شرایط کار در فنلاند برای ایرانیان

فنلاند کشوری زیبا است، پوشیده از جنگل های برفی با ۱۸۰ هزار دریاچه؛ عضو اتحادیه اروپا است و با مساحتی حدود یک پنجم ایران، جمعیتی ۵ و نیم میلیون نفری دارد. در رده بندی خوشبخت ترین مردم دنیا که توسط سازمان ملل اعلام می شود، فنلاند توانسته چهار سال پیاپی در رده اول بایستد. اگرچه هوای این کشور در ماه های زیادی از سال سرد است، ولی اگر بتوانید از آفتاب دایمی ایران دل بکنید و به هوای سرد آن جا خو بگیرید، آرامش، ثبات مالی، امنیت و امکانات رفاهی زیادی انتظارتان را می کشد. با این اوصاف اگر شما هم به زندگی در این کشور فکر می کنید بیایید شرایط کار در فنلاند برای ایرانیان را بررسی کنیم.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط کار در فنلاند برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور فنلاند

فنلاند کشوری ثروتمند و به شدت صنعتی است که سرانه تولید ناخالص داخلی آن با هلند، اتریش و آلمان برابری می کند. شاید با یک مقایسه ساده، راحت تر بتوان به بزرگی اقتصاد این کشور پی برد. آمار بانک جهانی نشان می دهد تولید ناخالص داخلی فنلاند در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷۰ میلیارد دلار بوده؛ در مقابل، همین آمار برای ایران در زمان مشابه حدود ۱۹۲ میلیارد دلار است. 

نکته مهم اینکه در منطقه «نوردیک» فقط این کشور است که عضو یورو شده؛ دانمارک و سوئد حاضر نشده اند یورو را به عنوان واحد پولی خود بپذیرند و ایسلند و نروژ حتی عضو اتحادیه اروپا هم نشده اند.

بازار کار و شرایط کاری در فنلاند

اگر احساس می کنید آدم نوگرا و پیشرویی هستید، فنلاند مقصد مناسبی برای شما است؛ به ویژه این که شرکت های دانش بنیان آن از نظر درآمد در اروپا رتبه چهارم را دارند و حوزه فناوری های پیشرفته در سال های اخیر بیشترین فرصت شغلی را در آنجا ایجاد کرده است.

شرکت های فنلاندی در چند دهه گذشته نقش پررنگی در پیشرفت تکنولوژی موبایل، وسایل الکترونیکی، امنیت سایبری، تولید نرم افزار و بازی داشته اند و اکنون نیز در جستجوی افراد مستعد و توانمند، اغلب نیازشان را با جذب نیروهای کارآمد از کشورهای دیگر برطرف می کنند. بنابراین اگر در حرفه های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت بازی و در مجموع دنیای دیجیتال فعال هستید و دوست دارید در حرفه تان پیشرفت کنید، می توانید پایه های زندگی تازه تان را در این کشور شمالی بنا کنید.

مالیات در فنلاند

مالیات بر درآمد در فنلاند بر اساس دستمزدها متغیر و به این شرح است:

  1. بین ۱۹ هزار و ۲۰۰ تا ۲۸ هزار و ۷۰۰ یورو: ۶ درصد

  2. بین ۲۸ هزار و ۷۰۰ یورو تا ۴۷ هزار و ۳۰۰ یورو: ۲۵/۱۷ درصد

  3. بین ۴۷ هزار و ۳۰۰ تا ۸۲ هزار و ۹۰۰ یورو: ۲۵/۲۱ درصد

  4. از ۸۲ هزار و ۹۰۰ یورو به بالا: ۲۵/۳۱ درصد

البته سهم بیمه درمانی، سهم بیمه بیکاری، حق بازنشستگی و… نیز از حقوق کم می شود، به شکلی که اگر سالانه ۴۰ هزار یورو درآمد داشته باشید، در نهایت ۲۴ هزار و ۳۲۰ یورو به شما پرداخت خواهد شد.

راه های ورود به بازار کار فنلاند برای ایرانیان

بهترین و مطمئن ترین راه برای مهاجرت کاری به فنلاند، داشتن تحصیلات دانشگاهی و پیدا کردن شغل مرتبط با آن در شرکت های این کشور است. 

همچنین می توانید به عنوان کارآفرین یا سهامدار اصلی یک شرکت معتبر اقدام به دریافت ویزای کاری کنید. علاوه بر این، فنلاند نیروی کار فصلی هم نیاز دارد که معمولا در حوزه های کشاورزی و گردشگری فعال هستند.

شرایط مورد نیاز برای کار در فنلاند

  • شرایط سنی

مهاجرت کاری به فنلاند محدوده سنی خاصی ندارد. 

  • مدرک تحصیلی

داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی برای مهاجرت کاری به فنلاند بسیار مهم است.

  • مدرک زبان مورد نیاز

برای مهاجرت به مدرک زبان خاصی نیاز ندارید و دولت -و البته خیلی از کارفرماها- خدمات آموزش زبان را برای کارمندان و خانواده های شان به طور رایگان یا با هزینه ای ناچیز فراهم می کند. 

سطح تسلط شما به زبان فنلاندی به کاری که دارید، وابسته است. طبیعی است که در بخش هایی که با ارباب رجوع سر و کار دارید، کیفیت زبان فنلاندی شما مهم و گاهی تسلط بر آن اجباری است ولی در بسیاری از مشاغل اصلا لازم نیست فنلاندی بلد باشید. بسیاری از شرکت های چند ملیتی که کارکنان آن ها از سراسر دنیا گرد هم جمع شده اند، از انگلیسی به عنوان زبان اصلی شرکت استفاده می کنند و برای نمونه، حتی استارت آپ های کوچک فعال در حوزه های فناوری ارتباطات و اطلاعات یا صنعت بازی هم از زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی خود استفاده می کنند.

بهترین مشاغل مورد نیاز در فنلاند

در سال ۲۰۲۲ این مشاغل در فنلاند با کمبود نیرو روبرو بوده است:

  1. مکانیک خودرو

  2. حسابدار

  3. مربی مهد کودک

  4. پزشک عمومی

  5. مهندس برق

  6. گفتار درمانگر

  7. پرستار

  8. برنامه نویس

  9. روانشناس

  10. دروگر

  11. دندانپزشک

  12. معلم

برآورد می شود در ده سال آینده بیشترین رشد در جذب نیرو متعلق به حوزه های معدن، تکنولوژی اطلاعات، عمده و خرده فروشی و بیمه باشد.

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در فنلاند

میانگین حقوق برای فنلاندی ها حدود ۵ هزار یورو در ماه، برای خارجی های عضو اتحادیه اروپا حدود ۴۴۰۰ یورو و برای خارجی های غیر اتحادیه اروپا ۴ هزار یورو است. میانگین کلی دستمزدها هم ۴۲۷۸ یورو است.

میانگین حقوق بعضی از مشاغل در این کشور به این ترتیب است:

  1. معلم مدرسه ۳۴۲۰ یورو در ماه

  2. مدیر مدرسه ۶۸۴۰ یورو در ماه

  3. استاد دانشگاه ۵۹۹۰ یورو در ماه

  4. مربی مهد کودک ۲۱۴۰ یورو در ماه

  5. مدیر مهد کودک ۶۶۳۰ یورو در ماه

  6. پزشک عمومی ۵۵۶۰ یورو در ماه

  7. جراح ۷۷۰۰ یورو در ماه

  8. پرستار ۴۰۶۰ یورو در ماه

  9. سرآشپز ۵۳۵۰ یورو در ماه

  10. پیشخدمت ۳۴۲۰ یورو در ماه

  11. کارگر فست فود ۲۹۹۰ یورو در ماه

  12. مهندس عمران ۱۰ هزار و ۵۰ یورو در ماه

  13. نقاش ساختمان ۴۴۹۰ یورو در ماه

  14. کارگر ساختمانی ۳۸۵۰ یورو در ماه

  15. برنامه نویس کامپیوتری ۶۶۳۰ یورو در ماه

  16. توسعه دهنده وب ۵۵۶۰ یورو در ماه

  17. راننده ۳۴۲۰ یورو در ماه

  18. مکانیک ۳۲۱۰ یورو در ماه

  19. راننده تاکسی ۵۹۹۰ یورو در ماه

  20. برقکار ۲۷۸۰ یورو در ماه

شرایط بازنشستگی و بیمه در فنلاند

اگر برای کار به فنلاند مهاجرت کرده باشید و حقوق تان بیش از ۷۴۲ یورو باشد، تحت پوشش بیمه سلامت ملی قرار می گیرید و ماهانه یک و نیم درصد از حقوق تان به عنوان سهم بیمه درمان کسر می شود. هم چنین هر ماه بر اساس سن کارگر یا کارمند مبلغی از حقوق او برای صندوق بازنشستگی کسر می شود که به این ترتیب است:

  1. از ۱۷ تا ۵۲ سال سن: ۱۵/۷ درصد 

  2. از ۵۳ تا ۶۲ سال سن: ۶۵/۸ درصد

  3. از ۶۳ تا ۶۷ سال سن: ۱۵/۷ درصد

سن بازنشستگی در فنلاند متغیر است و افراد می توانند از ۶۳ سالگی به بعد بر اساس شرایط خود درخواست بازنشستگی کنند، اما کسی که در ۶۸ سالگی بازنشسته شود، حقوق بیشتری خواهد گرفت.

نحوه کاریابی ایرانیان در فنلاند

سایت های انگلیسی زبان زیادی هستند که دایره وسیعی از فرصت های شغلی و کارفرماهای جوینده نیروی ماهر را در آرشیو خود دارند. با یک جستجوی ساده در آن ها می توانید تعداد زیادی از فرصت های شغلی مناسب با حرفه و مهارت خود را پیدا کنید، اما باید در نظر داشته باشید که احتمال گرفتن ویزای کاری از فنلاند وقتی زیاد می شود که تحصیلات دانشگاهی و سابقه کاری مرتبط با آن را داشته باشید یا در حوزه IT به تجربه و دستاورد قابل توجهی رسیده باشید.

مدارک مورد نیاز برای کار در فنلاند

مدارک مورد نیاز برای کار در فنلاند

دور از ذهن است که بدون داشتن تحصیلات عالی و سابقه کاری قابل توجه بتوانید برای کار در فنلاند اقدام کنید. در هر صورت برای کار در فنلاند به مدرک تحصیلی و کاری نیاز خواهید داشت. جزئیات در مقاله بیان شده است.

شرایط دریافت ویزای کار فنلاند

برای کار در فنلاند باید از سفارت این کشور در ایران ویزای کار و مجوز اقامت دریافت کنید؛ اما گرفتن این ویزا نیازمند چه شرایطی است؟

  1. پیش از هر چیز باید با یک شرکت فنلاندی قرارداد ببندید. بدون داشتن قرارداد معتبر، درخواست ویزای شما رد خواهد شد. 

  2. باید مدرک دانشگاهی مرتبط داشته باشید؛ مگر این که جویای کار فصلی باشید.

  3. باید سابقه کار مرتبط با رشته خود داشته باشید.

  4. گواهی سوء پیشینه داشته باشید.

ممکن است سفارت به شما ویزای موقت یا ویزای پیوسته بدهد که ویزای موقت باید هر سال تمدید شود و ویزای پیوسته هر ۴ سال یک بار نیاز به تمدید دارد. حتما باید سه ماه قبل از انقضای آن، درخواست تمدیدش را بدهید.

شرایط دریافت اقامت دائم با کار در فنلاند

بعد از حدود ۵ سال می توانید درخواست اقامت دایمی در فنلاند را بدهید. البته باید ویزای پیوسته داشته باشید تا بتوانید چنین درخواستی را ثبت کنید.

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

شرایط همسر

  •  

اگر ویزای کاری معتبر داشته باشید و حقوق ماهیانه شما برای مخارج زندگی خانواده تان کافی باشد، اعضای خانواده شما می توانند درخواست ویزای پیوست کنند. از مزایای این نوع ویزا این است که همسرتان بعد از پیوستن به شما در فنلاند، می تواند در این کشور کار کند یا درس بخواند؛ مگر این که در ویزای او چیزی غیر از این قید شده باشد. 

شرایط فرزندان

  •  

فرزند شما نیز می تواند بر مبنای رابطه خویشاوندی، درخواست ویزای پیوست و اجازه اقامت در فنلاند را به سفارت این کشور بدهد. 

شرایط کار در فنلاند بدون مدرک تحصیلی

امکان آن برای ایرانیان بسیار ضعیف است.

شرایط کار در فنلاند با مدرک دیپلم

امکان آن بسیار ضعیف است. باید با مدرک دانشگاهی و سابقه کاری مرتبط با آن برای مهاجرت کاری به فنلاند اقدام کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق منوی سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *