شرایط کار در هلند برای ایرانیان

هلند ، مستقیم از دل خیال بزرگ ترین نقاشان دنیا بیرون آمده است. بی دلیل نیست که این همه نقاش معروف در آن زیسته اند. اگر تصویر زمین های پرگل، پیاده روی در آرامش کنار رود آمستل در دل آمستردام یا مردمان آسوده ای که سوار بر دوچرخه به سمت محل کار می روند، شما را وسوسه نمی کند، دانستن این که از ثروتمندترین و مرفه ترین کشورهای دنیا هستند ولی ساعات کاری کمی دارند، می تواند هوس کار در هلند را به دل تان بیندازد.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط کار در هلند برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور هلند

وقتی صحبت از اقتصاد هلند به میان می آید، احتمالا همه به یاد کشاورزی و به ویژه پرورش و صادرات گل می افتند، اما منابع درآمد هلند بسیار گسترده است و به همین دلیل در سال ۲۰۲۱ این کشور به عنوان هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی شد. سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور حدود ۵۷ هزار دلار است که مردم آن را به یکی از پردرآمدترین ملت های دنیا تبدیل کرده. اما منبع این درآمد عظیم کجا است؟

هلند مالک بیش از یک چهارم ذخایر گاز طبیعی اتحادیه اروپا است؛ قلب تپنده حمل و نقل قاره سبز محسوب می شود به طوری که روتردام با اختلاف بزرگترین بندر قاره است و آمستردام یکی از بزرگ ترین فرودگاه های دنیا را دارد؛ دفاتر بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا -به دلیل معافیت های مالیاتی جذاب- در آمستردام است و اگرچه کشاورزی آن بسیار ماشینی شده و تنها حدود دو درصد از نیروی کار کشور در این بخش مشغول هستند، اما باعث شده صنعت تولید غذای فرآوری شده رشد کند و نیروی کار زیادی را جذب کند.

بازار کار و شرایط کاری در هلند

دفتر بسیاری از شرکت های غول آسای چندملیتی در هلند است، مثل شل، فیلیپس، تام تام، آهولد؛ حتی دفتر مرکزی ایکیا هم در این کشور است. با وجود این همه کمپانی عظیم، نیاز به نیروی کار ماهر به شدت زیاد است و اگر کسی قابلیت های لازم را داشته باشد، می تواند به سرعت کار پیدا کند. در این میان، آژانس های کاریابی فراوانی هم درست شده که در تلاش هستند نیاز کمپانی ها به نیروی کار را برطرف کنند.

باید در نظر داشت که نرخ بیکاری در هلند بسیار پایین است و تقریبا برای هر مهارتی فرصت کاری پیدا می شود، به ویژه در صنایع مربوط به تولید غذای فرآوری شده، مواد شیمیایی، انرژی، IT، بهداشت و درمان و حمل و نقل.

ساعت کاری و مالیات در هلند

هفته کاری استاندارد در هلند ۳۸ ساعت است و اغلب شغل ها بین ۳۶ تا ۴۰ ساعت هستند. معمولا همه ۷ تا ۸ ساعت در روز و ۵ روز در هفته کار می کنند.

طبق قانون در طول ۴ هفته، میانگین ساعت کاری هفتگی یک نفر نباید از ۵۵ ساعت بیشتر شود. برخلاف بسیاری از کشورها، در هلند کار کردن برای ساعات طولانی غیرمعمول است.

مالیات در هلند هم در سال ۲۰۲۲ به این ترتیب است:

  1. درآمد تا ۶۹ هزار و ۳۹۹ یورو در سال: ۰۷/۳۷ درصد
  2. از ۶۹ هزار و ۳۹۹ یورو به بالا: ۵۰/۴۹ درصد
  • مالیات با حساب سهم بیمه درمانی محاسبه شده است.

راه های ورود به بازار کار هلند برای ایرانیان

  1. باید دقت کنید که بین اجازه ورود به کشور و اجازه کار در هلند تفاوت وجود دارد.
  2. ابتدا باید کارفرمایی پیدا کنید که مایل به استخدام شما باشد. 
  3. برای کار بلند مدت یعنی بالای ۹۰ روز در هلند باید اجازه اقامت و اجازه کار داشته باشید. گرفتن این مجوزها با کارفرما است و در اغلب موارد کارفرما در یک فرم واحد، برای شما درخواست مجوز اقامت و کار می دهد.
  4. معمولا صدور این مجوزها برای کسانی که اهل کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند، دشوار است به ویژه که کارفرما باید ثابت کند نیروی کار موردنظرش در خود اروپا پیدا نمی شود.
  5. در صورت تایید دولت، مجوز -حداکثر- یک ساله برای شما صادر می شود. 
  6. برای بعضی از مشاغل، کارفرما نیازی به دریافت مجوز کار ندارد و تنها کسب مجوز اقامت کافی است. معمولا این مشاغل زیرمجموعه اقتصاد دانش بنیان هستند. در این مورد، باید با کارفرما قرارداد داشته باشید و اگر سن شما کمتر از ۳۰ سال است، ماهانه ۳ هزار و ۱۰۸ و اگر بالای سی سال است، ماهانه ۴ هزار و ۲۴۰ یورو دستمزد بگیرید. مجوز اقامت صادر شده برای شما برابر با زمان قراردادتان و حداکثر ۵ ساله است. سپس می تواند تمدید شود.
  7. مجوز اقامت و کار در هلند، حدود دو هفته پس از ورود به این کشور به شما داده می شود؛ اما برای ورود به هلند باید مجوز اقامت موقت یا MVV بگیرید که اعتبار ۹۰ روزه دارد و تازه پس از دریافت آن می توانید به هلند سفر کنید. کارفرما در همان هلند برای شما درخواست MVV ثبت می کند و پس از صدور، شما باید حداکثر ظرف سه ماه آن را از سفارت هلند در تهران دریافت کنید. با داشتن MVV می توانید به راحتی به هلند سفر کنید. برای گرفتن MVV باید پاسپورت شما حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. 

شرایط مورد نیاز برای کار در هلند

  • شرایط سنی

کسانی که قصد کار در هلند را دارند، طبق قانون باید بین ۱۸ تا ۴۵ سال سن داشته باشند؛ اگرچه بعید است کسی زیر سن ۲۳ سال بتواند مهارت های لازم را برای پیدا کردن کار در این کشور به دست بیاورد.

  • مدرک تحصیلی

باید دست کم مدرک کارشناسی داشته باشید تا بتوانید در هلند کار پیدا کنید. بهتر است علاوه بر مدرک تحصیلی، توصیه نامه کارفرمای قبلی تان را هم همراه ببرید تا به مشکل نخورید.

  • مدرک زبان مورد نیاز

برای کار در هلند نیازی نیست زبان هلندی بدانید. امور شرکت های عظیم که تعدادشان در این کشور زیاد است، اغلب به زبان انگلیسی می گذرد اما اگر در شرکت های کوچک کار پیدا کنید، ناچارید برای شرکت در جلسات به هلندی حرف بزنید. 

بهترین مشاغل مورد نیاز در هلند

  • هلند مثل همسایه اش، آلمان، سنت جذب مهندسان کارآمد را حفظ کرده است. نتایج یک تحقیق نشان داده که از نظر تقاضا برای استخدام مهندس، هلند در دنیا دوم است و سیزده درصد از تمام آگهی های شغلی این کشور مربوط به حوزه مهندسی است. به ویژه اگر مهندسی آب یا یکی از رشته های مربوط به انرژی های تجدیدپذیر را خوانده باشید، می توانید به پیدا کردن یک شغل مناسب در این کشور اروپایی امیدوار باشید.
  • تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در هلند بسیار پیشرفته است و نیروی ماهر آن نیز هواخواه زیاد دارد. از برنامه نویس تا تحلیل گر داده می توانند در بازار کار هلند برای خودشان موقعیت مناسبی پیدا کنند.
  • این روزها نیاز به کادر درمان در تمام دنیا افزایش یافته ولی هلند پیش از این هم به دنبال نیروی ماهر در این حوزه می گشت. از پرستار تا پزشک عمومی تا داروساز همه از افرادی هستند که هلندی ها به آن ها نیاز دارند.

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در هلند

حداقل حقوق در هلند هزار و ۷۲۵ یورو در ماه است. حقوق بعضی از مشاغل در این کشور نیز به این ترتیب است:

  1. مهندس نرم افزار تازه کار: ۳۰ تا ۷۲ هزار یورو در سال
  2. مهندس اطلاعات با سابقه متوسط تا زیاد: ۳۳ تا ۷۲ هزار یورو در سال
  3. مهندس صنایع: ۳۴ تا ۱۰۵ هزار یورو در سال
  4. مهندس مکانیک: ۲۹ تا ۶۲ هزار یورو در سال

شرایط بازنشستگی و بیمه در هلند

  • سن بازنشستگی دولتی در هلند ۶۷ سال است اگرچه می توان تا سه سال زودتر از این سن هم بازنشسته شد. میزان حقوق بازنشستگی دریافتی هم بسته به تعداد سال هایی است که فرد کار کرده است و حدود هزار یورو در ماه می شود؛ برای همین خیلی ها از حقوق بازنشستگی تکمیلی هم استفاده می کنند. هم شرکتی که در آن کار می کنید می تواند با مشارکت کارمندانش برنامه بازنشستگی ویژه خودش را اجرا کند و هم می توان از شرکت های خصوصی که در این زمینه فعال هستند، طرح های بازنشستگی خرید. 
  • داشتن بیمه در هلند برای همه اجباری است و هزینه بیمه دولتی از حدود ۱۰۰ یورو در ماه شروع می شود. سیستم درمانی این کشور بسیار پیشرفته و مجهز است و خیلی ها برای این که از بهترین امکانات برخوردار شوند، تحت پوشش بیمه های خصوصی هم قرار می گیرند.

نحوه کاریابی ایرانیان در هلند

سایت های کاریابی رایگان که فرصت های شغلی را به نمایش می گذارند، فراوان هستند. هم چنین آژانس های کاریابی وجود دارند که می توانید آنلاین با آن ها تماس بگیرید تا برای تان کار پیدا کنند. خیلی از شرکت های هلندی برای پیدا کردن نیروی کار مورد نیازشان با این آژانس ها در ارتباط هستند. حتی بعضی از این آژانس های کاریابی به طور تخصصی تنها در یک یا چند حوزه خاص فعالیت می کنند. برای نمونه، بعضی از آن ها فقط در حوزه IT فعال هستند. علاوه بر همه این ها، یکی دیگر از راه های قابل اطمینان، تماس مستقیم با خود کمپانی ها است.

ممکن است یک شرکت آگهی استخدام نیرو نداده باشد، اما کمپانی های هلندی خوشحال می شوند که نیروی جویای کار برای شان نامه بنویسد و خود را به آن ها معرفی کند. فقط باید دقت کنید که خطاب به مسوول این کار نامه بنویسید.

مدارک لازم برای کار در هلند

مدارک مورد نیاز برای کار در هلند

برای کار در هلند به مدرک دانشگاهی و سابقه کاری در زمینه تخصصی تان نیاز دارید، مگر این که در حوزه IT مهارت قابل توجهی داشته باشید. تسلط به زبان هلندی برای کار در شرکت های بزرگ ضروری نیست اما باید انگلیسی را روان صحبت کنید. برای شرکت های کوچک تر باید زبان هلندی را هم بلد باشید.

شرایط دریافت ویزای کار هلند

شرط اصلی داشتن کارفرمایی است که حاضر به استخدام شما و گذراندن مراحل اداری آن باشد. البته کسب و کار این کارفرما باید مورد قبول اداره مهاجرت هلند باشد. 

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از پیدا کردن کار در هلند

بعد از ۵ سال زندگی در هلند می توانید مجوز اقامت دایم دریافت کنید. بعد از دریافت اقامت دایم، برای کار کردن نیازی به مجوز کار نخواهید داشت.

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

بردن اعضای خانواده به هلند نسبتا ساده است. کارفرما همزمان با ثبت درخواست مجوز اقامت برای شما، می تواند برای اعضای خانواده تان نیز درخواست مجوز اقامت بدهد. یا این که خودتان پس از سفر به هلند و اقامت در این کشور، درخواست پیوستن اعضای خانواده تان را ثبت کنید.

  • شرایط همسر

اگر قبل از گرفتن ویزا ازدواج کرده باشید، همسرتان موقع سفر به هلند باید دست کم ۱۸ سال داشته باشد. اگر بعد از گرفتن ویزا ازدواج کرده اید، همسرتان باید دست کم ۲۱ سال داشته باشد. همچنین حقوق ماهانه شما باید هزار و ۷۰۱ یورو (بدون حق تعطیلات) و هزار و ۸۳۷ یورو (با داشتن حق تعطیلات در قرارداد) باشد.

  • شرایط فرزندان

فرزندتان باید زیر ۱۸ سال سن داشته باشد.

شرایط کار در هلند بدون مدرک تحصیلی

هلند از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، یا نیروی ماهر و تحصیلکرده می گیرد یا می توانید با سرمایه گذاری یک میلیون و ۲۵۰ هزار یورویی در یک شرکت هلندی و از طریق سرمایه گذاری، ویزای طلایی بگیرید و به این کشور بروید.

شرایط کار در هلند با مدرک دیپلم

اگر در حوزه IT مهارت قابل توجهی دارید، احتمالا به مدرک تحصیلی نیاز نخواهید داشت در غیر این صورت بدون تحصیل در دانشگاه و داشتن سابقه کار مرتبط، احتمال این که از طریق کاری به هلند بروید، بسیار ضعیف است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

12 دیدگاه برای “شرایط کار در هلند برای ایرانیان

  1. صالح تفضلی گفته:

    سلام. من درکارماشینهای اداری ۳۰ سال سابقه دارم وبازنشست شده ام همسرم مدیریت پرستاری هستند باسابقه بالای ۲۰ سال میتونیم برای هلند اقدام کنیم ؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      برای اقدام از طریق ویزای کار باید کمتر از ۴۴ سال سن داشته باشید. روش های دیگری برای مهاجرت متناسب با شرایط شما وجود دارد. برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

  2. محمد گفته:

    سلام و درود۳۳سالمه تجربه کار در گلخانه دارم و تقریبا نیروی کار ماهر گلخانه هیدروپونیک هستم مدرک ندارم برای من کار پیدا میشه؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بله امکان پیدا کردن کار برای شما هست اما نه برای هلند. در حال حاضر با توجه به شرایط شما فقط جاب آفر لهستان داریم. برای آگاهی بیشتر تماس بگیرید.

  3. مهربان گفته:

    با درود خدمت شما
    بنده ۴۸ ساله و مهندس کشاورزی با مدرک فوق لیسانس و دارای ۲۵ سال سابقه کار می باشم..آیا میتوانم در رابطه با کشاورزی و گلخانه در هلند متقاضی کار باشم؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      اقامت کاری تا سن ۴۴ سال امکان پذیر است. شما از روش های سرمایه گذاری و ثبت شرکت و خرید ملک می توانید اقدام کنید.

  4. سعید گفته:

    باسلام ..بنده سعید ۳۳ ساله از کشور عمان مسلطه به ۵زبان هم گفتاری هم نوشتاری جویای کار هلند هستم ممنون

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      در حال حاضر برای کشور هلند اقدامی نداریم و بیشتر تمرکز ما بر روی کشور آلمان هست. اگر تمایل به کار در آلمان دارید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *