شرایط کار در آمریکا برای ایرانیان

داستان مهاجرت به آمریکا، داستان جویندگان طلا است؛ آدم هایی که از خاورمیانه گرفته تا اروپای غربی در جستجوی رویای آمریکایی از سرزمین مادری شان دل می کنند و به ینگه دنیا سفر می کنند. ایالات متحده سرزمین فرصت های طلایی است، سرزمینی برای پیشرفت های بزرگ و سقوط های بزرگ. این که شما جزء کدام دسته هستید را نمی شود فهمید، جز این که پا در راه مهاجرت کاری به آمریکا بگذارید و خودتان را در مقابل فراز و نشیب روزگار محک بزنید.

فهرست مطالب

شرایط کار در آمریکا برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور آمریکا

آمریکا ثروتمندترین کشور دنیا است، شرکت های آن در بسیاری از عرصه ها، از توسعه هوش مصنوعی و نرم افزارهای کامپیوتری تا تولید مواد شیمیایی و دارویی پیشتاز هستند، ارزش منابع طبیعی آن -با وجود این همه کشور نفتی و گازی- در دنیا هفتم است، مهم ترین واحد پولی دنیا را دارد، بزرگ ترین بازار بورس جهان در نیویورک واقع شده، ۴ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده و بزرگ ترین بازار مصرف جهان را دارد.

بازار کار و شرایط کاری در آمریکا

اقتصاد آمریکا به تدریج اثرات منفی پاندمی کرونا را پشت سر می گذارد و دوباره جان تازه ای می گیرد. نرخ بیکاری در این کشور در آغاز سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۴ درصد رسید که دستاورد چشمگیری است. در پایان ماه نوامبر (ماه یازدهم) سال ۲۰۲۱ نیز فرصت های شغلی در دسترس ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد بود. یک ماه قبل از آن، ۱۱ میلیون و صد هزار فرصت شغلی بدون متصدی در ایالات متحده وجود داشت که نشان می دهد چه حجمی از پویایی و تولید در این کشور وجود دارد و فرصت مهاجرت کاری به آمریکا تا چه میزان است. در حقیقت، اقتصاد آمریکا ماشین غول آسایی است که به سرعت به جلو می رود اما برای ادامه حرکتش به نیروی ماهر مهاجر وابسته است.

ساعت کاری در آمریکا

روزهای کاری و ساعات کاری به طور سنتی از دوشنبه تا جمعه و از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر با نیم ساعت زمان برای صرف ناهار است؛ به این ترتیب، ساعات کاری قانونی در طول هفته ۴۰ ساعت است، اما اغلب آمریکایی ها بسیار بیشتر از این کار می کنند، چون معمولا از آن ها انتظار می رود پروژه ها را در موعد مقرر به پایان برسانند و بعد از ترک محل کار هم به ایمیل ها رسیدگی کنند؛ هرچه موقعیت شغلی تان بهتر و سمت تان بالاتر باشد، انتظاراتی از این دست از شما بیشتر خواهد بود.

  • بسیاری از شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که ساعات کاری منعطف نتیجه بهتری به دنبال دارد و اجازه می دهند تا خود کارمندان برنامه کاری شان را مشخص کنند.

راه های ورود به بازار کار آمریکا برای ایرانیان

ایالات متحده برای اعطای ویزا به ایرانی ها سخت گیری زیادی می کند ولی مهاجرت کاری به آمریکا غیرممکن نیست. اولین قدم پیدا کردن یک اسپانسر است، یعنی یک کارفرما که به شما پیشنهاد کاری بدهد.

کارفرمای مورد نظر باید پروانه کسب معتبر از وزارت کار آمریکا داشته باشد، ثابت کند کارمند یا کارگری که در جستجوی آن است، با مهارتی که مدنظر دارد، در آمریکا پیدا نمی شود و بردن شما به ایالات متحده، فرصت شغلی را از یک آمریکایی نمی گیرد.

داشتن پیشنهاد شغلی از چنین کارفرمایی، آغاز فرآیند گرفتن ویزا است.

سرمایه گذاری راه دیگر مهاجرت کاری به آمریکا است. برای این کار باید دست کم ۹۰۰ هزار دلار در ایالات متحده سرمایه گذاری و برای ۱۰ نفر شغل ایجاد کنید.

شرایط مورد نیاز برای کار در آمریکا

  • شرایط سنی

در قوانین آمریکا هیچ محدوده سنی برای مهاجرت به این کشور تعیین نشده اما احتمالا هر چه سن شما به سن بازنشستگی نزدیک تر شود، گرفتن ویزای کاری دشوارتر می شود، مگر این که تخصص واقعا یگانه ای داشته باشید.

  • مدرک تحصیلی

ایالات متحده سالانه حدود ۱۴۰ هزار نیروی کار خارجی می گیرد که در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. بعضی از مهم ترین گروه ها مهاجر به این قرار است:

  1. افراد با مهارت بسیار بالا و توانایی های خارق العاده: افرادی که در زمینه های علمی، هنری، آموزشی، تجاری و ورزشی در سطح ملی یا بین المللی افتخار کسب کرده و شناخته شده هستند، می توانند با ارائه مدرک موفقیت شان به آمریکا مهاجرت کنند، با این هدف که حرفه شان را در این کشور ادامه دهند. این گروه از افراد حتی به پیشنهاد شغلی از داخل آمریکا هم نیاز ندارند.
  2. اساتید و محققان: کسانی که دست کم سه سال سابقه تدریس یا تحقیق دارند و در عرصه بین المللی شناخته شده هستند و برای کار در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به آمریکا می روند. این افراد نیز به پیشنهاد کاری برای ورود به آمریکا نیاز ندارند.
  3. کسانی که مدرک کارشناسی و دست کم پنج سال سابقه در رشته تحصیلی شان دارند یا افرادی که در رشته های مختلف علمی، هنری و تجاری، مهارت و توانایی بالاتر از میانگین دارند. طبعا این گروه به جاب آفر (پیشنهاد کاری) از آمریکا نیاز دارند.
  4. کارگران ماهر با دست کم ۲ سال سابقه کاری و کارگران ساده

مطمئن ترین راه برای گرفتن ویزای کاری آمریکا این است که جزء سه دسته اول باشید یا در حوزه IT سابقه و دستاورد قابل توجهی داشته باشید.

  • مدرک زبان مورد نیاز

مدرک زبان جزء مدارک رسمی مورد نیاز برای مهاجرت کاری به آمریکا نیست، ولی بسته به شغلی که در این کشور پیدا کرده اید، مهم است که توانایی برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشید.

بهترین مشاغل مورد نیاز در آمریکا

با وجود بازار بزرگ کار در ایالات متحده و رونق صنعت و کشاورزی در این کشور، شما در هر رشته ای که تخصص داشته باشید، می توانید کار مناسب خود را پیدا کنید اما در عصر تکنولوژی های دیجیتال، بیشترین فرصت های شغلی مربوط به حوزه IT و فناوری های اطلاعات و ارتباطات است. بعضی از تخصص های پرطرفدار در بازار کار امروز آمریکا به این ترتیب است:

  1. متخصص هوش مصنوعی: گزارشی که بر مبنای آمار «لینکدین» منتشر شده، نشان می دهد که فرصت های شغلی در این زمینه در ۴ سال گذشته ۷۴ درصد زیاد شده است. متخصصان هوش مصنوعی در همه صنایع هواخواه دارند به ویژه که دورکاری در آمریکا – و بقیه دنیا- رواج زیادی پیدا کرده و از کمپانی های فعال در حوزه فناوری تا کلینیک های حوزه بهداشت و درمان، همه به دنبال متخصصان هوش مصنوعی هستند.
  2. دیتا ساینتیست: با حجم روز افزون اطلاعاتی که وارد پایگاه های داده شرکت ها می شود، نقش دیتا ساینتیست ها برای مدیریت این اطلاعات و استخراج اطلاعات کلیدی از میان آن ها بسیار پررنگ شده و بازار کار بسیار پر رونقی را برای این تخصص ایجاد کرده است.
  3. برنامه نویس های فول استک، متخصص کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری، متخصص امنیت سایبری، توسعه دهنده جاوا اسکریپت و… بخشی دیگر از تخصص های به شدت مورد نیاز در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.
  4. مهندسی رباتیک: متخصصان رباتیک مسوول طراحی نرم افزار و سخت افزار برای مسایل رباتیک خواهند بود. شرکت رباتیکUiPath  در عرضه اولیه خود در بورس آمریکا ۳۶ میلیارد دلار ارزش گذاری شد که نشان می دهد این صنعت با چه سرعتی در حال رشد است.

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در آمریکا

  1. توسعه دهنده نرم افزار: ۵۱ تا ۱۱۰ هزار دلار در سال
  2. تحلیل گر امنیت اطلاعات: ۶۰ تا ۱۴۰ هزار دلار در سال
  3. جوشکار: ۴۷ تا ۷۰ هزار دلار در سال
  4. مترجم: ۳۸ تا ۶۲ هزار دلار در سال
  5. پرستار: ۵۲ تا ۸۲ هزار دلار در سال
  6. مشاور مالی: ۳۸ تا ۱۱۰ هزار دلار در سال
  7. راننده کامیون: ۳۶ تا ۶۰ هزار دلار در سال
  8. کمک پرستار: ۲۷ تا ۳۹ هزار دلار در سال
  9. متخصص دیجیتال مارکتینگ: ۵۱ تا ۶۶ هزار دلار در سال
  10. کارشناس آمار: ۵۲ تا ۱۱۰ هزار دلار در سال
  11. فیزیوتراپ: ۷۸ تا ۱۱۰ هزار دلار در سال
  12. معلم: ۴۶ تا ۷۸ هزار دلار در سال
  13. کارگر ساختمانی: ۳۰ تا ۴۶ هزار دلار در سال
  14. دیتا ساینتیست: ۵۹ تا ۸۱ هزار دلار در سال
  15. دندانپزشک: ۸۵ تا ۲۱۰ هزار دلار در سال

شرایط بازنشستگی و بیمه در آمریکا

می توانید در آمریکا از ۶۲ سالگی به بعد حقوق بازنشستگی دریافت کنید اما اگر می خواهید حقوق و مزایا را تمام و کمال بگیرید، باید در ۶۷ سالگی بازنشسته شوید. در ۶۲ سالگی ۷۰ درصد از حقوق بازنشستگی کامل به شما پرداخت می شود و در ۶۵ سالگی ۷/۸۶ درصد از آن به شما می رسد.

  • در ایالات متحده می توانید بعد از بازنشستگی در ۶۷ سالگی، به کار ادامه دهید و دستمزدتان روی حقوق بازنشستگی شما تاثیر نخواهد گذاشت اما اگر زودتر از این سن بازنشسته شوید و دستمزد شغل جدیدتان از یک رقم مشخص بالاتر باشد، حقوق بازنشستگی تان به طور موقت کاهش خواهد یافت.
  • نوع بازنشستگی بر اساس شغلی که دارید و صندوقی که از آن حقوق بازنشستگی دریافت می کنید، متفاوت است. صندوق های دولتی و خصوصی متعددی مسوولیت پرداخت حقوق بازنشستگی را برعهده دارند.

شرایط بیمه سلامت در آمریکا بسیار پیچیده است. در حالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته، امکانات درمانی متعلق به دولت یا سازمان های خصوصی است، بخش عمده بیمارستان ها و کلینیک ها در آمریکا به سازمان های غیرانتفاعی تعلق دارند. همچنین برخلاف بیشتر کشورهای توسعه یافته، سیستم درمانی آمریکا همه مردم این کشور را بیمه نمی کند، چون یک سیستم واحد و یکپارچه برای بیمه درمانی وجود ندارد. در اغلب موارد، کیفیت خدمات درمانی وابسته به نوع بیمه ای است که کارفرماها برای کارگران و کارمندان خود در نظر می گیرند.

  • بیمه درمانی در آمریکا اجباری نیست اما به شدت توصیه می شود – و تاکید می شود که بیمه مناسب را هم انتخاب کنید- چون هزینه درمان به شدت بالا است. در حقیقت، درمان در آمریکا از هر کشور دیگری در دنیا گران تر است.

نحوه کاریابی ایرانیان در آمریکا

یکی از روش های مطمئن مهاجرت کاری به آمریکا برای ایرانیان، جستجو در سایت های انگلیسی زبان فراوانی است که به طور رایگان، فرصت های شغلی در ایالات متحده را معرفی می کنند. پس از پیدا کردن شغلی که با رزومه شما همخوان است، با کارفرما تماس می گیرید و در صورتی که او به این نتیجه رسید که شما کارگر یا کارمند ایده آلش هستید، باید مراحل اداری را طی کند و نامه های لازم را برای شما ارسال کند تا با مدارک کافی به سفارت آمریکا مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای کار در آمریکا

مدارک مورد نیاز برای کار در آمریکا

راه مستقیم، داشتن مدرک دانشگاهی و سابقه کاری در رشته تحصیلی تان است؛ مگر این که در حوزه IT فعال باشید که نیاز چندانی به مدرک دانشگاهی ندارد و کیفیت و نمونه کار شما، به تنهایی قابلیت های تان را نشان می دهد.

شرایط دریافت ویزای کار آمریکا

بازار کار آمریکا بسیار گسترده است و نیاز زیادی به نیروی کار، از ساده تا ماهر تا متخصصان درجه یک جهانی دارد. به عنوان یک ایرانی، شانس شما وقتی بیشتر است که مدرک تحصیلی معتبر داشته باشید و کارفرمایی که مشتاق استخدام تان باشد را بیابید. طی مراحل اداری آن ممکن است کمی زمانبر باشد اما مسیرتان هموار خواهد بود.

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از پیدا کردن کار در آمریکا

مدت اعتبار ویزای کاری که برای نیروی متخصص صادر می شود، معمولا سه ساله است که می تواند تا سقف ۶ سال تمدید شود. توصیه می شود پس از مهاجرت کاری به آمریکا بلافاصله درخواست گرین کارت (اقامت دایم) دهید، چون فرآیند بسیار زمانبری است و اگر تعلل کنید، ممکن است ویزای کاری تان تمام شود و ناچار به ترک این کشور شوید.

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

  • شرایط همسر

همسر شما می تواند با داشتن پاسپورت معتبر و گواهی ازدواج برای پیوستن به شما درخواست ویزا دهد. البته صدور ویزا برای خانواده خارجی های شاغل در آمریکا کمی زمانبر است چون هر ساله تعداد محدودی ویزا صادر می شود و تعداد متقاضیان نیز زیاد است.

  • شرایط فرزندان

فرزند یا فرزندان شما باید زیر ۲۱ سال داشته و مجرد باشند تا واجد شرایط شمرده شوند.

 

شرایط کار در آمریکا بدون مدرک تحصیلی

پیدا کردن کار در آمریکا برای ایرانی ها بدون مدرک تحصیلی دشوار است، مگر این که در یک رشته خاص (مثلا در حوزه IT) مهارت زیادی داشته باشید تا از این طریق بتوانید پیگیر مهاجرت کاری به آمریکا شوید.

شرایط کار در آمریکا با مدرک دیپلم

ایالات متحده هر سال تعدادی کارگر ساده و حتی کارگر فصلی می گیرد، اما بسیار دشوار است که یک ایرانی بدون داشتن مهارت و تخصص خاص بتواند از این کشور ویزای کاری دریافت کند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *