شرایط و هزینه های زندگی در اتریش

کشور اتریش از کیفیت بالایی در استانداردهای زندگی برخوردار است. وین، پایتخت اتریش، چندین سال متوالی در صدر فهرست بهترین شهرهای جهان از نظر کیفیت زندگی قرار گرفته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط و هزینه های زندگی در کشور اتریش تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی کوتاه کشور اتریش

موقعیت جغرافیایی اتریش

اتریش کشوری است که در خشکی‌های اطراف رشته کوه‌های آلپ محصور گشته و در قلب اروپای مرکزی واقع شده است. مساحت اتریش ۸۳۸۷۸ کیلومتر مربع (۳۲۳۸۵ مایل مربع) بوده و دارای آب و هوای معتدل و آلپی است.

اگر طرفدار آب‌وهوای کوهستانی هستید خوب است بدانید که سه چهارم اتریش را کوهستان و فقط یک چهارم آن را زمین های مسطح فرا گرفته است. کوهستانی بودن اتریش باعث شده است تا رودخانه‌های پرجوش و خروش زیادی در این کشور در جریان باشند.

پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور با جمعیت بیش از ۱.۹ میلیون نفر وین است.

جمعیت‌شناسی اتریش

بر اساس آخرین آمار سال ۲۰۲۲، اتریش دارای ۹,۰۶۲,۹۳۴ نفر و ۱۰۵ نفر در هر کیلومتر مربع جمعیت است. نرخ رشد جمعیت اتریش در سال ۲۰۲۲ ۶۷.۰ درصد بود. طبق پیشبینی‌های جمعیتی، میانگین سنی جمعیت اتریش در دهه‌های آینده به طور قابل توجهی از ۴۳.۵ سال (۲۰۲۰) به ۴۷ سال (۲۰۶۰) افزایش خواهد یافت.

تاریخ، فرهنگ و تمدن اتریش

قدمت اتریش به امپراتوری روم برمی‌گردد، زمانی که یک پادشاهی سلتیک توسط رومیان در حدود ۱۵ قبل از میلاد فتح شد و بعداً به noricum تبدیل شد، یک استان رومی در اواسط قرن اول پس از میلاد (منطقه‌ای که بیشتر اتریش امروزی را در بر می‌گیرد). در سال ۷۸۸ پس از میلاد، شارلمانی، پادشاه فرانک، منطقه را فتح و مسیحیت را معرفی کرد.

زبان و مذهب مردم اتریش

زبان رسمی مردم اتریش، آلمانی است. البته زبان های دیگری نیز در بین مردم اتریش رایج است به عنوان مثال در شهرهای بزرگ و مناطق توریستی این کشور، زبان انگلیسی بسیار رایج است. به دلیل رشد جمعیت مهاجران در مناطق توریستی اتریش ممکن است در این کشور با بسیاری از زبان‌های اروپای شرقی مانند کرواتی، مجارستانی و لهستانی و همچنین ترکی و عربی نیز روبرو شوید.

اقتصاد و نیروی کار در اتریش

کشور اتریش با تولید ناخالص داخلی سرانه ۵۰۲۷۷.۲۸ دلار یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.

از نظر اقتصادی، اتریش را می‌توان با یک نیروگاه کوچک اما قدرتمند مقایسه کرد. اتریش کشوری صنعتی با منابع طبیعی فراوان مانند سنگ آهن است. وجود پتانسیل‌های صنعتی زیاد در اتریش باعث شد تا این کشور را با یک نیروگاه کوچک اما قدرتمتد قیاس کنیم و همچنین دلیلی بر این بوده است تا این کشور عموما یکی از ۲۰ اقتصاد برتر دنیا تلقی شود . صنایع عمده اتریش که می‌تواند موتور کسب درآمد مردم این کشور را فعال نماید عبارت است از مواد غذایی، صنعت چوب و کاغذ، کشاورزی، تولید کالاهای لوکس، مهندسی الکترونیک، فولادسازی، مواد شیمیایی و گردشگری.

به عبارتی دیگر بهتر است اینگونه وضعیت اقتصاد اتریش را تحلیل کنیم که چهار قطب صادرات، تجارت، گردشگری و کشاورزی مهمترین وجوه منشور توسعه اقتصاد اتریش هستند.

شرایط زندگی در کشور اتریش

مردم اتریش مردمی با فرهنگ بسیار غنی هستند. اگر برای اولین بار به اتریش سفر کنید و سپس به هر کشور دیگری در جهان بروید، از کسالت آنها خسته خواهید شد. مردم اتریش بسیار اجتماعی و مهربان هستند و هیچ ردی از نژادپرستی در روحیه آن‌ها یافت نمی‌شود. توصیه می‌کنیم حتی اگر آلمانی صحبت نمی‌کنید، سعی کنید به آلمانی سلام کنید. یک سلام به اتریشی ها و یک ظاهر و لباس آراسته می‌تواند آغازگر یک رابطه اجتماعی دوستانه خوب باشد.

اگر می خواهید با یک خانم در اتریش قرار بگذارید باید همیشه اجازه دهید اول او بنشیند، به یاد داشته باشید در مقابل یک خانم اتریشی سر میز غذا، آرنج خود را روی میز غذا نگذارید و در انتها پس از صرف غذا، چاقو و چنگال خود را جفت کنید.

کیفیت و نرخ امید زندگی

کشور اتریش جاذبه‌های زیادی دارد ترکیبی از بالاترین سطح امنیت، طیف گسترده‌ای از امکانات خرید و اوقات فراغت با استاندارد زندگی بالا، اتریش را از نظر کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی یکی ازبهترین کشورهای اتحادیه اروپا کرده است.

فرهنگ مهاجرپذیری

در هر کشوری زبان‌ها و اقلیت‌های مختلفی وجود دارد اما چیزی که حائز اهمیت است احترام به تفاوت ها، اعتقادات و آداب و رسوم یکدیگر است. این مسئله نه تنها برای مردم یک کشور بلکه برای مهاجرین نیز صادق است. شناخت فرهنگ عمومی هر کشور به ویژه برای مهاجران آن یکی از الزامات مهاجرت است. با شناخت فرهنگ مردم اتریش و زبان مردم آن می‌توان بهتر با شهروندان این کشور ارتباط برقرار کرد. فرهنگ مهاجرپذیری در اتریش و عدم روحیات نژادپرستانه و تعصبات کهنه باعث شده است تا مردم این کشور نسبت به مهاجران دید روشن و خوبی داشته باشند.

بازار کار و نرخ بیکاری

شرایط کار در اتریش بهتر از سایر کشورهای اروپایی است. نرخ بیکاری در اتریش در سال ۲۰۱۶ برابر با ۵.۹ درصد بود، در حالی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا یونان و اسپانیا حدود ۲۰ درصد بود. در نهایت، رشد و فرصت‌های شغلی همیشه در اتریش قابل مشاهده است.

میانگین درآمد مشاغل مختلف

طبق آخرین داده‌های بازار کار اتریش، متوسط دستمزد ماهانه در این کشور حدود ۳۸۲۰ یورو که در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا (eu) درآمد نسبتاً پایینی است. اما حداقل و حداکثر دستمزد ماهانه در اتریش به ترتیب ۵۲۰ یورو و ۱۶۹۰۰ یورو است. این میانگین ماهانه در اتریش همچنین شامل حمل و نقل، مسکن و سایر مزایا می‌شود. البته باید توجه داشت که درآمدها بین مشاغل مختلف در اتریش بسیار متفاوت است.

مزایا و معایب زندگی در کشور اتریش

از مزایای زندگی در اتریش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم آموزشی دولتی رایگان
  • امنیت و پاکیزگی بالای اتریش
  • سطح بالای رفاه اجتماعی
  • رابطه متناسب قیمت ها و درآمدها
  • جاذبه های گردشگری متنوع
  • و…

اما معایب زندگی در اتریش برای مهاجران نیز از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های بالای زندگی به خصوص مسکن در پایتخت
  • زمستان های بسیار سرد
  • تدریس زبان آلمانی در دانشگاه‌های اتریش
  • عدم دریافت همزمان ویزا
  • طبیعی بودن فعل سیگار کشیدن

هزینه های زندگی در  کشور اتریش

اگرچه اتریش یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است، اما هزینه عمومی زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی زیادتر نیست. آنچه از هر چیز دیگری مهمتر است این می‌باشد که بین درآمد در این کشور و هزینه زندگی در آن تعادل وجود دارد. هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره در اتریش حدود ۳۸۰۰ یورو در ماه است. هزینه‌های زندگی روزانه در اتریش شامل خرید، اشتراک، اجاره، رستوران، حمل و نقل، پوشاک، ورزش و اوقات فراغت است.

هزینه مواد غذایی در اتریش

هزینه متوسط یک وعده غذایی در یک رستوران اتریشی ۴۵ یورو (۵۲ تا ۳۰ یورو) است.

هزینه متوسط یک ساندویچ در اتریش ۷ یورو است.

میانگین هزینه یک قرص نان در اتریش ۱.۵ یورو است.

هزینه متوسط یک کیلو برنج در اتریش ۱.۷۸ یورو است.

هزینه متوسط یک شانه تخم مرغ ۱۲ تخم مرغی در اتریش ۳.۰۶ یورو است.

میانگین هزینه یک کیلو پنیر در اتریش ۹.۳۵ یورو است.

هزینه متوسط یک کیلو گوشت در اتریش ۱۳.۰۵ یورو است.

میانگین هزینه هر کیلو میوه در اتریش ۱.۵ تا ۲.۵ یورو است.

هزینه مسکن 

هزینه مسکن در پایتخت اتریش نسبتا بالاست. به عنوان مثال اجاره ماهانه یک آپارتمان ۱ خوابه در پایتخت حدود ۲۲ میلیون تومان معادل ۷۰۶.۴۴ یورو است. هزینه اجاره ماهانه یک آپارتمان ۱ خوابه در خارج شهر حدود ۱۸ میلیون تومان معادل ۵۷۰.۶۹ یورو است.

هزینه پوشاک 

هزینه خرید یک شلوار جین: بین ۵۰ یورو تا ۱۰۰ یورو

هزینه خرید لباس تابستانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای زارا، انبه یا h&m: بین ۲۰ تا ۵۰ یورو

یک جفت کفش نایک: ۶۰ یورو تا ۱۰۰ یورو

هزینه خرید یک جفت کفش مردانه: ۸۰ یورو تا ۱۵۰ یورو

هزینه حمل و نقل

سیستم حمل و نقل عمومی اتریش گزینه‌های مختلفی را برای گشت و گذار در شهرهای اتریش به مسافران ارائه می‌دهد. اتریش دارای سیستم حمل و نقل عمومی بسیار پیشرفته‌ای است که دسترسی به اکثر نقاط شهر و خارج از شهر را فراهم می‌کند.

به عنوان مثال هزینه بلیط یک طرفه مترو ۷۶.۸۰۰ تومان معادل ۲.۴۰ یورو ، هزینه هر ۱ کیلومتر جابه جایی با تاکسی ۵۷.۶۰۰ تومان معادل ۱.۸۰ یورو و قیمت هر ۱ لیتر بنزین ۳۸.۴۰۰ تومان معادل ۱.۲۰ یورو می باشد.

هزینه خدمات

هزینه زندگی در اتریش حدود ۷۰ درصد بیشتر از ایران است و اجاره بها در اتریش حدود ۴۰ درصد بیشتر از ایران است (اطلاعات متوسط برای همه شهرهای اتریش).

وقتی به زندگی در اتریش فکر می‌کنید، نگرانی‌هایی دارید زیرا اتریش یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. به جرات می‌توان گفت که رفاه زندگی در اتریش بسیار خوب است. به لطف یک سیستم اجتماعی قوی، اکثر شهروندان می‌توانند از خدمات بهداشتی، رفاهی و اجتماعی برخوردار باشند.

هزینه تحصیل فرزندان 

سیستم آموزشی اتریش شامل ۹ سال آموزش اجباری از سن ۶ تا ۱۵ سالگی است. مدارس دولتی همگی رایگان هستند. با این حال، بسیاری از مدارس خصوصی و بین‌المللی با کیفیت وجود دارد. دانش‌آموزان تحصیلات خود را از مهدکودک شروع می‌کنند، به دبستان می‌روند و سپس دوره راهنمایی و دبیرستان را به پایان می‌رسانند. 

ارزانترین و گرانترین شهرها اتریش برای زندگی

 ۱۵۳۱ شهر در اتریش وجود دارد که هزینه زندگی در آن‌ها نسبتاً متفاوت است. هزینه زندگی در برخی از شهرهای این کشور بسیار بالا و در برخی دیگر نسبتاً پایین است. به طور کلی هزینه زندگی در اتریش نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بالاتر است و یکی از گران‌ترین کشورهای جهان است. اگر بخواهیم از ارزان ترین شهرهای اتریش نام ببریم می توانیم از شهرهای گراتس، کلاگنفورت و لینز یاد کنیم. شهرهای وین، سالزبورگ و اینسبروک نیز گران‌ترین شهرهای اتریش برای زندگی هستند.

بهترین شهرهای اتریش برای زندگی ایرانیان

وین با دو میلیون جمعیت پایتخت اتریش است. بر اساس یک نظرسنجی جدید، این شهر از نظر کیفیت زندگی به عنوان «بهترین شهر جهان» معرفی شده است. وین از نظر درآمد، فرصت‌های شغلی، سلامت، دسترسی به خدمات، محیط زیست، کیفیت آموزش و ایمنی در رتبه بالایی قرار دارد. اگر در وین زندگی می‌کنید نیازی به ماشین ندارید، سیستم حمل و نقل این شهر بسیار پیشرفته است. اتوبوس، تراموا و مترو شما را در هر زمان و هر مکان به مقصد می‌رسانند. 

هزینه زندگی در این شهر بسیار بالا است. وین یک شهر عالی برای زندگی، کار و تحصیل است. بسیاری از شرکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین بهترین دانشگاه‌های کشور در این شهر قرار دارند. دانشگاه وین یکی از برترین دانشگاه‌های جهان است. وین محل زندگی مشاهیر بزرگی از جمله زیگموند فروید، بتهوون و موتسارت بوده است. این شهر به دلیل داشتن آثار باستانی فراوان، معماری خارق‌العاده و آثار تاریخی یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری است.

بهترین شهرهای اتریش برای تحصیل

اتریش یکی از شناخته‌شده‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل و زندگی است. یکی از بهترین شهرها برای تحصیل در اتریش، وین پایتخت این کشور است که دانشگاه‌های با کیفیتی همچون دانشگاه معتبر و قدیمی وین دارد. وین همچنین همیشه یکی از برترین شهرهای جهان برای زندگی بوده است. به طور کلی اتریش از نظر امنیت و رفاه زندگی در جایگاه بسیار بالایی در بین کشورهای جهان و اروپا قرار دارد. گراتس دومین شهر اتریش از لحاظ جمعیت و یکی دیگر از شهرهای خوب اتریش برای تحصیل است. دانشگاه قدیمی و ۱۵۰ ساله گراتس یکی از بهترین دانشگاه‌های اتریش است. سالزبورگ نیز یکی دیگر از شهرهای بزرگ اتریش است که به علت در اختیار داشتن دانشگاه دولتی سالزبورگ برای تحصیل دانشجویان به یک شهر خوب تبدیل شده است.

بهترین شهرهای اتریش برای کار

وین، پایتخت اتریش، یکی از بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی است. در آمار سایت‌های معتبر در سال ۲۰۲۱، این شهر توانسته است رتبه برتر شهرهای جهان را برای اقامت کسب کند.

سوالات متداول

۱. هزینه زندگی در اتریش چقدر است؟

  • حداقل ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ما

۲. مزایای اصلی زندگی در اتریش چیست؟

  • آموزش رایگان، کیفیت زندگی بالا، امنیت بالا و بیکاری

۳. متوسط حقوق ماهانه در اتریش چقدر است؟

  • به طور متوسط، حدود ۲۰۰۰ یورو

۴. بهترین شهرهای اتریش برای زندگی کدامند؟

  • شهرهای وین، سالزبورگ، گراتس

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *