شرایط دریافت ویزای تحصیلی نروژ

۴ دانشگاه نروژ در سال ۲۰۲۲ در رتبه‌بندی بین‌المللی QS جزو برترین‌ها قرار گرفتند. در سیستم آموزشی از بهترین و به‌روزترین روش‌های آموزشی استفاده شده است. کیفیت آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی به خصوص دانشگاه‌ها بسیار بالا است. دانشگاه‌های نروژ در اکثر رشته‌های تحصیلی در سطح بین‌المللی دانشجو می‌پذیرند. همین مزایا نروژ را به یکی از برترین مقاصد تحصیلی در دنیا تبدیل کرده است. سالانه دانشجویان زیادی از سراسر دنیا اقدام به دریافت ویزای تحصیلی نروژ می‌کنند.

فهرست مطالب

انواع ویزای تحصیلی نروژ

شرایط دریافت ویزای تحصیلی نروژ برای دانش آموزان

  • شرایط سنی

سیستم مدارس در کشور نروژ مانند ایران به دسته ابتدایی، متوسطه و دبیرستان تقسیم‌بندی می‌شوند. سن اجباری تحصیل در این کشور از ۶ سال شروع می‌شود. دانش آموزان از سن ۶ تا ۱۳ سالگی در مقطع ابتدایی، ۱۳ تا ۱۶ سالگی در مقطع متوسطه و ۱۶ تا ۱۹ سالگی در کالج‌های دبیرستانی تحصیل می‌کنند. شما می‌توانید از سن ۶ تا ۱۹ سالگی اقدام به دریافت ویزای تحصیلی دانش‌آموزی برای فرزند خود کنید.

  • تمکن مالی

حداقل تمکن مالی برای اخذ ویزای دانش‌آموزی نروژ ۱۵۰۰۰ دلار آمریکا است. این مبلغ باید در حساب یکی از والدین و یا قیم فرد وجود داشته باشد. گواهی اثبات تمکن مالی در زمان درخواست به سفارت تحویل داده می‌شود.

  • شرایط همراه

به خانواده‌های دانش‌آموزان بین‌المللی اجازه دریافت ویزای همراه داده نمی‌شود. در صورت تمایل به تحصیل در مدارس نروژ باید Home Stay داشته باشید. هوم استی خانواده‌های نروژی هستند که در طول دوران تحصیل سرپرستی دانش‌آموز را برعهده می‌گیرند. والدین در صورت تمایل برای دیدار با فرزند خود می‌توانند از ویزای توریستی استفاده کنند. فردی که ویزای توریستی دارد نمی‌تواند در نروژ درس بخواند و یا کار کند. 

  • مدت اعتبار

مدت اعتبار متناسب با دوره تحصیلی بوده و به اندازه طول دوره تحصیل است.

 ردیف اول – مقطع کارشناسی: مدارک لیسانس معمولاً سه یا چهار سال طول می کشد. موضوعات تخصصی مانند پزشکی و مهندسی معمولاً یک سال بیشتر زمان می‌برد.

ردیف دوم – مقطع کارشناسی ارشد: دوره های کارشناسی ارشد معمولاً دو سال است. برخی از مدارک تحصیلی مانند گواهی اشتغال گاهی اوقات فقط یک سال طول می‌کشد.

سطح سوم – مقطع دکتری: دوره دکتری معمولاً سه تا پنج سال زمانبر است. برخی از دانشجویان تدریس در حین تحقیق را انتخاب می‌کنند. بنابراین مدرک دکترا پنج ساله است.

  • شرایط و نحوه تمدید

به‌ منظور تمدید ویزای دانش‌آموزی باید حداقل دو ماه قبل از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی اقدام کنید. برای این کار باید به اداره امور مهاجرین نروژ مراجعه کرده و ویزای خود را تمدید کنید.

الزامات مربوط به تمدید

  1. شما باید هزینه درخواست را پرداخت کنید.
  2. شما باید یا دانش آموز دبیرستان باشید یا دانشجو
  3. حتما باید مراحل تحصیلی را بصورت معمول بگذرانید. این بدان معناست که شما نمی توانید بیش از یک سال از سال تحصیل خود عقب بمانید.
  4. شما باید در یک برنامه تحصیلی در دانشگاه یا دبیرستان مشغول باشید.
  5. آموزش باید تمام وقت باشد.
  • هزینه دریافت

هزینه اخذ ویزای دانش‌آموزی بین ۵۳۰۰ تا ۵۹۰۰ کرون نروژ است. علاوه بر این، اخذ ویزای تحصیلی هزینه‌های جانبی نیز به همراه دارد. از جمله این هزینه‌ها گرفتن فتوکپی و دریافت خدمات است.

  • مدارک مورد نیاز

  1. شخص اصلی

– رضایت‌نامه کتبی والدین

– مدارک شناسایی

– پاسپورت دارای اعتبار

– چند قطعه عکس ۴*۳

– سند تمکن مالی متقاضی و والدین

– نامه پذیرش مدرسه

– بیمه‌نامه

  1. همراه

در صورتی که همراه داشته باشید، باید ویزای توریستی دریافت کنید و به مدارک زیر برای دریافت ویزا نیاز خواهید داشت:

– اصل و کپی پاسپورت دارای اعتبار

– اصل و کپی مدارک هویتی معتبر

– نامه درخواست ویزای توریستی

– دعوت‌نامه در صورت لزوم

شرایط دریافت ویزای تحصیلی نروژ برای دانشجویان

  • شرایط سنی

شرط سنی یکی از فاکتورهای مهم برای دریافت پذیرش دانشگاه است. البته این شرایط برای مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت خواهد بود. برخی دانشگاه‌ها دارای آزمون ورودی و امتحانات چندگزینه‌ای با سرفصل‌های مختلف هستند. در این دانشگاه‌ها علاوه بر داشتن شرایط فقط پس از قبولی در آزمون اجازه شرکت در کلاس‌ها را دارید.  محدوده سنی برای مقطع کارشناسی از ۱۷ تا ۲۵ سال است. در مقطع کارشناسی ارشد ۲۲ تا ۳۰ سال اعلام شده است. در مقطع دکتری هم بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سالگی در نظر گرفته شده است.

  • تمکن مالی

هر متقاضی برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ باید ثابت کند که توانایی پرداخت تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی در نروژ را دارد. اثبات تمکن مالی باید برای یک سال انجام شود. یعنی دانشجو باید اثبات کند که می‌تواند تا یک سال تمامی هزینه‌ها را بپردازد. متقاضی باید این کار را از طریق گردش حساب بانکی خود اثبات کند. علاوه بر این می‌توان از طریق بورسیه تحصیلی و کمک هزینه مالی نیز تمکن مالی را اثبات کرد. در حال حاضر مبلغ تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ ۱۲ هزار یورو است.

  • شرایط همراه

در نروژ برای دانشجویان امکان دریافت ویزای همراه وجود ندارد. با اقامت تحصیلی نمی‌توانید ویزای همراه برای همسر و فرزندان خود دریافت کنید. استفاده از ویزای گردشگری تنها راه برای ملاقات با دانشجویی است که در نروژ تحصیل می‌کند. همچنین، با ویزای گردشگری نمی‌توان در نروژ کار کرد و یا به تحصیل پرداخت.

  • مدت اعتبار

اکثر دانشجویانی که قصد دارند بیش از سه ماه در نروژ بمانند به مجوز اقامت دانشجویی نیاز دارند. ویزا فقط تا ۹۰ روز صادر می‌شود و اقامت بیش از این مدت را پوشش نمی‌دهد.

ویزای تحصیلی نروژ هم متناسب با مقطع تحصیلی اعتبار دارد. برای مقطع کارشناسی می‌توان ویزا را تا سه سال تمدید کرد. اعتبار مقاطع کارشناسی ارشد ۱ الی ۲ سال و برای دکتری ۳ الی ۵ سال است.

  • شرایط و نحوه تمدید

لازم است حداقل دو ماه پیش از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی خود نسبت به تمدید آن اقدام کنید. مدارک تحصیلی و شناسایی و همچنین گواهی تمکن مالی در این مرحله مورد نیاز خواهند بود.

  • هزینه دریافت

هزینه دریافت ویزای تحصیلی نروژ ۵۳۰۰ کرون نروژ است. متقاضی باید علاوه بر این مبلغ ۲۸ یورو هم به عنوان خدمات VFS پرداخت کند. لازم به ذکر است که در صورت بروز هرگونه مشکل این هزینه‌ها عودت داده نخواهند شد.

  • مدارک مورد نیاز

  1. شخص اصلی

  • نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر
  • گواهی تمکن مالی و گردش حساب سه ماهه آخر
  • مدارک و اسناد بیمه درمانی سلامت
  • اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و فتوکپی پاسپورت(پاسپورت باید حداقل دو صفحه خالی داشته و تاریخ آن منقضی نشده باشد.)
  • انگیزه نامه جهت تحصیل در کشور نروژ
  • سوابق تحصیلی و ریز نمرات
  • عدم سابقه کیفری
  • گواهی سلامت روانی و جسمی
  • مدرک زبان انگلیسی
  • عکس استاندارد مطابق با عکس گذرنامه با پس زمینه سفید
  • بلیت هواپیما
  • ارائه مدارکی که اثبات کند در شهر مورد نظر اقامت دارید(اجاره نامه آپارتمان و یا مدارک خوابگاه)
  • توصیه نامه

۲. همراه

  • شما باید پاسپورتی داشته باشید که حداقل سه ماه پس از پایان بازدید شما اعتبار داشته باشد. گذرنامه باید در ده سال گذشته صادر شود.
  • بیمه مسافرتی معتبر داشته باشید.
  • پول کافی برای تامین هزینه اقامت در نروژ و سفر برگشت خود را داشته باشید. معمولاً برای هر روز اقامت در نروژ باید مبلغ ۵۰۰ کرون همراه خود داشته باشید. در غیر اینصورت، شخصی که می‌شناسید و در نروژ زندگی می‌کند، می‌تواند ضمانت شما را کند.
  • شما نباید مشمول ممنوعیت ورود به نروژ یا شینگن باشید.
  • اگر در ۹۰ روز گذشته در منطقه شینگن بوده‌اید، باید بررسی کنید که چه زمانی امکان ورود مجدد برای شما وجود دارد و چند روز می‌توانید در این منطقه بمانید.
  • اگر کمتر از ۱۸ سال سن دارید، والدین شما یا سایر افراد مسئول باید درخواست شما را امضا کنند

مراحل دریافت ویزای تحصیلی نروژ

پروسه اداری اخذ ویزای تحصیلی کمی زمانبر و پردردسر است. با این حال اگر مراحل را با دقت و با کمک مشاوران معتبر انجام دهید می‌توانید به‌راحتی پذیرش بگیرید. مؤسسات حقوقی به شما کمک می‌کنند زمان لازم برای دریافت پذیرش در راستای تحصیل را کاهش دهید. همچنین با روش‌های خاص میزان هزینه‌ها را به مقدار زیادی برای شما کم می‌کنند. به‌طور کلی مراحل اخذ ویزای تحصیلی کشور نروژ به شرح ذیل است:

۱- گرفتن مشاوره از وکلای حرفه‌ای بین‌المللی

مشورت با افراد متبحر یکی از مراحلی است که باید انجام شود. ممکن است شما اطلاعاتی در مورد گرفتن ویزای تحصیلی داشته باشید. وکلای بین‌المللی راه‌های بهتری برای گرفتن ویزا در کوتاه‌مدت می‌دانند. این افراد از تمامی قوانین مهاجرت تحصیلی آگاهی دارند و به بهترین نحو ممکن شما را راهنمایی می‌کنند. همچنین از زمان مناسب و دقیق درخواست آگاهی دارند. این مشاوران کمک زیادی در رابطه با هزینه‌های تحصیلی به داوطلبان می‌کنند. البته این مرحله جزو مراحل ضروری نیست اما بهتر است که انجام شود.

۲- جمع آوری و ترجمه رسمی اسناد و مدارک لازم

برای گرفتن ویزای تحصیلی نروژ به مدارک و اسنادی نیاز دارید. این اسناد و مدارک در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت هستند. به عنوان مثال برای مقطع کارشناسی مدرک دیپلم و ریز نمرات نیاز است. در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد قصد ادامه تحصیل دارید، ارائه کارنامه مدرک کارشناسی اهمیت دارد. بهتر است قبل از ارسال درخواست تمامی مدارک را جمع آوری کنید. پس از جمع‌آوری اسناد و مدارک باید آن‌ها را به صورت رسمی ترجمه کنید. ترجمه مدارک باید به زبان انگلیسی و یا زبان نروژی انجام شود. لازم به ذکر است که ترجمه باید پیش از تحویل اسناد به سفارت انجام شود.

در صورتی که مدارک کامل باشد ویزای تحصیلی در زمان کمتری صادر خواهد شد. این مرحله بسیار مهم و حیاتی است و باید با دقت بسیار زیاد انجام شود. ناقص بودن مدارک هم روند کار را طولانی‌تر می‌کند و هم شانس شما برای دریافت پذیرش را از بین خواهد برد. اساتید و افرادی که مدارک را بررسی می‌کنند به منظم و دقت متقاضی نیز اهمیت می‌دهند. در صورتی که متقاضی نتواند مراحل اولیه را با دقت کافی طی کند گزینه مناسبی به عنوان مهاجر تحصیلی نخواهد بود.

۳- ارائه تمامی مدارک به سفارت نروژ

پس از جمع‌آوری و ترجمه مدارک باید وقت ویزا بگیرید. برای گرفتن وقت ویزا لازم است به وب‌سایت مربوطه مراجعه کرده و نوبت خود را دریافت کنید. باید در زمان و ساعت مشخص شده در سفارت حضور داشته باشید. انگشت‌نگاری و مصاحبه مراحلی هستند که در این مرحله انجام می‌شوند. پس از آن در صورت قبولی باید برای مراحل بعد آماده شوید.

مدت زمان بررسی و صدور ویزای تحصیلی نروژ

دریافت ویزای تحصیلی نروژ بین ۱ تا ۳ ماه زمان خواهد برد. این زمان در شرایط مختلف متفاوت بوده و می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

اجازه کار با ویزای تحصیلی نروژ

دانشجویان بین‌المللی بسته به مقطعی که در آن تحصیل می‌کنند می‌توانند در طول تحصیل مشغول به کار شوند. دانشجویان مقطع کارشناسی اجازه ده ساعت کار در هفته را دارند. در مقطع فوق لیسانس این مدت زمان به ۲۰ ساعت افزایش یافته و در مقطع دکتری ۳۰ ساعت خواهد بود.

تبدیل ویزای تحصیلی نروژ به ویزای کار

پس از اتمام تحصیل با داشتن پیشنهاد شغلی می‌توان به راحتی مشغول به کار شد. دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند تا سه ماه بدون دریافت اجازه کار در رستوران‌ها، مغازه‌ها و هر جای دیگری مشغول به کار شوند. فرد سه ماه پس از پیدا کردن شغل می‌تواند ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تبدیل کند.

دلایل رد شدن (ریجکتی) ویزای تحصیلی نروژ

– عدم تکمیل فرم درخواست ویزا به صورت صحیح

اطلاعات درخواست باید به درستی پر شده و مشخصات صحیح درج شود. در غیر اینصورت مأمور کنسولگری نمی‌تواند اطلاعات لازم را در مورد متقاضی کسب کند. بنابراین در سیستم، نقص اطلاعات فرد ثبت می‌شود. از طرفی ممکن است آفیسر ویزا اطلاعاتی را در مورد متقاضی به دست بیاورد که دروغین و غیرقابل قبول باشند. در چنین شرایطی درخواست ویزا رد می‌شود.

– انجام اعمال مجرمانه در گذشته و حال

داشتن سوءسابقه کیفری یکی از مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی است. این دسته از متقاضیان تهدیدی برای مسائل امنیت داخلی نروژ محسوب می‌شوند.

– ارائه ندادن اطلاعات پرواز و مدارک هویتی به صورت صحیح

ارائه اسناد و مدارک دروغین در رابطه با پرواز، خودداری از ارائه مدارک هویتی، استفاده از مدارک شناسایی جعلی و … عواقبی نابخشودنی داشته و منجر به رد ویزای تحصیلی می‌شوند.

– موجه نبودن دلیل حضور در نروژ

در زمان مصاحبه، آفیسر ویزا را در مورد هدف خود برای تحصیل در نروژ متقاعد کنید. در غیر اینصورت با درخواست شما موافقت نخواهد شد.

– مخدوش و نامعتبر بودن پاسپورت

اگر صفحه‌ای از پاسپورت کنده شده باشد، جلد آن آسیب‌دیده باشد، اطلاعات داخل آن پاک‌شده و یا به دلیل پاره شدن از بین رفته باشند درخواست شما رد می‌شود. پاسپورتی که بیش از ده سال مورد استفاده قرار گرفته باشد، دو برگ خالی نداشته باشد، پس از زمان برگشت متقاضی از کشورهای شینگن و یا نروژ اعتبار داشته باشد نامعتبر بوده و مورد قبول نخواهد بود.

– نداشتن تمکن مالی کافی

شما باید گزارش یک ماه اخیر وضعیت مالی خود را ارائه دهید. یک حساب بانکی جاری معرفی کنید. شما باید در وضعیت فعلی درآمد کافی داشته باشید و چک‌های فاقد اعتبار صادر نکنید. اگر اطلاعات دقیقی ارائه نکنید، به دلیل نداشتن تمکن مالی با درخواست ویزای تحصیلی شما موافقت نخواهد شد.

اخذ ویزای تحصیلی نروژ بدون مدرک زبان

یکی از مدارک مهم و قطعی برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ مدرک زبان است. به دلیل رایگان بودن مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی نروژ، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مدارک برای دریافت پذیرش داشتن مدرک آیلتس با نمره حداقل ۶ است. این مدرک برای مقطع کارشناسی ارشد با نمره حداقل ۶.۵ مورد قبول خواهد بود. دانشگاه‌های نروژ نیز مانند سایر کشورها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش زبان می‌کنند. اما تفاوتی که بین دانشگاه‌های این کشور با سایر کشورها وجود دارد این است که پس از پایان دوره‌های آموزش زبان متقاضی نمی‌تواند ویزای تحصیلی دریافت کند. در نتیجه دانشجو ناچار به ترک نروژ خواهد بود.

 

سؤالات متداول

  • در نروژ امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌الملل وجود دارد؟

بله، دانشگاه‌های دولتی نروژ تحت شرایطی، دوره‌های رایگان تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌دهند.

  • آیا می‌توان از دانشگاه‌های نروژ بورسیه تحصیلی دریافت کرد؟

بله، امکان دریافت بورسیه تحصیلی در صورت داشتن برخی شرایط مانند مدرک زبان با نمره بالا و معدل بالا وجود دارد.

  • دریافت ویزای تحصیلی نروژ چه مزایایی دارد؟

نروژ از نظر ارائه خدمات و سیستم آموزشی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. علاوه بر این امکان تحصیل رایگان برای تمامی دانشجویان وجود دارد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *