جدیدترین لیست مشاغل مورد نیاز آلمان

آلمان کشوری زیبا با طبیعت بسیار متنوع است. این کشور در اروپای مرکزی واقع شده و کوه‌ها، دشت‌ها و جنگل‌های فراوانی را در خود جای داده است. سرزمین رایش کشوری قانون‌مند است و مهد موسیقی، هنر، فرهنگ و تکنولوژی به حساب می‌آید. سطح بالای کیفیت زندگی، اقتصاد پررونق، امنیت و امکانات رفاهی بالا همه از مواردی هستند که مهاجرین را به فکر زندگی در آلمان می‌اندازند. اگر این کشور را برای مهاجرت و کار انتخاب کرده‌اید، لازم است با مشاغل مورد نیاز آلمان آشنا شوید.  

فهرست مطالب

مشاغل مورد نیاز آلمان

وضعیت بازار کار آلمان

آلمان به عنوان یکی از ثروتمند‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی، اقتصاد پررونقی دارد. از این رو، فرصت‌های شغلی متعددی در این سرزمین شکل می‌گیرند. این کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودرو، قطعات خودرو، صنایع شیمیایی، برق و دارو شناخته می‌شود. همچنین فعالیت گسترده‌ای در زمینه منسوجات، صنایع خدماتی، پزشکی و صنعت هوایی دارد. سطح درآمد بالا، زندگی آرام و رفاه بالا از دیگر مزایای فعالیت در مشاغل مورد نیاز آلمان هستند. به همین دلیل است که سرزمین رایش از اولین انتخاب‌های مهاجرین خصوصا ایرانیان برای مهاجرت است.

نرخ بیکاری پایین و نیاز به نیروی کار جوان نیز بر محبوبیت کاری آلمان اضافه می‌کنند. درصد بالایی از جمعیت کهنسال هستند و این کشور همواره با کمبود نیروی جوان و متخصص روبرو است. آلمان برای حفظ ثبات اقتصادی خود، از ورود نیروی کار خارجی استقبال کرده و شرایط مساعدی را برای زندگی آن‌ها فراهم می‌کند. اگر تصمیم به کاریابی در این کشور دارید، بهتر است با لیست مشاغل مورد نیاز آلمان آشنا شوید. دولت همه ساله فهرست کاملی از فرصت‌های شغلی موجود ارائه می‌دهد. بهترین موقعیت زمانی است که تخصص و شغل مورد نظر شما در این لیست وجود داشته باشد. در این صورت می‌توانید برای کاریابی و گرفتن ویزای کاری اقدام کنید.

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان

آلمان از جمله قطب‌های صنعتی در اروپا و دنیا محسوب می‌شود. این کشور بازار کار پررونق، موقعیت‌های شغلی متنوع و نرخ بیکاری پایینی دارد. آلمان یکی از سه صادرکننده برتر بوده و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است. روابط تجاری گسترده با سایر کشورها موجب شده که مشاغل مورد نیاز آلمان طیف وسیعی داشته باشند.

با این حال، در سال‌های اخیر میانگین سنی جمعیت کشور بالا رفته است. به همین دلیل، بازار کار با کمبود نیروی کار جوان و ماهر مواجه است. آلمان با رویکرد مهاجرپذیری، فرصت‌های شغلی متعدد و شرایط زندگی مساعدی را برای مهاجرین فراهم کرده است. همه این موارد در کنار یکدیگر، شرایط را برای پذیرش نیروی کار خارجی هموار ساخته‌اند.

با توجه به ثبات اقتصادی و امنیت شغلی، شما نیز ممکن است خواهان کار در آلمان باشید. اگر قصد کار در این کشور را دارید، ابتدا باید شغل متناسب با حرفه و رشته خود را انتخاب کنید. قدم بعدی آگاهی از مشاغل مورد نیاز آلمان است. دولت سالانه فهرستی از این مشاغل را با نام لیست سفید منتشر می‌کند. این مشاغل اغلب درآمد بالاتر و ظرفیت بیشتری برای جذب نیروی جدید دارند. ارائه این لیست شرایط کاریابی را برای کارجویان خارجی آسان‌تر می‌کند. اگر موفق به یافتن فرصت‌های شغلی متناسب با تخصص خود از این فهرست شوید، شانس بیشتری برای پذیرش دارید. رزومه قوی، مدرک تحصیلی و تسلط به زبان آلمانی نیز نقش مهمی در یافتن شغل مناسب در آلمان دارند.

اگر شرایط مناسبی برای کار در این کشور دارید، در ادامه می‌توانید با مشاغل مورد نیاز آلمان آشنا شوید. در این صورت، عملکرد بهتری در انتخاب شغل مناسب با درآمد بالا خواهید داشت.

مشاغل مورد نیاز آلمان بر اساس حوزه فعالیت

جمهوری فدرال آلمان کشوری با اقتصاد قوی و پیشرفته است. این کشور کارجویان بین‌المللی بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. شما با داشتن تحصیلات دانشگاهی و یا تخصص در یکی از مشاغل مورد نیاز آلمان می‌توانید به بازار کار این کشور راه پیدا کنید. در اینجا با برخی از این مشاغل آشنا می‌شویم:

مشاغل پزشکی و پیراپزشکی

آلمان به نیروهای کاری نیاز دارد که در کادر درمان و پرستاری فعالیت کنند. سال‌های زیادی است که آلمان از ورود افراد دارای مدرک پزشکی و پیراپزشکی استقبال می‌کند. اگر مدرک مرتبط با پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، آزمایشگاهی یا رادیولوژی دارید، می‌توانید برای گرفتن مجوز کار اقدام کنید. این امکان برای نیروی کار خارجی از سراسر جهان وجود دارد.

  • مشاغل مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی
  • خدمات فوریت‌های پزشکی
  • پزشک زنان و زایمان
  • پزشک نفرولوژی
  • تکنسین دندانپزشکی
  • متخصص ارتودنسی
  • پرستار روانپزشکی
  • پرستار بالینی سالمندان
  • مدیر آزمایشگاه
  • متخصص ارتوپدی و توانبخشی

مشاغل مهندسی

آلمان اقتصاد پیشرویی دارد و این موجب شده که همواره به دنبال جذب نیروی جوان و متخصص از کشورهای دیگر باشد. این حالت به طور خاص برای انواع گوناگون مشاغل مهندسی (مهندسی مکانیک، ارتباطات، کامپیوتر، برق و …) وجود دارد. شما به عنوان یک مهندس از هر نقطه‌ای از جهان می‌توانید برای اشتغال در آلمان اقدام کنید. شهرهایی چون مونیخ، هامبورگ و برلین بهترین و بیشترین موقعیت‌های شغلی را در اختیار مهندسین قرار می‌دهند.

  • مهندسی مکاترونیک، انرژی و الکترونیک
  • مهندسی نرم افزار و برنامه نویسی
  • مهندسی علوم کامپیوتر
  • مهندسی فلز و جوشکاری
  • مهندسی عمران
  • مهندسی متالوژی
  • مهندسی صنایع

مشاغل اداری و امور مالی

آلمان به عنوان پنجمین کشور اقتصادی جهان، در عرصه‌های بسیاری به نیروی کار ماهر نیاز دارد. در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی، نیروی کار مورد نیاز خود را از سایر کشورها جذب می‌کند. علوم زیستی، مشاغل اداری، حسابداری و امور مالی، ساخت و ساز و ریاضیات از جمله مشاغل مورد نیاز آلمان هستند. اگر در این زمینه‌ها تخصص دارید، بهتر است شانس خود را برای کار در این کشور امتحان کنید.

مکانیکی وسایل نقلیه

مکانیکی وسایل نقلیه از جمله مشاغل مورد نیاز آلمان محسوب می‌شود. نیاز به این زمینه کاری دائما در حال افزایش است. بنابراین، تعداد افرادی که مایل به اشتغال در این زمینه هستند نیز بیشتر می‌شود. شما ممکن است در مکانیکی ماشین مهارت داشته باشید و یا آن را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنید. شرکت‌های مختلف آلمانی دوره‌های کارآموزی سه ساله برگزار می‌کنند. کارآموزان بعد از اتمام دوره، می‌توانند موقعیت شغلی دائمی داشته باشند.

مشاغل پرتقاضای آلمان در سال ۲۰۲۲

شما هم ممکن است به مهاجرت و کار در آلمان بیاندیشید. اگر شرایط لازم برای اشتغال در سرزمین رایش را دارید، اولین قدم آگاهی از مشاغل مورد نیاز آلمان خواهد بود.

در این لیست مشاغلی وجود دارند که تحت عنوان مشاغل پرتقاضای آلمان شناخته می‌شوند. این موارد در واقع موقعیت‌های شغلی هستند که آینده مطمئنی در این کشور دارند. این مشاغل اغلب پردرآمد و تأمین‌کننده نیازهای ضروری هستند. همچنین شما به عنوان متقاضی کار خارجی شانس بیشتری برای پذیرش در آن‌ها دارید. در ادامه با دسته‌های کلی مشاغل مورد نیاز آلمان که البته پرتقاضا نیز هستند، آشنا می‌شویم.

۱. پزشکی و داروسازی
۲. پرستاری و مراقبت
۳. مشاغل مهندسی
۴. فناوری اطلاعات
۵. مشاغل تبلیغات و بازاریابی

پزشکی و داروسازی

سیستم بهداشت و درمان آلمان یک سیستم کامل و پیشرفته محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر، نیاز این سیستم به نیروی کار از جمله پزشک و داروساز به طور چشمگیری افزایش یافته است. آلمان برای جبران کمبود نیروی کار خود، از ورود کارجویان خارجی ماهر استقبال می‌کند. این زمینه شغلی علاوه بر این که جزو مشاغل مورد نیاز آلمان به حساب می‌آید، یکی از مشاغل پرتقاضای این کشور است. موقعیت‌های شغلی پرتقاضا اغلب پردرآمد هم هستند. مهم‌ترین و پرتقاضاترین مشاغل پزشکی و داروسازی موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • پزشک
  • داروساز
  • تکنسین داروخانه

مشاغل پرستاری و مراقبت

میانگین سنی جمعیت آلمان همچنان بالا می‌رود و نیروی کار جوان آن کاهش پیدا می‌کند. در این صورت، تعداد افرادی که به پرستاری و مراقبت نیاز دارند نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل، مشاغل مرتبط با پرستاری و مراقبت نیز در لیست فرصت‌های شغلی پرتقاضا قرار می‌گیرند. آلمان در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبتی چون خانه سالمندان به پرستار نیاز دارد. این موقعیت‌های کاری به عنوان مشاغل مورد نیاز آلمان نیز شناخته می‌شوند. مشاغل پرتقاضایی چون پرستاری ظرفیت بالایی برای پذیرش نیروی کار داخلی و خارجی دارند. از جمله پرتقاضاترین مشاغل پرستاری عبارتند از:

  • پرستار
  • کمک پرستار

مشاغل مهندسی

با توجه به اقتصاد روبه رشد و صنعتی بودن آلمان، مشاغل مهندسی رونق فراوانی در این کشور دارند. مهندسین بسیاری در موقعیت‌های شغلی مختلف در کارخانه‌ها و کارگاه‌های متعدد مشغول به کار هستند. شما ممکن است به عنوان کارجوی بین‌المللی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان را بررسی کنید و به دنبال کارهای پرتقاضا باشید. اگر در یکی از شاخه‌های مهندسی تحصیل کرده‌اید، در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید شغل مناسب خود را در آلمان بیابید. در سال‌های اخیر، آلمان به دنبال جذب نیروی کار متخصص در عرصه‌های مختلف مهندسی از سراسر جهان بوده است. مشاغل زیر از جمله پرتقاضاترین موقعیت‌های کاری مهندسی به شمار می‌آیند:

  • مهندسی عمران
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی برق

فناوری اطلاعات

در دنیای امروز مشاغل مختلف در بخشی از فعالیت‌های خود به متخصصین IT نیاز دارند. نیاز شرکت‌های کوچک و بزرگ به این تخصص موجب افزایش تقاضا برای مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات شده است. فعالیت اقتصادی آلمان در سطح ملی و بین‌المللی موجب شده که فناوری اطلاعات از جمله مشاغل پرتقاضا به حساب بیاید. اگر در رشته IT تحصیل کرده‌اید و شرایط کار در آلمان را دارید، برای کاریابی در این کشور اقدام کنید. مشاغل پرتقاضای فناوری اطلاعات به شرح ذیل است:

  • توسعه‌دهنده نرم‌افزار
  • تحلیل‌گر نرم‌افزار
  • کارشناس امنیت اطلاعات
  • کارشناس علم داده

مشاغل تبلیغات و بازاریابی

فرصت‌های شغلی مرتبط با تبلیغات و بازاریابی از جمله مشاغل پرتقاضا در آلمان و سطح جهان محسوب می‌شوند. امروزه اغلب مشاغل برای ارتقای موقعیت خود در بازار کار، از تبلیغات و بازاریابی گسترده کمک می‌گیرند. نیاز به این زمینه کاری همچنین در حال افزایش بوده و خواهد بود. بنابراین، مشاغل تبلیغات در آلمان ظرفیت بالایی برای پذیرش نیروی کار ماهر داخلی و خارجی دارد. اگر در حال بررسی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان هستید، بهتر است توجه ویژه‌ای به این کارها داشته باشید. پرتقاضاترین مشاغل این رشته شامل موارد پایین می‌شوند:

  • مدیر اکانت
  • مدیر بازاریابی دیجیتال
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر تولید محتوا
  • مدیر سئو
  • نماینده فروش
  • مدیر محصول

پردرآمدترین مشاغل مورد نیاز آلمان

کشور آلمان در قلب اروپا قرار گرفته و با اقتصاد قوی خود در سطح جهان مطرح شده است. بازار کار پررونق، رفاه و امنیت اجتماعی بالا و امکانات تحصیلی فوق‌العاده زندگی در این کشور را دلپذیر کرده است. بسیاری نیز ممکن است به دلیل حقوق و دستمزد بالا این کشور را برای کار و زندگی انتخاب کنند.

 

کارجویان خارجی که به دنبال کار در آلمان هستند، قطعا شغل مورد نظر، وضعیت بازار کار و میزان درآمد آن را در نظر می‌گیرند. اطلاع از حقوق دریافتی آن‌ها را در برآورد هزینه‌ها و کیفیت زندگی در آلمان یاری می‌کند. به طور کلی، میانگین حقوق دریافتی در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالا است. پایین بودن نرخ بیکاری نیز فرصت‌های شغلی متعددی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. با این حال، برخی از مشاغل مورد نیاز آلمان تحت عنوان مشاغل پردرآمد شناخته می‌شوند. این مشاغل در سه حوزه پزشکی و دندانپزشکی، مهندسی و وکالت قرار می‌گیرند.

مشاغل پزشکی و دندانپزشکی

با توجه به اهمیتی که دولت آلمان به سطح بهداشت و درمان مردم می‌دهد، مشاغل مرتبط با پزشکی از پردرآمدترین مشاغل محسوب می‌شوند. بدین ترتیب، پزشکان حقوق بالایی دارند و خدمات درمانی باکیفیتی نیز ارائه می‌شوند. اگر مدرک پزشکی یا دندانپزشکی داشته و قصد مهاجرت دارید، آلمان گزینه مناسبی خواهد بود.

درآمد سالانه افرادی با مشاغل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان بین ۸۵۰۰۰-۱۵۰۰۰۰ یورو است.

مشاغل مهندسی

صنعتی و تجاری بودن آلمان موجب فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌های بسیار در عرصه‌های گوناگون شده است. بنابراین افرادی که در رشته‌های مختلف مهندسی تحصیل کرده‌اند، انتخاب‌های کاری متنوعی دارند. شغل‌های مهندسی از مشاغل مورد نیاز آلمان و البته مشاغل پردرآمد این کشور محسوب می‌شوند.

درآمد سالانه مهندسین در آلمان بین ۶۴۰۰۰-۱۶۸۰۰۰ یورو است.

مشاغل مرتبط با وکالت

شغل‌های مرتبط با حقوق و وکالت از جمله مشاغل پردرآمد و ارزشمند در آلمان محسوب می‌شوند. پرورش وکلای باسواد و برقراری عدالت به کمک آن‌ها، اهمیت ویژه‌ای در این کشور دارد. از این رو، تحصیل در این رشته و گرفتن مدرک وکالت دشوار است. اگر در زمینه حقوق و وکالت تحصیل کرده‌اید، فرصت خوبی برای اشتغال در این دسته از مشاغل مورد نیاز آلمان دارید.

میزان درآمد وکلا در کشور آلمان در بازه ۴۰۰۰۰-۷۰۰۰۰۰ یورو قرار دارد.

شرایط عمومی استخدام در مشاغل مورد نیاز آلمان

آلمان کشور اقتصادی و پیشرفته اروپایی است. ارتباطات تجاری گسترده این کشور موجب شکل‌گیری فرصت‌های کاری متعدد شده است. بسیاری از مهاجرین از سراسر دنیا به قصد جستجوی کار به آلمان مهاجرت می‌کنند. شرایط مساعد کاری در سرزمین رایش موجب شده که مهاجرین با داشتن مدرک تحصیلی و فنی در مدت کوتاه شغل مناسبی پیدا کنند. اولین قدم، بررسی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان است. این کار به دو روش انجام می‌شود:

  • شما به عنوان متقاضی کار ممکن است با داشتن ویزای جستجوی کار (جاب سیکر) وارد کشور شوید. سپس به صورت حضوری برای کاریابی و بررسی فهرست مشاغل اقدام می‌کنید. این ویزا ۶ ماه اعتبار دارد.
  • شما ممکن است در کشور خود باشید و برای کاریابی در آلمان اقدام کنید. در این صورت، با داشتن یک پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمای آلمانی، می‌توانید به دنبال ویزای کاری (جاب آفر) باشید. اگر شرایط شما برای ورود به کشور مناسب باشد، می‌توانید کار خود را در آلمان شروع کنید.

سطح تحصیلات مورد نیاز

یکی از مواردی که برای استخدام کاری در آلمان اهمیت دارد، سطح تحصیلات متقاضی است. اقتصاد این کشور به نیروی کار تحصیل کرده یا دارای مدرک فنی حرفه‌ای نیاز دارد. بسته به موقعیت شغلی مورد نظر، شما باید سطح مشخصی از دانش و مهارت را داشته باشید. طبق قوانین جدید، با داشتن مدرک فوق دیپلم نیز امکان اقدام برای کاریابی وجود دارد. شما با داشتن مدرک تحصیلی بالاتر و مهارت بیشتر، شانس بیشتری برای پذیرش در مشاغل تخصصی‌ و پردرآمد دارید.

سطح دانش زبان مورد نیاز

اگر تصمیم به مهاجرت و کار در آلمان را دارید، لازم است تسلط به زبان آلمانی را در نظر بگیرید. داشتن مدرک زبان آلمانی روند کاریابی در این کشور را سرعت می‌بخشد. برای دریافت پیشنهاد کاری و گرفتن ویزا، شما حداقل به مدرک زبان سطح B1 یا B2 نیاز دارید. برخی از آلمانی‌ها به زبان انگلیسی نیز صحبت می‌کنند. بنابراین، با تسلط به این زبان نیز می‌توانید در برخی شرکت‌ها مشغول به کار شوید.

سابقه کاری مورد نیاز

علاوه بر مدرک تحصیلی و تسلط بر زبان آلمانی، داشتن سابقه کاری نیز در استخدام کاری نقش دارد. بعد از بررسی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و اقدام برای ویزا، شما باید گواهی ۳ ساله سابقه کاری مرتبط را ارائه دهید. همچنین با داشتن ۵ سال سابقه کار در آلمان می‌توانید برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *