شرایط دریافت ویزای کار پرتغال

آیا دوست دارید در کشوری شاد و سرزنده زندگی کنید؟ آیا برای مهاجرت ترجیح می‌دهید به جایی بروید که مخارجتان زیاد نباشد و از هوای مطبوع و دلپذیر بهره ببرید؟ آیا می‌خواهید زندگی در مجاورت اقیانوس را تجربه کنید؟ پرتغال می‌تواند مقصد مناسبی برای شما باشد، به‌ویژه اگر دوست دارید در جایی باشید که به ایران بیشتر از بقیه جاها شباهت دارد و می‌توانید در آن از زندگی لذت ببرید. خواندن این مطلب برای روشن شدن مسیر پیش رو و گرفتن ویزای کار پرتغال به شما کمک خواهد کرد.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

دریافت ویزای کار پرتغال

مزایای مهاجرت کاری به پرتغال

مهاجرت به پرتغال مزایای پرشماری دارد: آب و هوای این کشور گرم است، امنیت در آن برقرار است، و فرصت‌های تجاری زیادی هم در این کشور وجود دارد.

البته آب و هوا در جنوب خشک است و در آن‌جا باران کم می‌بارد، اما در شمال غرب، اوضاع بارش خوب است، و شمال شرق هم تابستان‌هایی طولانی و گرم دارد. گرم‌ترین ماه سال در پرتغال آگوست است و در این ماه، میانگین دمای روزانه لیسبون به ۲۷.۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. دما نزدیک دریا هم در طول سال بین ۱۳ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد است. زمستان پرتغال هم گرم است و میانگین دمای روزانه در زمستان در لیسبون ۱۴.۷ درجه است. در پایتخت این کشور، برف بسیار کم می‌بارد و اگر هم ببارد، روی زمین نمی‌نشیند. برف را می‌توانید در مناطق کوهستانی پیدا کنید. هوا در تابستان در پرتغال اغلب آفتابی است.

هر فرد پس از دریافت ویزای کار پرتغال می‌تواند سرگرمی‌های خود را پیدا کند. شما می‌توانید در اقیانوس اطلس شنا کنید، به کوه‌های سرا دا استرلا بروید، و از قلعه‌ها بازدید کنید. اهالی پرتغال عاشق موج‌سواری، ماهی‌گیری و غواصی هستند. همچنین، در سال ۲۰۲۰، با آرای مردم، پرتغال به عنوان بهترین مقصد مسافرت در اروپا شناخته شد.

پرتغال در رده‌بندی امن‌ترین کشورهای دنیا رتبه چهارم را دارد، و از نظر صلح، در رده سوم است. مردم پرتغال مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند، و با مهاجران با گرمی و مهربانی برخورد می‌کنند.

قیمت‌ها هم در پرتغال ارزان است، مخصوصا اگر آن‌ها را با اتریش، سوییس، انگلیس، و حتی اسپانیا مقایسه کنید. زندگی در پرتغال هزینه کمتری نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا دارد.

انواع ویزای کار پرتغال

افراد پیش از اشتغال در این کشور نیاز به ویزای کار پرتغال دارند. برای ویزا، یا باید جاب آفر داشته باشید یا با یک شهروند پرتغالی ازدواج کرده باشید. البته در سال‌های اخیر، با توجه به افزایش نرخ بیکاری در این کشور، پیدا کردن کار برای خارجی‌ها سخت‌تر شده است. پرتغال در حال حاضر روی ویزای کاری از کشورهای دیگر محدودیت گذاشته است. اکثر فرصت‌های شغلی باید برای ۳۰ روز برای شهروندان پرتغال یا اروپا تبلیغ شوند و اگر فردی پیدا نشد، پس از آن است که موسسه استخدام و آموزش حرفه‌ای پرتغال اجازه می‌دهد که این مشاغل به افراد خارجی برسد.

افراد غیر اروپایی باید ابتدا قرارداد امضا کنند و استخدام شوند تا سپس ویزای کار به آن‌ها تعلق بگیرد. اگر یک شرکت قصد استخدام شما را برای بیش از سه ماه داشته باشد، خودش درخواست مجوز کار را به وزارت کار پرتغال می‌دهد.

پس از دریافت مجوز کار، باید برای این موارد هم درخواست بدهید:

  • ویزای کار پرتغال
  • مجوز اقامت در صورتی که بخواهید برای بلندمدت در این کشور بمانید. نوع اقامت شما بستگی به قراردادتان دارد.

انواع ویزای کار پرتغال به این ترتیب است:

ویزای کاری کوتاه‌مدت:

این ویزا برای قراردادهای کوتاه‌تر از شش ماه است. اگر کار شما پژوهش علمی، تدریس در دانشگاه، یا فعالیت‌هایی است که نیاز به مهارت‌های پیچیده دارد، ویزای کوتاه‌مدت را می‌توان تا یک سال تمدید کرد. اما اگر برای مدتی کوتاه و برای مقاصد تجاری می‌خواهید به پرتغال بروید، باید درخواست ویزای تجاری بدهید.

ویزای کاری بلندمدت:

این ویزای کاری برای افرادی که بیش از شش ماه باید در پرتغال کار کنند ضروری است. پرتغال در منطقه شنگن قرار دارد، و ویزای کاری به شکل ویزای شنگن بلندمدت (نوع D) است، و به دارنده آن اجازه می‌دهد که به ۲۶ کشور منطقه شنگن سفر کند.

وقتی که ویزای کاری را دریافت کردید، باید به پرتغال بروید و سپس از آن‌جا درخواست مجوز اقامت را بدهید.

انواع مجوز اقامت برای کار در پرتغال

این که برای چه مجوز اقامتی می‌توانید درخواست بدهید بستگی به شرایط استخدامتان دارد.

  • کارکنان

این مجوز اقامت استاندارد برای اکثر کارکنان شاغل در پرتغال است. این مجوز یک‌ساله است و می‌توان آن را تا پنج سال تمدید کرد، و پس از آن فرد می تواند برای اقامت دائم پرتغال درخواست بدهد.

  • مجوز برای مهاجران با مهارت بالا و محققان

این مجوز اقامت برای پژوهشگران علمی، مدرسان دانشگاهی و کارکنانی است که مهارت‌های بالا دارند. این مجوز برای یک سال اعتبار دارد و می‌توان آن را تا پنج سال تمدید کرد، و بعد از آن فرد باید برای اقامت دائم پرتغال درخواست بدهد.

  • بلوکارت

بلوکارت مانند مجوز کار و اقامت پرتغال برای کارکنان با مهارت‌های بالا عمل می‌کند. برای بلوکارت شما باید مهارت‌های بالا داشته باشید، قرارداد کاری با یک کشور اتحادیه اروپا برای دست کم یک سال داشته باشید، و دستمزد ناخالص سالانه شما باید دست کم ۵۰ درصد از میانگین دستمزد آن کشور بالاتر باشد.  بلوکارت بین یک تا چهار سال اعتبار دارد و اجازه می‌دهد که افراد در ۲۴ کشور از ۲۶ کشور اتحادیه اروپا (به جز دانمارک و ایرلند) کار کنند. فردی که بلو کارت دارد و ۱۸ ماه است در پرتغال زندگی می‌کند می‌تواند درخواست مجوز اقامت برای محققان یا مهاجران با مهارت بالا را بدهد.

  • اقامت طلایی برای سرمایه‌گذاران تجاری

این ویزای خاص پرتغال برای جذب سرمایه‌گذار است. برنامه ویزای طلایی پرتغال باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سریع‌تر به مجوز اقامت در پرتغال برسند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند با خرید املاک یا سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی یک کسب‌وکار باشد.

برای گرفتن ویزای پرتغال از طریق سرمایه گذاری باید بین ۲۸۰ تا ۵۰۰ هزار یورو روی املاک در این کشور سرمایه گذاری کنید. میزان دقیق این رقم به منطقه ای که در ان ملک می خرید، بستگی دارد.

  • افراد دارای خوداشتغالی

افرادی که می‌خواهند کسب‌وکار کوچکی به راه بیندازند یا در پرتغال به کار فریلنس بپردازند، باید مانند بقیه درخواست ویزا بدهند. اما مجوز اقامت آن‌ها مخصوص خودشان است و نیاز به مدارک بیشتری دارد که مرتبط با فعالیت‌های تجاری شما و مسائل مالیاتی باشد.

  • کار داوطلبانه و کارآموزی در پرتغال

افرادی که کارآموزی بدون دستمزد می‌کنند یا کار داوطلبانه انجام می‌دهند می‌توانند یک مجوز اقامت خاص بگیرند. پس از پایان کارآموزی، افراد می‌توانند با داشتن قرارداد، در پرتغال به کار مشغول شوند، البته به شرط آن که مجوز اقامتشان را تغییر دهند. مجوز اقامت برای داوطلبان یک سال است، به جز شرایطی که کار داوطلبانه بیش از یک سال طول بکشد. این مجوز قابل تمدید نیست. استخدام بدون حقوق هم با این مجوز ممکن است.

دانشجویانی که در پرتغال کار می‌کنند

دانشجویان نیاز به مجوز دانشجویی پرتغال دارند اما برای کار باید مجوز لازم را بگیرند. آن‌ها می‌توانند کارهای پژوهشی، تدریس، یا فعالیت‌های حرفه‌ای با مهارت بالا را در صورت داشتن شرایط خاص انجام دهند.

مراحل دریافت ویزای کار

برای دریافت ویزای کار پرتغال، باید این درخواست را به سفارت یا کنسولگری پرتغال ارائه دهید. این کار باید پس از آن باشد که مطمئن شدید شرکتی که قصد استخدام شما را دارد، مجوز کارتان را گرفته است.

شما در کنار مجوز کار پرتغال، به موارد زیر هم نیاز دارید:

  • عکس پاسپورتی
  • پاسپورت و کپی از ویزاهای قبلی
  • جزئیات بلیط پرواز (البته همیشه لازم نیست)
  • بیمه پزشکی تا ۳۰ هزار یورو
  • مدارکی که نشان بدهد محل سکونت خواهید داشت
  • قرارداد کاری بین شما و کارفرما

ویزای کاری شما تا زمانی که در پرتغال کار می‌کنید، یا تا زمانی که بتوانید درخواست اقامت بدهید معتبر است. درخواست ویزا بین دو هفته تا سه ماه طول می‌کشد.

زمانی که به پرتغال وارد شدید، باید یک کد تامین اجتماعی و یک شماره مالیاتی بگیرید. شما این کار را از طریق اداره تامین اجتماعی پرتغال انجام می‌دهید. مدارک آن برای مجوز اقامت لازم است.

 

شرایط صدور ویزا برای همراهان

ویزای همراهان در مرکز مهاجرت و مرزهای پرتغال (SEF) صادر می‌شود. تنها اعضای خانواده شما اجازه درخواست ویزای همراه را دارند. این یعنی:

  • زوج شما
  • فرزندان زیر سن قانونی، از جمله فرزندانی که به سرپرستی گرفته‌اید
  • هر کودکی که تحت مراقبت شما است
  • فرزندانی که از سن قانونی بالاتر هستند اما از نظر مالی وابسته به شما هستند و در یک موسسه آموزشی در پرتغال ثبت نام کرده‌اند
  • اقوام درجه یک که به شما وابسته هستند
  • خواهر و برادر کوچک که تحت حضانت شما هستند

برای درخواست ویزا، باید ابتدا درخواست خود را به SEF ارائه دهید و سپس در سفارت یا کنسولگری پرتغال درخواست بدهید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار ترکیه

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای کار پرتغال

  • فرم پرشده درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر یا مدرک مجوز سفر از سوی دولت
  • دو عکس رنگی پاسپورت
  • اثبات این که از نظر مالی تمکن دارید
  • گواهی عدم سوء پیشینه از کشور مبدا
  • مدرکی که به SEFاجازه دهد سوء پیشینه شما در پرتغال را بررسی کند
  • مدرک بیمه سلامت یا بیمه مسافرتی. این بیمه باید در پرتغال معتبر باشد.
  • مدرک دارا بودن محل سکونت در پرتغال که می‌تواند خانه اجاره‌شده یا هتل باشد.
  • قرارداد کاری شما
  • مدرک این که اجازه اقامت در پرتغال را دارید، مانند مجوز اقامت.

هزینه دریافت ویزای کار پرتغال

هزینه ویزای ورود به پرتغال ۹۰ یورو است. هزینه درخواست مجوز اقامت ۸۳ یورو است. هزینه دریافت مجوز اقامت برای کار از SEF هم ۷۲ یورو است.

تاثیر جاب آفر در دریافت ویزای کار پرتغال

داشتن جاب آفر تاثیری کلیدی در دریافت ویزای کار پرتغال دارد، مگر آن که با یک شهروند پرتغالی ازدواج کرده باشید.

آیا دریافت ویزای کار پرتغال برای ایرانیان امکان‌پذیر است؟

بله، امکان‌پذیر است، به‌ویژه اگر دارای مهارت‌های بالا باشید. اما به دلیل نرخ بیکاری نسبتا بالا در پرتغال، دریافت ویزای کار کمی سخت و زمان‌بر است.

دریافت ویزای کار پرتغال برای کدام مشاغل راحت‌تر است؟

مشاغلی که بیشترین نیاز به کارکنان را در پرتغال دارند در صنایع زیر هستند:

  • گردشگری (هتل، پخت غذا، رستوران)
  • ارتباطات (پشتیبانی تلفنی)
  • فناوری اطلاعات
  • کادر درمان و به صورت ویژه پرستاران

مصاحبه سفارت جهت دریافت ویزای کار پرتغال

در مصاحبه، درباره خانواده شما بحث خواهد شد، این که با همسرتان چند وقت است ازدواج کرده‌اید، شغل همسرتان چیست، و تاریخ ازدواجتان چه زمانی است.

شرایط تمدید ویزای کار پرتغال

اگر می‌خواهید برای مدتی طولانی‌تر از قرارداد خود در پرتغال بمانید، باید به SEF درخواست خود را ارسال کنید. همچنین مجوز اقامت استاندارد برای افراد یک سال اعتبار دارد و تا پنج سال، باید آن را هر سال تمدید کنید. پس از پنج سال، باید برای اقامت دائم در پرتغال درخواست بدهید.

شرایط دریافت اقامت دایم پرتغال با ویزای کار

پس از پنج سال سکونت در پرتغال، می‌توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. پس از شش سال نیز می‌توانید تابعیت پرتغال را داشته باشید. در هر دو حالت، شما دیگر برای اشتغال در پرتغال نیاز به ویزا نخواهید داشت.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *