شرایط و هزینه های زندگی در ایتالیا

ایتالیا، کشوری زیبا و سرسبز در جنوب اروپا است. شبه جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردینی جمهوری ایتالیا را تشکیل می‌دهند. فردی که قصد سفر به این کشور یا زندگی در ایتالیا را دارد، بهتر است شناخت بیشتری از این کشور داشته باشد. ایتالیا یکی از محبوب‌ترین کشورهای توریستی و مهاجرتی دنیا به حساب می‌آید که جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فراوانی را در خود جای داده است. این کشور پنجمین کشور پرجمعیت اروپا بوده و در زمینه فرهنگ، هنر، ورزش، صنعت و علم پیشتاز است. 

فهرست مطالب

شرایط و هزینه های زندگی در ایتالیا

معرفی کوتاه کشور ایتالیا

مساحت ایتالیا معادل ۳۰۲,۰۶۸ کیلومتر مربع و جمعیت آن برابر با ۵۸,۴۲۶,۰۰۰ نفر است. یورو واحد پول رایج و ایتالیایی زبان رسمی این کشور است. بیشتر مردم مسیحی بوده و برخی به یهودیت و اسلام معتقد هستند. رم به عنوان پایتخت ایتالیا شناخته می‌شود.

شناخت از وضعیت آب و هوایی برای زندگی در ایتالیا اهمیت دارد. به طور کلی، ایتالیا یک کشور معتدل و مدیترانه‌ای به حساب می‌آید؛ مناطق شمالی تابستان معتدل و زمستان سرد و برفی و مناطق جنوبی تابستان گرم و زمستان معتدل دارند.

اگر قصد مهاجرت و زندگی در ایتالیا را دارید، در ادامه می‌توانید با برخی از شهرهای مهم این کشور آشنا شوید:

  • فلورانس: شهری تاریخی که در نقاط مختلف آن موزه‌ها، بناهای تاریخی و مجسمه‌های قدیمی جای گرفته‌اند. این شهر مهد موسیقی، هنر و معماری است و هنرمندان و دانشمندان را از سراسر جهان دور یکدیگر جمع می‌کند. فلورانس در سال‌های گذشته یکی از مراکز مالی و تجاری ایتالیا بوده است.
  • میلان: شهر مد و فشن که جشنواره‌های غذا و نوشیدنی آن گردشگران را از سراسر دنیا به سوی خود می‌خواند. میلان از محبوب‌ترین شهرهای دانشجویی جهان است و جاذبه‌های فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است. این شهر مرکز بانکداری و خدمات مالی ایتالیا نیز به حساب می‌آید.
  • تورین: در سال‌های دور اولین پایتخت ایتالیا بوده و در حال حاضر به عنوان پایتخت سبز این کشور شناخته می‌شود. این کلان شهر چهارمین شهر پرجمعیت ایتالیا بوده و خیابان‌های آن از موزه، گالری، رستوران و بناهایی با معماری فوق‌العاده پر شده است.

شرایط زندگی در ایتالیا

از مهم‌ترین اقداماتی که بهتر است پیش از مهاجرت انجام شود، بررسی شرایط زندگی در کشور مقصد و میزان سازگاری آن با اهداف شما است. ایتالیا کشوری با تاریخچه طولانی و فرهنگ غنی است. این کشور موزه‌ها و بناهای تاریخی فراوان، مکان‌های تفریحی فوق‌العاده و غذاهای متنوع و لذیذ دارد و از جمله مقاصد گردشگری جذاب در اروپا محسوب می‌شود. زندگی آرام، طبیعت زیبا، آب و هوای چهار فصل، رفاه بالا، صنایع پیشرفته و اقتصاد روبه رشد همه از مواردی هستند که شرایط را برای زندگی در ایتالیا هموارتر می‌سازند.

کیفیت و امید به زندگی

ایتالیا کشوری امن و مرفه به حساب می‌آید. مردم این کشور از رفاه و امکانات اجتماعی بالایی برخوردار هستند. طبق شاخص‌هایی که از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) برای ارزیابی کیفیت زندگی در هر کشور تعریف شده‌اند، ایتالیا کشوری با آب و هوای خوب، خدمات درمانی، امنیت و وضعیت اقتصادی مناسب است. شما با زندگی در ایتالیا، فرصت یافتن مشاغل متنوعی را دارید و می‌توانید تعادل متناسبی بین کار و زندگی برقرار ‌کنید.

شاخص‌های کیفیت زندگی

میانگین ایتالیا

میانگین OECD

میزان اشتغال (۱۵-۶۴ سال)

۵۸ درصد

۶۸ درصد

تحصیلات عالیه (۲۵-۶۴ سال)

۶۱ درصد

۷۸ درصد

ساعات کاری طولانی

۴ درصد

۱۱ درصد

امید به زندگی

۸۳ سال

۸۰ سال

رضایت از کیفیت آب

۷۱ درصد

۸۱ درصد

رضایت عمومی از زندگی (۰-۱۰)

۶

۶/۵

فرهنگ مهاجرپذیری

مجموعه بزرگی از افراد با ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در ایتالیا دور هم جمع شده‌اند. ایتالیایی‌ها مردم مهربانی هستند و به آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف از جمله ایران علاقه نشان می‌دهند. مهم‌ترین شباهت فرهنگی آن‌ها به ایرانیان، علاقه‌شان به دورهمی‌های خانوادگی است. اگر تصمیم به زندگی در ایتالیا دارید، باید بدانید که در نواحی شمالی مردمان مدرن‌تری زندگی می‌کنند که توجه کمتری به دین دارند اما مردم نواحی جنوبی سنتی‌تر و مذهبی‌تر هستند. 

بازار کار و نرخ بیکاری

اگر به مهاجرت و زندگی در ایتالیا فکر می‌کنید، احتمالا به دنبال اطلاعاتی پیرامون وضعیت اقتصادی و بازار کار این کشور هستید. ایتالیا دارای اقتصاد قدرتمند و پیشرفته‌ای است که فرصت‌های شغلی متعددی را در اختیار شهروندان و مهاجرین قرار می‌دهد. همچنین حوزه فعالیت اقتصادی دو بخش شمالی و جنوبی با یکدیگر متفاوت است.

بخش شمالی به عنوان قطب صنعتی ایتالیا شناخته می‌شود. مردم ساکن این بخش بیشتر در زمینه صنایعی چون ماشین آلات، فلزکاری، تولید مواد شیمیایی و غذایی، مشروبات، منسوجات، هواپیماسازی، کشتی‌سازی و ابزار و تجهیزات جنگی فعالیت می‌کنند. در مناطق شمالی، کشاورزی و تولید محصولاتی چون ذرت، گندم، گوجه فرنگی و انگور به کمک ماشین آلات صنعتی انجام می‌شود.

اقتصاد بخش جنوبی بر پایه کشاورزی و صادرات استوار است. تولید مواد غذایی چون چغندر قند، سویا، گوجه فرنگی، ذرت و گندم اغلب به روش سنتی و بدون ماشین آلات صنعتی انجام می‌شود.

اقتصاد ایتالیا

نرخ بیکاری

 ۸/۴ درصد

نرخ اشتغال

۵۹/۹۰ درصد

نرخ تورم۶

 ۶/۸ درصد

واحد پول

یورو

متوسط حقوق سالیانه

۴۴۱۶۰ یورو

مشاغل مختلف و درآمد آن‌ها

فردی که متقاضی زندگی در ایتالیا یا هر کشور دیگری است، باید از وضعیت کار و میزان درآمد در کشور مقصد آگاهی کافی داشته باشد. اقتصاد قوی ایتالیا منجر به شکل‌گیری موقعیت‌های شغلی فراوان شده است. با این حال، رقابت یکی از مشخصه‌های بازار کار این کشور است. میانگین حقوق دریافتی به عواملی چون نوع شغل، میزان تحصیلات، جنسیت و سابقه کاری بستگی دارد اما به طور کلی، سطح درآمد در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین است.

میانگین حقوق دریافتی در سال ۴۴۱۴۰، حداقل حقوق ۶۰۰۰ و حداکثر آن ۱۹۵۶۰۰ یورو درسال است.

مزایا و معایب زندگی در ایتالیا

متقاضی مهاجرت ممکن است دلایل زیادی را برای اقدام به این کار داشته باشد؛ یافتن کار بهتر و پردرآمدتر، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر، برخورداری از رفاه و امکانات بیشتر، همراهی با خانواده و … همه از دلایل منطقی مهاجرت به کشور دیگر هستند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که به فرد کمک می‌کند تصمیم درست و مطمئن بگیرد، آگاهی از نکات مثبت و منفی زندگی در کشور مقصد است. در اینجا می‌خواهیم این نکات را پیرامون زندگی در ایتالیا بررسی کنیم.

مزایا

خدمات درمانی: طبق رتبه بندی سازمان بهداشت جهانی، ایتالیا از نظر کیفیت خدمات درمانی، در رتبه دهم قرار گرفته است. علاوه بر کیفیت بالای ارائه خدمات پزشکی، افراد با داشتن بیمه دولتی تقریبا مبلغی برای هزینه‌های بهداشتی و پزشکی خود پرداخت نمی‌کنند. این یکی از مزایای مهم زندگی در ایتالیا به شمار می‌رود.

غذا: فرهنگ مردم ایتالیا به گونه‌ای است که اهمیت ویژه‌ای به وعده‌های غذایی، تنوع و طعم آن‌ها می‌دهند. اگر زندگی در ایتالیا را تجربه کنید، در رستوران‌ها و کافه‌های این کشور با تنوع غذایی فوق‌العاده‌ای روبه‌رو می‌شوید که قطعا تعدادی از آن‌ها مورد علاقه شما هستند. 

ملک: اگر می‌خواهید زندگی در ایتالیا را تجربه کنید، دولت این کشور به شما اجازه خرید ملک را می‌دهد. اگر مهاجرین ایتالیایی اجازه خرید ملک در کشور شما را داشته باشند، شما نیز ان مجوز را در ایتالیا خواهد داشت. در این صورت، بدون داشتن مجوز اقامت می‌توانید ملک بخرید.

هزینه زندگی: با این که بسیاری ایتالیا را به عنوان کشوری گران می‌شناسند، متوسط هزینه‎های زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بالا نیست. شما با داشتن شغل و درآمد مناسب، می‌توانید مخارج خود را تامین کنید و از زندگی در ایتالیا لذت ببرید.

معایب

اجاره‌نامه: طولانی بودن مدت زمان اجاره‌نامه‌ها (کوتاه مدت ۱۸ ماه و بلند مدت ۳-۴ سال) موجب می‌شود که در صورت تمایل به تغییر محل زندگی خود یا پایان دادن به اقامت در این کشور، متحمل پرداخت خسارت شوید. بنابراین، پیش از اجاره خانه مدت زمان اقامت خود را در نظر گرفته و در انتخاب مکان مورد نظر برای زندگی در ایتالیا دقت کنید.

نظافت شهری: خیابان‌های ایتالیا مملو از بناهای تاریخی و معماری‌های جذاب است. چیزی که دیده شدن زیبایی‌های این کشور را دشوار می‌کند، دیوارنویسی بر روی این ساختمان‌ها است. در معابر عمومی ایتالیا همیشه تعداد زیادی از گردشگران مشغول بازدید از جاذبه‌های تاریخی هستند و این حفظ نظافت شهری را سخت می‌کند.

زبان: ایتالیایی‌ها ارزش زیادی برای زبان بومی خود قائل هستند. بیشتر مردم خصوصا در شهرهای کوچک آشنایی چندانی با زبان انگلیسی ندارند و برای برقراری ارتباط با آن‌ها، باید به زبان ایتالیایی مسلط باشید. اگر به طور جدی به زندگی در ایتالیا فکر می‌کنید، بهتر است برای یادگیری این زبان اقدام کنید.

هزینه های زندگی در ایتالیا

هزینه‌های زندگی در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهاجرین هزینه‌های زندگی در کشور مقصد است. شما تصمیم به مهاجرت به هر کشوری که داشته باشید، سعی می‌کنید جزئیات مخارج آن را بررسی کنید. در این صورت، برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای آینده خود خواهید داشت.

هزینه‌های زندگی در ایتالیا همانند هر کشور دیگری، به شهر منتخب و سبک و روش زندگی شما بستگی دارد. تهیه مسکن و مواد غذایی، حمل و نقل، تحصیل و … از هزینه‌های عمده و ثابت در همه کشورها هستند. به طور کلی، این مخارج در ایتالیا نسبت به کشورهای اروپایی دیگر پایین‌تر است.

هزینه مسکن

شاید بتوان گفت عمده‌ترین هزینه زندگی در ایتالیا تهیه مسکن (خرید یا اجاره) است. این هزینه بسته به عوامل زیر متفاوت خواهد بود:

  • تهیه خانه یا آپارتمان
  • سکونت در شهرهای بزرگ یا کوچک
  • موقعیت مکانی خانه
  • قدمت ساختمان
  • تعداد اتاق‌ها
  • متراژ کلی خانه

نوع ملک

هزینه (ماهیانه/ یورو)

اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

۶۹۲

اجاره آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر

۵۲۸

اجاره آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر

۱,۳۲۷

اجاره آپارتمان ۳ خوابه در خارج از شهر

۹۳۲

خرید آپارتمان در مرکز شهر (هر متر مربع)

۴,۱۱۰

خرید آپارتمان در خارج از شهر

۲,۳۳۸

هزینه خورد و خوراک

تهیه مواد غذایی یکی از ضروری‌ترین نیازهای زندگی انسان است. بنابراین، برای اقامت در ایتالیا نیز باید بخشی از درآمد خود را به این مورد اختصاص دهید. بسته به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید، مواد غذایی مصرفی شما و شهر محل سکونت هزینه مورد نیاز برای خورد و خوراک متفاوت خواهد بود.

وعده غذایی در رستوران

هزینه (یورو)

وعده غذایی برای یک نفر (رستوران ارزان)

۱۵

وعده غذایی برای دو نفر (رستوران متوسط)

۶۰

مک دونالد

۸

آب (۳۳۰ میلی لیتر)

۱/۰۷

 

اقلام خوراکی

هزینه (یورو)

شیر (یک لیتر)

۱/۱۶

نان سفید (یک قرص)

۱/۶۱

برنج (یک کیلوگرم)

۱/۹۶

تخم مرغ (۱۲ عدد)

۲/۸۳

هزینه حمل و نقل

ایتالیا کشور پهناوری است و تردد در نقاط مختلف آن بدون وسیله نقلیه، تقریبا ممکن نیست. بنابراین این هزینه را نیز در برآورد کلی خود در نظر داشته باشید. اتوبوس، تاکسی و مترو وسایل نقلیه عمومی موجود در این کشور هستند. اتوبوس‌ برای تردد داخل شهری بسیار مناسب و مقرون به صرفه است؛ تاکسی‌ اندکی گران است و بیشتر برای جابه‌جایی‌های فرودگاه‌ها و هتل‌ها استفاده می‎شود و مترو خطوط گسترده‌ای خصوصا در شهرهای بزرگ دارد.

نوع حمل و نقل

هزینه (یورو)

بلیت یک طرفه

۱/۵

بلیت ماهیانه

۳۵

تاکسی یک کیلومتری

۱/۲۸

تاکسی یک ساعت انتظار

۲۷

بنزین (یک لیتر)

۲/۱۴

هزینه خدمات درمانی

همه شهروندان ایتالیا می‌توانند از بیمه دولتی بهره‌مند شوند. هزینه این بیمه با مالیات‌های پرداختی تامین می‌شود و درصد بالایی از هزینه‌های پزشکی را در مراکز دولتی پوشش می‌دهد. بیمه خصوصی خدمات بیشتری را در مراکز خصوصی پوشش می‌دهد و هزینه آن نیز بیشتر است.

هزینه تحصیل

ایتالیا دانشگاه‌های عالی رتبه‌ای را در خود جای داده و یکی از برجسته‌ترین مقاصد تحصیلی در دنیا است. از این رو، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا بسیار بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است. استفاده از بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی شرایط تحصیل در این کشور را هموارتر می‌سازد.

نوع دانشگاه

هزینه (سالانه/ یورو)

دانشگاه دولتی

۰-۵۰۰۰

دانشگاه خصوصی

۳۰۰۰-۳۵۰۰۰

 

هزینه پوشاک

قیمت پوشاک در ایتالیا نسبتا بالا است. به همین دلیل، بهتر است این موضوع در لیست محاسبات مخارج مهاجرتی در نظر گرفته شود. شما با خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مناسب قیمت، می‌توانید هزینه خود را در دوران زندگی در ایتالیا مدیریت کنید.

نوع پوشش

هزینه (یورو)

شلوار جین (یک عدد برند لیوایز یا مشابه آن)

۷۵/۲۶

لباس تابستانی (یک عدد از فروشگاه زنجیره‌ای برند زارا، اچ ند ام،…)

۳۱/۸۸

کفش پیاده روی نایک (یک جفت)

۸۱/۸۶

کفش مردانه چرم (یک جفت)

۱۰۷/۳۸

 

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای ایتالیا برای زندگی

زندگی در شهرهای بزرگ هزینه بیشتری دارد و در کنار آن، میزان درآمد و برخورداری از امکانات نیز بالاتر است. وضعیت در شهرهای کوچک کاملا برعکس است. یکسری افراد به دنبال زندگی در شهرهای کوچک، آرام و کم هزینه هستند. برخی وجود دانشگاه معتبر و امکانات تحصیلی برایشان اولویت دارد و برخی نیز کسب درآمد بیشتر و زندگی مرفه‌تر را انتخاب می‌کنند.  

رم، میلان، بلونیا و فلورانس از گران‌ترین شهرهای ایتالیا و پادووا، پالرمو، لوکا و پیستویا از ارزان‌ترین شهرهای این کشور به حساب می‌آیند .

بهترین شهرهای ایتالیا برای زندگی ایرانیان

ایتالیا کشوری زیبا، خوش آب و و هوا و مملو از جاذبه‌های تاریخی و توریستی است. وضعیت اقتصادی این کشور به گونه‌ای است که افراد (شهروند و مهاجر) با داشتن شغل و درآمد مناسب می‌توانند از رفاه بالایی برخوردار باشند. وجود دانشگاه‌های مطرح در سطح دنیا موجب شده که بسیاری از دانشجویان خارجی به دنبال زندگی در ایتالیا و تحصیل در آن باشند.

با این حال، شهرهای مختلف ایتالیا ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. اگر شما نیز به مهاجرت و زندگی در ایتالیا می‌اندیشید، بسته به شرایط و اهداف خود می‌توانید بهترین شهر را برای سکونت انتخاب کنید.

بهترین شهرهای ایتالیا برای کار

میلان: این کلان شهر قطب اقتصادی ایتالیا محسوب می‌شود و مراکز تجاری و خدمات مالی را در خود جای داده است. بورس ایتالیا در میلان قرار گرفته و به عنوان پایتخت اقتصادی این کشور شناخته می‌شود. این شهر همچنین یکی از مهم‌ترین مراکز مد و فشن در دنیا است.

رم: پایتخت ایتالیا شهری بسیار زیبا با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر است و همه ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از آن به این کشور سفر می‌کنند. علاوه بر این، رم قطب سیاسی و اقتصادی ایتالیا به حساب می‌آید. مهاجرین بسیاری برای زندگی در ایتالیا و دستیابی به فرصت‌های شغلی متعدد، در این شهر ساکن می‌شوند.

فلورانس: شهری که در دوره خاصی از تاریخ ایتالیا بسیار ثروتمند بوده است. فرودگاه بین‌المللی این شهر تردد را برای مسافرین داخلی و خارجی آسان کرده است. اقتصاد فلورانس همچنان در حال پیشرفت است و موقعیت‌های شغلی متنوعی را در اختیار ساکنین خود قرار می‌دهد.

بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل

ونیز: شهری زیبا با جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیار است. ونیز دانشگاه‌های معتبر و مطرحی دارد و امکانات تحصیلی فوق‌العاده‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. به همین دلیل، تعداد زیادی از دانشجویان خارجی تصمیم به زندگی در ایتالیا و تحصیل در این شهر می‌گیرند و همزمان از جذابیت‌های ونیز لذت می‌برند.

بولونیا: دانشگاه‌های عالی رتبه، امکانات تحصیلی بالا، هزینه‌های مقرون به‌صرفه زندگی و تحصیل و جاذبه‌های طبیعی همه از مواردی هستند که دانشجویان را به تحصیل در این شهر جذب می‌کنند. در دانشگاه بولونیا تعداد زیادی از رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می‎شوند.

میلان: این شهر دانشجویی از سال‌های دور پذیرای دانشجویان از سراسر جهان بوده است و امکانات آموزشی سطح بالایی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اقتصاد قوی میلان موجب شده که بسیاری از دانشجویان بعد از اتمام تحصیل خود، فرصت ورود به بازار کار را داشته باشند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *