شرایط دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

ایتالیا کشوری واقع در جنوب غربی قاره اروپا ملقب به سرزمین چکمه است. این کشور یکی از زیباترین کشورهای دنیا و هشتمین اقتصاد بزرگ در سراسر دنیا است. ایتالیا یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرین به خصوص مهاجرین تحصیلی به شمار می‌رود. این کشور از نظر سهولت در مهاجرت سومین کشور دنیا و اولین کشور اروپایی شناخته می‌شود. همین شرایط و مزایای عالی باعث شده بسیاری از افراد در سراسر دنیا برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنند. ایتالیا در آموزش عالی اروپا نقش بسزایی داشته و یکی از چهار کشوری است که فضای آموزش عالی اروپایی را خلق کرده‌اند. این چهار کشور فرآیندی تحت عنوان بولونیا که در واقع هماهنگ‌سازی سیستم‌های مختلف آموزش عالی است را بنا نهادند.

فهرست مطالب

انواع ویزای تحصیلی ایتالیا

اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید و ساکن یک کشور در اتحادیه اروپا هستید به ویزای تحصیلی نیازی نخواهید داشت. اگر از کشوری هم غیر از اتحادیه اروپا درخواست می‌دهید، باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. گرفتن نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر مرحله اول برای رسیدن به این هدف است. شما باید بسته به مقطع تحصیلی و مدت اقامت در ایتالیا یکی از انواع ویزاهای کوتاه مدت و بلند مدت را انتخاب نمایید.

  • ویزای نوع C:

این ویزا که به آن ویزای کوتاه مدت نیز گفته می‌شود کمتر از ۹۰ روز اعتبار دارد. و برای دوره‌های آموزش زبان و دوره‌های تحصیلی کمتر از سه ماه مورد استفاده است.

  • ویزای نوع D:

ویزای بلند مدت که کاربرد آن برای دوره‌هایی است که بیشتر از ۹۰ روز طول می‌کشند. و در ماه حداقل ۸۰ ساعت آموزش داشته باشند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا برای دانش‌آموزان

  • شرایط سنی

شما می‌توانید فرزند خود را از سن ۶ سالگی برای تحصیل به ایتالیا بفرستید. شرایط سنی مدارس این کشور به شرح زیر است:

  • ابتدایی ۶ تا ۱۱ سال
  • متوسطه اول ۱۱ تا ۱۴ سال
  • متوسطه دوم ۱۴ تا ۱۸ سال

 

  • تمکن مالی

شما باید به مدرسه‌ای که قصد دریافت پذیرش از آن را دارید اثبات کنید توانایی پرداخت شهریه و هزینه‌ها را خواهید داشت. همچنین باید سفارت را مجاب کنید که می‌توانید هزینه‌های زندگی و تحصیل فرزند خود را بپردازید. همچنین، گواهی استطاعت مالی از یک بانک معتبر باید در مدارک ارائه شده موجود باشد.

  • شرایط همراه

در ایتالیا نمی‌توانید ویزای همراه دانش‌آموز دریافت کنید. اگر فرزندتان زیر ۱۹ سال باشد باید در مدارس شبانه‌روزی مشغول به تحصیل شود. اما با استفاده از ویزای توریستی می‌توانید برای مدت کوتاهی در کنار فرزند خود بمانید. لازم به ذکر است که در طول مدت اقامت با ویزای توریستی اجازه کار نخواهید داشت.

  • مدت اعتبار

مدت اعتبار ویزای دانش آموزی متناسب با مدت زمان تحصیل است. این مدت از ۵ سال بیشتر نمی‌شود که باید تمدید شود.

  • شرایط و نحوه تمدید

در صورتی که قصد داشته باشید فرزندتان بیش از ۵ سال در ایتالیا درس بخواند باید پس از این مدت اقدام به تمدید ویزای دانش آموزی او کنید. برای تمدید ویزا اثبات مجدد تمکن مالی نیاز خواهد بود.

  • هزینه دریافت

هزینه دریافت ویزای دانش آموزی ۵۰ یورو است که می‌توانید به صورت نقدی و یا آنلاین اقدام به پرداخت آن کنید.

  • مدارک مورد نیاز

  1. شخص اصلی

– فرم درخواست ویزا

– گذرنامه معتبر

– چندین قطعه عکس

– کپی مدارک تحصیلی در صورت لزوم

– نامه پذیرش از مدرسه

– گواهی تمکن مالی

  1. همراه

– پاسپورت همراه

– فرم درخواست ویزای توریستی

– چند قطعه عکس با پس‌زمینه سفید

شرایط دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان

  • شرایط سنی

شرط سنی یکی از شرایط مهم برای تحصیل در ایتالیا است. البته این شرط در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت بوده و بدین شرح است: برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی متقاضی باید حداکثر ۲۸ سال داشته باشید. در مقطع کارشناسی ارشد این عدد حداکثر ۳۰ سال خواهد بود. افرادی که شرط سنی لازم را نداشته باشند نمی‌توانند پذیرش دانشگاه مورد نظر را دریافت کنند. اما برای تحصیل در مقطع دکتری شرط سنی خاصی وجود ندارد. در مواردی افرادی که شرط سنی را نداشته‌اند موفق به دریافت ویزای تحصیلی شده‌اند؛ اما ریسک دریافت ویزا از طرف سفارت در این شرایط بسیار بالا است و امکان رد شدن وجود دارد.

  • تمکن مالی

داشتن استطاعت مالی دیگر موردی است که برای اخذ ویزای تحصیلی باید در نظر گرفته شود. گردش حساب متقاضی و گواهی مبنی بر داشتن تمکن مالی از یکی از بانک‌های معتبر جزو مدارکی است که باید ارائه شود. در صورتی که دانشجو تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های شهریه، ویزا و هزینه‌های زندگی در کشور مقصد را نداشته باشد؛ درخواست او رد خواهد شد.

  • شرایط همراه

در ایتالیا خانواده متقاضی از طریق ویزای پیوست نمی‌توانند او را همراهی کنند و تنها راه استفاده از ویزای توریستی است. با استفاده از دعوت‌نامه‌ای که شخص در حال تحصیل برای خانواده خود ارسال می‌کند می‌توانند اقدام به دریافت ویزای توریستی کنند. در طول مدت اقامت همراه اجازه کار و تحصیل در ایتالیا را ندارد.

  • مدت اعتبار

مدت اعتبار ویزای تحصیلی ایتالیا بستگی به نوع ویزا دارد. اما به طور معمول این اعتبار چند ماه بیشتر از مدت زمان تعیین شده برای ویزا خواهد بود.

  • شرایط و نحوه تمدید

پیش از اتمام مدت اعتبار ویزای تحصیلی در صورت نیاز لازم است اقدام به تمدید آن کنید. برای تمدید باید مدارک لازم را ارائه کرده و گواهی استطاعت مالی را نیز مجدداً دریافت کنید.

  • هزینه دریافت

هزینه ویزای تحصیلی ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است. هزینه‌ای که برای درخواست ویزا و مصاحبه باید پرداخت شود ۵۷ یورو است. این مبلغ را هم می‌توان به صورت نقدی و هم به صورت آنلاین پرداخت کرد. پس از ورود به ایتالیا نیز باید برای دریافت اجازه اقامت درخواست داده شود که هزینه آن ۳۰ یورو خواهد بود.

  • مدارک مورد نیاز

  1. شخص اصلی

مدارک مورد نیاز بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است؛ اما به طور کلی برای پذیرش لازم است مدارک زیر را ارائه دهید:

– کارنامه ۴ سال دبیرستان، اصل دیپلم دبیرستان و اصل و ترجمه دیپلم قطعی

– اصل و ترجمه کارت ملی و شناسنامه

– اصل و کپی مدرک زبان انگلیسی

– دو عدد فتوکپی از نامه پذیرش تحصیلی

– سه عدد عکس رنگی با پس زمینه سفید. در این عکس باید صورت به طور کامل از پیشانی تا چانه مشخص باشد.

– فتوکپی صفحه اول پاسپورت

تمامی این مدارک باید با قانونی کردن وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه ارائه شوند.

پس از ارائه مدارک پذیرش برای دریافت ویزای تحصیلی باید مدارک زیر را نیز ارائه دهید:

– فرم درخواست ویزا که به طور کامل پر و امضا شده است.

– دو قطعه عکس در سایز عکس پاسپورت

– اصل پاسپورت که تاریخ آن منقضی نشده باشد و فتوکپی صفحه اول آن

– ترجمه مدارک شناسایی به زبان ایتالیایی

– کپی بلیت هواپیما

– ترجمه تمامی مدارک تحصیلی ماقبل

– مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی

– رزرو هتل یا اقامتگاه به مدت حداقل ده روز در شهری که دانشگاه شما در آن قرار دارد

– پرینت سه ماهه گردش حساب

– نامه پذیرش تحصیلی همراه با یک فتوکپی

– انگیزه نامه برای دریافت ویزا

– مبلغ ۵۰ یورو برای مصاحبه در سفارت

ارائه مدارک مرحله‌ای مهم و حیاتی است؛ زیرا در صورت ناقص بودن مدارک درخواست فرد پذیرفته نخواهد شد. بهتر است قبل از ارسال درخواست تمامی مدارک را آماده کنید.

  1. همراه

– پاسپورت فرد متقاضی تحصیل

– پاسپورت همراه

– فرم درخواست ویزا که باید پر و امضا شود

– سند ازدواج معتبر

– اثبات استطاعت مالی

– اثبات اقامت قانونی و سکونت در محل معین در ایتالیا

– چند قطعه عکس با پس زمینه سفید

مراحل دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا ابتدا باید به دانشگاه مورد نظر درخواست ارسال کنید. پس از آن با دریافت نامه پذیرش به سفارت ایتالیا در کشور خود مراجعه کنید. کارهایی که در این مرحله انجام می‌شوند عبارتند از:

  • تعیین وقت سفارت
  • ارائه مدارک
  • انگشت‌نگاری و عکس‌برداری
  • پرداخت هزینه ویزا و شهریه
  • مصاحبه با نماینده سفارت

مراحل اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا به شرح ذیل است:

– انتخاب مقطع تحصیلی و دانشگاه مناسب

– ارتباط با دانشگاه انتخابی به منظور تأیید صلاحیت

– تحویل فرم درخواست ویزا به همراه تمامی مدارک

– دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مقصد

– گرفتن وقت سفارت و مراجعه با تمامی مدارک

– دریافت ویزای تحصیلی

– پرواز به ایتالیا

مدت زمان بررسی و صدور ویزای تحصیلی ایتالیا

از آنجا ویزای تحصیلی ایتالیا نوعی اقامت موقتی و غیرمهاجرتی محسوب می‌شود می‌توان به راحت‌ترین صورت شرایط کار، زندگی و اقامت را از این طریق فراهم کرد. صدور ویزای تحصیلی ایتالیا از زمان درخواست تا صدور ویزا معمولاً بین ۲ تا ۶ ماه زمان لازم می‌برد. بیشتر این زمان برای دریافت وقت مصاحبه از سفارت سپری می‌شود. بنابراین متقاضی باید به سرعت به سایت سفارت مراجعه کرده و در اولین فرصت وقت خود را نهایی کند.

اجازه کار با ویزای تحصیلی ایتالیا

با اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا امکان کار ضمن تحصیل برای شما فراهم خواهد شد. شرایط کار ضمن تحصیل فقط مختص دانشجویان دارای ویزای تحصیلی و به صورت پاره وقت است. در مقطع لیسانس دانشجو اجازه کار به مدت ۱۰ ساعت در هفته را دارد. این مدت زمان در مقطع فوق لیسانس ۲۰ ساعت و در مقطع دکتری ۳۰ ساعت در هفته است. نوع کارهای دانشجویی متفاوت از کارهای تمام وقت است و به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری یافتن شغل کار ساده‌ای نخواهد بود.

تبدیل ویزای تحصیلی ایتالیا به ویزای کار

یکی از اصلی‌ترین اهداف دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی کار پس از تحصیل و گرفتن اقامت این کشور است. دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی ۶ ماه فرصت دارد به جستجوی شغل مورد نظر خود بپردازد. در صورت یافتن کار به راحتی می‌تواند ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کند. اما نرخ بیکاری در این کشور ۹.۷ درصد بوده و شرایط کاریابی حتی برای شهروندان نیز ایده‌آل نخواهد بود.

دلایل رد شدن (ریجکتی) ویزای تحصیلی ایتالیا

– داشتن سوء سابقه کیفری: اگر در گذشته و حال سوء پیشینه کیفری داشته باشید به شما اجازه ورود به ایتالیا داده نمی‌شود. قاچاق مواد مخدر، آدم ربایی، اعتیاد، تروریسم، کودک آزاری، تجاوز جنسی و دیگر جنایات جدی امنیت داخلی و سیاست عمومی کشور را به خطر خواهند انداخت.

– ارائه مدارک جعلی و نامعتبر: ارائه مدارک نامعتبر و جعلی یکی از اصلی‌ترین دلایل رد شدن درخواست ویزای تحصیلی است.

– ارائه پاسپورت نامعتبر و مخدوش: اگر پاسپورت مخدوش باشد یعنی جلد و صفحات آن از بین رفته و یا شماره‌های موجود در داخل آن پاک شده باشند، ویزا رد خواهد شد.

– ارائه گذرنامه و دعوت‌نامه نامعتبر: گذرنامه‌ای که کمتر از دو صفحه خالی دارد، کمتر از سه ماه اعتبار دارد و به روز نشده باشد رد می‌شود. در مورد دعوت‌نامه اگر دعوت‌کننده آن را امضا نکرده و به تأیید مراکز شهرداری نرسانده باشد مورد قبول نخواهد بود.

– داشتن ویزای شنگن استفاده نشده: اگر پیش از درخواست ویزای تحصیلی ویزای شنگن گرفته باشید اما مهر ورود و خروج به این حوزه در پاسپورت شما نخورد باشد، ویزای ایتالیای شما رد می‌شود.

– متقاعد نکردن افسر ویزا در هنگام مصاحبه: اگر نتوانید هدف خود از تحصیل در ایتالیا را به خوبی برای افسر ویزا توضیح داده و او را متقاعد کنید، ویزای شما ریجکت می‌شود.

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا بدون مدرک زبان

سفارت ایتالیا برای ارائۀ مدرک زبان سختگیری چندانی ندارد. اگر موفق به دریافت پذیرش از یک مؤسسه یا دانشگاه معتبر در ایتالیا شوید می‌توانید بدون داشتن مدرک زبان ویزای تحصیلی دریافت کنید. اکثر دانشگاه‌های بین‌المللی در ایتالیا با متقاضیان خارجی در مقاطع مختلف مصاحبه می‌کنند.

بهترین فرصت مطرح کردن درخواست مبنی بر تحصیل بدون مدرک زبان در طی همین مصاحبه است. مدرک زبان در مقطع دکتری از شما خواسته نمی‌شود چرا که شما بارها با استفاده راهنما مکاتبه کرده و مصاحبه شده‌اید. به همین دلیل اگر استاد راهنما دانشجو را پذیرفته و انتخاب کند نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهد بود.

 

سؤالات متداول

  • آیا با مدرک دیپلم می‌توان ویزای تحصیلی ایتالیا گرفت؟

بله، افرادی که مدرک دیپلم معتبر داشته باشند می‌توانند برای گرفتن ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی اقدام کنند. داشتن معدل بالا شانس پذیرفته شدن را افزایش می‌دهد.

  • آیا می‌توان در ایتالیا با مدرک زبان انگلیسی تحصیل کرد؟

دانشگاه‌های بین‌المللی اکثر رشته‌های خود را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

  • امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های ایتالیا وجود دارد؟

خیر، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های این کشور وجود ندارد. دانشجو فقط با دریافت بورسیه تحصیلی طبق شرایط خاصی می‌تواند از تحصیل رایگان یا ارزان قیمت بهره‌مند شود.

  • حداقل مدرک زبان برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا چیست؟

مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل ۶.۵ و یا مدرک زبان ایتالیایی با سطح B2 است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *