شرایط دریافت ویزای تحصیلی مجارستان

در ۲۰ سال گذشته، بیش از ۳۰ هزار دانشجوی خارجی با دریافت ویزای تحصیلی مجارستان، تحصیلات عالی را در این کشور -که جایگاه قابل توجهی در علوم به خصوص داروسازی، دندانپزشکی و ساخت داروهای مخصوص حیوانات دارد- ادامه داده اند. مدارک پزشکی مجارستان مورد تایید «سازمان بهداشت جهانی» و برای تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل قبول است. دانشگاه های مجارستان مدارک پزشکی را به زبان انگلیسی و سایر زبان های خارجی مانند آلمانی ارائه می دهند تا دانشجویان بیشتری را جذب کنند. بیشترین دانشجوهای خارجی شاغل به تحصیل در مجارستان از آلمان، اسراییل، نروژ، ایران، چین و کانادا هستند.

فهرست مطالب

ویزای تحصیلی مجارستان

انواع ویزای تحصیلی مجارستان

متقاضیان تحصیل در مجارستان ویزای تحصیلی نوع D که اعتبار بلندمدت دارد، دریافت می کنند. این کشور نوع دیگری از ویزای تحصیلی ندارد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی مجارستان

فرایند دریافت ویزای تحصیلی در مجارستان به این شکل است:

۱- در دست داشتن نامه پذیرش از  یک دانشگاه مجارستانی

۲- تماس با نزدیکترین سفارتخانه یا کنسولگری مجارستان برای تعیین وقت مصاحبه ویزای نوع D (باید حداکثر سه ماه تا شروع ترم تحصیلی زمان باقی مانده باشد).

۳- تکمیل فرم درخواست ویزا در سفارتخانه یا کنسولگری و ارائه مدارک لازم از جمله پاسپورت، انجام اقدامات امنیتی لازم از جمله انگشت نگاری و پرداخت مبلغ ۶۰ یورو برای ارائه درخواست ویزای تحصیلی.

۴- ارائه مدارک لازم برای تایید سابقه تحصیلی و تمکن مالی.

منظور از تمکن مالی چیست؟

  • لازم است ۶۵ یورو برای صدور ویزای تحصیلی بپردازید اما هزینه های دیگری هم هست که برای صدور این ویزا برای شما ایجاد می‌شود. علاوه بر آن، شما باید هزینه اقامت برای حداقل یک سال زندگی در محارستان را داشته باشید. این هزینه برای دانشجوهای زیر ۲۴ سال، ماهانه ۴۸۸ یورو و برای بالای ۲۴ ساله ها حدود ۸۸۳ یورو است. بنابراین باید ثابت کنید می توانید این مبلغ را تامین کنید.
  • شهریه دانشگاه های دولتی و خصوصی و همچنین رشته های تحصیلی متفاوت هستند. در دانشگاه های دولتی، شهریه سالانه بین ۲۱۰۰ تا ۳۲۰۰ یورو است. بعضی رشته ها مانند رشته های مهندسی، دندانپزشکی و داروسازی گرانتر هستند و سالانه حدود ۶۵۰۰ تا ۸۷۰۰ یورو باید برای شهریه کنار بگذارید. اگر دانشگاه خصوصی را انتخاب کنید، باید شهریه بیشتری هم بپردازید. باید ثابت کنید پول یک سال دانشگاه را هم دارید.
  • هزینه های زندگی در مجارستان به عادت های شما بستگی دارد و اینکه چگونه اسکانی را انتخاب کنید. معمولا خوابگاه دانشگاه ماهانه حدود ۱۱۰ یورو هزینه دارد. خوابگاه های خصوصی هم دو برابر این هزینه دارند. اما اگر بخواهید آپارتمان اجاره کنید باید ماهانه ۲۵۰ تا ۶۹۰ یورو برایش کنار بگذارید. برای تخمین هزینه های دیگر هم باید در نظر داشته باشید که ماهانه حدودا ۱۵۰ یورو برای غذا، ۳۰ یورو برای حمل و نقل عمومی و بین ۳۰ تا ۵۰ یورو برای سرگرمی هزینه خواهید داشت.
  • در مورد تاییدیه سابقه تحصیلی هم باید گفت برای تحصیل در مقطع کارشناسی (لیسانس) در مجارستان باید مدرک دیپلم شما به زبان مجاری یا انگلیسی ترجمه شود و با ریز نمرات و معدل به سفارت مجارستان ارائه شود. برای مقاطع تحصیلی بالاتر نیز به همین شکل است و شما باید مدارک لازم و تاییدشده مقطع قبلی را به سفارت ارائه کنید.

۵- انتظار تا یک ماه و یا بیشتر و مطلع شدن از نتیجه درخواست ویزا

۶- سفر به مجارستان و گرفتن مجوز اقامت ظرف ۳۰ روز.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی مجارستان

مراحل دریافت ویزای تحصیلی مجارستان

برای ارائه درخواست ویزای تحصیلی یا مجوز اقامت برای تحصیل در مجارستان شما به این مدارک نیاز دارید.

۱- نامه پذیرش دانشگاه

۲- تاییدیه ارسال هر گونه پول به دانشگاه برای شهریه یا اسکان

۳- پاسپورت که باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد و دو صفحه خالی در آن موجود باشد.

۴- تاییدیه تمکن مالی

۵- مدارک تحصیلی ترجمه و تایید شده

۶- مدرک تایید تسلط بر زبان انگلیسی. بعضی دانشگاه ها قبل از پذیرش دانشجوی خارجی در رشته لیسانس از او امتحان زبان انگلیسی می گیرند. بعضی دیگر هم در صورتی که دانشجو در کشور خود با زبان انگلیسی دیپلم گرفته باشد و مدرکی دال بر این ادعا ارائه کند، از او می پذیرند. اما برای کسانی که زبان کشورشان انگلیسی نیست، باید حداقل نمره ۶۵ در تافل کسب کرده باشند.

۷- بیمه سلامت. برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان شما باید تاییدیه بیمه سلامت داشته باشید که حداقل ۳۰ هزار یورو از خدمات پزشکی را تقبل می‌کند، این هزینه شامل اقدامات پزشکی ضروری و همچنین انتقال به ایران در صورت لزوم می‌شود. این بیمه در تمام دوران حضور و اقامت شما در مجارستان کاربردی است و می تواند کمک زیادی بکند.

۸- جزییات اقداماتی که برای اسکان در مجارستان انجام گرفته است.

مدت زمان بررسی و صدور ویزا

فرایند دریافت ویزای تحصیلی در مجارستان معمولا یک ماه طول می کشد اما ممکن است تا ۶۰ روز ادامه پیدا کند بنابراین هر چه سریعتر اقدام کنید.

شما تا شش ماه قبل از سفر می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید البته در صورتی که پذیرش دانشگاه را داشته باشید، بنابراین آن را به دقیقه آخر موکول نکنید.

اگر برای دریافت ویزا باید زمان ملاقات تعیین و رزرو کنید، از خیلی زودتر اقدام کنید چون ممکن است حسابی در نوبت انتظار بمانید.

شرایط ویزای همراه دانشجویی

به محض اینکه شما در مجارستان جا بیفتید و با شرایط زندگی و تحصیل در این کشور آشنا شوید، می توانید همسر یا فرزندان خود را به این کشور بیاورید تا در کنارتان زندگی کنند. مهمترین لازمه این کار توانایی حمایت مالی از آنها است و اینکه بتوانند تحت عنوان زندگی در کنار خانواده به مجارستان بیایند.

اجازه کار با ویزای تحصیلی مجارستان

کار پاره وقت برای دانشجویان خارجی مشکل است چون بیشتر کارها مستلزم روان صحبت کردن مجاری است. دانشجویانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ادامه تحصیل به مجارستان می آیند می‌توانند بدون محدودیت کار کنند اما دانشجویان کشورهای دیگر برای کار در مجارستان به مجوز نیاز دارند.

  • زمان کار پاره وقت دانشجویی، ۲۰ ساعت در هفته است.

تبدیل ویزای تحصیلی مجارستان به ویزای کار

اگر ویزای تحصیلی مجارستان را گرفته اید و می خواهید در این کشور درس بخوانید، حتما شگفت‌ زده می شوید اگر بدانید می توانید بعد از فراغت از تحصیل در این کشور بمانید. این مستلزم آن است که کار پیدا کنید یا برای خودتان کاری را شروع کنید. اما چطور ممکن است در حالی که سخت مشغول درس خواندن و نوشتن پایان‌نامه هستید؟ پاسخ این سوال در مجوز اقامت جدید مجارستان با عنوان «از تحصیل تا کار» است.

معمولا شما می توانید مجوز اقامت بگیرید اگر دانشجو باشید، کار داشته باشید یا خودتان کسب و کاری راه انداخته باشید. اما ویزای تحصیلی فقط تا زمانی معتبر است که فارغ التحصیل شوید و بعد می توانید برای مجوز اقامت بر اساس درآمد خود درخواست بدهید.

به دست آوردن کار بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی بسیار مشکل است. برای کمک به دانشجوهای خارجی برای اینکه شکاف میان بیرون آمدن از دانشگاه تا شروع یک فعالیت پر شود، نوع جدیدی از مجوز اقامت به وجود آمده که به تازه فارغ التحصیلان اختصاص دارد. مجوز «از تحصیل تا کار» به متقاضیان اجازه می‌دهد ۹ ماه بعد از فارغ التحصیلی در مجارستان بمانند که زمان خوبی برای پیداکردن کار یا شروع یک فعالیت اقتصادی است؛ بعد از آن، با توجه به کاری که پیدا کرده اید، می توانید در مجارستان بمانید.

هر دانشجویی که از یکی از دانشگاه ها، دانشکده ها یا موسسات آموزش عالی مجارستان مدرک تحصیلی دریافت می‌کند، می تواند درخواست ویزای از تحصیل تا کار را ارائه کند اما حداکثر ۱۵ روز مانده به پایان مدت مجوز اقامت بر اساس ویزای تحصیلی، باید درخواست خود را ارائه کنید.

برای درخواست ویزای از تحصیل تا کار باید این شرایط را داشته باشید:

۱- ثابت کنید به دنبال کار هستید یا در حال راه انداختن کسب و کاری برای خودتان هستید.

۲- پول لازم برای اقامت در مجارستان را دارید، به عنوان مثال تاییدیه بانکی بیاورید که پول کافی در حسابتان هست یا اینکه به طور مرتب از خارج برایتان پول واریز می‌شود.

۳- بیمه سلامت داشته باشید.

۴- اسکان داشته باشید.

۵- ابزار لازم برای خروج از اتحادیه اروپا را داشته باشید، اگر مجوز اقامت شما تایید نشد.

اگر این درخواست رد شد شما نمی توانید بعد از انقضای مجوز قانونی و ویزای تحصیلی در مجارستان بمانید، برای همین لازم است قبل از اتمام زمان ویزای خود برای آن اقدام کنید.

دلایل رد شدن (ریجکتی) ویزای تحصیلی مجارستان

ردشدن درخواستی که برای ویزای تحصیلی در مجارستان می دهید، نگران‌ کننده است اما نباید خیلی زود ناامید شوید. وقتی نامه رد درخواست ویزایتان را دریافت کردید، کنسولگری یا سفارتخانه باید به شما دلیل رد شدن آن را توضیح دهد. معمولا برای رد درخواست ویزا این دلایل عنوان می‌شود:

۱- کامل نبودن فرم درخواست ویزا

۲- فراهم نکردن مدارک کافی و رضایت بخش برای تمکن مالی

۳- ارسال اطلاعات غلط در مورد سفر

۴-نبود تاییدیه سلامت جسمانی مناسب

اگر شما یک اشتباه کوچک در تکمیل فرم درخواست ویزا مرتکب شده اید یا اسناد لازم را فراهم نکرده اید، می توانید اشتباه خود را اصلاح کنید و دوباره درخواست دهید. البته باید مبلغ ۶۰ یوروی درخواست ویزا را دوباره بدهید و در صورت رد شدن درخواست، این مبلغ به شما عودت داده نخواهد شد.

اگر با دلیل رد درخواست خود موافق نیستید، می توانید فرجام خواهی کنید. این کار از طریق مکاتبه با سفارت یا کنسولگری مجارستان که در آن اقدام کرده اید، صورت می گیرد. البته برای این کار هم باید مبلغی پرداخت کنید که قابل بازگشت نیست حتی اگر در فرجام خواهی موفق باشید.

اخذ ویزای تحصیلی مجارستان بدون مدرک زبان

یکی از آسانترین کشورها برای تحصیل بدون داشتن مدرک آیلتس یا تافل، مجارستان است. میزان قابل توجهی از کسانی که برای تحصیل به مجارستان می روند، مدرک معتبر زبان ندارند. بسیاری از دانشگاه های معتبر مجارستان بدون هیچ الزامی در دریافت مدرک معتبر زبان انگلیسی، دانشجو می پذیرند که از میان آنها می توان به این دانشگاه ها اشاره کرد:

۱- دانشگاه دبرجان

۲- دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

۳- دانشگاه پچز

۴- دانشگاه وست هونگاری

۵- دانشگاه اوبودا

۶- دانشگاه میسکولچ

۷-دانشگاه اروپای مرکزی

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *