شرایط کار در هلند برای ایرانیان

هلند یکی از کشورهایی است که سالانه تقاضای زیادی برای مهاجرت از کشورهای دیگر دریافت می‌کند. وجود کارمندان مهاجر در این سرزمین، فرهنگ چندملیتی را در اکوسیستم تجاری و اقتصادی آن تعریف کرده است. براین‌اساس می‌توان انتظار داشت افرادی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، به‌سادگی در محیط کاری و اجتماعی هلند ادغام شوند و کمتر با اضطراب‌های رویارویی با محیط جدید دست‌وپنجه نرم کنند.

کشور هلند، در کنار توجهی که به پیشرفت‌های تکنولوژیک و اقتصادی دارد، همواره یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت اهالی هنر در نظر گرفته شده است. معماری شهری در هلند بسیار زیبا است و آثار متعدد هنرهای تجسمی در این سرزمین شهره‌ی خاص و عام است. اگر تصویر زمین‌های پرگل، پیاده‌روی در آرامش کنار رود آمستل در دل آمستردام یا مردمان آسوده‌ای که سوار بر دوچرخه به سمت محل کار می‌روند، برای مهاجرت به این کشور کافی نباشد، بی‌شک دانستن این نکته که هلند از ثروتمندترین کشورهای دنیا است؛ ولی ساعات کاری بسیار کمی دارد، می‌تواند مشوق مناسبی برای مهاجرت به این کشور اروپایی باشد.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات مشاوره ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط کار در هلند برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور هلند

وقتی صحبت از اقتصاد هلند به میان می‌آید، احتمالاً همه به یاد کشاورزی و کشت و پرورش گیاهان و گل‌های زینتی می‌افتند، اما منابع درآمد هلند بسیار گسترده‌تر از چیزی است که معمولا در نظر گرفته می‌شود. سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور به حدی است که هلند به‌عنوان یکی از پردرآمدترین کشورهای جهان طبقه‌بندی می‌شود. اما منبع این درآمد عظیم کجا است؟

هلند مالک بیش از یک‌چهارم ذخایر گاز طبیعی اتحادیه اروپا است؛ این کشور قلب تپنده حمل‌ونقل قاره سبز محسوب می‌شود به‌طوری‌که روتردام با اختلاف بزرگ‌ترین بندر قاره است و آمستردام یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا را دارد؛ دفاتر بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا – به دلیل معافیت‌های مالیاتی جذاب – در آمستردام است و اگرچه کشاورزی آن بسیار ماشینی شده و تنها حدود دو درصد از نیروی کار کشور در این بخش مشغول هستند، اما باعث شده صنعت تولید غذای فراوری شده رشد کند و نیروی کار زیادی را جذب کند.

مدارک لازم برای کار در هلند

بازار کار و شرایط کاری در هلند

دفتر بسیاری از شرکت‌های بزرگ و  چندملیتی جهان در هلند است. مثلا دفتر کمپانی‌هایی چون: شل، فیلیپس، تام تام، آهولد و حتی دفتر مرکزی شرکت ایکیا در این کشور واقع شده است. وجود چنین شرکت‌های بزرگی در هلند، پتانسیل زیادی در پذیرش نیروی کار به‌وجود آورده و تقاضا برای جذب کارجویان را افزایش داده است. براین‌اساس اگر کسی قابلیت‌های لازم در تخصص کاری خود را داشته باشد، می‌تواند به‌سرعت صاحب شغل شود. در این میان، آژانس‌های کاریابی فراوانی هم وجود دارند که فرایند جستجو و انتخاب شغل را ساده‌تر کرده‌اند.

یکی از نکات مهمی که در مورد کشور هلند باید در نظر گرفته شود، نرخ پایین بیکاری در این سرزمین است. براین‌اساس می‌توان انتظار داشت که تقریبا برای هر مهارتی، فرصت کاری مناسبی در این کشور تعیین شده باشد. مخصوصا صنایعی چون تولید غذای فراوری شده، مواد شیمیایی، انرژی، IT، بهداشت و درمان و حمل‌ونقل معمولا پذیرای دائمی نیروی کار و متخصص هستند.

ساعت کاری در کشور هلند

هفته کاری استاندارد در هلند ۳۸ ساعت است و ساعات کاری هفتگی در این کشور معمولا بین ۳۶ تا ۴۰ ساعت محاسبه می‌شود تعداد روزهای کاری، ۵ روز و میزان ساعت کاری روزانه ۷ تا ۸ ساعت در نظر گرفته می‌شود.

طبق قانون ملی هلند، میانگین ساعات کاری هر نفر در طول هفته نباید بیشتر از ۵۵ ساعت باشد. برخلاف بسیاری از کشورها، در کشور هلند کار کردن برای ساعات طولانی امری غیرمعمول است.

راه‌های ورود به بازار کار هلند برای ایرانیان

نکته مهمی که لازم است موردتوجه قرار بگیرد این است که بین اجازه ورود به هلند و اجازه کار در این کشور تفاوت مهمی وجود دارد.

در ابتدا لازم است کارفرمایی پیدا شود که مایل به استخدام فرد متقاضی باشد. برای کار بلندمدت (بالای ۹۰ روز) در هلند لازم است اجازه اقامت و اجازه کار دریافت شود. گرفتن این مجوزها با کارفرما است و در اغلب موارد کارفرما در یک فرم واحد، برای متقاضی درخواست مجوز اقامت و کار را ارسال می‌کند. صدور این مجوزها برای کسانی که اهل کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند، امری دشوار است؛ به‌ویژه که کارفرما باید ثابت کند نیروی کار موردنظرش در اروپا پیدا نمی‌شود.

در صورت تأیید درخواست، مجوزی یک‌ساله برای فرد متقاضی صادر می‌شود. برای برخی از مشاغل، کارفرما نیازی به دریافت مجوز کاری ندارد و تنها کسب مجوز اقامت کفایت می‌کند. این مشاغل عموما زیرمجموعه‌ی شرکت‌های اقتصاد دانش‌بنیان هستند. در این مورد، لازم است فرد متقاضی با کارفرما قرارداد داشته باشد و اگر سن متقاضی کمتر از ۳۰ سال باشد، ماهانه حدود ۳۱۰۰ یورو و اگر سن متقاضی بالای سی‌سال باشد، ماهانه حدود ۴ هزار یورو دریافت می‌کند. مجوز اقامت صادر شده برای متقاضیان، برابر با زمان قرارداد و حداکثر تا ۵ سال اعتبار خواهد داشت. پس از این مدت می‌توان نسبت به تمدید مجوز اقامت اقدام کرد.

مجوز اقامت و کار در هلند، حدود دو هفته پس از ورود به این کشور به افراد داده می‌شود؛ اما برای ورود به هلند باید مجوز اقامت موقت یا MVV دریافت گردد که اعتباری ۹۰ روزه دارد و پس از دریافت آن، امکان سفر به هلند برای فرد محیا می‌شود.

روند کار به این صورت است که کارفرما در هلند برای متقاضی درخواست MVV را ثبت می‌کند و پس از صدور، متقاضی باید حداکثر ظرف سه ماه آن را از سفارت هلند در تهران دریافت کنید. برای دریافت MVV لازم است پاسپورت متقاضی حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

شرایط موردنیاز برای کار در هلند

کارکردن در کشور هلند وابسته به شرایط مختلفی است که اگر به‌درستی محقق شوند، فرایند درخواست ویزا برای متقاضیان به‌سادگی طی خواهد شد.

شرایط سنی

کسانی که قصد دارند در کشور هلند مشغول کار شوند، طبق قانون باید بین ۱۸ تا ۴۵ سال سن داشته باشند؛ اگرچه بعید است کسی زیر سن ۲۳ سال بتواند مهارت‌های لازم را برای پیداکردن کار در این کشور به دست بیاورد.

مدرک تحصیلی

متقاضی لازم است دست‌کم مدرک کارشناسی داشته باشد تا بتواند در هلند کار پیدا کند.  علاوه بر مدرک تحصیلی، توصیه‌نامه کارفرمای قبلی مدرک مهم دیگری است که باعث سهولت در اخذ اقامت هلند می‌شود.

مدرک زبان موردنیاز

برای کار در هلند نیازی نیست فرد به زبان هلندی مسلط باشد. امور اداری و شغلی در شرکت‌های بزرگ، اغلب به زبان انگلیسی می‌گذرد؛ اما در شرکت‌های کوچک، مکالمات به زبان هلندی انجام شده و درصورتی‌که فرد متقاضی کار در چنین شرکت‌هایی باشد، فراگیری زبان هلندی امری مهم به‌حساب خواهد آمد.

بهترین مشاغل موردنیاز در هلند

کشور هلند مانند همسایه‌اش آلمان، سنت جذب مهندسان کارآمد را حفظ کرده است. نتایج یک تحقیق نشان داده که از نظر تقاضا برای استخدام مهندس، هلند در رتبه‌ی دوم دنیا قرار دارد و سیزده درصد از تمام آگهی‌های شغلی این کشور مربوط به حوزه مهندسی است. به‌ویژه رشته مهندسی آب یا یکی از رشته‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر امکان بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی متنوعی را خواهند داشت.

تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در هلند بسیار پیشرفته است و نیروی ماهر آن نیز مورد استقبال کارفرمایان  هلندی هستند. رشته‌هایی چون برنامه‌نویسی و تحلیل‌گر داده نیز می‌توانند در بازار کار هلند فرصت‌های شغلی متعددی داشته باشند.

نیروی متخصص بهداشت و درمان نیز در کشور هلند مانند دیگر نقاط جهان از ارج‌وقرب بالایی برخوردار است و متخصصان رشته‌های درمانی به‌سادگی فرصت‌های شغلی مناسبی به دست خواهند آورد.

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در هلند

طبق آخرین نتایج به‌دست‌آمده میزان حقوق در بعضی از مشاغل هلند به‌قرار زیر است:

مهندس نرم‌افزار تازه‌کار: درآمد ناخالص به طور متوسط حداقل ۳۴۰۰ یورو در ماه

مهندس IT: درآمد ناخالص به طور متوسط حداقل ۴۵۰۰ یورو در ماه

مهندس صنایع: درآمد ناخالص به طور متوسط حداقل ۴۱۰۰ یورو در ماه

مهندس مکانیک: درآمد ناخالص به طور متوسط حداقل ۳۶۰۰ یورو در ماه

شرایط بازنشستگی و بیمه در هلند

سن بازنشستگی دولتی در هلند ۶۷ سال است اگرچه می‌توان تا سه سال زودتر از این سن هم بازنشسته شد. میزان حقوق بازنشستگی دریافتی هم بسته به تعداد سال‌هایی است که فرد کارکرده و حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه است؛ به همین دلیل خیلی از افراد شاغل در هلند از بازنشستگی تکمیلی استفاده می‌کنند. برای خرید بازنشستگی‌های تکمیلی می‌توان به‌صورت عمومی برای تمام کارمندان شرکت اقدام کرد و همچنین برخی موسسات خصوصی امکان دریافت بازنشستگی تکمیلی را به‌صورت جداگانه برای هر فرد فراهم کرده‌اند.

داشتن بیمه در هلند برای همه اجباری است و هزینه بیمه دولتی از حدود ۱۰۰ یورو در ماه شروع می‌شود. سیستم درمانی این کشور بسیار پیشرفته و مجهز است و خیلی‌ها برای این که از بهترین امکانات برخوردار شوند، تحت پوشش بیمه‌های خصوصی قرار می‌گیرند.

نحوه کاریابی ایرانیان در هلند

مراجعه به سایت‌های کاریابی رایگان یکی از روش‌هایی است که فرصت‌های شغلی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. آژانس‌های کاریابی نیز گزینه‌ی دیگری هستند  که می‌توان به‌صورت آنلاین با آن‌ها تماس گرفت و برای پیداکردن فرصت‌های شغلی اقدام کرد. بسیاری از شرکت‌های هلندی برای پیداکردن نیروی کار با این آژانس‌های کاریابی در ارتباط هستند. برخی از این آژانس‌های کاریابی به طور تخصصی تنها در یک یا چند حوزه خاص فعالیت می‌کنند که باعث افزایش شانس متقاضیان در کسب فرصت‌های شغلی خواهند بود. یکی دیگر از راه‌های قابل‌اطمینان در پیداکردن فرصت‌های شغلی، برقراری تماس مستقیم با کمپانی‌های هلندی است.

در برخی از شرایط ممکن است یک شرکت، آگهی استخدام نیرو نداده باشد، اما کمپانی‌های هلندی از اینکه نیروی جویای کار برایشان نامه بنویسد استقبال می‌کنند. تنها نکته‌ای که اینجا لازم است مدنظر قرار بگیرد مخاطب نامه است که حتما باید فرد مسئول گزینش منابع انسانی در آن سازمان باشد.

مدارک موردنیاز برای کار در هلند

برای کار در هلند به مدرک دانشگاهی و سابقه کاری در زمینه تخصصی نیاز است، مگر این که فرد متقاضی در حوزه IT مهارت قابل‌توجهی داشته باشد. تسلط به زبان هلندی برای کار در شرکت‌های بزرگ ضروری نیست؛ اما لازم است متقاضی زبان انگلیسی را روان صحبت کند.

شرایط دریافت ویزای کار هلند

شرط اصلی، داشتن کارفرمایی است که حاضر به استخدام فرد متقاضی و گذراندن مراحل اداری آن باشد؛ البته کسب‌وکار این کارفرما نیز باید مورد قبول اداره مهاجرت هلند قرار گرفته باشد.

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از پیداکردن کار در هلند

بعد از ۵ سال زندگی در هلند می‌توان مجوز اقامت دائم در این کشور را دریافت کرد. پس از دریافت اقامت دایم، دیگر نیازی به مجوز کاری برای کارکردن نخواهد بود.

شرایط موردنیاز برای همراه یا همراهان

بردن اعضای خانواده به هلند نسبتا ساده است. کارفرما هم‌زمان با ثبت درخواست مجوز اقامت برای فرد، می‌تواند برای اعضای خانواده متقاضی نیز درخواست مجوز اقامت ارسال کند. روش دیگر، ارسال درخواست برای پیوستن اعضای خانواده توسط خود فرد است که پس از اقامت در هلند امکان‌پذیر خواهد بود.

شرایط همسر

در شرایطی فرد با همسر خود پیش از اقدام برای گرفتن ویزا ازدواج کرده باشد حداقل سن تعیین شده برای همسر ۱۸ سال است و اگر پس از دریافت ویزا ازدواج اتفاق افتاده باشد، حداقل سن همسر لازم است ۲۱ سال باشد.

شرایط مالی متقاضی

حقوق ماهانه متقاضی لازم است حداقل ۱۷۰۰ یورو  (بدون حق تعطیلات) و ۱۸۰۰ یورو (با داشتن حق تعطیلات در قرارداد) باشد.

شرایط فرزندان

باید زیر ۱۸ سال سن داشته باشند.

شرایط کار در هلند بدون مدرک تحصیلی

هلند جزو کشورهای خارج از اتحادیه اروپا است که معمولا نیروی ماهر و تحصیل‌کرده را جذب می‌کند. اما درصورتی‌که فرد متقاضی تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد، می‌تواند با استفاده از ویزای سرمایه‌گذاری (طلایی) برای مهاجرت به هلند اقدام کند.

شرایط کار در هلند با مدرک دیپلم

درصورتی‌که فرد متقاضی در حوزه علوم  IT مهارت قابل‌توجهی داشته باشد، احتمالاً نیازی به مدرک تحصیلی نخواهد بود؛ ولی در رشته‌های تحصیلی دیگر لازم است فرد متقاضی مدارک تحصیلی و ریزنمرات خود را همراه داشته باشد.

سخن پایانی

کشور هلند یکی از مقاصد مهاجرت کاری در قاره‌ی اروپا است که هرساله مهاجرین زیادی را از کشورهای مختلف جذب می‌کند. طیف وسیعی از رشته‌های کاری و تحصیلی در هلند مورد استقبال کارفرمایان قرار دارند که باعث جذب نیروی کار بیشتر در این کشور می‌شود. در این مقاله روش‌های کار در هلند مورد بررسی قرار گرفت. کارشناسان زبده الو ویزا در امر مهاجرت آماده‌اند که به سوالات و ابهامات مخاطبان ارجمند در خصوص مهاجرت کاری به هلند پاسخگو باشند.

در پایان

 خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

12 دیدگاه برای “شرایط کار در هلند برای ایرانیان

  1. صالح تفضلی گفته:

    سلام. من درکارماشینهای اداری ۳۰ سال سابقه دارم وبازنشست شده ام همسرم مدیریت پرستاری هستند باسابقه بالای ۲۰ سال میتونیم برای هلند اقدام کنیم ؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      برای اقدام از طریق ویزای کار باید کمتر از ۴۴ سال سن داشته باشید. روش های دیگری برای مهاجرت متناسب با شرایط شما وجود دارد. برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

  2. محمد گفته:

    سلام و درود۳۳سالمه تجربه کار در گلخانه دارم و تقریبا نیروی کار ماهر گلخانه هیدروپونیک هستم مدرک ندارم برای من کار پیدا میشه؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بله امکان پیدا کردن کار برای شما هست اما نه برای هلند. در حال حاضر با توجه به شرایط شما فقط جاب آفر لهستان داریم. برای آگاهی بیشتر تماس بگیرید.

  3. مهربان گفته:

    با درود خدمت شما
    بنده ۴۸ ساله و مهندس کشاورزی با مدرک فوق لیسانس و دارای ۲۵ سال سابقه کار می باشم..آیا میتوانم در رابطه با کشاورزی و گلخانه در هلند متقاضی کار باشم؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      اقامت کاری تا سن ۴۴ سال امکان پذیر است. شما از روش های سرمایه گذاری و ثبت شرکت و خرید ملک می توانید اقدام کنید.

  4. سعید گفته:

    باسلام ..بنده سعید ۳۳ ساله از کشور عمان مسلطه به ۵زبان هم گفتاری هم نوشتاری جویای کار هلند هستم ممنون

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      در حال حاضر برای کشور هلند اقدامی نداریم و بیشتر تمرکز ما بر روی کشور آلمان هست. اگر تمایل به کار در آلمان دارید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *