لیست بهترین دانشگاه های اتریش

دانشگاه‌های اتریش مستقل، معتبر و بین‌المللی هستند. بسیاری از دانشجویان سراسر جهان برای تحصیل در این دانشگاه‌ها در صف پذیرش تحصیلی به سر می‌برند. کشور اتریش در همسایگی آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان، اسلوونی، ایتالیا و سوئیس محل گذر بسیاری از تاجران، دانشجویان و گردشگران است.

در اتریش جدا از زبان اتریشی به زبان‌های کروات، مجاری و اسلوونیایی نیز صحبت می‌شود. دانشگاه‌های اتریش پس از جنگ جهانی دوم به یکی از مراکز مهم علمی در جهان تبدیل شدند. هیتلر از اتریش یک تپه خاکستر ساخت تا ثابت کند این کشور حتما حیاط خلوت آلمان است. پس از نابودی این دیکتاتور، اتریش بار دیگر روی پای خودش ایستاد. رشد علم و توسعه دانشگاهی در کشور اتریش همیشه زبانزد و الگو بوده است. در این مقاله به معرفی دانشگاه‌های اتریش می‌پردازیم و ویژگی این دانشگاه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

لیست دانشگاه های اتریش

چرا تحصیل در دانشگاه‌های اتریش؟

قرار نیست به عنوان یک دانشجو در اتریش، فقط از زیبایی‌های این کشور لذت ببرید. شما در یکی از دانشگاه‌های اتریش تحصیل می‌کنید چون کیفیت، اصالت، استاندارد آکادمیک و اساتید بزرگ و جهانی برایتان اهمیت دارند.

حضور در یکی از امن‌ترین کشورهای جهان و برخورداری از کیفیت زندگی بالا، دلیل خوبی برای تحصیل در اتریش است. دانشگاه‌های اتریش به دلیل محبوبیت رشته‌های علوم انسانی از جمله حقوق، تاریخ، علوم ارتباطات و آموزش و زبان مشهور است. این کشور سالانه هزاران دانشجو را با هدف تحصیل در رشته های پزشکی، روانشناسی و علوم ارتباطات جذب می‌کند.

برتری کیفیت آموزشی دانشگاه‌های اتریش در مقایسه با بسیاری از کشورها یکی از مهمترین مزایای تحصیل در اتریش است. این برگ برنده به لحاظ شهریه و کیفیت آموزشی بسیار مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد. امکان دریافت یک مدرک لیسانس دیگر با گذراندن دوره یک ساله در دانشگاه وین نیز وسوسه‌کننده است. این امکان برای کسانی که مدرک کارشناسی از دانشگاه‌های ایران دارند مهیا شده است.

لیست کامل دانشگاه‌های اتریش

ردیف

نام دانشگاه

۱

دانشگاه صلح اروپا

۲

دانشگاه علوم کاربردی بورگنلند

۳

دانشگاه کلاگنفورت

۴

دانشگاه علوم کاربردی کارینتیا

۵

دانشگاه برای آموزش مداوم کرمس

۶

دانشگاه فلسفی-الهیاتی بندیکت شانزدهم

۷

دانشگاه خصوصی دانوب

۹

دانشگاه طراحی نوین وین

۱۰

دانشگاه علوم بهداشت کارل لندشتاینر

۱۱

دانشگاه خصوصی برتا فون ساتنر

۱۲

کرمس دانشگاه علوم کاربردی IMC

۱۳

دانشگاه علوم کاربردی

۱۴

دانشگاه علوم کاربردی سنت پولتن

۱۵

آکادمی نظامی ترزیان

۱۶

دانشگاه سالزبورگ

۱۷

دانشگاه موزارتیوم سالزبورگ

۱۸

دانشگاه پزشکی پاراسلسوس

۱۹

دانشگاه آلما ماتر اروپا – سالزبورگ

۲۰

دانشگاه خصوصی قلعه سیبورگ

۲۱

دانشگاه صنعتی گراتس

۲۲

دانشگاه پزشکی گراتس

۲۳

دانشگاه لئوبن

۲۴

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی گراتس

۲۵

دانشگاه اینسبروک

۲۶

دانشگاه پزشکی اینسبروک

۲۷

دانشگاه یوهانس کپلر لینز

۲۸

دانشگاه هنر و طراحی لینز

۲۹

دانشگاه پزشکی وین

۳۰

آکادمی هنرهای زیبا وین

۳۱

دانشگاه هنرهای کاربردی وین

۳۲

دانشگاه منابع طبیعی و علوم زیستی، وین

۳۳

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین

۳۴

دانشگاه دامپزشکی وین

۱۰ دانشگاه برتر اتریش به همراه رتبه‌بندی

نام دانشگاه

رده بندی سال ۲۰۲۲ جهانی

رده بندی ۲۰۲۲ ملی

دانشگاه وین

۱۵۱

۱

دانشگاه صنعتی وین TU

۱۸۰

۲

دانشگاه تکنولوژی گراتز

۲۷۷

۳

دانشگاه اینسبروک

۲۸۱

۴

دانشگاه یوهانس کپلر لینز

۳۵۴

۵

دانشگاه آلپن آدریا – کلاگنفورت

۵۰۱

۶

دانشگاه گراتز (گراتس)

۶۵۱

۷

دانشگاه سالزبورگ

۸۰۱

۸

دانشگاه پزشکی گراتس

۹

دانشگاه پزشکی اینسبروک

۱۰

دانشگاه وین

دانشگاه وین یک دانشگاه دولتی و عمومی در قلب شهر وین است. این دانشگاه بیش از ۹۴ هزار دانشجو دارد. در این مرکز علمی نزدیک به ۱۸۸ رشته تحصیلی تدریس می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۳۶۵ میلادی تأسیس شده اما در جنگ جهانی دوم آسیب جدی دید. آروین شرودینگر، فون هایک و فیشر از بزرگانی هستند که در این دانشگاه درس خوانده و برنده جایزه نوبل شده‌اند.

دانشگاه TU صنعتی وین

دانشگاه صنعتی وین TU یکی از بزرگترین دانشگاه‌های فنی اتریش است. این دانشگاه سال ۱۸۱۵ تأسیس شده است. از سال ۱۹۰۲ به بعد مدرک دکتری در این دانشگاه ارائه شد. رشته‌های مهندسی صنعتی، معماری و هوافضا در این دانشگاه بسیار مشهور و معتبر هستند. تحقیقات و موضوع پروژه در این دانشگاه اهمیت زیادی دارند.

دانشگاه تکنولوژی گراتز

دانشگاه تکنولوژی گراتز (گراتس) اتریش در عمل ۵ دانشگاه بزرگ اتریش را در خود ادغام کرده است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۱ تأسیس شده است. شعار این دانشگاه «دانش، فناوری و اشتیاق» است. آزمایشگاه‌های مجهز این دانشگاه قدیمی و با سابقه بسیار مشهور هستند. هر سال نزدیک به ۵۰۰۰ دانشجو به جمعیت محصل در این دانشگاه اضافه می‌شوند.

دانشگاه اینسبروک

دانشگاه اینسبروک اتریش در مرکز استان ترول قرار دارد. مرکز علمی اینسبروک در سال ۱۶۶۹ تأسیس شده است. این دانشگاه در جنگ جهانی دوم محل سنگر گرفتن ارتش امپراطوری اتریش بود و پس از شکست برابر هیتلر با خاک یکسان شد. این دانشگاه در علوم پایه و پیراپزشکی در اروپا مشهور است.

دانشگاه یوهانس کپلر لینز

دانشگاه یوهانس (جانسن) کپلر لینز در سال ۱۹۶۶ تأسیس شده است. این دانشگاه نزدیک به ۲۰ هزار دانشجو دارد. کپلر لینز یک مرکز آموزشی دولتی است که با بیش از ۵۰ دانشگاه بزرگ دنیا تبادل دانشجویی دارد.

دانشگاه آلپن آدریا – کلاگنفورت

دانشگاه آلپن آدریای اتریش در سال ۱۹۷۰ تأسیس شده است. این دانشگاه در رشته‌های تحصیلی مدیریت و اقتصاد و همچنین تحصیلات میان رشته‌ای در اروپا و جهان مشهور است. مطالعات زبان در شاخه‌های مختلف نیز در این دانشگاه از سطح بسیار بالایی برخوردار است.

دانشگاه گراتس

دانشگاه گراتس اتریش یکی از دانشگاه‌های بزرگ اروپایی است. این دانشگاه در سال ۱۵۸۵ میلادی تأسیس شده است. این مرکز علمی فارغ از خرابی‌های جنگ جهانی دوم، دومین دانشگاه قدیمی و بزرگ در اتریش محسوب می‌شود. دانشکده الهیات و حقوق کاتولیک این دانشگاه از دید واتیکان بسیار مشهور و معتبر است.

دانشگاه سالزبورگ (زالتسبورگ)

دانشگاه سالزبورگ اتریش در سال ۱۶۲۲ بنیانگذاری و در سال ۱۹۶۲ برای دومین بار پس از بازسازی اساسی افتتاح شد. دانشکده‌های علوم انسانی، حقوق و الهیات در این دانشگاه قدیمی بسیار مشهور هستند. همچنین، علوم تجربی نیز از بیست سال پیش در دانشگاه سالزبورگ تدریس می‌شوند.

دانشگاه پزشکی گراتس

دانشگاه پزشکی گراتس در سال ۱۸۶۳ تأسیس شده است. دانشکده روانشناسی این دانشگاه بسیار شهرت دارد. یکی از افتخارات این دانشگاه تعداد بالای دانشجوی دختر و اساتید خانم است. بزرگانی مانند اتو لووی، فارماکولوژیست مشهور که انتقال سیناپسی را در بدن کشف کرد و یا فریتز پرگل، دارنده جایزه نوبل شیمی، در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه پزشکی اینسبروک

دانشگاه پزشکی اینسبروک دهمین دانشگاه بزرگ و معتبر اتریش است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۰ میلادی تأسیس شده است. این مرکز علمی در شهر جنوبی اینسبروک در زمینه پزشکی هسته‌ای پیشرفت زیادی کرده است.

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران در اتریش

دانشگاه‌های اتریش از دید وزارت علوم ایران بسیار معتبر، استاندارد و بین‌المللی هستند. وزارت علوم ایران در بخش گروه الف یا دانشگاه‌های ممتاز اتریش این فهرست را به‌روز کرده است:

  • دانشگاه منابع طبیعی و علوم زندگی BOKU وین
  • دانشگاه یوهانس کپلر لینز
  • دانشگاه صنعتی گراتس
  • دانشگاه صنعتی وین
  • دانشگاه وین
  • دانشگاه گراتس
  • دانشگاه اینسبروک
  • دانشگاه کلاگن‌فورت
  • دانشگاه اقتصاد وین

ارزان‌ترین دانشگاه‌های اتریش

دانشگاه‌های دولتی در اتریش برای همه شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا رایگان هستند. دانشجویان بین‌المللی در هر سال تحصیلی فقط حدود ۱۵۰۰ یورو پرداخت می‌کنند. در دانشگاه‌های علمی کاربردی، نرخ شهریه بین ۳۶۵ تا ۷۵۰۰ یورو است. البته با توجه به برنامه تحصیلی، ملیت و شرایط متقاضی هزینه شهریه متغیر است.

آیا تحصیل در اتریش ارزان است؟

هزینه دانشگاه‌های اتریش برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۱۶۰۰ دلار آمریکا است. شهریه در مقایسه با کشورهای دیگر کم است. اما باید به هزینه‌های زندگی مانند غذا، اجاره و هزینه حمل و نقل نیز فکر کنید.

فهرست دانشگاه‌های ارزان اتریش

  1. دانشگاه علوم کاربردی وین
  2. دانشگاه منابع طبیعی و علوم زیستی
  3. دانشگاه وین
  4. دانشگاه پزشکی وین
  5. دانشگاه سالزبورگ
  6. دانشگاه صنعتی وین
  7. دانشگاه هنرهای کاربردی وین (هنرهای زیبا و طراحی نوین)

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اتریش

برای  تحصیل در دانشگاه‌های اتریش مدارک لازم و ضروری بسیار شبیه به فهرست مدارک دانشگاهی در سایر کشورها است. این کشور مانند آلمان برای صدور پذیرش تحصیلی سخت‌گیری نمی‌کند. آنچه اهمیت دارد این است که مدارک شما کامل و منطبق بر خواسته دانشگاه باشد.

سطح زبان مورد نیاز

زبان رسمی کشور اتریش زبان اتریشی است که البته به زبان آلمانی بسیار نزدیک است. دانشگاه‌های معتبر اتریش بین‌المللی بوده و مدرک زبان انگلیسی یکی از اصلی‌ترین مدارک لازم برای صدور پذیرش تحصیلی است.

برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان کشور اتریش، ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل بین‌المللی اجباری است. البته این مدرک بستگی به رشته تحصیلی دانشجو دارد. در سطح کارشناسی مدرک زبان آیلتس معمولا باید بالاتر از ۶.۵ باشد. در سطح کارشناسی ارشد نمره زبان آیلتس باید حداقل ۷ باشد.

شرایط سنی

دانشگاه‌های اتریش در خصوص صدور پذیرش تحصیلی معمولا سخت‌گیری نمی‌کنند. این مراکز علمی حداقل سن را برای مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در نظر می‌گیرد. بر همین اساس سن استاندارد و مناسب برای شروع دوره کارشناسی در اتریش ۱۸ سال است.

تمکن مالی

مدارک مربوط به تمکن مالی و دارایی فرد متقاضی برای بررسی در سفارت اتریش اهمیت زیادی دارند. درخواست‌کننده ویزای تحصیلی به عنوان یک دانشجو لزوما یک شهروند ثروتمند نیست. والدین دانشجو با ارایه مدارک مالی و تمکن مالی خود، آفیسر ویزا را متقاعد می‌کنند که هیچ مشکلی در پرداخت هزینه تحصیل فرزند خود نخواهند داشت.

مدارک مورد نیاز

ممکن است هر دانشگاهی در اتریش نسبت به شرایط ویژه خود، مدارک خاصی را از دانشجو طلب کند. در هر حال ارائه مدارک زیر برای درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های اتریش لازم است:

  • شناسنامه و پاسپورت معتبر متقاضی
  • سند ازدواج یا طلاق
  • برگه اشتغال به تحصیل (در صورت دانشجو بودن شخص متقاضی)
  • مدارک تحصیلی دوره تحصیلی دبیرستان، دیپلم و پیش دانشگاهی و سایر مدارک دانشگاهی
  • نامه عدم منع تحصیل
  • مدرک زبان آلمانی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی
  • مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان
  • مدرک فوق دیپلم برای افرادی که مدرک لیسانس ناپیوسته دارند

بهترین دانشگاه‌های اتریش برای تحصیل ایرانیان

بسیاری از دانشجویان ایرانی برای تحصیل در اتریش، پایتخت این کشور یعنی وین را انتخاب می‌کنند. مانند محله چینی‌ها، افغانستانی‌ها و ژاپنی‌ها یک محله به نام ایرانیان نیز در این شهر مشهور شده است. این دانشگاه‌ها از دید ایرانیان محبوب و بهتر از سایرین هستند:

  • دانشگاه وین
  • دانشگاه صنعتی وین
  • دانشگاه پزشکی وین
  • دانشگاه حقوق و علوم انسانی وین
  • دانشگاه علوم کاربردی وین
  • دانشگاه مدیریت و اقتصاد وین

آیا دانشگاه های انگلیسی زبان در اتریش وجود دارد؟

در اتریش چندین و چند دانشگاه انگلیسی زبان خوب و معتبر وجود دارد. بهترین دانشگاه‌های انگلیسی در اتریش عبارتند از:

  • دانشگاه وین
  • دانشگاه صنعتی وین
  • دانشگاه صنعتی گراتس
  • دانشگاه اینسبروک

بهترین دانشگاه‌های اتریش بر اساس رشته تحصیلی

دانشگاه‌های تخصصی

  • دانشگاه وین
  • دانشگاه منابع طبیعی و علوم زیستی
  • دانشگاه دامپزشکی وین
  • دانشگاه اقتصاد و تجارت وین
  • دانشگاه کلاگنفورت
  • دانشگاه سالزبورگ
  • دانشگاه گراتس
  • دانشگاه اینسبروک
  • دانشگاه یوهانس کپلر لینز

دانشگاه‌های پزشکی

  • دانشگاه پزشکی وین
  • دانشگاه پزشکی گراتس
  • دانشگاه پزشکی اینسبروک

دانشگاه‌های هنر

  • دانشگاه هنرهای کاربردی وین
  • دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین
  • آکادمی هنرهای زیبا وین
  • دانشگاه موزارتیوم سالزبورگ
  • دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی
  • دانشگاه هنر و طراحی لینز

دانشگاه‌های فنی

  • دانشگاه صنعتی وین
  • دانشگاه مونتان لئوبن
  • دانشگاه صنعتی گراتس

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *