بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تمکن مالی

مهاجرت خودحمایتی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ورود به کشورهای پیشرفته است. در این روش، این که توان تأمین هزینه‌های خود و خانواده‌تان را داشته باشید، بسیار اهمیت دارد. بدین منظور لازم است اثبات کنید که مبلغ مشخصی سرمایه و البته درآمد ماهیانه ثابت دارید. در واقع شما به عنوان سرمایه‌دار در کشور مقصد حضور خواهید داشت. عموما کشورهای اروپایی چون اتریش، پرتغال، سوئیس، یونان و اسپانیا ارائه‌دهنده اقامت تمکن مالی هستند. خوب است بدانید که برای اقامت خودحمایتی الزامی برای مدرک زبان یا مدرک تحصیلی وجود ندارد. تنها لازم است از شرایط مالی مناسبی برخوردار باشید. شما نیز ممکن است همانند هزاران متقاضی دیگر به دنبال مهاجرت از طریق تمکن مالی باشید. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را پیرامون شرایط این شیوه مهاجرتی و بهترین کشورهای ارائه‌دهنده آن مطالعه کنیم. 

فهرست مطالب

شرایط کلی مهاجرت از طریق تمکن مالی

برخی از کشورها عموما کشورهای اروپایی برای جذب سرمایه خارجی و رونق اقتصادی خود، پذیرای مهاجرین سرمایه‌دار هستند. اگر در فکر مهاجرت هستید و وضعیت مالی مناسبی دارید، قطعا مهاجرت خودحمایتی یکی از گزینه‌های شما خواهد بود. توجه داشته باشید که کشورهای مختلف شرایط متفاوتی برای مهاجرت از طریق تمکن مالی دارند. همچنین وضعیت زندگی در آن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند. بنابراین، بهتر است ابتدا بررسی‌های لازم را پیرامون مقصد مورد نظر خود انجام دهید. 

میزان رفاه و کیفیت زندگی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در اقامت خودحمایتی مطرح می‌شود. طبیعتا متقاضی به دنبال کشوری خواهد بود که زندگی راحت و مرفهی را در آن تجربه کند. همچنین لازم است معیارهای اقتصادی مقصد را در نظر بگیرد. نرخ تورم، نرخ بیکاری، شاخص کنترل فساد، نرخ مصادره اموال، نظام مالیاتی، نرخ تولید ناخالص ملی و … از جمله شاخص‌های اقتصادی یک کشور هستند. 

همان‌طور که گفته شد، فرد بدون انتقال سرمایه‌اش می‌تواند به کشور دیگر مهاجرت کند. اما لازم است که توان مالی خود را ثابت کند. این کار با ارائه اسناد و مدارک معتبر مبنی بر داشتن سرمایه کافی امکان‌پذیر است. میزان پول مورد نیاز بسته به کشور انتخابی، متفاوت خواهد بود. گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی سلامت پزشکی نیز از جمله مدارک ضروری برای مهاجرت از طریق تمکن مالی هستند. 

داشتن درآمد ماهانه نیز از الزامات اقامت خودحمایتی به حساب می‌آید. این درآمد باید در حدی باشد که مخارج زندگی در خارج از کشور را تأمین کند. در مجموع، دولت مورد نظر باید اطمینان یابد که فرد دارایی زیادی داشته و نیازی به پول ملی این کشور ندارد. 

نکته مهم این است که در مهاجرت تمکن مالی به اکثر کشورها، فرد اجازه کار در کشور مقصد را ندارد.

خوب است بدانید که:

  • برای دریافت اقامت تمکن مالی، نیازی به مدرک زبان ندارید. 
  • امکان استفاده از بیمه و خدمات درمانی برای شما و خانواده‌تان وجود دارد. 
  • با داشتن ویزای خودحمایتی یکی از کشورهای حوزه شینگن می‌توانید به سایر کشورهای این حوزه نیز سفر کنید.

معرفی بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تمکن مالی

اگر قصد مهاجرت خودحمایتی را دارید، قطعا انتخاب بهترین کشور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما است. شما به قصد رسیدن به اهدافی مشخص تصمیم به مهاجرت می‌گیرید. همچنین شرایط‌‌ تان برای نقل مکان به کشور دیگر مختص خودتان است. از این رو، بهترین کشور برای مهاجرت از طریق تمکن مالی برای افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. برخی ممکن است با هدف دریافت اقامت و برخورداری از امکانات کشور مورد نظر این شیوه مهاجرتی را انتخاب کنند. برخی دیگر نیز تنها به دنبال رفت و آمد آسان به کشور دیگر هستند و تمایلی به سکونت در آن ندارند. با توجه به پیچیدگی این مرحله از مهاجرت، بهتر است پیش از اقدام با مشاورین مهاجرتی مجرب مشورت کنید. در اینجا قصد داریم جزئیات بیشتری را در مورد برخی از بهترین کشورها برای اقامت خودحمایتی مطالعه کنیم. 

یونان

یونان یکی از بهترین مقاصد اروپایی برای مهاجرت از طریق تمکن مالی به حساب می‌آید. این کشور دارای اقتصاد روبه‌رشدی است که همواره از سرمایه‌داران خارجی استقبال می‌کند. سرمایه‌داران نیز می‌توانند پول خود را در سیستم اقتصادی امن یونان حفظ کنند. هزینه پایین مهاجرت و زندگی در یونان (در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی) نیز آن را به گزینه مناسبی تبدیل کرده است. اگر تنها قصد سرمایه‌گذاری داشته و تمایلی به اقامت دائم در کشور دیگر ندارید، یونان یکی از برترین مقاصد خواهد بود. در اقامت تمکن مالی یونان، ضرورتی برای حضور در کشور وجود ندارد. 

مهم‌ترین شرط مهاجرت خودحمایتی به یونان این است که فرد استطاعت مالی خود را اثبات کند. بدین معنی که با مدارک معتبر نشان دهد که توان تأمین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌ را در این کشور خواهد داشت. در این صورت می‌تواند ویزای ۲ ساله بگیرد. این ویزا قابلیت تمدید دارد و متقاضی بعد از ۵ سال اقامت، شرایط اقامت دائم را خواهد داشت. نکته مهم این است که او اجازه کار در کشور یونان را ندارد.

 

متقاضی اصلی

همسر

فرزند

سرمایه اولیه مورد نیاز (یورو)

۲۴,۰۰۰

۴۸۰۰

۳۶۰۰

درآمد ماهانه (یورو)

۲۰۰۰

۴۰۰

۳۶۰

اسپانیا

زندگی باکیفیت، آب و هوای مطبوع و وضعیت اقتصادی مناسب اسپانیا را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی جهان تبدیل کرده‌اند. بسیاری با هدف بهره‌مندی از امکانات رفاهی بالا، تصمیم به مهاجرت به این کشور می‌گیرند. مهاجرت از طریق تمکن مالی یکی از رایج‌ترین روش‌های ورود به اسپانیا است. این کشور نیز همانند سایر کشورها، داشتن وضعیت مالی مناسب را اصلی‌ترین شرط اقدام از طریق خودحمایتی قرار داده است. چرا که سرمایه‎داران اجازه کار در اسپانیا را نداشته و باید مخارج خود و خانواده‌شان را تأمین کنند. 

متقاضیان دریافت ویزای تمکن مالی اسپانیا، مدارک لازم را به سفارت کشور ارائه می‌دهند. اگر مورد تأیید قرار گیرند، ویزا با اعتبار ۱ ساله صادر می‌شود. اگر شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند هر سال و تا ۵ بار آن را تمدید کنند. افرادی که ۵ سال در اسپانیا زندگی کرده‌اند، شرایط گرفتن اقامت دائم این کشور را خواهند داشت. توجه داشته باشید که برای دریافت اقامت، حضور حداقل ۱۸۴ روز از سال در اسپانیا ضرورت دارد. 

 

متقاضی اصلی

هر فرد خانواده

سرمایه اولیه مورد نیاز (یورو)

۲۵,۸۱۶

۶۴۵۴

درآمد ماهانه (یورو)

۲۱۴۸

۵۳۷

اتریش

بسیاری از شما اتریش را به امنیت و رفاه بالای آن می‌شناسید. امکانات تحصیلی پیشرفته، اقتصاد توسعه یافته و نرخ پایین بیکاری از مزایای مهاجرت به اتریش محسوب می‌‎شوند. از این رو، برخی از مهاجرین در فکر مهاجرت از طریق تمکن مالی به این کشور هستند. افراد با داشتن سرمایه کافی می‌توانند از این طریق برای اقامت اتریش اقدام کنند. با این حال، لازم است بدانند که این کشور سهمیه سالیانه‌ای را برای پذیرش سرمایه‌داران مشخص کرده است. 

داشتن مدرک زبان آلمانی سطح A1 یکی از ضروری‌ترین شروط اقامت خودحمایتی اتریش است. خوب است بدانید که این کشور اجازه کار را به مهاجرین سرمایه‌دار نمی‌دهد. اگر متقاضی شرایط لازم را داشته باشد، ویزای یک ساله و البته قابل تمدید دریافت می‌کند. او پس از ۵ سال زندگی در اتریش می‌تواند برای اقامت دائم و بعد از ۱۰ سال برای شهروندی اقدام کند. توجه داشته باشید که در مهاجرت از طریق تمکن مالی اتریش، شرط حضور ۶ ماه از سال وجود دارد. 

 

متقاضی اصلی

همسر

فرزند

سرمایه اولیه مورد نیاز (یورو)

۱۵,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

درآمد ماهانه (یورو)

۱۹۳۳

۱۰۱۱

۲۹۸

فرانسه

شمار زیادی از مهاجرین قصد مهاجرت و اقامت در یک کشور مدرن اروپایی همچون فرانسه را دارند. این کشور با امکانات رفاهی و تحصیلی فوق‌العاده و اقتصاد قدرتمند خود مهاجرین بسیاری را به سوی خود می‌خواند. یکی از ساده‌ترین روش‌های مهاجرت به فرانسه، مهاجرت از طریق تمکن مالی است. 

در این روش، لازم است متقاضی با مدارک معتبر تمکن مالی خود را ثابت کند. این بدین معنی است که در کشور مبدأ دارایی کافی داشته و از پس هزینه‌های زندگی خود و خانواده در کشور مقصد برمی‌آید. در این صورت، دولت اطمینان می‌یابد که او نیازی به سرمایه ملی این کشور نخواهد داشت. خوب است بدانید که در فرانسه نیز اجازه کار به سرمایه‌داران مهاجر داده نمی‌شود. تهیه مسکن در این کشور شرایط خاصی دارد: خرید یا اجاره خانه با متراژ حداقل ۱۵ مترمربع برای هر نفر. 

از مزایای مهاجرت از طریق تمکن مالی به فرانسه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • امکان تمدید سریع و آسان اقامت
  • سفر بدون ویزا به سایر کشورهای حوزه شینگن
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان
  • عدم نیاز به مدرک زبان
 

متقاضی اصلی

همسر

فرزند

سرمایه اولیه مورد نیاز (یورو)

۴۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

پرتغال

پرتغال از دیگر کشورهای اروپایی بوده که پذیرای مهاجرین سرمایه‌دار است. شرایط مساعد زندگی و کسب و کار موجب شده که افراد بسیاری به دنبال مهاجرت از طریق تمکن مالی به پرتغال باشند. جالب است بدانید که آن‌ها هزینه چندانی برای شیوه مهاجرتی نمی‌پردازند. با این حال، این کشور شرایط مشخصی برای پذیرش مهاجرین دارد که لازم است با آن‌ها آشنا شوید. 

همانند سایر کشورها، مهاجرت از طریق تمکن مالی به پرتغال نیز تنها با داشتن ویزای خودحمایتی امکان‌پذیر است. در صورت تأیید شدن مدارک، ویزای ۱ ساله با قابلیت تمدید صادر می‌شود. شما بعد از ۵ سال زندگی در پرتغال، می‌توانید به دنبال گرفتن اقامت دائم این کشور باشید. اگر شرایط لازم را داشته باشید، امکان دریافت شهروندی و پاسپورت پرتغال نیز وجود دارد. عدم وجود محدودیت سنی، امکان تحصیل فرزندان و سفر به سایر کشورهای حوزه شینگن بدون نیاز به ویزا از دیگر مزایای اقامت خودحمایتی پرتغال هستند. شما می‌توانید همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را با خود همراه کنید. 

 

متقاضی اصلی

همسر

فرزند

سرمایه اولیه مورد نیاز (یورو)

۷۶۲۰

۳۶۰۰

۲۱۶۰

خبر خوب این است که شما با مهاجرت از طریق تمکن مالی به پرتغال، می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید.

سوئیس

در طول تاریخ، سوئیس همواره به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر نیز بسیاری مهاجرت از طریق تمکن مالی را برای ورود به این کشور انتخاب کرده‌اند. خوب است بدانید که سوئیس قوانین سختگیرانه‌ای در این شیوه مهاجرتی دارد. همچنین شما برای اقامت خودحمایتی باید سرمایه زیادی داشته باشید. با این حال، کیفیت و امنیت بالای زندگی مهاجرین بسیاری را به این کشور جذب می‌کند. سوئیس دو مسیر را برای مهاجرت تمکن مالی مشخص کرده است. موردی که در هر دو مسیر مشترک است این است که فرد باید سرمایه و دارایی کافی داشته باشد و این موضوع را به دولت سوئیس اثبات کند.  

  • مسیر اول، مختص متقاضیانی است که سن بالاتر از ۵۵ سال دارند. در این صورت، لازم است برای هر سال از عمر خود ۵۰,۰۰۰ یورو در حساب‌شان داشته باشد. 
  • متقاضیان زیر ۵۵ سال می‌توانند از طریق مسیر Lump-sum taxation به سوئیس مهاجرت کنند. در این روش، فرد مالیات سنگینی را بپردازد. این مالیات اغلب بین ۴۰۰,۰۰۰-۱,۳۸۰,۰۰۰ یورو خواهد بود. بدین ترتیب دولت اطمینان می‌یابد که او از سرمایه کافی برای تأمین هزینه‌های خود برخوردار است. همچنین لازم است ۱۸۳ روز از سال را در این کشور حضور داشته باشد. 

در مهاجرت از طریق تمکن مالی به سوئیس، شما بعد از گذشت ۱۰ سال می‌توانید اقامت دائم بگیرید. این در صورتی است که مالیات خود را به موقع پرداخت کرده باشید. 

ویزای تمکن مالی

در بخش قبل با بهترین مقاصد برای مهاجرت از طریق تمکن مالی آشنا شدید. حال خوب است بدانید که شما برای ورود و سرمایه‌داری در هریک از این کشورها به ویزای تمکن مالی نیاز دارید. این ویزا در واقع همان ویزای بازنشستگی یا خودحمایتی است که اثبات تمکن مالی اصلی‌ترین شرط دریافت آن است. توجه داشته باشید که دریافت این نوع ویزا پروسه پیچیده‌ای دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون شرایط ویزای خودحمایتی هر کشور بهتر است با مشاورین مهاجرتی باتجربه مشورت کنید. 

  • این پروسه با جمع‌آوری مدارک مورد نیاز آغاز می‌شود. کشورهای مختلف ممکن است مدارک متفاوتی را برای ویزای بازنشستگی درخواست کنند. بنابراین، بهتر است پیش از اقدام اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید. کامل بودن مدارک و تحویل به موقع آن‌ها نقش مهمی در تأیید درخواست‌ شما خواهد داشت. 
  • نکته قابل توجه این است که تمام اسناد و مدارک برای مهاجرت از طریق تمکن مالی باید به زبان رسمی کشور مقصد ترجمه شوند. 
  • این مدارک طی قرار مصاحبه به سفارت تحویل داده می‌شوند. شما می‌توانید به صورت آنلاین از سفارت کشور مورد نظر، وقت مصاحبه بگیرید. 
  • حال باید در انتظار انجام بررسی‌های لازم و اعلام نتیجه از سوی کنسولگری باشید.

مدارک لازم جهت ویزای تمکن مالی

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت از طریق تمکن مالی بسته به کشور انتخابی متفاوت خواهد بود. با این حال، برخی از آن‌ها میان مقاصد مختلف مشترک هستند.

  • اصل و کپی گذرنامه معتبر
  • مدارک شناسایی ترجمه شده
  • چند قطعه عکس استاندارد
  • سند ازدواج (در صورت متأهل بودن)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت جسمی و روحی
  • مدارک مربوط به سرمایه و دارایی‌ها
  • مدارک اثبات داشتن درآمد ماهانه ثابت
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا

سؤالات متداول

۱. چند سال پس از مهاجرت از طریق تمکن مالی امکان دریافت اقامت دائم وجود دارد؟

  • بیشتر کشورهای ارائه‌دهنده ویزای خودحمایتی ۵ سال بعد از مهاجرت، مجوز اقامت دائم را صادر می‌کنند.

۲. آیا فرزندان متقاضی اصلی می‌توانند در کشور مقصد تحصیل کنند؟

  • بله، برخی از کشورها امکان تحصیل رایگان را برای این افراد فراهم کرده‌اند.

۳. در مهاجرت خودحمایتی، شرایط کار برای سرمایه‌دار چگونه است؟

  • در این شیوه مهاجرتی، فرد اجازه کار ندارد. اما بعد از دریافت اقامت دائم با سرمایه خود می‌تواند کسب و کاری راه‌اندازی کند.

در پایان

 خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *