شرایط و هزینه های زندگی در سوئیس

سوئیس به عنوان کشوری زیبا، مدرن و البته ثروتمند در دنیا شناخته می‌شود که در مرز اروپای غربی، مرکزی و جنوبی قرار گرفته است. طبیعت زیبا، کیفیت زندگی بالا و وضعیت اقتصادی مناسب، تجربه زندگی در سوئیس را دلپذیر می‌سازد و همه ساله توریست‌های بسیاری را به این کشور جذب می‌کند.

فهرست مطالب

شرایط هزینه های زندگی در سوئیس

توضیح کوتاه درباره کشور سوئیس

سوئیس جمعیت برابر با ۸,۷۷۱,۰۰۰ نفر دارد، رومانش، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی چهار زبان رسمی کشور هستند و شهر برن به عنوان پایتخت آن شناخته می‌شود. عموم مردم مسیحی بوده و برخی به ادیان اسلام، بودایی و یهودی معتقد هستند. عدم عضویت سوئیس در اتحادیه اروپا و شرکت نکردن آن در هیچ جنگی، موجب شده که مکان مناسبی برای استقرار سازمان بین‌المللی صلیب سرخ، سازمان تجارت جهانی و یکی از دو دفتر واقع در اروپای سازمان ملل باشد.

آب و هوای سوئیس در بخش‌های مختلف آن متفاوت است؛ نواحی جنوبی آب و هوای سرد و نواحی مدیترانه‌ای هوای معتدل دارند. تابستان‌های این کشور گرم و مرطوب و زمستان‌ها سرد همراه با بارندگی هستند.

فعالیت در صنایع ماشین آلات، مواد شیمیایی، داروسازی، ساعت سازی و همچنین صنعت توریسم، این کشور را  از لحاظ اقتصادی قدرتمند ساخته است. اگر به سوئیس برای زندگی می‌اندیشید، باید با برخی از شهرهای مهم آن آشنا باشید:

  • برن یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت سوئیس است، مراکز دولتی و تجاری مهمی را در خود جای داده و مردم آن اغلب آلمانی صحبت می‌کنند.
  • زوریخ یک قطب اقتصادی و فرهنگی در این کشور به حساب می‌آید و مورد توجه بسیاری از مهاجرین قرار می‌گیرد.
  • در ژنو زبان بیشتر مردم فرانسوی است. افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند در کنار هزینه‌های زندگی بالا، موقعیت‌های شغلی بسیاری نیز دارند.

اگر قصد اقامت در سوئیس را دارید، در این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات خود پیرامون شرایط و هزینه‌های زندگی در این کشور را می‌گیرید .

شرایط زندگی در سوئیس

بسیاری از مردم جهان سوئیس را کشوری آرام، صلح طلب و مرفه می‌شناسند. در کنار این موارد، وضعیت اقتصادی مناسب، رفاه اجتماعی، سیستم آموزشی باکیفیت و جاذبه‌های طبیعی آن موجب شده که بسیاری از مهاجرین به دنبال زندگی در سوئیس باشند. در ادامه اطلاعات کاملی را پیرامون شرایط اقامت در سوئیس کسب خواهید کرد.

کیفیت و امید به زندگی

مناظر طبیعی زیبا همچون کوه‌های آلپ و تفریحات زمستانی در سوئیس همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌خوانند. همچنین افرادی که تصمیم به مهاجرت دارند، احتمالا زندگی در سوئیس یکی از اولین انتخاب‌های آن‌ها خواهد بود؛ چرا که این کشور رفاه و کیفیت زندگی بالایی را برای شهروندان خود فراهم می‌کند. طبق آمار منتشر شده در سال‌های اخیر، سوئیس سومین کشور شاد جهان است. سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) شاخص‌‌هایی را برای ارزیابی کیفیت زندگی همچون امید به زندگی، وضعیت بهداشت و درمان، کیفیت سیستم آموزش و حمل و نقل، میزان درآمد، وضعیت اشتغال،… معرفی کرده است که در بیشتر موارد سوئیس میانگین بالاتری در مقایسه با میانگین‌های این سازمان دارد.

شاخص‌های کیفیت زندگی

سوئیس

میانگین OECD

میزان اشتغال (۱۵-۶۴ سال)

۸۰ درصد

۶۷ درصد

ساعات کاری طولانی

۰/۴ درصد

۱۱ درصد

امید به زندگی

زنان ۸۵,۳ سال

مردان ۸۱,۳ سال

۸۰ سال

رضایت از کیفیت آب

۹۵ درصد

۸۱ درصد

رضایت عمومی از زندگی (۰-۱۰)

۷/۵

۶/۵

 فرهنگ مهاجرپذیری

مردم سوئیس به چهار زبان رسمی صحبت می‌کنند. همین موضوع نشان می‌دهد که سوئیس یک کشور چند ملیتی است و تنوع فرهنگی بالایی دارد. همچنین شرایط مساعدی که سوئیس برای زندگی دارد موجب شده که مهاجرین بسیاری از سراسر دنیا به دنبال تجربه زندگی در سوئیس باشند. از این رو، شهروندان و ساکنین این کشور با فرهنگ، ملیت و زبان‌های گوناگون کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و از امکانات رفاهی بی‌نظیر سوئیس لذت می‌برند.

بازار کار و نرخ بیکاری

اگر شما هم تصمیم به زندگی در سوئیس دارید، بهتر است از وضعیت اقتصادی آن اطلاع کافی داشته باشید. سوئیس یکی از کشورهای ثروتمند و پیشرفته جهان است، اقتصاد پایدار داشته و میانگین حقوق و امنیت شغلی بالایی دارد.

خدمات بانکداری مهم‌ترین و قوی‌ترین فعالیت‌ اقتصادی این کشور به حساب می‌آید؛ آمار بدست آمده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که درصد بالایی از رشد اقتصادی سوئیس وابسته به این سیستم است.

صنعت گردشگری، کشاورزی و صادرات نیز از جمله فعالیت‌های اقتصادی هستند که سالانه درآمدزایی فوق‌العاده‌ای برای سوئیس دارند.

اقتصاد در سوئیس

نرخ بیکاری

 ۱/۷ درصد

نرخ تورم

۲/۵ درصد

نرخ اشتغال

۸۰ درصد

واحد پول

فرانک سوئیس

متوسط حقوق سالیانه

۱۱۸,۵۳۰ دلار آمریکا

مشاغل مختلف و درآمد آن‌ها

یکی از فاکتورهایی که برای زندگی در سوئیس اهمیت دارد، موقعیت‌های شغلی مختلف و میزان درآمد آن‌ها است. به طور کلی، میانگین حقوق سالانه ۱۱۹ هزار فرانک، حداکثر حقوق ۵۵۳ هزار و حداقل آن ۳۱۳۰۰ فرانک است. افرادی که قصد اقامت در سوئیس را دارند، باید بدانند که میزان درآمد در این کشور بسته به شهر محل سکونت، سابقه کاری و شغل مورد نظر متفاوت خواهد بود.

مزایا و معایب زندگی در سوئیس

مزایا

مهاجرت یک تصمیم مهم و دشوار در زندگی است که قبل از این که اتفاق بیافتد، فرد یا خانواده باید شناخت کافی از کشور مقصد به دست آورد. در ادامه می‌خواهیم با مزایا و معایب زندگی در سوئیس آشنا شویم.

تحصیل: اگر در فکر تحصیل و زندگی در سوئیس هستید، کشور فوق‌العاده‌ای را بدین منظور انتخاب کرده‌‌اید. دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی باکیفیت و عالی رتبه‌ای در ایالات مختلف این کشور مشغول به فعالیت هستند و امکان تحصیل با بورسیه و کمک هزینه تحصیلی را فراهم کرده‌اند.

کیفیت زندگی: رفاه اجتماعی، سیستم درمانی باکیفیت، آموزش مناسب، درآمد بالا،… همگی از فاکتورهایی هستند که سطح کیفیت زندگی در سوئیس را بالا می‌برند.

امنیت: پایین بودن نرخ جرم و جنایت موجب شده که بسیاری از خانواده‌ها برای تامین آرامش و آینده بهتر فرزندان‌شان، اقامت در سوئیس را انتخاب کنند.

دسترسی: با توجه به موقعیت جغرافیایی، سوئیس فاصله چندانی با سایر کشورهای اروپایی ندارد و شما با صرف زمان و هزینه کم می‌توانید به نواحی مختلف در کشورهای دیگر دسترسی داشته باشید.

معایب

هزینه: شکاف طبقاتی خصوصا در شهرهای بزرگ، زندگی در سوئیس را دشوار ساخته است. مسکن، مالیات و خدمات درمانی هزینه‌های عمده این کشور به حساب می‌آیند.

محافظه کاری: این ویژ‌گی در عین حال که نظم بیشتری به امور و روابط می‌دهد، می‌‎تواند برقراری دوستی و میزان صمیمیت میان افراد را دشوار کرده و فضای محیط‌های کار بیش از حد خشک و جدی کند.

زبان: چهار زبانه بودن مردم نیز ممکن است یکی از معایب زندگی در سوئیس باشد؛ زیرا برای ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف و یافتن کار مناسب، چالش بیشتری خواهید داشت.

مالیات: در سوئیس مالیات شامل موارد بسیاری چون مالیات فدرالی، تمبر مالیاتی، مالیات خانه، درآمد ماهیانه، ارث، وسیله نقلیه و حیوان خانگی می‎شود که علاوه بر این که پیچیده است، هزینه بیشتری هم بر افراد تحمیل می‌کند.

هزینه های زندگی در سوئیس

هزینه‌های زندگی در سوئیس

موضوع مهم دیگری است که باید قبل از مهاجرت و اقامت در سوئیس به آن توجه کرد، هزینه‌های زندگی است. این کشور امکانات و خدمات رفاهی بالایی را به شهروندان عرضه می‌کند و میانگین درآمد بالایی دارد اما هزینه‌های زندگی در آن نیز بالا هستند. با این حال، این هزینه‌ها بسته به شهر محل سکونت و زندگی شهری یا روستایی متفاوت خواهد بود.

هزینه های زندگی در سوئیس برای یک نفر به طور میانگین در حدود ۱۴۰۰ یورو است. البته این مبلغ نسبت به میزان درآمد مشاغل منطقی خواهد بود.

هزینه خورد و خوراک

یکی از هزینه‌های نسبتا زیاد در سوئیس هزینه مواد غذایی است. میزان این هزینه بسته به این که در چه شهری زندگی می‌کنید؟ تعداد نفرات خانواده شما چقدر است؟ و در رستوران غذا می‌خورید یا در منزل آماده می‌کنید؟ متفاوت خواهد بود. هزینه غذا در رستوران بیشتر از کافه و در کافه بیشتر از خانه است.

هزینه مسکن

اگر تصمیم به زندگی در سوئیس دارید، باید بدانید همانند سایر کشورها، تهیه مسکن هزینه سنگینی دارد. شما می‌توانید بسته به بودجه خود شهر، محله و متراژ مناسب را برای سکونت انتخاب کنید. به طور میانگین هزینه‌های مسکن در سوئیس بدین ترتیب است:

اجاره خانه

هزینه (فرانک)

اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

۱,۵۴۹

اجاره آپارتمان یک خوابه در خارج از مرکز شهر

۱,۲۰۴

اجاره آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر

۲,۹۶۳

اجاره آپارتمان ۳ خوابه در خارج از مرکز شهر

۲,۲۹۶

اجاره آپارتمان ۲ خوابه مبله در داخل شهر

۳۰۰۰

اجاره آپارتمان ۲ خوابه غیر مبله در داخل شهر

۲۵۰۰

 

خرید خانه

هزینه (فرانک)

خرید آپارتمان در مرکز شهر (هر متر مربع)

۱۱,۰۸۹,۱۹

خرید آپارتمان در خارج از مرکز شهر

۸,۴۵۱,۱۹

 

هزینه حمل و نقل

افرادی که تجربه زندگی در سوئیس را داشته‌اند، می‌دانند که این کشور سیستم حمل و نقل عمومی کامل و گسترده‌ و البته پرهزینه‌ای دارد. بسیاری از مردم به منظور کاهش هزینه‌های رفت و آمد خود، از دوچرخه برای تردد استفاده می‌کنند.

نوع حمل و نقل

هزینه (فرانک)

بلیط مترو (تک سفره)

۳/۶۰

تاکسی

۶/۵۰

تاکسی (یک کیلومتر)

۳/۸۰

بنزین (هر لیتر)

۱/۵۵

هزینه خدمات درمانی

کیفیت و هزینه خدمات درمانی و پزشکی یکی از دغدغه‌های مهم کسانی است که به فکر زندگی در سوئیس هستند. در این کشور، افراد به کمک دو نوع بیمه می‌توانند هزینه‌های درمانی خود را پرداخت کنند. حق بیمه حدودا معادل ۱۰ درصد حقوق دریافتی است، مستقیما پرداخت شده و از مالیات کسر نمی‎شود.

  • بیمه سلامت: همه افرادی که در سوئیس زندگی می‌کنند دارای این نوع بیمه هستند. بیمه سلامت بخشی از هزینه‌های خرید دارو و بستری شدن در بیمارستان را پرداخت می‌کند.
  • بیمه خصوصی: شرکت‌های خصوصی بیمه تعداد بیشتری از خدمات سلامت و درمان را پوشش می‌دهند و مبلغ بیشتری نیز دریافت می‌کنند.

هزینه تحصیل

در سوئیس کودکان از سن ۷ سالگی به مدرسه می‎روند و هزینه آن بسته به سن و دوره تحصیلی متفاوت می‌باشد. سوئیس نیز همانند بسیاری از کشورهای اروپایی دانشگاه‌های بین‌المللی دارد که امکان تحصیلات آکادمیک را برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کند. مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و ملیت تعیین کننده شهریه دانشگاهی هستند؛ شهریه در دانشگاه‌های خصوصی و بین‌المللی بیشتر از دولتی و برای دانشجویان خارجی بیشتر از بومیان است.  

در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، هزینه تحصیل در سوئیس پایین است زیرا سیستم آموزشی در اینجا عمدتاً با بودجه عمومی تامین می شود. به طور متوسط، هزینه ها در سال می تواند از ۱۵۰۰۰ فرانک سوئیس تا ۴۰۰۰۰ فرانک سوئیس متغیر باشد. در برخی از دانشگاه ها، هزینه تحصیل در سوئیس برای دانشجویان خارجی چند فرانک سوئیس اضافه می شود.

هزینه پوشاک

تهیه پوشاک جزء هزینه‌های متوسط زندگی در سوئیس است. شما براساس نیاز، میزان بودجه و سلیقه خود می‌توانید لباس‌هایی با برند و قیمت‌های گوناگون را از فروشگاه‌های مختلف خریداری کنید.

ارزان‌ترین و گرا‌ن‌ترین شهرهای سوئیس برای زندگی

یکی از شرایط مهمی که قبل از مهاجرت و اقامت در سوئیس یا هر کشور دیگری در نظر گرفته می‌شود، میزان درآمد و هزینه‌ها در شهرهای مختلف آن است. شناخت ارزان‌ترین و گران‌ترین شهر در کشور مقصد در انتخاب محل مناسب برای زندگی به شما کمک می‌کند.

برن، زوریخ و ژنو نه تنها در سوئیس به عنوان شهرهای گران، پرجمعیت و بزرگ شناخته می‌شوند؛ بلکه در سطح دنیا نیز از جمله‌های شهرهای پرهزینه به حساب می‌آیند. چیزی که وجود دارد این است که همانند بسیاری از شهرهای بزرگ در سراسر جهان، در شهرهای بزرگ و گران قیمت سوئیس نیز در کنار بالا بودن هزینه‌ها، میانگین درآمد و موقعیت‌های شغلی نیز سطح بالایی دارند.

کانتون (ایالت) اوری نیز به عنوان ارزان‌ترین ایالت سوئیس شناخته می‌شود. هزینه پایین مسکن و میزان مالیات پرداختی موجب شده که بسیاری شهرهای مختلف این ایالت را برای زندگی در سوئیس انتخاب کنند.

بهترین شهرهای سوئیس برای زندگی ایرانیان

به طور کلی، کشور سوئیس به واسطه وضعیت اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی مناسب مورد توجه بسیاری از مهاجرین از سراسر دنیا قرار می‌گیرد. با این حال، شرایط زندگی در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است. بسته به این که به دنبال تحصیل، کار و یا هر دوی این موارد برای زندگی در سوئیس هستید، می‌توانید شهر مورد نظر را انتخاب کنید.

بهترین شهرهای سوئیس برای کار

زوریخ: این شهر بسیاری از سازمان‌های مالی، مراکز تجاری مهم و شرکت‌های بین‌المللی را در خود جای داده است. شهری با جاذبه‌های تاریخی است و فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری در آن جریان دارند. جمعیت بالا و مشاغل مختلف موجب سطح درآمد بالا و رفاه بیشتر در زوریخ شده است.

برن: شهری مدرن بوده و از امکانات گسترده حمل و نقل و تردد برخوردار است که شرایط برای کار کردن را آسان‌تر می‌سازد. این شهر زیبا بین قسمت فرانسوی و آلمانی سوئیس قرار گرفته و مقر اتخاذ تصمیمات سیاسی و مهم این کشور به حساب می‌آید. 

ژنو: این شهر محل استقرار بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مهم همچون سازمان ملل متحد و صلیب سرخ است. علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی متنوعی در ژنو جریان دارند و موقعیت‌های شغلی گوناگونی را فراهم می‌کنند.

بهترین‌های شهرهای سوئیس برای تحصیل

دانشگاه‌های معتبر و دارای رده‌های جهانی بالا، موقعیت‌های شغلی مناسب و حقوق بالا مواردی هستند که همه ساله موجب جذب تعداد زیادی از دانشجویان به سوئیس می‌گردند.

زوریخ: شهر بزرگ و پرجمعیتی که علاوه بر نقش مهمی که در امور مالی و تجاری سوئیس دارد، دارای دانشگاه‌های بین‌المللی با رتبه جهانی است.

لوسرن: دیگر شهر مهم دانشجویی سوئیس بوده و در کنار دانشگاه‌های معتبر، یک شهر زیبا و جذاب برای توریست‌ها است.

ژنو: در این شهر شما انتخاب‌های بیشتری برای دانشگاه‌های بین‌المللی عالی رتبه دارید. امنیت بالای ژنو نیز موجب جذب بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان شده است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

2 دیدگاه برای “شرایط و هزینه های زندگی در سوئیس

  1. مهین گفته:

    سلام، وقت بخیر
    من برای دوره ۶ ماهه قرار است به دانشگاه ژنو بروم ولی جایی را برای اسکان ندارم. شما کسانی را می شناسید که در آنجا سلام باشند و بتوانند مرا راهنمایی کنند؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *