بهترین ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری

آلمان یکی از مدرن‌ترین و ثروتمندترین کشورهای اروپایی به حساب می‌آید. این کشور در مرکز قاره اروپا واقع شده و برلین به عنوان پایتخت آن شناخته می‌شود. هامبورگ، اشتوتگارت و فرانکفورت نیز از دیگر شهرهای مهم کشور هستند. اگر بخواهیم یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای این قاره را نام ببریم، آلمان قطعا یکی از آن‌ها است. روش‌های متعددی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد. برخی ممکن است قصد انتخاب ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری را داشته باشند.

فهرست مطالب

آلمان بعد از جنگ جهانی دوم، پیشرفت چشمگیری در عرصه اقتصاد داشته است. فعالیت گسترده در صنایع مختلف، تولید ناخالص داخلی بالا و زیرساخت‌های استاندارد، اقتصاد این کشور را قدرتمند ساخته‌ و به بزرگ‌ترین قطب اقتصادی اروپا تبدیل کرده‌اند. از این رو، متقاضیان بسیاری تصمیم به مهاجرت به ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری می‌گیرند. چرا که اطمینان دارند در بازار پررونق این کشور با کم‌ترین ریسک می‌توانند سرمایه خود را چندین برابر کنند. آلمان با داشتن نظام حقوقی و قضایی امن، قوانین دقیق و فساد اقتصادی پایین بستر مناسبی را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است. خوب است بدانید که اقدام از طریق برخی از شیوه‌های سرمایه‌گذاری، شانس دریافت اقامت دائم و تابعیت این کشور را نیز به شما می‌دهد. اگر قصد مهاجرت به ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری را دارید، لازم است ابتدا اطلاعات کاملی پیرامون شرایط آن‌ها به دست آورید.

شرایط سرمایه‌گذاری در آلمان

ثبات اقتصادی یکی از موارد مهمی است که در انتخاب مقصد سرمایه‌‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. پایین بودن نرخ تورم در آلمان موجب ثبات و رشد اقتصادی این کشور شده است. آلمان در قلب اروپا واقع شده و به همین دلیل، ارتباطات گسترده‌ای با سایر کشورهای اروپایی دارد. همه این موارد، همه ساله سرمایه‌گذاران بین‌المللی بسیاری را به این کشور اروپایی جذب می‌کنند. لازم است بدانید که آلمان الزامات ویژه‌ای را برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری و ورود به کشور مشخص کرده است. پیش از این که مطالبی را پیرامون ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری مطالعه کنیم، بهتر است با برخی از شرایط کلی کشور برای این شیوه مهاجرتی آشنا شویم.

بیزنس پلن:

یکی از مهم‌ترین شرایط ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری، ارائه یک طرح تجاری قوی است. در واقع این اولین قدم برای گرفتن ویزای سرمایه‌گذاری و انتقال سرمایه به این کشور محسوب می‌شود. هدف از ارائه یک برنامه تجاری قوی و کارآمد، این است که به دولت آلمان ثابت کنید کسب و کار شما برای اقتصاد کشور سودمند خواهد بود. پس از آن، باید منتظر انجام بررسی‌های لازم و اعلام نتیجه بمانید.

تمکن مالی:

متقاضیان سرمایه‌گذاری در ایالت‌های آلمان، باید سرمایه کافی برای شروع کسب و کار خود داشته باشند. این مبلغ بسته به نوع سرمایه‌گذاری (خرید ملک، کارآفرینی، خرید سهام، تأسیس شرکت و …) متفاوت خواهد بود. آن‌ها همچنین به مبلغی برای گذران زندگی خود در این کشور نیاز خواهند داشت.

سن:

در انتخاب ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری، شرط سن نیز مطرح است. سرمایه‌گذاران باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند. برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری این کشور حداکثر سن مشخص نشده است.

مدت اقامت:

آن‌هایی که موفق به دریافت ویزای ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری می‌شوند، ۳ سال اجازه اقامت در این کشور را خواهند داشت. برخی از شیوه‌های سرمایه‌گذاری همچون ثبت شرکت، بعد از گذشت این مدت و در صورت عدم وجود مشکل در کسب و کار، اجازه دریافت اقامت دائم را نیز به مهاجرین می‌دهند.

عدم سوء پیشینه کیفری، تجربه کافی در زمینه سرمایه‌گذاری مورد نظر و استخدام حداقل ۵ نفر از تبعه‌های آلمان (در تأسیس شرکت) از دیگر شرایط لازم جهت سرمایه‌گذاری در این کشور هستند.

معرفی بهترین‌ ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری

آلمان کشوری با اقتصاد قوی و توسعه یافته است. فعالیت کمپانی‌های بزرگ بین‌المللی و وجود موقعیت‌های شغلی متعدد این کشور را به یکی پرطرفدارترین مقاصد سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. دولت نیز به منظور توسعه هرچه بیشتر بازار کار خود، به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی از نقاط مختلف دنیا است. ۱۶ ایالت تشکیل دهنده این کشور هستند که به دو دسته شهری (شامل تنها یک شهر) و منطقه‌ای (شامل بیش از یک شهر) تقسیم می‌شوند. استان‌ها هریک قوانین خاص خود را دارند و تقریبا به صورت مستقل اداره می‌شوند. در ادامه قصد داریم جزئیاتی را در مورد ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار دهیم.

۱. ایالت برلین

برلین از جمله ایالت‌های شهری آلمان بوده و به عنوان پایتخت کشور شناخته می‌شود. برلین در شمال شرق آلمان واقع شده و یکی از بهترین ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. محبوبیت فراوان آن میان مهاجرین موجب شده که جامعه بزرگی از ملیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون در این استان شکل بگیرد. برلین یکی از قدرت‌های اقتصادی مهم در آلمان به حساب می‌آید. این شهر کمپانی‌های بزرگ و مطرحی چون فولکس واگن و  SAPرا در خود جای داده است. همچنین مقصد مناسبی برای راه‌اندازی کسب و کارهای جدید، فعالیت استارتاپ‌ها و ثبت شرکت‌ها محسوب می‌شود. خوب است بدانید که سود اقتصادی این استان دائما در حال افزایش است. با توجه به موارد ذکر شده، برلین یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی خواهد بود. استقبال سرمایه‌گذاران از برلین نیز خود موجب رشد هر چه بیشتر اقتصاد این شهر می‌شود.

صنایعی چون محیط زیست، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیک رونق بسیاری در برلین دارند.

۲. ایالت هامبورگ

هامبورگ نیز از جمله برجسته‌ترین ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. این ایالت در شمال کشور قرار دارد و یک ایالت شهری است. هامبورگ در واقع یک بندرگاه است و به همین واسطه، نقش مهمی در صادرات و واردات و صنایع حمل و نقل و دریایی کشور ایفا می‌کند. شاید مهم‌ترین عاملی که این استان را به یک مرکز تجاری بزرگ تبدیل کرده است، همین موضوع باشد. گفتنی است که هامبورگ شهری با نرخ اشتغال بالا و موقعیت‌های شغلی فراوان بوده و شمار زیادی از شرکت‎های بزرگ را در خود جای داده است. همه این موارد در کنار امنیت اقتصادی و زیرساخت‌های استاندارد، این استان را به مقصدی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. خرید ملک یکی از مطمئن‌ترین و پرسودترین روش‌های سرمایه‌گذاری در هامبورگ به حساب می‌آید.

صنایع دریایی، حمل و نقل، تجارت، آموزش، توریسم و بهداشت و سلامت رایج‌ترین صنایع ایالت هامبورگ هستند.

۳. ایالت زاکسن

یکی دیگر از برترین ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری، ایالت زاکسن است. زاکسن در شرق آلمان واقع شده و یکی از استان‌های قدیمی کشور به حساب می‌آید. سالیان بسیاری است که این استان پذیرای مهاجرین از نقاط مختلف دنیا است. ایالت زاکسن یک ایالت کاملا صنعتی محسوب می‌شود. صنعت خودروسازی، مهندسی برق، مکانیک، تولید ماشین آلات صنعتی، محیط زیست و مدیریت انرژی مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت آن هستند. افرادی که در زمینه علوم زیستی، بیوتکنولوژی، علوم پزشکی، مهندسی مکانیک و میکروالکترونیک تخصص دارند، بازار کار پررونقی در زاکسن خواهند داشت. لایپزیگ یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای استان است. کیفیت زندگی بالا، رشد جمعیت زیاد و فعالیت‌های اقتصادی متنوع در لایپزیگ، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را به این شهر جلب می‌کند.

از مهم‌ترین صنایع استان زاکسن می‌توان به خودروسازی، تولید ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و مدیریت انرژی اشاره کرد.

۴. ایالت بادن- وورتمبرگ

ایالت بادن- وورتمبرگ نیز در لیست بهترین ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. این ایالت در جنوب کشور واقع شده و با کشورهای سوئیس و فرانسه مرز مشترک دارد. اشتوتگارت، فرایبورگ، مانهایم و کارلسروهه از جمله شهرهای مهم استان هستند. اگر قصد دارید در انتخاب ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری، ایالتی را برگزینید که اقتصاد باثبات و سطح درآمد بالایی دارد، بادن- وورتمبرگ گزینه مناسبی خواهد بود. نرخ اشتغال بالا و طبعا سطح پایین بیکاری شرایط آن را برای فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی هموارتر کرده است.

اشتوتگارت یکی از مراکز صنعتی مهمی در این ایالت محسوب می‌شود. مرسدس بنز به عنوان اولین کمپانی تولید خودرو در آلمان، در این شهر فعالیت می‌کند. بنابراین، انتظار می‌رود اشتوتگارت از جمله مقاصد امن و پرسود جهت سرمایه‌گذاری باشد.

اگر قصد فعالیت در زمینه‌هایی چون فناوری، بازرگانی و مراقبت‌های بهداشتی را دارید، ایالت بادن- وورتمبرگ گزینه مناسبی خواهد بود.

۵. ایالت بایرن (باواریا)

ایالت باواریا به عنوان یکی از بهترین ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری، در جنوب کشور واقع شده است. همه ساله مهاجرین بسیاری به دلایل مختلف همچون زندگی باکیفیت، امکانات رفاهی مناسب، امنیت بالا و تفریحات متنوع تصمیم به مهاجرت به این ایالت می‌گیرند. در بایرن همچنین توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های ورزشی همچون فوتبال می‌شود. ایالت باواریا فعالیت گسترده‌ای در عرصه صنایع مختلف همچون فناوری اطلاعات و خودروسازی دارد. این استان شرکت‌های بزرگ تولید خودرو همچون BMW، آئودی و کمپانی‌های مطرح دیگر همانند ماکروسافت، اینتل و گوگل را در خود جای داده است. از این رو، دارای اقتصادی قدرتمند در سطح آلمان و حتی اروپا است. برخی ممکن است با هدف تأسیس کسب و کار جدید به استان بایرن مهاجرت کنند.

مونیخ سومین شهر بزرگ کشور و مهم‌ترین شهر استان به حساب می‌آید. این شهر از لحاظ مالی، علمی، هنری، فرهنگی و آموزش در آلمان مرکزیت دارد. نرخ اشتغال بالا و بازار کار پررونق آن موجب شده که بسیاری این شهر را مقصد ایده‌آل خود جهت سرمایه‌گذاری بدانند. خرید و فروش سهام یکی از پرطرفدارترین و پرسودترین روش‌های سرمایه‌گذاری در مونیخ است.

کسب و کارهای مربوط به فناوری، مهندسی و مراقبت‌های بهداشتی از پررونق‌ترین مشاغل باواریا به حساب می‌آیند.

۶. ایالت هسن

در لیست برترین ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری، به نام ایالت هسن نیز برمی‌خوریم. هسن یک ایالت مرکزی است و از جمله ثروتمندترین ایالت‌های آلمان محسوب می‌شود. این استان کمپانی‌های مطرح بسیاری را در خود جای داده و فعالیت وسیعی در عرصه صنایع مختلف دارد. ارتباطات تجاری گسترده آن با سایر کشورهای اروپایی، موجب توسعه چشمگیر اقتصاد آن شده است. از این رو، بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی این استان را به عنوان مقصد تجاری خود انتخاب می‌کنند.

فرانکفورت مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایالت هسن است. این شهر پایتخت مالی کشور نام می‌گیرد. چرا که نهادهای مالی مهمی چون بانک مرکزی اروپا، بانک فدرال آلمان و بانک دویچه را در آن واقع شده‌اند. همچنین قرار گرفتن بزرگ‌ترین فرودگاه ملی در فرانکفورت، شرایط را برای تبادلات بین‌المللی و رشد هرچه بیشتر اقتصاد آن هموارتر ساخته است.

صنایعی چون فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، داروسازی و حمل و نقل گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در هسن خواهند بود.

سؤالات متداول

۱. کدام یک از روش‌های سرمایه‌گذاری امکان دریافت اقامت دائم را به مهاجرین می‌دهند؟

  • در حال حاضر، متقاضیان با ثبت شرکت می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنند.

۲. آیا در ایالت‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری، امکان دریافت ویزای همراه وجود دارد؟

  • بله، سرمایه‌گذاران می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود ویزای همراه بگیرند.

۳. اعتبار ویزای سرمایه‌گذاری آلمان چه مدت است؟

  • این نوع ویزا در ابتدا اجازه اقامت سه ساله را به متقاضیان می‌دهد که البته قابل تمدید است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *