آشنایی با مهاجرت به کبک کانادا

برای گرفتن همزمان ویزا و اقامت دائم کانادا، می توان از طریق مهاجرت به استان کِبِک اقدام کرد. کبک چند برنامه مهاجرتی دارد که بر اساس آن، به کسانی که صلاحیت های لازم را داشته باشند، اقامت دائم کانادا اعطا می شود. در واقع، دولت کانادا به این استان آزادی زیادی داده تا خودش برای جذب مهاجر برنامه ریزی و اقدام کند و به همین دلیل است که راه های مهاجرت به کبک که با عنوان برنامه های مهاجرتی کبک شناخته می شود، فرآیندی متفاوت با بقیه استان های کانادا دارد.

فهرست مطالب

زبان اول مردم کبک

کبک تنها استان در کانادا است که زبان رسمی آن، فقط فرانسوی است. به همین دلیل، بعضی از برنامه های مهاجرتی به کبک نیازمند تسلط به فرانسوی هستند یا کسانی را در اولویت می گذارند که فرانسوی بلد باشند. با این حال، اگر به زبان فرانسوی هم مسلط نباشید، باز هم راه برای مهاجرت به کبک هست.

گواهی گزینش کبک (CSQ) برای مهاجرت به این استان

اگر می خواهید به کبک مهاجرت کنید و از این طریق، ویزا و اقامت دائم کانادا را بگیرید، دو فرآیند در پیش دارید:

۱. فرآیند گزینش توسط استان کبک

۲. فرآیند پذیرش توسط دولت کانادا

در مرحله اول، مسوولان استانی باید به این نتیجه برسند که شما شرایط لازم برای مهاجرت به کبک را دارید و می توانید به توسعه آن کمک کنید. برای این منظور، باید از طریق یکی از برنامه های مهاجرتی کبک اقدام کنید. سپس در صورت تایید، در این مرحله برای شما CSQ یا گواهی گزینش کبک صادر می شود.

علاوه بر این، دولت کانادا هم باید شما را تایید کند تا در نهایت ویزا و اقامت دایم بگیرید. البته فراموش نکنید که پس از طی همه این مراحل، شما باید در استان کبک زندگی کنید.

روش ها و برنامه های مهاجرت به استان کبک

۱. مهاجرت به کبک از طریق برنامه نیروی کار ماهر (QSW)

یکی از روش های گرفتن گواهی گزینش (CSQ) و مهاجرت به کبک، اقدام از طریق برنامه نیروی کار ماهر کبک (QSW) است. در این برنامه، همه کسانی که درخواست خود را ثبت می کنند، باید از حداقل تجربه کاری برخوردار باشند. شما در QSW بر اساس جدول امتیازبندی سنجیده می شوید و باید حداقل امتیاز لازم را به دست بیاورید تا حایز شرایط شوید. در صورتی که حداقل امتیاز تعیین شده را کسب کنید، می توانید وارد پورتال آنلاین «Arrima» شوید و فرم «ابراز علاقه» یا «EOI» را پر کنید تا مسوولان استانی، شما را برای مهاجرت به کبک مدنظر قرار دهند و در صورت تایید، برای تان CSQ یا گواهی گزینش کبک صادر کنند.

لازم نیست به زبان فرانسوی مسلط باشید تا به عنوان نیروی کار ماهر به کبک بروید، اما تسلط به زبان فرانسوی می تواند امتیاز بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد و در نتیجه بخت بیشتری برای موفقیت دارید.

۲. مهاجرت از طریق برنامه تجربه کبک (PEQ)

برنامه تجربه کبک یکی دیگر از راه های مهاجرت به این استان و گرفتن اقامت دائم کانادا است. PEQ امتیازبندی ندارد ولی شرط مهم نام نویسی در آن، داشتن تجربه زندگی در کبک است، حالا چه به عنوان نیروی کار خارجی و چه به عنوان دانشجو. کسانی که برای برنامه PEQ ثبت نام می کنند، باید فرانسوی را در سطح بسیار خوب بلد باشند؛ ضمن این که باید شرایط دیگری هم داشته باشند، از جمله این که موقع ثبت و بررسی درخواست شان، به طور قانونی در کبک زندگی کنند.

۳. مهاجرت به کبک از طریق

سرمایه گذاری

برای شرکت در برنامه سرمایه گذاری در کبک، متقاضی باید دست کم دو میلیون دلار کانادا ثروت داشته باشد و بتواند دست کم یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کانادا را در کبک سرمایه گذاری کند. کسانی که این شرایط را دارند، می توانند از طریق برنامه مهاجرت به کبک، اقامت دائم کانادا را بگیرند.

۴. مهاجرت به کبک از طریق

برنامه کارآفرینی

متقاضیان برای برنامه کارآفرینی کبک باید توان مالی و همچنین تجربه و انگیزه لازم برای الف. راه اندازی و مدیریت یک پروژه تجاری-اقتصادی و یا ب. خریدن یک کسب و کار در کبک را داشته باشند.

۵. مهاجرت به کبک از طریق

برنامه خوداشتغالی

برنامه خوداشتغالی کبک، راه دیگری برای گرفتن گواهی گزینش و مهاجرت به کبک است تا افراد حرفه خودشان را در این استان راه بیندازند. برای این که تحت پوشش این برنامه قرار بگیرید، باید دست کم صد هزار دلار کانادا دارایی داشته باشید. هم چنین باید در زمینه ای که قصد راه اندازی حرفه دارید، دو سال سابقه خوداشتغالی داشته باشید.

گواهی پذیرش کبک (CAQ)    

گروهی از کسانی که در کبک زندگی می کنند، برای اقامت قانونی در این استان به گواهی پذیرش کبک یا CAQ نیاز دارند. CAQ مجوز اقامت موقت در کبک است و اغلب دانشجوها این مجوز را دارند. نباید آن را با CSQ که مجوز اقامت دایم است، اشتباه گرفت.

داشتن پیشنهاد شغلی برای مهاجرت به کبک

اگر متقاضی مهاجرت، پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در کبک داشته باشد و شرایط این شغل نیز مورد پذیرش اداره مهاجرت باشد، کار او برای مهاجرت از طریق برنامه نیروی کار ماهر یا QSW بسیار راحت می شود چون داشتن پیشنهاد کاری بین ۸ تا ۱۴ امتیاز به امتیازاتش اضافه می کند. علاوه بر این، کسانی که پیشنهاد کاری تایید شده دارند، معاف از سهمیه بندی هستند و می توانند هر زمان که خواستند برای گواهی گزینش کبک (CSQ) درخواست دهند.

برای این که پیشنهاد کاری توسط اداره مهاجرت تایید شود، هم شغل و هم متقاضی باید شرایط لازم آن را داشته باشند.

شرایط لازم برای تایید پیشنهاد کاری از کبک

برای این که شغلی که به شما پیشنهاد شده، توسط اداره مهاجرت کبک تایید شود و امتیاز آن به مجموع امتیازات شما اضافه شود، باید این ویژگی ها را داشته باشد:

  • دایمی، تمام وقت و در یکی از ناک های ۰، A، B یا C باشد.
  • تاثیر مثبت یا دست کم تاثیر خنثی بر بازار کار منطقه داشته باشد.
  • پیشنهاد به طور کتبی توسط کارفرما ارائه شود. کارفرما هم باید حداقل ۱۲ ماه سابقه فعالیت داشته باشد.
  • باید قبل از آن، تلاش های لازم برای استخدام یک شهروند کانادا یا یک نفر با اقامت دایم انجام شده باشد.

متقاضی هم باید این شرایط را داشته باشد:

  • یک نسخه از مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی، رزومه و پیشنهاد کاری خود را ثبت کند.
  • در صورت نیاز، مجوز یا گواهی انجام آن حرفه را داشته باشد.
  • اگر متقاضی همین حالا برای کارفرما کار می کند و می خواهد از این طریق اقامت دایم بگیرد، باید یک نسخه از مجوز کار و ۳ فیش حقوقی آخرش را ثبت کند.

آریما (Arrima) چیست؟

آریما (Arrima) یک پورتال یا درگاه اینترنتی است که در سال ۲۰۱۸ راه افتاده و مدیریت اپلیکیشن هایی که برای نیروی کار ماهر کبک ثبت می شوند، از طریق آن انجام می شود. این سیستم ویژه ثبت «ابراز علاقه» یا EOI است، بنابراین کسانی که حداقل امتیاز لازم را گرفته اند و می خواهند به کبک مهاجرت کنند، می توانند EOI خود را در آریما ثبت کنند تا درخواست شان بررسی شود. در صورتی که مسوولان کبک متقاضی را انتخاب کردند، از او دعوت می شود تا فرم درخواست QSW را پر و ثبت کند. در مرحله بعد، برای او گواهی گزینش کبک صادر می شود.

مون پروژه چیست؟

«مون پروژه» پورتالی بود که برای مدیریت اپلیکیشن های نیروی کار ماهر کبک کارکرد داشت. با راه افتادن سیستم آریما، دیگر پروفایل جدیدی در مون پروژه ساخته نمی شود اما کسانی که از قبل در آن پروفایل دارند، می توانند به اطلاعات قبلی خود دسترسی داشته باشند و آن را به روز کنند. همچنین کسانی که در مون پروژه پروفایل دارند، باید همچنان EOI خود را در آریما ثبت کنند تا پرونده شان بررسی شود.

سوالات متداول

اگر خانواده کسی در کبک باشد، امتیاز اضافه دریافت می کند. چه کسانی خانواده محسوب می شوند؟

  • همسر، پسر یا دختر، پدر یا مادر، برادر یا خواهر، پدربزرگ یا مادربزرگی که شهروندی یا اقامت دایم کبک را داشته باشند.

 با CSQ چه کار می توان کرد؟

  • اگر در کانادا هستید، گواهی گزینش کبک یا CSQ برای شما مجوز کار یا تحصیل حساب نمی شود بلکه فقط اجازه می دهد برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

آیا با گرفتن گواهی گزینش کبک می توان در اکسپرس اینتری امتیاز گرفت؟

  • اگر در اکسپرس اینتری کانادا ثبت نام کرده اید، با داشتن نامزدی از یک استان، ۶۰۰ امتیاز می گیرید و به راحتی اقامت دائم کانادا را دریافت می کنید؛ اما برنامه نامزدی استانی یا PNP، مختص استان ها و مناطق دیگر کانادا است و کبک برنامه خاص خودش را دارد. به این ترتیب، برای گرفتن ویزا و اقامت دایم از طریق کبک، اصلا لازم نیست در سیستم اکسپرس اینتری کانادا ثبت نام کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *