شرایط دریافت ویزای کار سوئیس

سوییس همیشه یکی از باثبات‌ترین و امن‌ترین کشورهای دنیا بوده است. این کشور در اکثر منازعات دنیا بی‌طرف است و می‌توان در آن با آرامش زندگی کرد. همچنین گردشگران زیادی به سوییس می‌آیند تا اسکی در کوه‌های آلپ را تجربه کنند. اگر اسکی را دوست ندارید، می‌توانید از قدم زدن و دوچرخه‌سواری در مسیرهای مخصوص در طبیعت لذت ببرید. اگر ویزای کار سوئیس را داشته باشید، محل کارتان جایی است که برای دیگران محل تفریح به شمار می‌رود.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

دریافت ویزای کار سوئیس

مزایای مهاجرت کاری به سوئیس

سوئیس کشور گرانی است، اما مردم زوریخ و ژنو بیشترین قدرت خرید در دنیا را پس از لوکزامبورگ دارند. شرکت‌های بزرگی در سوئیس شعبه دارند، از گوگل و نستله گرفته تا کردیت سوئیس و روش. این شرکت‌ها به دلیل قوانین خوب سوئیس به این کشور آمده‌اند و فرصت‌های شغلی فوق‌العاده‌ای را رقم زده‌اند.

از سوی دیگر، فرودگاه‌های سوئیس به بسیاری از شهرهای دنیا پرواز دارند و این عامل هم جذابیت زیادی برای شرکت‌های بین‌المللی داشته تا در سوئیس شعبه داشته باشند. 

طبق یک نظرسنجی گسترده، زوریخ، مرکز اقتصادی و فرهنگی سوئیس، از نظر کیفیت زندگی، رتبه دوم را در دنیا دارد. ژنو هم در میان ۱۰ شهر برتر است.

همچنین، در سوئیس نیاز زیادی به خودرو ندارید و می‌توانید با سیستم حمل و نقل عمومی فوق‌العاده‌ای که در سرتاسر این کشور برقرار است، به هر کجا که می‌خواهید، به‌سرعت سفر کنید.

انواع ویزای کار در سوئیس

اگر ویزای کار سوئیس را دریافت کنید، سه نوع مجوز اقامت می‌توانید داشته باشید:

مجوز L یا Permit L

برای حداکثر یک سال است و مطابق با شرایط قرارداد شما است. شما تنها می‌توانید برای آن کارفرما و شرکت کار کنید. در برخی موارد، می‌توانید ویزا را برای یک سال دیگر تمدید کنید، اما با Permit L نمی‌توانید بیش از ۲۴ ماه در سوئیس بمانید.

مجوز B یا Permit B

برای اقامت موقت و اولیه. این مجوز هم برای یک سال است، اما می‌توان آن را هر سال تمدید کرد. شما با این مجوز تنها برای یک کارفرما می‌توانید کار کنید، و نمی‌توانید محل اقامتی خارج از استان خود داشته باشید. به این مجوز، مجوز اقامت اولیه هم می‌گویند چون اگر با Permit B برای ۱۰ سال پیاپی در سوئیس زندگی کنید، می‌توانید برای مجوز اقامت دائم (Permit C) اقدام کنید.

مجوز C یا Permit C

برای دریافت اقامت دائم است. اگر شما برای ده سال پیاپی در سوئیس زندگی کنید، می‌توانید درخواست اقامت دائم سوئیس را ارائه دهید. مجوز C به شما اجازه می‌دهد برای هر کارفرمایی کار کنید، شغل خود را عوض کنید، و هر جای سوئیس که می‌خواهید زندگی کنید. مجوز C همچنین تنها نوع مجوز اقامت سوئیس است که به شما اجازه می‌دهد کار خویش‌فرما داشته باشید.

نکاتی درباره ویزای کار سوئیس

سوئیس از سال ۲۰۱۵، روند اعطای ویزای کار را بسیار سخت کرده است. از آن هنگام، مجموع ویزاهای کار صادرشده در یک سال سقف مشخصی دارد. وقتی این تعداد مشخص ویزا در هر سال صادر شد، افراد باید یک سال دیگر صبر کنند تا مجوز کار سوئیس را بگیرند. سوئیس ۲۶ استان دارد و شرایط هر کدام از آن‌ها هم متفاوت است.

اگر شما شهروند اتحادیه اروپا یا انجمن تجارت آزاد اروپا نباشید، باید نشان دهید که در خواندن، نوشتن، صحبت و شنیدن زبان آن استان مسلط هستید. زبان‌های هر استان یکی از این‌ها است: آلمانی، رومانیایی، فرانسوی و ایتالیایی. هر چقدر بیشتر می‌‌خواهید در سوئیس بمانید، باید تسلط بیشتری به زبان آن استان داشته باشید. اگر درخواست مجوز B را داده باشید، در صورت بلد نبودن زبان استان، باید مدارکی داشته باشید که نشان می‌دهد قصد دارید زبان رسمی آن استان را یاد بگیرید و در کلاس‌هایش ثبت نام کرده‌اید.

مدارک لازم برای دریافت ویزا

  • موقعیت شغلی برای کارگر ماهر
  • مدرک از دانشگاه یا موسسه آموزش عالی
  • چندین سال سابقه کار
  • اثبات این که می‌خواهید در هنگام حضور در سوئیس، به توسعه حرفه‌ای و اجتماعی خود بپردازید.
  • فرم درخواست
  • دو عکس پاسپورتی
  • اصل پاسپورت و کپی از ویزاهای قبلی
  • دو صفحه خالی در پاسپورت

مراحل دریافت ویزای کار سوئیس

سوئیس اکثر تصمیمات دولتی خود را به استان‌ها محول کرده است. به این ترتیب، مراحل دریافت ویزای کار سوئیس برای هر استان و همچنین برای هر ملیت فرد درخواست‌دهنده فرق دارد. به صورت میانگین، دریافت ویزای کار در سوئیس حدود ۱۰۰ فرانک هزینه دارد. چون تعداد ویزاهای کار سوئیس سقف دارد، افراد درخواست‌دهنده بر اساس موارد زیادی از جمله سن، میزان تسلط به زبان محلی و برنامه‌های او برای جا افتادن در فرهنگ سوئیس ارزیابی می‌شوند.

ابتدا کارفرما درخواست مجوز اقامت شما را به مرکز استخدام استانی سوئیس می‌دهد. مجوز اقامت شما همان مجوز کار شما خواهد بود. کارفرما باید اثبات کند که هیچ شهروندی از اتحادیه اروپا و انجمن تجارت آزاد اروپا نبوده که بتواند آن شغل را بگیرد. سپس مقامات محلی درخواست او را بررسی می‌کنند و آن را به اداره مهاجرت فدرال می‌دهند. اداره مهاجرت مهارت‌های زبانی و سن شما را هم در نظر می‌گیرد. 

وقتی کارفرما درخواست مجوز را می‌دهد، شما هم باید درخواست ویزای کاری سوئیس را بدهید. وقتی اداره مهاجرت فدرال تصمیمش را گرفت، آن را به شما، کارفرما و مقامات استانی اطلاع می‌دهد. اگر اداره مهاجرت فدرال مجوز اقامت شما را تایید کند، به سفارت اطلاع داده می‌شود و سفارت هم ویزای کاری را به شما می‌دهد. سپس شما وارد سوئیس می‌شوید و ۱۴ روز فرصت دارید تا نام خود را در اداره افراد دارای اقامت ثبت کنید.

شرایط صدور ویزا برای همراهان

اگر شما ویزای کار سوئیس را می‌گیرید، ممکن است بتوانید همراهان خود را به این کشور ببرید. در این صورت باید پیش از ورود به سوئیس، در همان کشور خودتان درخواست ویزای همراهان را بدهید. این درخواست در سفارت یا کنسولگری سوئیس داده می‌شود.

پس از آن که درخواست ویزای همراهان را دادید، این درخواست به اداره مهاجرت استانی که قصد رفتن به آن را دارید، انتقال داده می‌شود. تصمیم نهایی از طریق سفارت به شما ابلاغ می‌شود. 

به دلیل قوانین جدیدی که از ژانویه ۲۰۱۹ وضع شده، ممکن است از افراد همراه خواسته شود که توافقنامه‌ای برای سازگاری فرهنگی با سوئیس امضا کنند و نشان دهند که تا حد مشخصی زبان را بلدند. اگر بلد نباشند، باید نشان دهند که برای یک کلاس ثبت نام کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به سطح زبان مبتدی برسند. این البته برای دارندگان Permit L نیست.

فردی که ده سال پیاپی در سوئیس زندگی کرده باشد می‌تواند Permit C را برای اقامت دائم بگیرد و از بسیاری از مزایای شهروندی سوئیس بهره ببرد. این افراد می‌توانند برای هر کارفرمایی که می‌خواهند کار کنند و در هر جای سوئیس که خواستند زندگی کنند. آن‌ها همچنین اجازه آن را دارند که همسر و فرزندان زیر ۱۸سال خود را بدون محدودیت به سوئیس ببرند. همراهان هم می‌توانند کار کنند، اما باید در اداره مهاجرت استان و وزارت کار ثبت نام کنند. همچنین فرزندان زیر ۱۲ سال آن‌ها هم Permit C می‌گیرند. همسر شما و فرزندان بین ۱۲ تا ۱۸ سال هم در صورتی که پنج سال پیاپی در سوئیس زندگی کنند، Permit C را خواهند گرفت.

اما Permit L و Permit B موقت است. این مجوزها برای یک سال داده می‌شوند، هرچند که Permit B را می‌توان سالانه تمدید کرد، ولی Permit L تنها یک بار قابل تمدید است. پس اگر مجوز موقت دارید، نیاز به دریافت مجوز از اداره مهاجرت استان خود دارید تا بتوانید اعضای خانواده را با خود ببرید. شما باید بتوانید اثبات کنید که در آپارتمان یا خانه خود به اندازه کافی جا دارید تا همسر و فرزندانتان با شما زندگی کنند و می‌توانید از نظر مالی هم آن‌ها را پشتیبانی کنید.

اگر مجوز شما موقت است، اعضای خانواده شما باید در سفارت سوئیس در کشور محل اقامتشان درخواست ویزای همراهان را بدهند. روال کار به این ترتیب است: آن‌ها وقت مصاحبه می‌گیرند، مدارک را تحویل می‌دهند و مبالغ ویزا را می‌پردازند. اما شما باید از پیش با مقامات استان در ارتباط باشید تا ببینید آیا آن‌ها اجازه آمدن اعضای خانواده را به شما می‌دهند یا نه. اگر این مجوز داده می‌شود، پس از آن که اعضای خانواده را به سوئیس بردید، باید نام آن‌ها را در اداره مهاجرت و وزارت کار ثبت کنید تا مجوز اقامتشان را بگیرند. آن‌ها همان مجوز اقامتی را خواهند گرفت که شما دارید.

مدارک لازم صدور ویزا برای همراهان

افرادی که ویزای همراه را می‌خواهند، باید مدارک زیر را ارائه کنند:

  • سه فرم درخواست به زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی یا انگلیسی که از سایت سفارت سوئیس قابل دانلود است.
  • پاسپورت معتبر که در ده سال گذشته صادر شده باشد.
  • سه کپی از تمام صفحات مرتبط در پاسپورت: صفحات ۱ تا ۴ و صفحه آخر، صفحاتی که نشان‌دهنده تاریخ انقضا و صدور هستند و تمام صفحاتی که ویزاهای قبلی را نشان می‌دهند.
  • چهار عکس پاسپورتی که در شش ماه گذشته انداخته باشید.
  • برای همسر: فرم B برای مدرک بین‌المللی ازدواج.
  • برای فرزندان: مدرک شناسایی که یک دفتر اسناد رسمی تایید کرده باشد (یک مدرک اصلی و دو کپی).
  • سه کپی از مجوز اقامت و پاسپورت همسر یا پدر/مادری که در سوئیس زندگی می‌کند.
  • جزئیات کامل ثبت نام (اصل و دو کپی) که باید به یکی از زبان‌های رسمی سوئیس ترجمه شود.
  • جزئیات کامل سوء سابقه (اصل و دو کپی) که باید به یکی از زبان‌های رسمی سوئیس ترجمه شود.
  • فرم B برای مدرک تولد بین‌المللی (اصل و دو کپی)
  • مدرک سکونت در کشور خودتان

افرادی که ویزای همراه می‌گیرند و به سوئیس می‌روند، باید مدارک زیر را داشته باشند:

  • پاسپورت معتبر
  • همسر: گواهی ازدواج
  • فرزندان: گواهی تولد
  • یک نامه که نشان دهد شما از آن‌ها پشتیبانی مالی به عمل می‌آورید.
مدارک مورد نیاز برای ویزای کار سوئیس

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای کاری سوئیس

مدارک لازم برای ویزای کاری سوئیس به این ترتیب هستند:

  • سه درخواست ویزا به زبان‌ آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی یا انگلیسی. شما می‌توانید آن را دانلود، پر و امضا کنید.
  • پاسپورت معتبر با دست کم دو صفحه خالی. این پاسپورت باید در ۱۰ سال گذشته صادر شده باشد و تا دست کم سه ماه بعد از زمانی که قصد دارید سوئیس را ترک کنید، اعتبار داشته باشد.
  • سه کپی از صفحات مرتبط پاسپورت (صفحات ۱ تا ۴ و صفحه آخر، صفحه‌ای که تاریخ انقضا و صدور را نشان می‌دهد، کپی از همه ویزاهای قبلی).
  • چهار تصویر یکسان به اندازه پاسپورت که باید اخیرا گرفته شده و بیومتریک باشد.
  • قرارداد شغلی به همراه دو کپی از آن.
  • مدارک فعالیت‌های حرفه‌ای شما.
  • کپی از مدارک تحصیلی و آموزشی.
  • جزئیات آموزش‌های قبلی، مانند نمرات، موضوعات درسی و تاریخی که به دانشگاه رفته‌اید.
  • مدارکی که نشان دهد شما به روش دیگری هم برای گرفتن شغل تلاش کرده‌اید.
  • رزومه شما.

هزینه دریافت ویزای کار سوئیس

هزینه دریافت ویزای کار سوئیس حدود ۱۰۰ فرانک است.

تاثیر جاب آفر در دریافت ویزای کار سوئیس

شما برای گرفتن ویزای کاری سوئیس نیاز به جاب آفر (پیشنهاد شغل از طرف یک کارفرما در سوئیس) دارید و بدون جاب آفر درخواست شما بررسی نخواهد شد. حتی در صورت داشتن جاب آفر هم تعداد سهمیه‌ ویزای کار محدود است و اگر شما انتخاب نشوید، باید تا سال بعد صبر کنید و دوباره درخواست دهید.

آیا دریافت ویزای کار سوئیس برای ایرانیان امکان‌پذیر است؟

بله، دریافت ویزای کار سوئیس برای ایرانیان امکان‌پذیر است، هرچند که دریافت آن برای افراد خارج از اتحادیه اروپا کار بسیار دشواری است. 

دریافت ویزای کار سوئیس برای کدام مشاغل راحت‌تر است؟

مشاغلی که در سوئیس مورد نیاز هستند به این ترتیب‌اند:

  • کارهای مهندسی، مانند مهندسی عمران، مکاترونیک و مهندسی برق
  • تکنیسین‌های ماهر
  • جوشکارها و مکانیک‌ها
  • برنامه‌نویسان و دیگر مشاغل مرتبط با آی‌تی
  • مشاغل حقوقی
  • پرستاران
  • پزشکان
  • دیگر افراد شاغل در حوزه درمان
  • افراد شاغل در زمینه فرآیندهای شیمیایی و پلاستیکی
  • کارهای مهندسی مکانیک و کار با فلز
  • کارگران ساختمانی بامهارت
  • کارکنان حوزه مهمان‌داری و هتلداری
  • کار در زمینه حمل و نقل 

مصاحبه سفارت جهت دریافت ویزای کار سوئیس

شما مصاحبه در سفارت هم خواهید داشت.

شرایط دریافت اقامت دائم سوئیس با ویزای کار

در صورتی که ده سال پیاپی در سوئیس زندگی کنید، می‌توانید درخواست دهید که اقامت دائم بگیرید. در این حالت، بسیاری از مزایای شهروندی را خواهید داشت و برای مثال می‌توانید شغل خود را عوض کنید، شرکتتان را تغییر دهید و محل سکونتتان را هم به دلخواه انتخاب کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *