شرایط و هزینه‌ های زندگی در مجارستان

مجارستان همیشه یکی از کشورهای مورد توجه ایرانیان برای مهاجرت بوده است. این کشور اروپایی دارای شرایط مساعدی برای زندگی، تحصیل و کار است. راه‌های متنوعی و آسانی برای ورود به مجارستان وجود دارد. اگر در حال بررسی شرایط کشور مجارستان برای مهاجرت هستید ما در این مقاله شرایط و هزینه‌های زندگی در مجارستان را به طور کامل بررسی کرده‌ایم. در صورتی که بعد از خواندن این مقاله، سوالی برای شما باقی ماند می‌توانید در انتهای مقاله از ما بپرسید.

فهرست مطالب

توضیح کوتاه درباره کشور مجارستان

 و جمعیت آن در حدود ۹.۷ میلیون نفر بوده که از کشورهای متوسط اتحادیه اروپا به حساب می‌آید. زبان رسمی این کشور، مجاری بوده که از خانواده فین‌واوگری پرگویش‌ترین در میان زبان‌های اورالی است. بوداپست، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است و بعد از آن شهرهای دبرتسن، سگد، میشکولتس، پچ و دیور به ترتیب بزرگترین شهرهای مجارستان به شمار می‌آیند. آب و هوای این کشور نسبتا خنک و معتدل و همچنین شبیه به آب و هوای غرب ایران می‎‌باشد. بارندگی‌های فصلی این کشور سبب به وجود آمدن جنگل‌های سرسبز و باغات میوه بی‌شمار شده است. در مجارستان دمای هوا در تابستان حدود ۳۴+ درجه و در زمستان ۱۸- درجه خواهد بود.

موقعیت جغرافیایی مجارستان

کشور مجارستان در منطقه اروپای مرکزی و حوضه پانونی قرار دارد. مساحت مجارستان ۹۳.۰۳۰ کیلومتر مربع است. مجارستان از سمت شمال با اسلواکی، از سمت شمال شرقی با اوکراین مرز مشترک دارد. این کشور از شرق و جنوب شرقی با کشور رومانی، از سمت جنوب با صربستان و کرواسی از جهت جنوب غربی با اسلوانی و از جهت غرب با اتریش هم‌مرز است.

جمعیت‌شناسی مجارستان

در قرن گذشته جمعیت مجارستان تغییرات چشمگیری را داشته که آن را به ۲ جنگ جهانی اتفاق افتاده می‌توان نسبت داد. علاوه بر این مهاجرت نیز تغییرات زیادی را در جمعیت مجارستان حاصل کرد. در سال ۱۹۸۰ میلادی جمعیت مجارستان حدود ۱۰.۷ میلیون نفر شد که به اوج خود رسید و پس از آن جمعیت هر ساله کاهش پیدا کرد. اگر در این کشور روند منفی ادامه‌دار باشد جمعیت آن تا سال ۲۰۷۰ به کمتر از ۶ میلیون نفر خواهد رسید. 

در آخرین آماری که توسط سازمان ملل اعلام شد، جمعیت مجارستان در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۲۰ به ۹۶۶۵۴۴۹ نفر رسید. جمعیت این کشور ۰.۱۲% از کل جمعیت جهان را شامل می‌شود. جمعیت کشور مجارستان بر اساس رده‌بندی کشورها جایگاه ۹۴ام را به خود اختصاص داده است. تراکم جمعیت در این کشور به ازای هر ۲ مایل ۲۷۶ نفر است. ۷۱.۷% از جمعیت مجارستان را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد. در این کشور سن متوسط ۴۳.۳ سال است.

تاریخ، فرهنگ و تمدن مجارستان

مجارستان به دلیل ابعاد جغرافیایی گسترده و همچنین تاریخ پر فراز و نشیب، کشوری با فرهنگ‌های متنوع است. شهر بوداپست بیشترین هویت فرهنگی این کشور را دارا است. این شهر دومین پایتخت امپراتوری اتریش-مجارستان است که به دلیل عظمت معماری آن زمانی به ملکه دانوب شناخته می‌شد. این کشور همچنین در بخش‌های موسیقی، ادبیات، ورزش، تکنولوژی و هنر نیز بسیار معروف است.

زبان و مذهب مردم مجارستان

در مجارستان زبان مردم با هیچ زبان دیگری در اروپا شباهتی ندارد. در این کشور مردم با یکدیگر به زبان مجاری صحبت و ارتباط برقرار می‌کنند و این زبان، اصلی‌ترین و برترین زبان مردم کشور مجارستان است. طبق آمار زبان حدود ۹۰ درصد از مردم این کشور، مجاری و ۱۰ درصد دیگر دارای زبان‌هایی همچون آلمانی، اسلواکی و روسی هستند. مذهب مردم در مجارستان مانند اکثر کشورهای اروپایی مسیحیت است. تقریبا نیمی از جمعیت مردم مجارستان به دین مسیحیت گرایش دارند. خوب است بدانید که در این کشور نزدیک به ۲۰ درصد از مردم هیچ دینی را قبول ندارند. بقیه افراد هم دیگر ادیان مانند یهودیت، اسلام و … را انتخاب کرده‌اند.

اقتصاد و نیروی کار در مجارستان

با توجه به اینکه کشور مجارستان جزء اتحادیه اروپا و منطقه شنگن است، شرایط و هزینه‌های زندگی مجارستان و همچنین شرایط کار کردن برای اتباع خارجی بسیار مناسب خواهد بود. اقتصاد این کشور قوی و در بخش‌های مختلف بر روی سطح تولیدی بالا نیز تمرکز دارد. این بدان معنا بوده که در زمینه صنعت فناوری اطلاعات، مهندسی و گردشگری، فرصت‌های شغلی برای مهاجران نیز ایجاد کرده است.

شرایط زندگی در مجارستان

با وجود اینکه کشور مجارستان از لحاظ هزینه زندگی از جمله کشورهای ارزان قیمت نیست، ولی نسبت به مناطق اروپای مرکزی ارزان‌تر بوده و افراد زندگی خوبی می‌توانند داشته باشند. این عوامل باعث شده که افراد علاقه‌مند به کار وارد این کشور شوند. هزینه زندگی با رفتن به شهرهای کوچک‌تر و همچنین فاصله گرفتن از پایتخت کشور مجارستان، به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کیفیت و نرخ امید زندگی

عواملی مانند شیوه زندگی کردن مردم در کشور مجارستان، هزینه‌های کم زندگی، زیبایی‌های طبیعی و همچنین استانداردهای ایمنی باعث به حداقل رسیدن مشکلات زندگی در کشور مجارستان می‌شود و از نگاه بسیاری از مردم سراسر دنیا یک کشور محبوب برای زندگی به شمار می‌آید.

فرهنگ مهاجرپذیری

مردم مجارستان به ارزش‌های خانواده بسیار معتقد هستند به صورتی که ساختار اجتماعی در این کشور بر پایه خانواده بنا شده است. در نسل‌های گذشته این کشور خانواده‌ها در کنار هم زندگی می‌کردند و یکی از وظایف فرزندان نگهداری از پدر و مادر به حساب می‌آمد. حس شوخ طبعی در میان مردم مجارستان از فرهنگ‌های مهم است. مردم این کشور همیشه و در همه حال لبخند به لب دارند به طوری که هنگام احوال‌پرسی با یکدیگر نیز لبخند می‌زنند.

بازار کار و نرخ بیکاری

در مجارستان و پایتخت آن بوداپست کار و بازار کار واقعا سطح خوبی را دارا و نرخ بیکاری ۳.۷% که امسال داشته نیز شاهد این موضوع است. آمارها نیز نشان‌دهنده تعادل بسیار مطلوب بین دخل و خرج مردم و کیفیت بالای زندگی است.

میانگین درآمد مشاغل مختلف

در کشور مجارستان حقوق و دستمزد ماهیانه در تخصص و مهارت‌های مختلف متفاوت است. این میزان از حقوق و دستمزد با توجه به سوابق کاری و تخصص و مهارت فرد افزایش می‌یابد. به طور کلی کم‌ترین حقوق مشاغل در مجارستان ۱۲۵۰۰۰، میانگین حقوق ۴۹۳۰۰۰ و حداکثر حقوق ۲۲۰۰۰۰۰ فورینت در ماه است.

مزایا و معایب زندگی در کشور مجارستان

زندگی مجارستان دارای مزایایی به شرح زیر است:

  • در مرکز اروپا واقع شده و در حال رشد با کشورهای پیشرفته اروپا است.
  • اقلیم و طبیعتی زیبا و سرسبز دارد.
  • از آب و هوایی مشابه با غرب کشور ایران برخوردار است.
  • سیستم حمل و نقل آن مخصوصا در بوداپست بسیار خوب است.
  • سیستم تحصیلی عالی
  • هزینه زندگی و اقامت بسیار پایین
  • مناسب برای انتقال کسب و کار به دلیل پایین بودن مالیات
  • قرار گرفتن تحت پوشش بیمه درمانی
  • نرخ بیکاری کم
  • شرایط آسان دریافت ویزا

زندگی در این کشور علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • اکثر امکانات پیشرفته در پایتخت مجارستان قرار داشته و با دور شدن از پایتخت پیدا کردن حمل و نقل سریع کمتر می‌شود.
  • در خارج از پایتخت زبان مردم مجاری بوده و زبان آلمانی و انگلیسی به درد نخواهد خورد.
  • هزینه مدارس بین‌المللی که به زبان انگلیسی یا آلمانی تدریس دارند بسیار بالا است.
  • پایین بودن میزان حقوق
  • یاد گرفتن زبان مجاری سخت و اکثر تابلوهای این شهر با این زبان است.

هزینه‌های زندگی در  کشور مجارستان

 سطح درآمد در این کشور نسبتا بالا و سالیانه در حدود ۵۹۲۰۰۰۰ فورینت بوده که معادل ۱۶۲۰۰ یورو و درآمد متوسط ماهیانه حدود ۱۳۵۰ یورو است. این در صورتی است که متوسط هزینه زندگی در مجارستان حدود ۸۳۰ یورو خواهد بود. دو رقم متوسط هزینه و درآمد در این کشور نشان‌دهنده تعادل و مطلوب بودن شرایط و هزینه‌های زندگی مجارستان است و برای کارگران جذابیت مهاجرتی ایجاد می‌کند.

هزینه مواد غذایی در مجارستان

میانگین هزینه لازم برای یک وعده غذا در رستوران‌های این کشور ۲ تا ۵ یورو است.

میانگین هزینه برای خوردن یک وعده غذا در رستوران‌های مخصوص فست‌فود حداقل ۶ یورو است.

هزینه متوسط یک شانه ۱۲ عددی تخم‎‌مرغ ۱.۵۹ یورو است.

هزینه متوسط یک لیتر شیر ۰.۹۴ یورو است.

هزینه متوسط یک کیلوگرم گوشت گاو ۳.۳۰ یورو است.

هزینه متوسط یک کیلوگرم برنج سفید ۰.۳۹ یورو است.

هزینه متوسط یک کیلوگرم میوه ۱.۴ یورو است.

هزینه مسکن 

اجاره بهای آپارتمان یک طبقه در مرکز شهر ۳۳۶.۲۲ یورو است.

اجاره بهای آپارتمان یک طبقه در حومه شهر ۲۳۶.۰۱ یورو است.

خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر ۱.۹۴۳۸۵ یورو است.

خرید هر مترمربع آپارتمان در حومه شهر ۱.۳۳۵۳۰ یورو است.

هزینه پوشاک

هزینه شلوار جین حدود ۵۴.۸۰ یورو است.

هزینه خرید لباس تابستانی ۲۶.۳۲ یورو است.

هزینه کفش اسپورت نایکی ۶۵.۰۴ یورو است.

هزینه کفش مردانه چرمی ۷۳.۷۸ یورو است.

هزینه حمل و نقل

قیمت بلیط یک طرفه برای حمل و نقل محلی ۱.۰۰ یورو است.

قیمت کارت ماهانه با تعرفه معمولی ۲۷.۲۶ یورو است.

قیمت تاکسی یک کیلومتر با تعرفه معمولی ۰.۸۶ یورو است.

هزینه یک لیتر بنزین ۱.۱۵ یورو است.

هزینه خدمات

بیمه درمانی در هر ماه ۲۰ یورو و هر ۱۲ ماه حدود ۲۴۰ یورو برای دانشجویان اجباری به صورت یکجا قابل پرداخت است. آزمایشات سالیانه پزشکی مانند ایدز و هپاتیت و عکس قفسه سینه هزینه‌ای در حدود ۱۰۰ یورو دارد. هزینه‌های درمان برای دندان‌پزشکی بسیار زیاد بوده و قبل از مسافرت به مجارستان توصیه می‌گردد به دندان‌پزشک مراجعه فرمایید. با این حال شرایط و هزینه‌های زندگی مجارستان برای ایرانیان مناسب خواهد بود. هزینه ویزیت پزشک در این کشور به صورت آزاد حداقل ۲۰ یورو است. هزینه دارو به‌ صورت آزاد نسبت به ایران گران‌تر و بهتر است مقدار کمی داروی سرماخوردگی و آنتی بیوتیک برای رفتن به این کشور به همراه داشته باشید.

هزینه تحصیل فرزندان 

هزینه تحصیل در کشور مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی، از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. هزینه تحصیل برای افرادی که شرایط تحصیل رایگان را ندارند با توجه به دانشگاه و برنامه تحصیلی، می‌تواند متفاوت باشد. گران‌ترین رشته‌های تحصیلی عموما رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی بوده که شهریه‌ای در حدود ۲۰.۰۰۰ یورو دارند. این در حالی است که هزینه تحصیل در مجارستان در خصوص سایر برنامه‌های تحصیلی، می‌تواند به۴.۵۰۰  یورو یا ۱۴۴ میلیون تومان نیز برسد.

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای مجارستان برای زندگی

بوداپست که پایتخت این کشور است، نسبت به  شهرهای کوچک و روستایی خیلی گران‌تر است. علاوه بر این، هزینه زندگی در بوداپست در برابر حقوق محلی، تقریبا بالا است. حومه شهرهای کشور مجارستان بسیار ارزان بوده، اما تعداد کمی از مردم، مناطق روستایی این کشور را برای زندگی انتخاب می‌کنند. اکثر مهاجران در این شهر، در یکی از شهرهای کوچک مانند اگر (Eger) پچ، دبرسن و یا سگد یا در اطراف دریاچه بالتون زندگی می‌کنند.

بهترین شهرهای مجارستان برای زندگی ایرانیان

حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در بوداپست مشغول به زندگی هستند. از زیباترین شهرهای اروپا شهر بوداپست است و دومین شهر از نظر رتبه‌بندی برای کیفیت زندگی در مرکز اروپا و اروپای شرقی است. ایرانیانی که در شهر بوداپست مجارستان سکونت دارند از شرایط آکادمیک و علمی این شهر به خوبی آگاه هستند. این شهر از مراکز آموزشی زیادی برخوردار بوده و دانشگاه سملوایز که از مشهورترین دانشگاه‌های اروپا است در این شهر قرار گرفته. در این دانشگاه در رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندان‌پزشکی و رشته‌های مهندسی ایرانیان زیادی مشغول به تحصیل هستند. در سایر شهرها ایرانیان ساکن، عمدتا دانشجویان پزشکی هستند که در شهرهای سگد و پچ مشغول به تحصیل می‌باشند. تعداد ایرانیان مقیم این کشور ۴۱۱۱ نفر هستند که شرایط و هزینه‌های زندگی مجارستان برای آن‌ها بسیار مطلوب است.

بهترین شهرهای مجارستان برای تحصیل

شهرهای دانشجویی در مجارستان بسیار زیاد است. از جمله بهترین شهرهای این کشور برای تحصیل عبارتنداز: بوداپست، دبرسن، سگد، پچ، Miskolc و Sopron.

بهترین شهرهای مجارستان برای کار

بوداپست از بهترین شهرهای مجارستان بوده که ایرانیان در این شهر کسب و کارهای مهمی هم‌چون آژانس املاک، رستوران، گاید(راهنما) دانشجویان، سوپرمارکت، قنادی و آرایشگری دارند.

سوالات متداول

۱. برای سرمایهگذاری در مجارستان چه روشهایی وجود دارد؟

  • از روش‌هایی مانند ثبت شرکت، کارآفرینی، خرید ملک و خرید سهام و اوراق قرضه برای سرمایه‌گذاری نمودن در این کشور می‌توان استفاده نمود.

۲. شرایطی که برای دریافت اقامت مجارستان از روش خرید ملک وجود دارد چیست؟

  • شهروندان ایرانی برای خرید ملک در مجارستان نیازی به اخذ اقامت این کشور را ندارند و می‌توانند به خرید ملک و سرمایه‌گذاری اقدام نموده و سود به دست آورند. البته باید به صورت رسمی ابتدا تاییدیه دولتی را اخذ نمایند که این کار شرایط خاصی نیز دارد.

۳. آیا پاسپورت مجارستان را می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری کسب کرد؟

  • به طور مستقیم پاسپورت مجارستان را نمی‌توان از طریق سرمایه‌گذاری دریافت نمود اما پس از زندگی در مجارستان به مدت چندین سال، پاسپورت این کشور را می‌توان درخواست کرد.

۴. در مجارستان برای سرمایه‌گذاری حتما نیاز به ارائه نمره زبان است؟

  • خیر، در کشور مجارستان فرآیند سرمایه‌گذاری به ارائه مدرک زبان نیاز ندارد.

۵. آیا می‌توان اقامت مجارستان را از طریق سرمایه‌گذاری در فرانچایزها دریافت نمود؟

  • خیر، برای سرمایه‌گذاری از این طریق ابتدا از روش‌های دیگر باید اقامت مجارستان را دریافت کرد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *