شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان

اگر امکان مهاجرت به آمریکا، کانادا یا یکی از کشورهای بزرگ اروپا را ندارید، ترکیه بهترین گزینه برای زندگی و کار در خارج از ایران است. ترک ها از مسافران ایرانی ویزا درخواست نمی کنند. هزینه ها در این کشور با درآمد ایرانی ها سازگارتر است و نزدیکی مسافت هم باعث می شود بتوانید راحت به ایران رفت و آمد کنید. خواندن این مطلب می تواند درهای جدیدی را درباره شرایط کار در ترکیه به روی شما باز کند.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور ترکیه

صندوق بین المللی پول به ترکیه لقب «بازار نوظهور» را داده است و بسیاری از اقتصاددانان، ترکیه را یکی از «کشورهای تازه صنعتی شده» دنیا می دانند. عضویت در گروه ۲۰ (بیست اقتصاد بزرگ دنیا) به تنهایی گویای وضعیت اقتصادی این کشور است که با ۸۳ میلیون نفر جمعیت، بیستمین اقتصاد دنیا را بر اساس تولید ناخالص داخلی و یازدهمین اقتصاد دنیا را بر اساس برابری قدرت خرید دارد. به همین دلیل است که بازار کار جذاب و پر رونقی برای نیروی کار ماهر دارد.

البته یکی از ایرادهایی که کارشناسان به کشور ترکیه وارد می دانند، وابستگی زیاد اقتصاد این کشور به صنعت ساخت و ساز است؛ اما همین تهدید برای این کشور، فرصتی برای نیروی کار ماهر در حوزه ساخت و ساز است تا در این کشور مشغول به کار شود.

بازار کار و شرایط کاری در ترکیه

سه شهر بزرگ ترکیه یعنی آنکارا، ازمیر و به ویژه استانبول میزبان شرکت های بزرگ بین المللی هستند و به همین دلیل بازار کار در این شهرها رونق بیشتری دارد. به آنها آنتالیا را هم می توانید اضافه کنید که قلب صنعت توریسم این کشور است. به این ترتیب، اغلب مشاغل برای خارجی ها در این ۴ شهر پیدا می شود. فقط در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵۰ هزار خارجی در این کشور مجوز کار گرفتند.

در مقابل، این را هم در نظر داشته باشید که انجام بعضی از مشاغل برای خارجی ها در ترکیه ممنوع است، از جمله دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، داروسازی، دامپزشکی، مدیرعاملی بیمارستان ها و موسسه های بهداشت و درمان خصوصی، وکالت، اشتغال در دفتر اسناد رسمی، اشتغال به عنوان نیروی امنیتی، کار در حوزه صادرات ماهی، صدف، مرجان، خلبانی و یا فعالیت به عنوان ناخدا و مهندس کشتی.

با این حال، هر سال هزاران نفر از کشورهای مختلف از انگلیس، چین و هند تا روسیه و اوکراین برای دریافت مجوز کار در ترکیه درخواست می دهند و در آنجا مشغول به کار می شوند.

ساعت کاری و مالیات بر درآمد در ترکیه

هر کارگر و کارمند در ترکیه طبق قانون ۴۵ ساعت در هفته کار می کند و بیش از آن مشمول اضافه کاری است. دستمزد اضافه کاری ۵۰ درصد بیش از کار در ساعات عادی است و در طول سال نباید بیش از ۲۷۰ ساعت اضافه کاری کرد.

مالیات بر درآمد در ترکیه نیز به صورت تصاعدی محاسبه می شود، یعنی با افزایش درآمد شما، باید مالیات بیشتری بپردازید. نرخ مالیات سالیانه در این کشور در سال ۲۰۲۲ به این ترتیب است:

  1. درآمد از صفر تا ۳۲ هزار لیر: ۱۵ درصد
  2. از ۳۲ هزار تا ۷۰ هزار لیر: ۲۰ درصد
  3. از ۷۰ هزار تا ۲۵۰ هزار لیر: ۲۷ درصد
  4. از ۲۵۰ هزار تا ۸۸۰ هزار لیر: ۳۵ درصد
  5. بیش از ۸۸۰ هزار لیر: ۴۰ درصد

راه های ورود به بازار کار ترکیه برای ایرانیان

موسسه الو ویزا برای شما کیملیک کارت می گیرد تا امکان اقامت یک ساله را در ترکیه داشته باشید و در ادامه، کاری متناسب با شرایط شما پیدا می کند تا زندگی تازه ای را در کشوری جدید، اما نزدیک به ایران شروع کنید. همچنین در صورت نیاز، ما برای شما خانه هم اجاره می کنیم تا مهاجرت به ترکیه برای تان ساده تر شود.

شرایط مورد نیاز برای کار در ترکیه

  • شرایط سنی

کار در ترکیه محدودیت سنی خاصی ندارد، اگرچه افرادی که بیش از ۴۵ سال دارند، کار دشواری برای دریافت ویزای کار خواهند داشت.

  • مدرک تحصیلی

شما برای کار در ترکیه به مدرک خاصی نیاز ندارید و داشتن دیپلم هم کافی است، اما پیدا کردن شغل باکیفیت بدون مدرک تحصیلی مناسب، دشوار است.

  • مدرک زبان مورد نیاز

مردم ترکیه آشنایی زیادی با زبان انگلیسی ندارند و برآورد می شود حدود ۱۷ درصد از آنها می توانند انگلیسی صحبت کنند؛ برای همین، اگر زبان ترکی را بلد نباشید، برای گذران زندگی روزمره و کار در این کشور و از همه مهم تر، برای پر کردن فرم های مالیات، با مشکل روبرو خواهید شد.

البته آزمون یا مدرک زبان خاصی وجود ندارد که برای ورود به ترکیه به آن نیاز پیدا کنید اما به حداقل آشنایی از زبان ترکی نیاز دارید، ضمن این که اگر قرار است برای یک شرکت بزرگ -که اغلب آنها بین المللی هستند- کار کنید، باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.

بهترین مشاغل مورد نیاز در ترکیه

بیشترین بازار کار برای خارجی ها در ترکیه به تدریس زبان انگلیسی تعلق دارد. مشاغل دیگری مثل پرستاری بچه، مترجمی و فروشندگی هم بازار کار خوبی دارد.

علاوه بر آن، در این حوزه ها بیش از هر جای دیگری نیاز به نیروی کار وجود دارد:

  1. واردات و صادرات
  2. عمده و خرده فروشی
  3. ساخت و ساز

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در ترکیه

حداقل حقوق در ترکیه ۵ هزار لیر است که پس از کسر مالیات به حدود ۴ هزار و ۲۵۰ لیر می رسد. البته ممکن است این رقم بر اساس وضعیت تاهل و تعداد فرزندان کمی تغییر کند.

بهتر است قبل از مهاجرت کاری به ترکیه به طور دقیق درباره دستمزد مناسب با تخصص خود تحقیق کنید چون پرداخت ها در این کشور بر اساس سمت شغلی و سابقه کاری، بسیار متنوع است. برای نمونه دستمزد مهندسان در این کشور می تواند بین ۲ تا ۱۴ هزار لیر در ماه متغیر باشد، اگرچه اغلب مهندسان در این کشور بین ۶ تا ۷ هزار لیر در ماه حقوق می گیرند.

نمونه حقوق برخی از مشاغل در ترکیه به این شرح است:

پزشک: ۷ هزار تا ۱۰۰ هزار لیر در ماه

معمار: ۳ هزار تا ۷۰ هزار لیر در ماه

پرستار: ۳ هزار تا ۵ هزار لیر در ماه

راننده تاکسی: ۳ هزار تا ۵ هزار لیر در ماه

معلم: ۴ هزار تا ۷ هزار لیر در ماه

مدیر فروش: ۷ هزار تا ۱۰ هزار لیر در ماه

شرایط بازنشستگی و بیمه در  ترکیه

بعد از مهاجرت به ترکیه با ویزای کاری یا تحصیلی، می توانید عضو SGK (بیمه تامین اجتماعی ترکیه) شوید و از مزایای بیمه های درمانی در این کشور بهره مند شوید. بیمه دولتی ترکیه هزینه های دندانپزشکی، نازایی برای زنان زیر ۳۹ سال و جراحی های زیبایی (در صورتی که از نظر درمانی مهم باشد) برای زنان زیر ۳۹ سال را پوشش می دهد.

میزان حق بیمه ماهانه ای که از دستمزدتان کسر می شود، بر اساس خدماتی که دریافت می کنید، برای شما از ۹ تا ۱۴ درصد و برای کارفرما از ۱۱ تا ۲۵ درصد دستمزد پرداختی است؛ اما اگر بیکار هم باشید با پرداخت هزینه ماهانه ۸۵۰ لیر به بالا نیز می توانید بیمه شوید. قرار گرفتن تحت پوشش بیمه در ترکیه برای همه اجباری است.

حداقل سن بازنشستگی برای مردان در ترکیه ۶۰ و برای زنان ۵۸ سال است و حداقل حقوق بازنشستگی در این کشور در سال ۲۰۲۲ بعد از کسر مالیات به ۲۵۰۰ لیر افزایش یافته است.

نحوه کاریابی ایرانیان در ترکیه

طبق قوانین ترکیه نمی توانید با ویزای توریستی وارد این کشور شوید و بعد درخواست ویزای کار دهید. برای طی مسیر قانونی، باید ابتدا از یک کارفرما پیشنهاد شغلی دریافت کنید و بعد از طریق سفارت ترکیه در ایران اقدام به دریافت ویزای کار کنید. مشاوران الو ویزا می توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

مدارک مورد نیاز برای کار در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای کار در ترکیه

در صورتی که هدف شما کار در ترکیه باشد، اما علاقه ای به طی مراحل اداری آن در ایران نداشته باشید، می توانید بر اساس خدماتی که الو ویزا ارائه می دهد، با گرفتن کارت کیملیک و اقامت یک ساله در ترکیه، در این کشور دنبال کار بگردید یا باز هم از طریق الو ویزا و پیش از سفر به ترکیه از پیدا کردن شغل مناسب خود مطمئن شوید.

راه دیگر، دریافت ویزای کاری است.

شرایط دریافت ویزای کار ترکیه

برای مهاجرت کاری به ترکیه باید از طریق سفارت این کشور در ایران اقدام کنید، اما قبل از آن باید این مدارک را تهیه و آماده کنید:

  1. پاسپورت
  2. فرم درخواست ویزای کاری
  3. قرارداد با یک شرکت در ترکیه که الو ویزا می تواند در این مسیر شما را همراهی کند.
  4. یک قطعه عکس
  5. ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  6. ممکن است بنا بر شرایط، سفارت درخواست مدارک دیگری را نیز داشته باشد.

در صورت پذیرش درخواست شما، برای شما کارت «چالیشما ایزین» صادر می شود که داشتن آن به منزله اجازه رسمی اقامت و کار در ترکیه است. فرق چالیشما ایزین با کیملیک در این است که با داشتن کارت کیملیک می توانید یک سال در ترکیه اقامت کنید و اشتغال شما در این کشور غیررسمی خواهد بود اما با داشتن چالیشما ایزین می توانید به طور رسمی کار کنید، حقوق تان به طرز قابل توجهی بیشتر می شود و به طور قانونی بیمه خواهید شد. برای دریافت اطلاعات کامل در این زمینه، مقاله ویزای کار ترکیه را بخوانید.

شرایط دریافت اقامت دائم با کار در ترکیه

بعد از دریافت ویزای کار و مهاجرت کاری به ترکیه به شما اجازه اقامت یک ساله در این کشور داده می شود که در پایان این مدت، ویزای شما حداکثر دو ساله تمدید می شود و بعد از پایان این مدت، ویزای شما این بار برای سه سال تمدید می شود.

در صورتی که مجموع کار شما در ترکیه به ۶۰ ماه برسد، می توانید برای دریافت پاسپورت این کشور درخواست دهید.

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

  • شرایط همسر

همراه بردن همسر و فرزندان به ترکیه کار راحتی است. زمان پر کردن فرم درخواست ویزای کاری، می توانید اسپانسر اعضای خانواده خود شوید و آنها را با ویزای توریستی همراه خود ببرید.

  • شرایط فرزندان

فرزندان زیر ۱۸ سال در ترکیه از بیمه و حق تحصیل رایگان برخوردار خواهند بود و فرزندان بالای ۱۸ سال می توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه درخواست دهند.

شرایط کار در ترکیه بدون مدرک تحصیلی

اگر قصد مهاجرت کاری به ترکیه را دارید ولی مدرک تحصیلی مناسبی ندارید، نگران نباشید. می توانید به هدف تان دست پیدا کنید ولی باید در نظر داشته باشید که احتمالا کارهای ساده انتظار شما را می کشند.

شرایط کار در ترکیه با مدرک دیپلم

داشتن مدرک دانشگاهی و سابقه کاری معتبر به شما کمک می کند تا درآمد بالاتری داشته باشید اما اگر دیپلم دارید، نگران نباشید. الو ویزا قادر است کاری متناسب با مدرک و شرایط شما پیدا کند.

خدمات موسسه اِلو ویزا

موسسه الو ویزا می تواند برای مهاجرت کاری به ترکیه به دو روش به شما کمک کند:

  1. کاریابی و فراهم کردن شرایط کار در ترکیه
  2. دریافت کیملیک کارت برای اقامت یک ساله در ترکیه، یافتن کاری متناسب با شرایط شما و اجاره خانه برای زندگی در این کشور

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

8 دیدگاه برای “شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *