شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان

وقتی به فرانسه فکر می کنیم، اولین چیزی که به ذهن می رسد، نام پاریس است و وقتی به پاریس فکر می کنیم، عشق، قدم زدن های دو نفره زیر نم نم باران کنار رود سن، ذهن و خیال آدم را پر می کند. اما پاریس فقط شهر عشق نیست، شهر ایفل، شهر لوور و شهر طاق پیروزی هم هست. فرانسه هم فقط پاریس نیست، مارسی و لیون و نیس، سواحل زیبا و دامنه های پربرف آلپ هم هست؛ و چه جایی بهتر از آن برای کار و زندگی؟ اگر برای کار در فرانسه کمربندها را محکم کرده اید، می توانید با خواندن این مطلب، قدم اول را برای مهاجرت به قلب اروپا بردارید. 

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط کار در فرانسه برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور فرانسه

فرانسه پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا (از نظر تولید ناخالص داخلی)، مالک ۳/۳ درصد از کل اقتصاد جهان و سومین اقتصاد بزرگ اروپا پس از آلمان و انگلیس است.

بر اساس آمار سال ۲۰۲۰، فرانسه بیشترین سرمایه گذاری خارجی را در بین کشورهای اروپایی جذب کرده و جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه نوآوری محسوب می شود. 

اگر جزیی تر نگاه کنیم، خدمات حدود ۷۹ درصد از اقتصاد فرانسه را تشکیل می دهد و صنعت نیز ۵/۱۹ درصد از بار درآمدزایی در این کشور را به دوش می کشد.

بازار کار و شرایط کاری در فرانسه

کارخانه های معروف در این کشور اروپایی کم نیستند. ایرباس که در تولید هواپیما در دنیا بی همتا است، پژو و سیتروئن به عنوان دو تا از زیرمجموعه های کمپانی عظیم استلانتیس، رنو سومین خودروساز بزرگ اروپا و شل، یکی از ۶ کمپانی عظیم حوزه نفت و گاز دنیا، همه در فرانسه هستند. ضمن این که فرانسه کمپانی های چندملیتی تولید انرژی هسته ای و کارخانه های بزرگ تولید اسلحه دارد و گردشگری در آن یکی از بزرگ ترین و پولسازترین حوزه های توریسم در دنیا است. علاوه بر همه این ها، شاید برای تان جالب باشد که بدانید فرانسه ششمین تولید کننده محصولات کشاورزی در دنیا هم هست.

در ۴۰ سال گذشته به طور میانگین سالانه حدود ۱۱۵ هزار شغل جدید در فرانسه ایجاد شده و بازار مستعد و فوق العاده ای برای مهاجرت کاری دارد.

ساعت کاری و مالیات در فرانسه

  • قانون فرانسه می گوید هر نیروی کار در هفته فقط باید ۳۵ ساعت کار کند و بیش از آن، اضافه کار محسوب می شود. کارفرما باید ساعت کاری هر کارمندش را به دقت نگه دارد تا در صورت نیاز، به بازرس ها ارائه دهد. 

معمولا روز کاری از ساعت ۹ صبح شروع می شود و تا ۱۲ یا ۱۲ و نیم ظهر ادامه دارد، سپس از ۲ یا ۲ و نیم ظهر از سر گرفته می شود و تا ۶ عصر ادامه خواهد داشت. البته ساعت ناهار طولانی در پاریس یا شهرهای بزرگ کمتر دیده می شود ولی در عوض، کسی هم اضافه کاری نمی کند. برخلاف بسیاری از کشورها که رسم است بقیه کار را در خانه و یا در طول تعطیلات آخر هفته انجام دهند، در فرانسه چنین رسمی وجود ندارد و شاید به مدیران سطح بالا محدود شود.

در مجموع، هیچکس حق ندارد روزانه بیش از ۱۰ ساعت و در طول هفته بیش از ۴۴ ساعت (بر اساس میانگین ۱۲ هفته ای) کار کند؛ مگر در موارد خاص و بر اساس توافق جمعی.

هم چنین دستمزد اضافه کار برای ۸ ساعت اول ۲۵ درصد بیشتر از دستمزد ساعت عادی است و بعد از ۸ ساعت، ۵۰ درصد بیشتر است.

  • مالیات بر درآمد در فرانسه می تواند بر اساس شرایط متفاوت افراد تغییر کند اما اساس آن در سال ۲۰۲۲ به این ترتیب بوده است:
  1. تا ۱۰ هزار و ۲۲۵ یورو در سال: صفر درصد مالیات
  2. از ۱۰ هزار و ۲۲۶ یورو تا ۲۶ هزار و ۷۰ یورو: ۱۱ درصد
  3. از ۲۶ هزار و ۷۱ یورو تا ۷۴ هزار و ۵۴۵ یورو: ۳۰ درصد
  4. از ۷۴ هزار و ۵۴۶ یورو تا ۱۶۰ هزار و ۳۶۶ یورو: ۴۱ درصد
  5. از ۱۶۰ هزار و ۳۶۷ یورو به بالا: ۴۵ درصد

راه های ورود به بازار کار فرانسه برای ایرانیان

دولت فرانسه برای کسانی که مایل به کار و زندگی در این کشور هستند، ویزاهای متفاوتی صادر می کند. برای نمونه، اگر در یکی از حوزه های علمی، ادبی، ورزشی و هنری در دنیا و یا ایران شهرت داشته باشید، می توانید «تلنت پسپورت» یا پاسپورت بر اساس استعداد بگیرید.

هم چنین به عنوان متخصص یک رشته خاص، با داشتن دعوتنامه یک کارفرمای فرانسوی می توانید ویزا بگیرید و به این کشور سفر کنید.

در این مورد، باید یک کارفرما پیدا کنید که شما را استخدام کند. او قرارداد شما را به اداره کار شهر خودش می فرستد و در صورت تایید اداره کار، نامه وضعیت شما به اداره مهاجرت ارسال می شود. در صورت تایید در این مرحله، به سفارت فرانسه در تهران نامه زده می شود و سفارت به شما وقت می دهد تا برای دریافت ویزای کار طولانی مدت اقدام کنید. پس از دریافت این ویزا و با ورود به فرانسه باید در اداره مهاجرت این کشور ثبت نام کنید. نکته مهم این که در فرانسه برخلاف بسیاری از کشورها، ویزای کار طولانی مدت به عنوان مجوز اقامت شما شناخته می شود و نیازی به گرفتن مجوز اقامت جداگانه نیست.

یکی دیگر از راه های کار در فرانسه، گرفتن ویزای سرمایه گذاری است که آن هم انواع متفاوتی دارد.

کار در فرانسه از طریق ویزای سرمایه گذاری 

  • می توان برای گرفتن ویزای کارآفرینی درخواست داد. برای این کار دست کم باید ۳۰ هزار یورو سرمایه در اختیار داشت و یک کسب و کار را در فرانسه راه انداخت.
  • یکی از زیرمجموعه های ویزای کارآفرینی، درخواست ویزا تحت برنامه نوآوران است. در این صورت، نیازی به داشتن ۳۰ هزار یورو نیست ولی باید یک پروژه اقتصادی خلاقانه داشته باشید که فرانسوی ها را قانع کند به شما ویزا بدهند. هم چنین طرح شما باید از یک موسسه دولتی تاییدیه و ترجیحا بودجه گرفته باشد. 
  • برای کار در فرانسه می توان ویزای سرمایه گذاری هم گرفت، به شرط این که ۱۰ درصد از یک شرکت فرانسوی را بخرید و یا برابر ۳۰۰ هزار یورو، دارایی مشهود یا غیرمشهود در فرانسه داشته باشید.
  • کسانی که با سرمایه گذاری به فرانسه می روند، مجوز اقامت ۴ ساله می گیرند. بعد از ۸ سال می توان مجوز اقامت دایم گرفت. البته در صورت احراز بعضی از شرایط، بعد از ۵ سال هم می توان برای شهروندی این کشور درخواست داد.

شرایط مورد نیاز برای کار در فرانسه

  • شرایط سنی

باید بالاتر از ۱۸ سال داشته باشید اما بعید است با این سن، مهارت های لازم برای ورود به بازار کار در فرانسه را کسب کرده باشید.

  • مدرک تحصیلی

فرانسه در مشاغلی مثل برقکاری، نجاری و حتی کارگر ساختمانی با کمبود نیرو روبرو است و برای نمونه، اگر نجار ماهری باشید و شانس بیاورید، شاید بتوانید در این کشور کار پیدا کنید.

  • مدرک زبان مورد نیاز

برای مهاجرت کاری نیاز به مدرک زبان ندارید ولی بدون دانستن زبان فرانسوی، عملا زندگی شما در این کشور با مشکل روبرو خواهد شد. حتی ممکن است شرکتی که قصد کار برای آن را دارید، قبل از استخدام از شما آزمون زبان بگیرد.

بهترین مشاغل مورد نیاز در فرانسه

کشورهای توسعه یافته، امروزه از ورود متخصصان حوزه IT استقبال می کنند. فرانسه هم در همین مسیر قرار دارد و برای نمونه به تحلیلگر داده و مهندس نرم افزار نیاز دارد. علاوه بر این ها، کادر درمان، دامپزشک، نیروی کار ماهر و تحصیلکرده در حوزه های مهندسی، ریاضیات و فناوری نیز مورد نیازشان هستند. نجار و تکنیسین برق هم لازم دارند.

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در فرانسه

حداقل حقوق ساعتی در فرانسه ۵۷/۱۰ یورو است که بر اساس ۳۵ ساعت کار در هفته، حداقل حقوق ماهانه هزار و ۶۰۳ یورو می شود که با کسر حق بیمه به هزار و ۲۶۹ یورو در ماه می رسد. میانگین حقوق در بعضی از مشاغل در این کشور به این ترتیب است:

  1. مهندس کشاورزی: ۱۷۴۰ تا ۴۴۲۳ یورو در ماه
  2. تدوینگر: ۱۹۸۲ تا ۴۱۳۶ یورو
  3. مکانیک: ۱۶۲۱ تا ۳۸۰۹ یورو
  4. مهندس شیمی: ۲۳۳۳ تا ۴۹۸۵ یورو
  5. کتابدار: ۱۶۰۳ تا ۳۳۴۳ یورو
  6. معلم دبستان: ۱۷۵۷ تا ۳۸۷۸ یورو
  7. روانشناس: ۱۶۶۸ تا ۳۹۳۴ یورو
  8. مهندس برق: ۲۷۷۷ تا ۵۱۵۷ یورو
  9. برقکار: ۱۷۷۸ تا ۳۵۹۱ یورو
  10. توسعه دهنده اندروید: ۲۷۲۲ تا ۸۰۴۶ یورو
  11. توسعه دهنده بک اند: ۲۶۳۸ تا ۶۸۶۵ یورو
  12. برنامه نویس جاوا اسکریپت: ۲۴۵۹ تا ۷۴۷۶ یورو
  13. مهندس نرم افزار: ۲۴۵۳ تا ۷۴۲۱ یورو

شرایط بازنشستگی و بیمه در فرانسه

  • هم اکنون سن بازنشستگی در فرانسه ۶۲ سال است که امانوئل مکرون، رییس جمهور فعلی، قصد دارد آن را به ۶۵ سال برساند.
  • فرانسه سه نوع حقوق بازنشستگی دارد: دولتی، حقوق بازنشستگی تکمیلی و بازنشستگی خصوصی. 

برای دریافت بازنشستگی دولتی می توان با ۱۰ سال سابقه کار اقدام کرد اما برای دریافت حقوق کامل، باید دست کم ۴۲ سال سابقه داشت، که این عدد در سال ۲۰۳۵ به ۴۳ سال خواهد رسید. افراد بازنشسته بین ۵/۳۷ تا ۵۰ درصد از میانگین حقوق شان در دوره اشتغال را دریافت خواهند کرد که سقف آن ۳۹ هزار و ۷۳۲ یورو در سال است.

همچنین از حقوق همه به طور اجباری، مبلغی به عنوان حق بازنشستگی تکمیلی برداشته می شود که کمک خرج افراد بعد از بازنشستگی خواهد بود. ضمن این که می توان در طرح های خصوصی بازنشستگی مشارکت کرد و از مزایای آن ها برخوردار شد.

حداقل حقوق بازنشستگی در فرانسه حدود ۶۳۴ یورو و برای کسانی که تنها زندگی می کنند، ۸۳۳ یورو در ماه است.

  • اگر در فرانسه مشغول به کار باشید، کارفرمای شما نام تان را در سیستم تامین اجتماعی این کشور ثبت می کند و خود به خود تحت پوشش خدمات درمانی قرار خواهید گرفت و برای تان کارت سبز رنگ کوچکی در ابعاد عابر بانک صادر می شود که برای دریافت خدمات درمانی و دارو باید آن را همراه داشته باشید. البته خدمات درمانی در فرانسه رایگان نیست و بخشی از آن را بیمه و بخشی را بیمار می پردازد.

نحوه کاریابی ایرانیان در فرانسه

علاوه بر سایت های کاریابی رایگان که در اینترنت به وفور یافت می شوند، آژانس کاریابی ملی فرانسه هم ۲ سایت ویژه خودش را دارد که روی یکی مشاغل ساده و حتی مشاغل فصلی مورد نیاز و روی دیگری، مشاغل نیازمند تخصص را پست می کند. آژانس های کاریابی زیادی هم در این کشور مشغول فعالیت هستند که می توانید از آن ها برای پیدا کردن کار در فرانسه کمک بگیرید.

علاوه بر همه این ها، تدریس انگلیسی، آلمانی و اسپانیایی هم در این کشور بازار کار خوبی دارد که برای نمونه، برای تدریس انگلیسی باید مدرک دانشگاهی یا TEFL داشته باشید و فرانسوی را هم تا حدودی بلد باشید.

مدارک لازم برای کار در فرانسه

مدارک مورد نیاز برای کار در فرانسه

شانس شما برای کار در فرانسه با داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی بیشتر می شود، اما اگر در حوزه IT فعال هستید، احتمالا بیش از مدرک به کیفیت کارتان بها می دهند. هم چنین اگر خوش اقبال باشید، ممکن است در مشاغلی مثل نجاری کار پیدا کنید. 

شرایط دریافت ویزای کار فرانسه

ویزای کار فقط در شرایطی برای شما صادر می شود که با یک کارفرما در فرانسه قرارداد ببندید، او مراحل اداری را در اداره های کار و مهاجرت طی کند و نامه تاییدیه به سفارت فرانسه در تهران ارسال شود. سپس شما درخواست ویزای کار طولانی مدت می دهید و به راحتی به فرانسه خواهید رفت.

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از پیدا کردن کار در فرانسه 

اگر به مدت ۵ سال مالیات داده باشید و با قانون مشکلی پیدا نکرده باشید، می توانید درخواست اقامت دایم بدهید.

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

بهتر است کارفرما موقع طی مراحل اداری برای شما، کارهای اداری برای صدور ویزای همراه را هم انجام دهد تا بتوانید با خانواده تان به فرانسه بروید.

  • شرایط همسر

می توانید بعد از ۱۸ ماه اقامت قانونی در فرانسه، درخواست ویزای پیوست دهید تا همسرتان به شما ملحق شود.

  • شرایط فرزندان

فرزندان زیر ۱۸ سال شما هم می توانند با ویزای پیوست به شما در فرانسه ملحق شوند و تا زمانی که شما در این کشور هستید، کنارتان بمانند.

شرایط کار در فرانسه بدون مدرک تحصیلی

مهاجرت کاری به فرانسه بدون داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی یا دستاورد قابل توجه در حوزه IT برای ایرانی ها سخت است. با این حال، می توانید فهرست مشاغل مورد نیاز این کشور را در سایت های کاریابی بررسی کنید و در صورتی که حرفه تخصصی شما جزء آن ها بود، برای استخدام اقدام کنید؛ اگرچه بهتر است چند مدرک فنی هم به عنوان پشتوانه مهارت خودتان تهیه کنید.

شرایط کار در فرانسه با مدرک دیپلم

اگر در بعضی از مشاغل فنی مانند نجاری مهارت دارید، بهتر است فرصت های شغلی مربوط به آن را در سایت های کاریابی پیدا کنید و برای کارفرماها رزومه بفرستید؛ ولی یادتان باشد که باید زبان فرانسه بلد باشید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *