ارزان ترین راه های مهاجرت را بدانید

مهاجرت می تواند شروع فصلی نو در زندگی شما باشد. اگرچه مهاجرت برای افراد فاقد مهارت، تخصص یا سرمایه کافی امر نسبتاً سختی است اما راه هایی نیز برای مهاجرت با هزینه کم و تخصص معمولی وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ارزان ترین روش های مهاجرت برای ایرانیان آشنا کنیم و بگوییم کدام کشور برای مهاجرت ارزان بهتر است. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

ارزان ترین راه مهاجرت به آلمان

بدون شک آلمان یکی از مقاصد اصلی افراد برای مهاجرت به اروپا است. اگرچه راه های مختلفی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد اما مهاجرت تحصیلی و آوسبیلدونگ آلمان ارزان ترین روش های مهاجرت به این کشور محسوب می شوند. در ادامه اراه های مهاجرت ارزان به آلمان را توضیح می دهیم.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

به طورکلی مهاجرت تحصیلی یکی از ارزان ترین روش های مهاجرت به شمار می رود، به خصوص اگر تحصیل رایگان در کشور مقصد امکان پذیر نیز باشد. آلمان یکی از کشورهایی است که چنین امکانی را برای شما فراهم کرده است. در حال حاضر، آلمان بعد از ایالات متحده، انگلیس و استرالیا به عنوان چهارمین مقصد محبوب تحصیلی در خارج از کشور شناخته می شود. بخش عمده ای از این محبوبیت ناشی از سطح بالای نظام آموزشی در این کشور است. علاوه بر این، دولت آلمان به آموزش به عنوان یک محصول تجاری نگاه نمی کند و معتقد است باید رایگان و در دسترس همه باشد. از این رو در سال ۲۰۱۴، ۱۶ ایالت دست به لغو شهریه دانشگاه های دولتی زدند. تحصیل رایگان در این دانشگاه ها فقط به دانشجویان آلمانی اختصاص ندارد، بلکه دانشجویان بین المللی نیز می توانند به صورت رایگان در این دانشگاه ها تحصیل کنند. با این حال، بسیاری از دانشگاه های رایگان، دوره های آموزشی خود را به زبان آلمانی برگزار می کنند و فقط تعدادی از آنها دوره ها را به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند که در بخش بعدی با آنها آشنا می شویم.

تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی

همانطور که گفتیم مهاجرت تحصیلی به آلمان یکی از ارزان ترین شیوه های مهاجرت است. برای تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی باید از یکی از دانشگاه های زیر پذیرش بگیرید:

  • دانشگاه فنی مونشن
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه فنی دارمشتات
  • دانشگاه FAU لانگن نورنبرگ
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه صنعتی هامبورگ
  • دانشگاه SRH هایدلبرگ
  • دانشگاه علوم کاربردی وورزبورگ
  • دانشگاه لایبنیتس هانوفر

اگرچه برای تحصیل در این دانشگاه های دولتی از پرداخت شهریه معاف هستید اما باید هزینه تغذیه، اقامت و زندگی را بپردازید. همچنین در بعضی از این دانشگاه ها برای عضویت در اتحادیه دانشجویی، دریافت بلیط حمل و نقل عمومی وثبت نام به ۱۵۰ تا ۳۰۰ یورو در هر ترم نیاز خواهید داشت. ضمناً تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان رایگان نیست و معمولاً هم بورس تحصیلی نمی دهند. به هرحال برای تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی آلمان باید یک دوره مناسب با سوابق آموزشی خود پیدا و مدارک لازم را برای دانشگاه موردنظر بفرستید. در صورت موافقت دانشگاه با درخواست شما، نامه پذیرش برای شما ارسال خواهد شد.

مهاجرت ارزان به آلمان از طریق آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ آلمان یکی از ارزان ترین روش های مهاجرت است. آوسبیلدونگ به دوره های آموزشی فنی و حرفه ای گفته می شود که در بیش از ۳۰۰ رشته مختلف در حوزه های فنی، درمان، تجارت، فناوری اطلاعات و… برگزار می شود. علاوه بر آلمانی ها، شهروندان سایر کشورها نیز می توانند در این دوره های ۲ تا ۳ ساله شرکت کنند. در طی این دوره، فرد هم به صورت تئوری و هم عملی در رشته موردنظر آموزش می بیند. اگر فرد دوره را با موفقیت پشت سر بگذارید، یک مدرک فنی و حرفه ای به وی اعطا می شود. مدرک آوسبیلدونگ شانس فرد برای پیدا کردن کار در آلمان را افزایش می دهد.

برای شرکت در دوره های آوسبیلدونگ آلمان به مدرک دانشگاهی نیاز ندارید. در صورتی که سن شما بالای ۱۶ سال است، دارای مدرک حداقل دیپلم هستید و مدرک زبان آلمانی دارید می توانید برای پذیرش در دوره های آوسبیلدونگ درخواست دهید. چنانچه موفق به گرفتن پذیرش شوید، به صورت ماهانه حقوق دریافت خواهید کرد. مبلغ حقوق آوسبیلدونگ به دوره موردنظر بستگی دارد اما در هر حال هزینه های زندگی فرد را تامین خواهد کرد. بنابراین این ادعا که آوسبیلدونگ یکی از ارزان ترین روش های مهاجرت در دنیا است، اصلاً عجیب نیست!

ارزان ترین راه مهاجرت به ایتالیا

یکی دیگر از ارزان ترین روش های مهاجرت، مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است. دلایل اصلی انتخاب ایتالیا توسط دانشجویان بین المللی، سطح بالای نظام آموزشی و هزینه کم است. اگر چه تحصیل در ایتالیا کاملاً رایگان نیست اما بورسیه های مختلف دانشگاه های ایتالیا تحصیل در این کشور را تقریباً رایگان می کند. حتی بعضی از دانشگاه ها با توجه به سوابق تحصیلی، معدل، شرایط خانوادگی و دستاوردهای فوق برنامه اقدام به اعطای بورسیه های ۱۰۰ درصدی می کنند. برخی از بورسیه های برتر برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا عبارتند از:

  • کمک هزینه تحصیلی دانشگاه بولونیا برای دانشجویان بین المللی (معافیت کامل از پرداخت شهریه)
  • بورسیه بین المللی دانشگاه پادوآ (۸۰۰۰ یورو در سال)
  • بورسیه دانشگاه پاویا (معافیت کامل از پرداخت شهریه)
  • بورسیه شایستگی و جوایز بین المللی دانشگاه بوکونی (معافیت از شهریه بین ۱۲ هزار تا ۱۴ هزار یورو در سال)
  • بورسیه مبتنی بر شایستگی دانشگاه پلی تکنیک میلان (معافیت از شهریه بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار یورو در سال)
  • بورسیه بین المللی دانشگاه پلی تکنیک تورینو (میزان بورسیه بسته به شرایط متقاضی متفاوت است)

نحوه مهاجرت ارزان به ایتالیا از طریق پذیرش تحصیلی

همانطور که گفتیم یکی از راه های مهاجرت ارزان به ایتالیا، مهاجرت تحصیلی است. برای تحصیل رایگان در ایتالیا مراحل زیر را دنبال کنید:

پیدا کردن دانشگاه های کم هزینه در ایتالیا:

ابتدا ببینید که شهریه تحصیل در کدام دانشگاه ها کمتر است. همچنین مطمئن شوید که دانشگاه موردنظر به دانشجویان خارجی بورسیه اعطا می کند یا خیر.

ارائه درخواست:

در این مرحله باید مدارک خود اعم از مدارک تحصیلی، ریز نمرات، مدرک زبان و رزومه خود را برای دانشگاه ارسال کنید. بهتر است بدانید که دانشگاه های ایتالیا معمولاً به افرادی که درخواست خود را زودتر از بقیه متقاضیان ارائه می دهند تخفیف می دهند. پس مدارک خود را از قبل آماده کنید تا به محض باز شدن برنامه های دانشگاه ها برای ارسال آن ها اقدام کنید.

برای گرفتن بورسیه درخواست دهید:

دولت ایتالیا بورسیه های تحصیلی مختلفی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد؛ بورسیه هایی که هزینه های تحصیل، اقامت و زندگی آنها را پوشش می دهد. برای گرفتن بورسیه باید از طریق پورتال آنلاین دانشگاه موردنظر درخواست دهید.

گرفتن نامه پذیرش و اخذ ویزا:

اگر دانشگاه با درخواست شما موافقت کند، ظرف ۱ تا ۲ ماه نامه ای تحت عنوان نامه پذیرش برای شما ارسال خواهد کرد. بعد از دریافت نامه پذیرش می توانید برای اخذ ویزا اقدام کنید.

شایان ذکر است که با استفاده از ویزای تحصیلی ایتالیا می توانید تا حداکثر ۲۰ ساعت در هفته نیز به صورت پاره وقت کار کنید و بدین ترتیب بخشی از هزینه های زندگی در این کشور را تامین نمایید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *