پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، داروسازی و بیوتکنولوژی
  6. رسانه و خبرنگاری، شامل رسانه های دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات، روابط عمومی، طراحی جلوه های بصری و طراحی گرافیک
  7. آمار و ریاضیات
  8. روانشناسی

معرفی مراکز آموزشی برتر کانادا

کانادا ۲ مدل مرکز آموزش عالی دارد: دانشگاه و کالج. در کالج آموزش ها بیشتر فنی و حرفه ای است و اگرچه در بعضی رشته ها مدرک کارشناسی هم داده می شود، اغلب ۲ نوع مدرک کالجی اعطا می شود؛ یکی گواهینامه دوره های یک ساله یا کمتر و دیگری دیپلم های فنی برای دوره های ۲ یا ۳ ساله. در مقابل، دانشگاه مرکز علمی و تحقیقاتی با قابلیت اعطای مدارک کارشناسی، ارشد و دکترا است.

نام دانشگاه

رتبه در کانادا

رتبه در دنیا (QS)

دانشگاه تورنتو

۱

۲۶

دانشگاه مک گیل

۲

۲۷

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۳

۴۶

دانشگاه مونترال

۴

۱۱۱

دانشگاه آلبرتا

۵

۱۲۶

دانشگاه مک مستر

۶

۱۴۰

دانشگاه واترلو

۷

۱۴۹

دانشگاه وسترن

۸

۱۷۰

دانشگاه اوتاوا

۹

۲۳۰

دانشگاه کلگری

۱۰

۲۳۵

دانشگاه کویینز

۱۱

۲۴۰

 

نمره زبان برای تحصیل در کانادا

نمره زبان برای تحصیل در کانادا، بسته به رشته و دانشگاه تفاوت می کند و باید نمره دقیق را در سایت دانشگاه ببینید؛ اما اگر قصد تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی را دارید، نباید نمره آیلتس شما کمتر از ۶ (و کمتر از ۵/۵ در مهارت های چهارگانه) باشد. برای تحصیل در مقاطع بالاتر نیز نباید نمره آیلتس شما کمتر از ۵/۶ (۶ در مهارت های چهارگانه) باشد. 

هزینه تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا ارزان نیست اما از کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و استرالیا کمتر است؛ ضمن این که می توانید کمک هزینه تحصیلی هم دریافت کنید.

هزینه های تحصیل می تواند بنا به رشته و دانشگاه متفاوت باشد. هم چنین ممکن است سال به سال تغییر کند. 

  • به طور متوسط هزینه تحصیل سالانه در مقاطع کارشناسی و ارشد بعضی از رشته ها به این ترتیب است:
  1. حقوق: ۳۳ هزار دلار کانادا برای کارشناسی، ۱۷ هزار دلار کانادا برای ارشد 
  2. MBA: 39 هزار دلار کانادا برای ارشد
  3. ریاضیات و علوم کامپیوتر: ۳۳ هزار دلار کانادا برای کارشناسی، ۱۶ هزار دلار کانادا برای ارشد
  4. مهندسی: ۳۳ هزار دلار کانادا برای کارشناسی، ۱۹ هزار دلار کانادا برای ارشد
  5. معماری: ۲۶ هزار دلار کانادا برای کارشناسی، ۲۴ هزار دلار کانادا برای ارشد
  6. پزشکی: ۳۲ هزار دلار کانادا 
  7. پرستاری: ۲۲ هزار دلار کانادا برای کارشناسی، ۱۶ هزار دلار کانادا برای ارشد

بهترین راه برای اطلاع از شهریه دقیق هر رشته، مراجعه به سایت دانشگاه است اما برای این که تصویر کلی از همه هزینه های تحصیل در کانادا به دست بیاورید، می توانید به سایت زیر مراجعه کنید، رشته و شهر مورد نظرتان را انتخاب کنید و سایت به طور خودکار شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی را محاسبه می کند و برای شما نمایش می دهد:

https://w05.educanada.ca

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در کانادا

ثبت نام در بسیاری از رشته ها نیازمند داشتن نمره GRE است. کانادایی ها به معدل اهمیت می دهند و خیلی از دانشگاه ها برای دادن نامه پذیرش، معدل بالاتر از ۱۴ را می خواهند. با این حال، برای اطلاع از عدد دقیق معدل مورد نیاز باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی

شرایط سنی: باید دست کم ۱۸ سال داشته باشید. نکته مهم این است که باید آفیسر سفارت را متقاعد کنید که واقعا برای تحصیل به کانادا می روید و هدف دیگری ندارید. 

طول دوره: بنا به رشته ۳ تا ۵ ساله است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط سنی: شرط سنی ندارد اما اگر ۳۵ سال را رد کرده باشید، این احتمال هم وجود دارد که به شما ویزا ندهند.

طول دوره: یک یا ۲ ساله است.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا

شرایط سنی: شرایط سنی خاصی ندارد.

طول دوره: اغلب ۴ تا ۶ سال طول می کشد.

امکان تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد؟

دانشگاه های کانادا شهریه نسبتا زیادی دریافت می کنند اما امکان گرفتن بورسیه در این کشور وجود دارد.

بورسیه تحصیلی در کانادا

بعضی از انواع کمک های مالی و بورسیه ها برای تحصیل در کانادا به این ترتیب هستند:

  1. وام های دانشجویی که دولت یا بانک ها می دهند.
  2. کمک هزینه تحصیلی و بورسیه که نیاز نیست آن ها را پس بدهید و از مهم ترین اعطا کننده های آن، خود دانشگاه و دولت ایالتی در کانادا است. این کمک ها می تواند بر اساس توانایی های درسی و اجتماعی دانشجو و یا فقط بر اساس نیاز مالی او داده شود.

هر کدام از بورسیه ها شرایط خاص خودش را دارد که باید به دقت آن را بررسی کنید؛ اما معمولا داشتن نمرات خوب و در بعضی موارد، انجام فعالیت های داوطلبانه در گرفتن این کمک های مالی موثر است. 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا

باید نامه پذیرش از دانشگاه داشته باشید و ثابت کنید که تمکن مالی دارید. مقدار پولی که باید توان پرداخت آن را داشته باشید، به این ترتیب است:

  • بیرون از کبک

۱۰ هزار دلار کانادا برای هزینه های زندگی دانشجو در یک سال؛ ۴ هزار دلار برای هزینه های زندگی همراه اول؛ ۳ هزار دلار برای هزینه های همراه دوم و دوم به بعد.

  • در کبک

  1. یک نفر بالای ۱۸ سال: ۱۳ هزار و ۱۳۴ دلار کانادا در سال
  2. ۲ نفر بالای ۱۸ سال: ۱۹ هزار و ۲۶۴ دلار در سال 
  3. ۲ نفر بالای ۱۸ سال و یک نفر پایین ۱۸ سال: ۲۱ هزار و ۵۷۹ دلار در سال 
  4. ۲ نفر بالای ۱۸ سال و ۲ نفر کمتر از ۱۸ سال: ۲۳ هزار و ۲۹۰ دلار در سال

خوابگاه دانشجویی در کانادا

خیلی از دانشگاه های کانادا امکان اسکان دادن دانشجوها را در محوطه دانشگاه یا در نزدیکی آن دارند. این کار معمولا در قالب خوابگاه دانشجویی و یا خانه های دانشجویی (برای ۳ تا ۶ دانشجو) انجام می پذیرد. 

  • بهترین راه برای اسکان، جستجو در بخش مربوطه در سایت دانشگاه و یا تماس با مسوولان دانشگاه است. حتی اگر دانشگاه خوابگاه نداشته باشد، باز هم تلاش می کند تا گزینه های مناسب را به دانشجوها معرفی کند. 
  • خوابگاه های دانشجویی معمولا بین ۲۵۰ تا ۶۵۰ دلار در ماه هزینه دارند. البته ممکن است ناچار شوید ۱۵۰ دلار در ماه هزینه انرژی و ۵۰ دلار در ماه هزینه اینترنت بپردازید.

نام شهر

رتبه در کانادا

رتبه در جهان

  1. مونترال 

۱

۹

  1. تورنتو 

۲

۱۳

  1. ونکوور 

۳

۱۸

  1. اوتاوا 

۴

۵۳

  1. کبک 

۵

۱۱۳

 

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا کمی بالا است اما در مقابل، کیفیت زندگی در آنجا بالا است. برای اقامت در بیشتر نقاط کانادا از جمله کبک، مونترال و اوتاوا ماهانه به ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار کانادا نیاز خواهید داشت. البته ونکوور و کلگری گران تر هستند و ممکن است هزینه ماهانه شما به ۲ هزار دلار کانادا در ماه برسد.

شرایط کار دانشجویی در کانادا

می توانید بدون مجوز کار در خود دانشگاه کار کنید. در بیرون از دانشگاه باید شماره تامین اجتماعی داشته باشید و در طول ترم تحصیلی حداکثر ۲۰ ساعت در هفته مجاز به کار هستید. در طول تعطیلات دانشگاه می توانید ساعات بیشتری کار کنید.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

مجوز کار بعد از پایان تحصیل (PGWP) اجازه می دهد پس از پایان دوره تحصیل در کانادا بمانید و تمام وقت کار کنید. با داشتن این مجوز می توانید هر جای کانادا که دوست داشتید، در هر شغلی که خواستید، حتی اگر بی ربط به رشته تحصیلی تان باشد، مشغول به کار شوید. فقط دوره آموزشی که تمام کرده اید، باید دست کم ۸ ماهه باشد. برای درخواست PGWP نیاز به پیشنهاد کاری ندارید، اما با آن نمی توانید در بعضی از مشاغل مشغول به کار شوید. 

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در کانادا

اگر موفق به پیدا کردن کار شدید، با یک سال سابقه کاری می توانید بر اساس برنامه «Canadian Experience Class» درخواست اقامت دایم بدهید. البته باید شرایط لازم برای آن را به دست آورده باشید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *