شرایط دریافت ویزای کار فنلاند

فنلاند یکی از کشورهای واقع در شمال اروپا است. این کشور به لحاظ درآمد سرانه در حد و اندازه‌های سایر اقتصاد‌های بزرگ اروپا از جمله فرانسه، آلمان، بلژیک و بریتانیا است. برای پنجمین سال متوالی، اهالی فنلاند به عنوان شاد‌ترین و خوشبخت‌ترین مردم دنیا معرفی شدند. به لحاظ اجتماعی این کشور از سیستم آموزشی عادلانه و کارآمد، بهداشت و درمان عالی، آزادی و برابری اجتماعی و جاذبه‌های متعدد برخوردار هستند. به دلیل تنوع بالای اقتصاد فنلاند، سرزمین هزار دریاچه از مهاجرین متخصص به خوبی میزبانی می‌کند. در صورتی که قصد دارید فنلاند را به عنوان مقصد کاری خود انتخاب کنید، در اختیار داشتن ویزای کار این کشور الزامی است. در این مطلب قصد داریم شما را با ویزای کار فنلاند و جنبه‌های آن آشنا کنیم. با الوویزا همراه باشید.

فهرست مطالب

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

شرایط دریافت ویزای کار فنلاند

مزایای مهاجرت کاری به فنلاند

در کنار نقاط قوت شادترین کشور دنیا در زندگی شخصی، این کشور دارای مزایای مختلف و متعددی برای فعالیت‌های کاری شما است. شاغلین کشور فنلاند هر هفته باید ۴۰ ساعت کار کنند. در صورتی که ساعت کاری بیش از این عدد باشد، اضافه‌کاری تعلق می‌گیرد. کارمندان شاغل در فنلاند پس از حداقل یک سال همکاری با کارفرما‌های این کشور به صورت سالیانه بین ۲۶ تا ۳۶ روز مرخصی با حقوق دریافت می‌کنند. علاوه بر این ۱۲ روز تعطیلات رسمی در سرزمین هزار دریاچه وجود دارد.

دستمزد عادلانه

در کشور فنلاند حداقل دستمزد سراسری وجود ندارد. در عوض حداقل دستمزد و سایر شرایط استخدام در قالب توافق جمعی تعیین می‌شود. تعدادی از کارفرما‌های سرزمین جنگل و یخ مزایای مختلفی مثل محل اقامت و غذا را نیز در اختیار کارکنان خود قرار می‌دهند. با این وجود که هیچ توافق‌نامه کاری بین‌الملی در مورد مسئولیت‌های کارفرما وجود ندارد، اما صاحبان مشاغل باید حقوقی را پرداخت کنند که «عادلانه و مکفی» باشد.

خدمات خوب بیمه ای

سیستم تأمین اجتماعی شادترین کشور دنیا به شکل‌های مختلفی از ساکنین در تمام طول زندگی حمایت می‌کند. در این سیستم مراقبت‌های پزشکی و مزایای بیکاری گنجانده شده است. همچنین خانواده‌ها از انواع پوشش‌ها از جمله خدمات درمانی و کمک هزینه زایمان بهره‌مند خواهند شد.

در کنار خدمات دولتی، کارفرما‌های فنلاندی نیز وظایفی در مقابل حفظ سلامت کارکنان دارند. پس از حداقل یک ماه سابقه همکاری، شاغلین بیمار در سرزمین هزار دریاچه می‌توانند مرخصی با حقوق دریافت کنند. پس از ارائه گواهی پزشکی، حداکثر ۹ روز مرخصی به فرد بیمار داده می‌شود. کارفرما‌ها موظف به ارائه خدماتی مثل پرداخت هزینه‌های واکسن، روانپزشکی و فیزیوتراپی نیز هستند. در کنار خدمات دولتی، انواع بیمه تکمیلی در دسترس قرار دارد. به کمک این بیمه‌ها می‌توانید با هزینه مقرون‌به‌صرفه از مراکز درمانی خصوصی استفاده کنید.

دولت فنلاند به منظور تعادل بین کار و زندگی شخصی، امکان استفاده از ۲۶۳ روز مرخصی زایمان و تولد فرزند را فراهم کرده است. در طول این مدت در کنار حقوق، کمک هزینه‌هایی به خانواده تعلق می‌گیرد. مرخصی تحصیلی دیگر مزیت کار کردن در سرزمین بابانوئل است. افرادی که حداقل یک سال با کارفرما همکاری کرده باشند، می‌توانند تا دو سال مرخصی تحصیلی دریافت کنند.

برابری حقوق و دستمزد

در کشور فنلاند، محیط کاری معمولاً آرام و به دور از تبعیض است. بسیاری از کارفرما‌ها از نظر ساعت کاری و مرخصی انعطاف‌پذیر هستند. همچنین سلسله مراتب چندان مهم نبوده و رابطه دوستانه‌ای بین مدیران و کارکنان وجود دارد. استقلال و حریم خصوصی مهم قلمداد شده و به آن احترام گذاشته می‌شود. شادترین کشور دنیا به صداقت، وقت‌شناسی و برابری اهمیت زیادی می‌دهد. همچنین، در محیط کار نیز شرایط مشابهی حاکم است.

انواع ویزای کار فنلاند

انواع ویزای کاری فنلاند

کشور فنلاند انواع مختلفی از ویزای کاری را ارائه می‌کند. هر یک از آن‌ها دارای شرایط و ویژگی‌های خاص خود هستند. انواع ویزای کاری این کشور به شرح زیر است:

  • ویزای کارجاب آفر
  • ویزای جاب سیکر
  • بلوکارت
  • ویزای کارآفرینی و فریلنسری
  • ویزای تخصصی
  • ویزای Au Pair

ویزای کار جاب آفر

زمانی که بتوانید در یک شرکت مستقر در فنلاند به صورت رسمی استخدام شوید، ویزای کاری دریافت می‌کنید. به کمک این ویزا می‌توانید مجوز اقامت در سرزمین هزار دریاچه را کسب کنید. برای آن که شرکت‌های فنلاندی شما را استخدام کنند، لازم است از مدرک تحصیلی و سابقه کافی برخوردار باشید. از آن جایی که زبان انگلیسی در بین شرکت‌های فنلاندی مرسوم است، مدرک تحصیلی جزو الزامات ویزای کاری نیست. با این حال بسته به نوع کار شما ممکن است برای یادگیری زبان فنلاندی اقدام کنید.

ویزای جاب سیکر

در صورت دریافت مدرک تحصیلی از مراکز آموزشی فنلاند و در اختیار داشتن ویزای تحصیلی، شما می‌توانید درخواست ویزای جاب سیکر ثبت کنید. در قالب این ویزا می‌توانید مدتی را در فنلاند سکونت داشته و شانس خود را برای پیدا کردن کار در این کشور امتحان کنید. در صورتی که بتوانید در یک شرکت استخدام شوید، می‌توانید ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید.

ویزای بلوکارت

بلوکارت نوع خاصی از ویزای کار فنلاند است که لازمه دریافت آن سابقه کاری، تحصیلات دانشگاهی و حقوق حداقل ۵ هزار یورو در ماه است. به واسطه این نوع از ویزا می‌توانید به کشورهای اتحادیه اروپا سفر کرده و در آن‌ها شروع به کار کنید. همچنین اعضای خانواده شما می‌توانند از انواع امکانات مثل بیمه و تحصیل رایگان بهره‌مند شوند.

ویزای کارآفرینی و فریلنسری

ویزای کارآفرینی مناسب افرادی است که قصد دارند به عنوان فریلنسر یا کارآفرین در فنلاند فعالیت داشته باشند. کسانی که برای چندین کارفرما به طور مستقل کار کرده و استخدام دائمی نباشند، یک فریلنسر محسوب می‌شوند. برای دریافت این نوع از ویزای کاری لازم است که کسب و کار شما سودآور باشد. همچنین مراکز مختلفی در فنلاند وضعیت شما را بررسی می‌کنند. آن دسته از افرادی که قصد راه‌اندازی کسب و کار را دارند، واجد شرایط دریافت ویزای کارآفرینی استارت آپ هستند. پیش از اینکه ویزای کاری مذکور را دریافت کنید، لازم است نهاد Business Finland شما را واجد شرایط تشخیص دهد.

ویزای متخصصین

در صورتی که در هر زمینه‌ای تخصص و مهارت بالایی دارید، می‌توانید برای ویزای کار تخصصی درخواست ثبت کنید. پیش‌نیاز این نوع از ویزا، حقوق ماهیانه حداقل ۳ هزار یورو است.

ویزای Au Pair

جوانان ۱۷ تا ۳۰ ساله می‌توانند در قالب ویزای Au Pair به فنلاند مهاجرت کنند. در قالب این ویزا در ازای انجام امور خانه یک خانواده فنلاندی، با آن‌ها زندگی کرده و با فرهنگ و زبان سرزمین هزار دریاچه آشنا می‌شوید.

دیگر انواع ویزای کار

از دیگر انواع ویزای کاری فنلاند می‌توان به مجوز فعالیت‌های مذهبی، اقامت ورزشکاران و مربیان، ویزای کار فصلی، اقامت کارآموزی و مجوز تحقیقاتی اشاره کرد.

شرایط دریافت ویزای کار فنلاند

اولین شرط برای دریافت ویزای کار فنلاند، در اختیار داشتن جاب آفر است. جاب آفر دعوت‌نامه رسمی یک شرکت فنلاندی برای حضور در این کشور است. برای ورود به کشور مذکور لازم است در کنار ویزای کاری، مجوز اقامت نیز داشته باشید.

نوع شغلی که در کشور فنلاند به عهده می‌گیرید در مجوز اقامت تأثیرگذار است. هر یک از انواع مجوز اقامت دارای الزامات و شرایط متفاوتی هستند. برای آن که بتوانید مجوز اقامت مناسب خود را پیدا کنید، می‌توانید از بخش Application Finder  در وب‌سایت اداره مهاجرت فنلاند استفاده کنید.

سرزمین بابانوئل شرایطی را فراهم کرده که بتوانید روند صدور مجوز اقامت را تسریع ببخشید. اگر شرایطی مثل تخصص، برخورداری از ICT، در اختیار داشتن بلوکارت اتحادیه اروپا و فعالیت به عنوان یک کارآفرین داشته باشید، می‌توانید با سرویس Fast Track با سرعت بیشتر مجوز اقامت دریافت کنید.

دیگر شرط لازم برای دریافت ویزای کاری فنلاند و مجوز اقامت این کشور، برخورداری از حقوق کافی است. حقوق دریافتی شما باید به اندازه‌ای باشد که هزینه‌های زندگی شما را پوشش دهد. به همین دلیل هنگام مذاکره برای استخدام، این مورد را در نظر داشته باشید. حداقل حقوق لازم به شرایط و نوع شغل بستگی دارد. در قرارداد‌های تمام وقت، حقوق شما باید با حداقل حقوق مشخص شده در توافق جمعی برابر باشد. اگر نوع کار به صورت نیمه وقت بوده یا توافق جمعی حداقل حقوق را مشخص نکرده باشد، لازم است ماهیانه حداقل ۱۲۸۳ یورو دریافت کنید. برای متخصصین حداقل حقوق ۳ هزار یورو و برای دارندگان بلوکارت حداقل حقوق ۵۰۶۹ یورو در نظر گرفته شده است.

برای آگاهی بیشتر: کار در فنلاند برای ایرانیان

مراحل دریافت ویزای کار فنلاند

پیش از هر اقدامی برای دریافت ویزای کار فنلاند، لازم است جاب آفر داشته باشید. پس از توافق با یک شرکت مستقر در سرزمین هزار دریاچه، لازم است که در شرایط ایده‌آل قرارداد امضا کنید. این قرارداد برای دریافت ویزای کاری الزامی است. بدون در اختیار داشتن پیشنهاد کاری، امکان مهاجرت به کشور فنلاند وجود ندارد.

هنگامی که شغل خود را در شادترین کشور دنیا به دست آوردید، می‌توانید مراحل دریافت ویزای کاری و مجوز اقامت را آغاز کنید. در کنار بهره‌گیری از سرویس‌های آنلاین، امکان تحویل حضوری درخواست نیز وجود دارد. مسلماً سرویس‌های آنلاین آسان‌تر بوده و از سرعت بالاتری برخوردار است. در این مرحله باید هزینه را پرداخت کرده و مدارکی مثل پاسپورت، اسناد هویتی و بیمه مسافرتی را اسکن و آپلود کنید.

پس از ارسال آنلاین مدارک، لازم است که به منظور ارائه اصل مدارک به سفارت فنلاند مراجعه کنید. علاوه بر این در سفارت اثر انگشت شما نیز ثبت خواهد شد.  در صورتی که تصمیم دارید درخواست خود را به صورت حضوری تحویل دهید، لازم است به همراه اصل مدارک، نسخه پرینت شده درخواست ویزای کاری را به همراه داشته باشید. بعد از تحویل مدارک و درخواست، هزینه‌های مربوطه دریافت می‌شود.

درخواست صدور ویزای کاری و مجوز اقامت فنلاند در دو مرحله بررسی می‌شود. در مرحله اول، اداره اشتغال و توسعه اقتصادی درخواست را بررسی و نظر خود را اعلام می‌کند. پس از آن، اداره مهاجرت فنلاند رأی نهایی را صادر خواهد کرد. در صورت استفاده از سرویس‌های آنلاین، نتیجه درخواست به صورت ایمیل به شما اعلام می‌شود. اگر درخواست را حضوری تحویل داده باشید، اداره مهاجرت سرزمین هزار دریاچه نتیجه را به سفارت ارسال می‌کند. سفارت ممکن است از طریق نامه یا ایمیل نتیجه را به اطلاع شما برساند. در صورت موافقت با درخواست شما، می‌توانید با مراجعه به سفارت ویزای کاری و مجوز اقامت را دریافت و به فنلاند سفر کنید.

شرایط صدور ویزا برای همراهان

سرزمین یخ و جنگل امکان دریافت مجوز اقامت برای اعضای خانواده را فراهم کرده است. به این واسطه، فرد استخدام‌شده می‌تواند همسر و فرزندانش را همراه خود ببرد. درخواست مجوز اقامت بر اساس نسبت خانوادگی بوده و لازم است از تمکن مالی برای تأمین هزینه برخوردار باشید. برای مثال یک خانواده با دو فرد بزرگسال و دو فرزند زیر ۱۸ سال، باید ماهیانه ۲۶۰۰ یورو درآمد داشته باشد. دولت فنلاند هیچ محدودیتی برای همراهان اعمال نکرده است. به همین دلیل این افراد می‌توانند آزادانه تحصیل کرده یا استخدام شوند.

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای کار فنلاند

برای دریافت ویزای کار فنلاند لازم است مدارک پایین را داشته باشید:

  • قرارداد
  • پاسپورت معتبر
  • مجوز اقامت
  • اسناد مربوط به بیمه

 ورود به سرزمین هزار دریاچه بدون مجوز اقامت ممکن نیست. به همین دلیل لازم است که به همراه ویزای کار، مجوز اقامت را نیز دریافت کنید. مدارک لازم برای دریافت مجوز اقامت به شغل شما در کشور فنلاند بستگی دارد. همان‌طور که اشاره شد، از بخش Application Finder  در وب‌سایت اداره مهاجرت فنلاند، می‌توانید از مدارک مورد نیاز آگاه شوید.

هزینه دریافت ویزای کار فنلاند

در صورتی که درخواست ویزای کاری و مجوز اقامت فنلاند را به صورت آنلاین انجام دهید، باید مبلغ ۴۹۰ یورو پرداخت کنید. انجام این پروسه به صورت حضوری و در سفارت، ۷۴۰ دلار هزینه دارد.

تأثیر جاب آفر در دریافت ویزای کار فنلاند

جاب آفر اصلی‌ترین پیش‌نیاز برای دریافت ویزای کار فنلاند است. بدون در اختیار داشتن دعوت‌نامه کاری نمی‌توانید وارد کشور فنلاند شده و در آن سکونت داشته باشید. برای پیدا کردن شغل در شادترین کشور دنیا روش‌های مختلفی وجود دارد. در کنار شبکه‌های اجتماعی مثل LinkedIn، می‌توانید از وب‌سایت‌ها و مؤسسات کاریابی استفاده کنید.

آیا دریافت ویزای کار فنلاند برای ایرانیان امکان‌پذیر است؟

دولت فنلاند محدودیتی برای ایرانیان وضع نکرده است. به همین دلیل می‌توانید برای ادامه فعالیت‌های کاری خود به این کشور مهاجرت کنید. به دلیل وجود سفارت در تهران، می‌توانید مراحل درخواست ویزای کاری را به راحتی انجام دهید.

دریافت ویزای کار برای کدام مشاغل راحت‌تر است؟

کشور فنلاند دارای فرصت‌های شغلی مختلف و متعددی است. به همین دلیل می‌توانید با انواع تخصص‌ها و مهارت‌ها در این کشور شغل پیدا کنید. حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات در این کشور با استقبال خوبی همراه شده است. بر این اساس می‌توانید به عنوان برنامه‌نویس و مهندس کامپیوتر وارد شرکت‌های مختلفی شوید. رونق صنایع ماشین‌آلات و وسایل نقلیه فرصت خوبی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط مثل مکانیک خودرو ایجاد کرده است. افراد فعال در خدمات درمانی و پزشکی نیز از شانس بالایی برای مهاجرت به سرزمین هزار دریاچه برخوردار هستند. از بین پردرآمد‌ترین مشاغل فنلاند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراح
  • قاضی
  • استاد دانشگاه
  • وکیل
  • حسابداری
  • مربی مهدکودک
  • خلبانی

مصاحبه‌ی سفارت جهت دریافت ویزای کار فنلاند

دریافت ویزای کار و مجوز اقامت کشور فنلاند نیازی به مصاحبه ندارد. در صورت عدم استفاده از سرویس‌های آنلاین، شما می‌توانید مدارک و درخواست را به صورت حضوری به سفارت ارائه کنید. همچنین برای ثبت اثر انگشت لازم است که در سفارت سرزمین یخ و جنگل حضور داشته باشید.

شرایط تمدید ویزای کار فنلاند

دولت فنلاند شرایط تمدید ویزای کاری و مجوز اقامت را فراهم کرده است. بر اساس نوع مجوز اقامت، شما می‌توانید هر سال یا هر چهار سال یک بار برای تمدید درخواست دهید. مجوز اقامت موقت باید هر سال تمدید شود. این در حالی است که مجوز اقامت پیوسته را می‌توانید بعد از گذشت چهار سال تمدید کنید. زمانی که سه ماه تا انقضای مجوز اقامت باقی مانده، لازم است برای تمدید اقدام کنید.

شرایط دریافت اقامت دائم فنلاند از طریق کار

برای ورود به کشور فنلاند به جز ویزای کاری، مجوز اقامت نیز الزامی است. سرزمین بابا نوئل بر اساس شرایط و شغل فرد استخدام‌شده، مجوز اقامت متفاوتی صادر می‌کند. این مجوز ممکن است به صورت یک ساله (موقت) یا چهار ساله (پیوسته) صادر شود. پس از آن که فرد به مدت پنج سال به صورت مستمر در فنلاند زندگی کرد، می‌تواند درخواست مجوز اقامت دائم را ثبت کند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *