لیست کامل دانشگاه های سوئیس

سال‌های بسیاری است که کشور سوئیس به عنوان مقصد تحصیلی پرطرفدار در سراسر جهان شناخته می‌شود. این کشور یکی از معتبرترین و باکیفیت‌ترین سیستم آموزشی جهان را دارد. همین موجب شده که شمار زیادی از داوطلبان از جمله ایرانیان به دنبال پذیرش از مؤسسات آموزشی سوئیس باشند. دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی بالایی برخوردارند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام تحصیل خود می‌توانند در بازار کار سوئیس مشغول به کار شوند. اگر شما نیز به مهاجرت تحصیلی این کشور فکر می‌کنید، بهتر است با مزایای آن، دانشگاه‌های مختلف و شرایط پذیرش آن‌ها آشنا شوید.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های سوئیس؟

هنگامی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می‌گیرید، لازم است شرایط کشورهای مقصد را به خوبی بررسی کنید. در این صورت، می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. دلایل بسیاری برای انتخاب سوئیس به عنوان مقصد تحصیلی وجود دارد. در اینجا می‌خواهیم با برخی از این دلایل آشنا شویم.

  • آموزش در سوئیس از سطح کیفی بالایی برخوردار است. مؤسسات آموزشی این کشور دروس را با متدهای روز دنیا آموزش می‌دهند. بسیاری از این مؤسسات در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. علاوه بر این، آن‌ها امکانات تحصیلی فوق‌العاده‌ای را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. همه این موارد رضایت درصد بالایی از دانشجویان بین‌المللی از دانشگاه‌های سوئیس را به دنبال داشته است.
  • دور از انتظار نیست که زندگی و تحصیل در کشور پیشرفته‌ای چون سوئیس، پرهزینه باشد. دانشجویان خارجی می‌توانند ۱۵ ساعت در هفته کار کنند. بدین ترتیب، بخشی از مخارج خود را تأمین خواهند کرد. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نیز هزینه کمتری در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی دارد. شما با گرفتن پذیرش از مراکز دولتی، می‌توانید هزینه تحصیل‌تان را مدیریت کنید.
  • یکی از جذاب‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه‌های سوئیس، ارائه بورسیه است. شما می‌‌توانید هنگام دریافت پذیرش دانشگاهی برای بورسیه تحصیلی نیز درخواست بدهید. کمک هزینه‌های سوئیس انواع مختلفی دارند.
  • اقتصاد قوی و نرخ پایین بیکاری در این کشور شرایط را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان هموارتر کرده است. آن‌ها تا ۶ ماه بعد از پایان تحصیل فرصت دارند که به دنبال شغل مورد نظر خود باشند. در صورت موفقیت، می‌توانند ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنند.

لیست کامل دانشگاه‌های سوئیس

مؤسسات آموزشی سوئیس از مجهزترین دانشگاه‌های جهان به حساب می‌آیند. این مؤسسات به دو دسته دانشگاه‌های عادی و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند. دانشگاه‌های عادی در واقع همان مراکز استانی هستند که ممکن است خصوصی یا دولتی باشند. مراکز دولتی سوئیس شامل ۹ دانشگاه استانی و ۲ دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که در مناطق آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی سوئیس واقع شده‌اند.

در این کشور، دوره لیسانس ۳ سال، فوق لیسانس ۵/۱-۲ سال و دکترا ۳-۵ سال طول می‌کشد. در ادامه برخی از دانشگاه‌های کشور سوئیس را نام می‌بریم. برای مشاهده فهرست کامل، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

Università della Svizzera italiana (USI)

ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology

University of Fribourg

Swiss Federal Institute of Technology in Lausanne

University of Zurich

University of Basel

University of Geneva

University of Bern

University of St. Gallen (HSG)

University of Lausanne

University of Neuchâtel

 

۱۰ دانشگاه برتر سوئیس

فردی که متقاضی تحصیل در خارج از کشور است، قطعا دانشگاه‌های مختلف کشور مقصد را ارزیابی می‌کند. چیزی که سوئیس را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی تبدیل کرده، وجود دانشگاه‌های عالی رتبه است. تعداد زیادی از دانشگاه‌های سوئیس از بهترین دانشگاه‌های جهان به حساب می‌آیند. این مؤسسات جایگاه بالایی در رنکینگ جهانی به خود اختصاص داده‌اند. سالانه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی خواهان دریافت پذیرش از دانشگاه‌های سوئیس هستند. در اینجا برخی از برترین دانشگاه‌های کشور را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه لوزان

دانشگاه لوزان یک مرکز دولتی در سوئیس است. این مرکز از سال ۱۵۷۳ فعالیت خود را به عنوان یک مدرسه الهیات آغاز کرد. رویکرد این دانشگاه بر تعامل میان دانشجویان و نیروی آموزشی تمرکز دارد. برخی از کارکنان آن نیز بین‌المللی هستند. دانشگاه لوزان در سواحل دریاچه ژنو قرار داشته و در مقایسه با سایر دانشگاه‌های این منطقه، شرایط مناسب‌تری برای تحصیل دارد.

رتبه جهانی (QS): ۱۷۶

دانشگاه زوریخ (UZH)

یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های سوئیس، دانشگاه‌ زوریخ است. این دانشگاه در سال ۱۸۳۳ تأسیس شده و به عنوان مرکز دولتی فعالیت می‌کند. زوریج در واقع یک مؤسسه تحقیقاتی است که پژوهش‌های خود را در قالب موزه و کتابخانه منتشر می‌کند. چیزی که برای تحصیل در این مؤسسه ضرورت دارد، داشتن مدرک زبان است. رشته‌های مقطع کارشناسی عموما به زبان آلمانی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. مهم‌ترین دانشکده‌های دانشگاه زوریخ عبارتند از: دانشکده هنر، علوم پزشکی، الهیات، علوم کاربردی و دامپزشکی.

رتبه جهانی: ۷۰

دانشگاه صنعتی زوریخ (ٍETH)

دانشگاه صنعتی زوریخ یکی از بهترین دانشگاه‌های سوئیس و جزء ۱۰ دانشگاه برتر دنیا به حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۵۵ تأسیس شده و اعتبار بالایی در رشته‌های مهندسی، فنی و علوم طبیعی دارد. اگر مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی هستید، باید مدرک زبان آلمانی را داشته باشید. بیشتر رشته‌های مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشگاه صنعتی زوریخ دارای دو پردیس در مرکز و حومه شهر است که سالانه پذیرای شمار زیادی از دانشجویان بین‌المللی هستند. دانشکده‌های علوم مهندسی، علوم انسانی و علوم طبیعی مهم‌ترین دانشکده‌های این مؤسسه محسوب می‌شوند.

رتبه جهانی: ۸

مدرسه پلی تکنیک فدرال لوزان

مدرسه پلی تکنیک فدرال لوزان یک مؤسسه دولتی است که اعتبار بالایی در زمینه مهندسی دارد. علاوه بر این، در سال‌های اخیر فعالیت خود را در زمینه علوم زیستی آغاز کرده است. این مدرسه یک مرکز تحقیقاتی نیز به حساب می‌آید. مدرسه فدرال لوزان در بخش فرانسوی زبان کشور سوئیس واقع شده است. از این رو، بیشتر دوره‌ها به زبان فرانسوی و برخی به انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشکده‌های مهم این مؤسسه شامل موارد ذیل هستند:

  • دانشکده معماری
  • دانشکده علوم کامپیوتر
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده علوم طبیعی
  • دانشکده مدیریت

رتبه جهانی: ۱۴

از دیگر دانشگاه‌های سوئیس که جزء دانشگاه‌های برتر ملی و بین‌المللی هستند، می‌توان موارد پایین را نام برد:

  • دانشگاه بازل
  • دانشگاه برن
  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه ژنو
  • دانشگاه لوکرن
  • دانشگاه سنت گالن

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های سوئیس

زمانی که تصمیم به تحصیل در سوئیس می‌گیرید، باید دو مرحله اصلی را طی کنید: دریافت پذیرش از یک مؤسسه آموزشی و اقدام برای ویزای دانشجویی. شما لازم است ابتدا رشته مورد نظر را انتخاب کرده، سپس چندین دانشگاه‌ را از میان دانشگاه‌های موجود کاندید کنید. توجه داشته باشید که شرایط و مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. همچنین هریک بسته به شهری که در آن قرار دارند، قوانین خاصی خواهند داشت.

شما نامه درخواست خود را به همراه مدارکی چون مدارک تحصیلی مقطع قبلی، مدرک زبان و انگیزه نامه برای دانشگاه ارسال می‌کنید. نکته مهم این است که ارسال مدارک باید در بازه زمانی مقرری انجام شود. تاریخ ددلاین دانشگاه‌های سوئیس ممکن است در ماه‌های متفاوتی از سال باشد. بعد از اپلای، لازم است منتظر پاسخ دانشگاه بمانید. در صورتی که موفق به دریافت نامه پذیرش شوید، می‌توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.

به طور کلی، برخی شرایط برای پذیرش در تمام مؤسسات آموزشی سوئیس ضروری است. در ادامه، با این شرایط
آشنا می‌شویم.

سطح زبان مورد نیاز

زبان تدریس دانشگاه‌های سوئیس آلمانی، فرانسوی و انگلیسی است. بنابراین، بسته به این که چه رشته و دانشگاهی را انتخاب کرده‌اید، لازم است مدرک زبان معتبری ارائه دهید. در بیشتر موارد، داوطلبان مقطع کارشناسی به مدرک سطح B1 و داوطلبان کارشناسی ارشد به مدرک سطح B2 آلمانی و فرانسوی نیاز دارند. برای تحصیل به زبان انگلیسی نیز بسته به مقطع تحصیلی، مدرک آیلتس مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

مقطع تحصیلی

نمره آیلتس

لیسانس

۶

فوق لیسانس

۵/۶

دکترا

۷

شرط سنی

یکی از مزایای تحصیل در سوئیس این است که این کشور محدودیت سنی برای متقاضیان در نظر نگرفته است. دانشجویان در سنین مختلف می‌توانند برای گرفتن پذیرش دانشگاهی اقدام کنید. اما هنگام دریافت ویزای تحصیلی با شرط سنی روبه‌رو خواهند شد. طبق قوانین مهاجرتی این کشور، افرادی که در سنین مناسب هر مقطع تحصیلی برای ویزا اقدام می‌کنند، شانس بیشتری خواهند داشت. شرط سنی تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه‌های سوئیس بدین صورت است:

  • کارشناسی: کمتر از ۲۵ سال
  • کارشناسی ارشد: کمتر از ۳۲ سال
  • دکترا: کمتر از ۴۰ سال

تمکن مالی

یکی از شرایط ضروری جهت دریافت پذیرش از دانشگاه‌های سوئیس، داشتن تمکن مالی است. تمکن مالی بدین معنی است که متقاضی می‌تواند هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را در سوئیس تأمین کند. این توانایی باید به کمک مدارک بانکی به اثبات برسد. چرا که سفارت باید اطمینان داشته باشد که فرد برای تأمین مخارج خود نیازی به دولت این کشور ندارد. علاوه بر شهریه و هزینه زندگی، او باید مبلغی را نیز برای گرفتن ویزا بپردازد.

به طور میانگین، تمکن مالی برای یک سال زندگی در سوئیس ۱۹۲۰۰ یورو برآورد شده است.

مدارک مورد نیاز

دانشجویان بین‌المللی برای ورود به کشور سوئیس به ویزا نیاز دارند. پیش نیاز ویزای دانشجویی، داشتن نامه پذیرش از دانشگاه است. در مواردی که اقامت متقاضی بیش از سه ماه طول می‌کشد، لازم است برای ویزای بلند مدت نوع D اقدام کند. بدین منظور، او باید با سفارت سوئیس در کشور خود مصاحبه کند. در این مصاحبه، پذیرش نامه از یکی از دانشگاه‌های سوئیس را به همراه سایر مدارک تحویل داده می‌شود. توجه داشته باشید که تمامی مدارک باید به زبان فرانسوی، آلمانی یا انگلیسی ترجمه شوند. سفارت عموما طی یک دوره ۱۰ هفته‌ای نتیجه بررسی‌های خود را اعلام خواهد کرد. ضروری‌ترین مدارک جهت گرفتن ویزای تحصیلی سوئیس عبارتند از:

  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک شناسایی ترجمه شده
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • مدرک زبان

ارزان‌ترین دانشگاه‌های سوئیس

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مهاجرت تحصیلی به سوئیس مطرح می‌شود، هزینه آن است. بهتر است بدانید که در مجموع سوئیس از جمله کشورهای گران اروپایی به حساب می‌آید. هزینه تحصیل و زندگی در این کشور بالا است و تقریبا امکان تحصیل رایگان وجود ندارد. در مواردی دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند برای تحصیل رایگان اقدام کنند. مبلغی که باید به عنوان شهریه بپردازید بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. شما با انتخاب دانشگاه‌های دولتی می‌توانید هزینه خود را مدیریت کنید. همچنین، هزینه زندگی در سوئیس به روش و شهر محل زندگی شما بستگی دارد. در پایین تعدادی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های سوئیس را معرفی می‌کنیم.

  • دانشگاه ژنو
  • دانشگاه برن
  • دانشگاه لوزان
  • دانشگاه علمی کاربردی و هنرهای شمال غربی سوئیس

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران

اگر قصد دارید بعد از اتمام تحصیل خود در دانشگاه‌های سوئیس به ایران باز گردید، قطعا باید در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم تحصیل کنید. چرا که تنها در این صورت است که بدون نیاز به معادل‌سازی می‌توانید در کشور خود کار کنید. این قانون تقریبا برای تمامی دانشجویان خارجی وجود دارد. وزارت علوم ایران سالانه لیستی از دانشگاه‌های مورد تأیید سوئیس منتشر می‌کند. این دانشگاه‌ها در سه سطح ممتاز، خوب و متوسط قرار می‌گیرند.

گروه ممتاز (الف)

مدرسه پلی‌ تکنیک فدرال لوزان        

دانشگاه دلاسویزارلا ایتالیانا

دانشگاه بازل

دانشگاه ژنو        

دانشگاه لوزان

دانشگاه فنی زوریخ

دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه برن

دانشگاه سنت گالن

دانشگاه زوریخ

گروه خوب (ب)

موسسه بین المللی مدیریت هتلداری رس روچس  

دانشگاه نوشاتل سوئیس

دانشگاه EHL سوئیس           

مؤسسه عالی ژنو

دانشگاه هنر زوریخ

گروه متوسط (ج)

دانشگاه علوم کاربردی برن

مدرسه بازرگانی لوزان

دانشگاه فرانکلین سوئیس

موسسه بین المللی توسعه مدیریت

دانشگاه علوم کاربردی و هنر شمال غربی سوئیس

دانشگاه علوم کاربردی و هنر جنوب سوئیس          

دانشگاه لوسرن

دانشگاه UMEF سوئیس

دانشگاه لوسرن

دانشگاه علوم کاربردی شرق سوئیس

دانشگاه علوم کاربردی زوریخ

دانشگاه علوم کاربردی غرب سوئیس

بهترین دانشگاه‌های سوئیس برای تحصیل ایرانیان

همان‌طور که گفته شد، شرایط مؤسسات آموزشی سوئیس که در استان‌های مختلف قرار دارند، با یکدیگر متفاوت است. با این حال، اکثر این مؤسسات پذیرای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانیان هستند. شما با در نظر گرفتن شرایط خود و الزامات هر دانشگاه، بهترین انتخاب را خواهید داشت. خوب است بررسی کنید که دانشگاه انتخابی شما در لیست دانشگاه‌های دارای تأییدیه قرار دارد یا خیر.  

بهترین دانشگاه‌های سوئیس براساس رشته تحصیلی

تنوع رشته‌ای بالا یکی از مزایای دانشگاه‌های کشور سوئیس به حساب می‌آید. متقاضیان بسته به علاقه و استعداد خود می‌توانند در یک رشته مشغول به تحصیل شوند. در اینجا قصد داریم برخی از بهترین دانشگاه‌ها در رشته‌های تحصیلی مختلف را معرفی کنیم.

دانشگاه‌های پزشکی

دانشگاه‌های فنی و مهندسی

دانشگاه‌های علوم پایه

دانشگاه زوریخ  ETH       

دانشگاه زوریخ  ETH       

دانشگاه زوریخ  ETH       

دانشگاه بازل

دانشگاه زوریخ

دانشگاه ژنو

دانشگاه زوریخ

دانشگاه ژنو

دانشگاه زوریخ

دانشگاه برن

دانشگاه بازل

دانشگاه برن

دانشگاه لوزان

دانشگاه بازل

 

سؤالات متداول

۱. وضعیت کار دانشجویان بعد از اتمام تحصیل چگونه است؟

  • آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به دنبال شغل مورد نظر خود بگردند. در صورت استخدام شدن، باید ویزای کاری بگیرند.

۲. ویزای دانشجویی سوئیس چه مدت اعتبار دارد؟

  • ویزای بلند مدت نوع D یک سال اعتبار داشته و قابلیت تمدید دارد.

۳. آیا امکان دریافت ویزای همراه برای داوطلبان دانشگاه‌های سوئیس وجود دارد؟

  • دانشجویان مقطع دکترا می‌توانند برای دریافت ویزای همراه اقدام کنند.

۴. شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در سوئیس چگونه است؟

  • معدل بالا، نمره زبان بالا و مقالات علمی معتبر چاپ شده از الزامات دریافت بورسیه تحصیلی هستند.

در پایان

 خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *