بهترین ایالت‌های آلمان برای مهاجرت

آلمان در سطح جهان به عنوان کشوری زیبا، پرجمعیت و البته ثروتمند شناخته می‌شود که در اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور فعالیت گسترده‌ای در عرصه صنعت، پزشکی و فناوری دارد. از این رو، یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا به حساب می‌آید. امکانات تحصیلی باکیفیت، زندگی مرفه و فرصت‌های شغلی متعدد موجب شده که بسیاری به دنبال ایالت‌های آلمان برای مهاجرت باشند. سالیان طولانی است که آلمان به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در خاورمیانه شناخته می‌شود. افراد با انتخاب هریک از ایالت‌های این کشور، از امنیت شغلی و اجتماعی بالایی برخوردار هستند. همچنین شاهد توازن مناسبی میان سطح درآمد و مخارج زندگی خود خواهند بود.

فهرست مطالب

آلمان اقتصاد پویایی داشته و همین موجب شده که همواره به دنبال جذب نیروی کار ماهر باشد. بدین ترتیب، بسیاری ممکن است با هدف کار و یا سرمایه‌گذاری به این کشور مهاجرت کنند. برخی نیز با هدف تحصیل مقرون به‌صرفه در دانشگاه‌های معتبر، آلمان را انتخاب می‌کنند. با همه این اوصاف، شرایط هریک از ایالت‌های آلمان برای مهاجرت مختص خود آن‌ها است. اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، بهتر است اطلاعات کافی در خصوص شرایط استان‌های مختلف آن به دست آورید.

شرایط مهاجرت به آلمان

همان‌طور که اشاره شد، آلمان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. شهرهای مهم این کشور همچون برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت جمعیت زیادی از مهاجرین را در خود جای داده‌اند. مهاجرین بسته به اهداف و شرایط خود، از طریق روش‌های مختلفی به آلمان مهاجرت می‌کنند. هریک از این شیوه‌های مهاجرتی (کار، سرمایه‌گذاری، تحصیل و …) الزامات خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم برخی از شرایط عمومی ایالت‌های آلمان برای مهاجرت را بررسی کنیم.

تمکن مالی

شما از هر طریقی که برای مهاجرت به کشور آلمان اقدام کنید، باید ثابت کنید که تمکن مالی کافی دارید. این موضوع حتی در مورد متقاضیانی به قصد کار به آلمان می‌روند نیز صادق است. نکته قابل توجه این است که مبلغ مورد نیاز بسته به روش مهاجرتی که انتخاب کرده‌اید، متفاوت خواهد بود. بدین منظور لازم است حین دریافت ویزا، گواهی تمکن مالی را نیز همراه سایر مدارک ارائه دهید.

بیمه درمانی

داشتن بیمه سلامت از دیگر شرایط عمومی ایالت‌های آلمان برای مهاجرت است. افراد برای مهاجرت به آلمان از طریق تمامی شیوه‌های مهاجرتی، لازم است تحت پوشش بیمه این کشور قرار بگیرند. این کار پیش از اقدام برای ویزا و ورود به این آلمان انجام می‌گیرد.

دریافت ویزا

همانند سایر کشورهای اروپایی، شرط اصلی ورود به کشور آلمان نیز داشتن ویزای آن است. شمار زیادی از مهاجرین ایرانی انتخاب‌شان ایالت‌های آلمان برای مهاجرت است. در این صورت، لازم است جهت دریافت یکی از انواع ویزاهای موجود (تحصیلی، توریستی، جستجوی کار، کاری، سرمایه‌گذاری و …) اقدام کنند.

مدرک زبان

طبیعی است که با انتخاب کشوری دیگر برای زندگی، کار یا تحصیل، تسلط به زبان آن کشور اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. دانش زبان آلمانی در سه سطح مقدماتی (A1, A2)، متوسط (B1,B2) و پیشرفته (C1, C2) تقسیم‌بندی می‌شود. بسته به این که هدف شما از مهاجرت چیست و چه شیوه‌ای را انتخاب می‌کنید، سطح زبان مورد نیاز متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که تسلط به حداقل سطح موجود یعنی A1 برای دریافت تمامی ویزاهای آلمان ضرورت دارد.

معرفی بهترین ایالت‌های آلمان برای مهاجرت

آلمان کشوری زیبا با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار است. از این رو، یکی از پرطرفدارترین مقاصد توریستی در سطح دنیا به حساب می‌آید. همچنین اقتصاد قوی، نرخ بیکاری پایین و دانشگاه‌های عالی‌رتبه آن نیز همه ساله شمار زیادی از مهاجرین را به این کشور جذب می‌کند.

آلمان دارای ۱۶ ایالت است که هریک به طور مستقل عمل کرده و قوانین خاص خود را دارند. استان‌های برلین، هامبورگ و برمن استان‌های شهری نامیده می‌شوند؛ چرا که تنها دارای یک یا دو شهر هستند. استان‌های منطقه‌ای استان‌هایی هستند که از بیش از دو منطقه شهری و روستایی تشکیل شده‌اند. در اینجا قصد داریم ویژگی‌های برخی از مهم‌ترین ایالت‌های آلمان برای مهاجرت را مطالعه کنیم.

ایالت برلین

انتخاب بسیاری از مهاجرین در بهترین ایالت‌های آلمان برای مهاجرت، ایالت برلین است. این ایالت شامل شهر برلین است که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور نیز به حساب می‌آید. از این رو، بسیاری از نهادهای مهم دولتی را در خود جای داده است. ایالت برلین در شمال شرق آلمان واقع شده و ۱۲ بخش شهری را شامل می‌شود. خوب است بدانید که افرادی با ملیت‌های گوناگون این استان را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند.

از آنجایی که شمار زیادی از دانشگاه‌های برلین دروس را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، دانشجویان بسیاری متقاضی تحصیل در آن‌ها هستند. وجود تعداد زیادی از کمپانی‌های بزرگ و مطرح در این استان نیز زمینه را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت استارتاپ‌ها فراهم کرده است.

مشخصه‌های ایالت برلین

مرکز استان

برلین

جمعیت

۳,۷ میلیون نفر

شهرهای مهم

برلین

ایالت هامبورگ

هامبورگ نیز در لیست بهترین ایالت‌های آلمان برای مهاجرت قرار می‌گیرد. این ایالت از جمله ایالت‌های شهری است که در شمال کشور واقع شده است. هامبورگ ایالت کوچکی در آلمان است اما دومین شهر بزرگ کشور به حساب می‌آید. این شهر یک بندرگاه است و از سالیان دور، تجارت‌های دریایی رونق زیادی در آن داشته‌اند. هامبورگ واسطه‌ مهمی میان آلمان و کشورهای همسایه است؛ درصد بالایی از کالاهای صادراتی و وارداتی آلمان از طریق آب‌های این استان جابه‌جا می‌شوند.

با توجه به موارد ذکر شده، انتظار می‌رود که هامبورگ استانی با اقتصاد قوی و پیشرفته باشد. آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در هامبورگ پایین بوده و طبیعتا نرخ اشتغال در آن بالا است. از این رو، برخی با هدف استفاده از موقعیت‌های شغلی متعدد به این شهر مهاجرت می‌کنند.

مشخصه‌های ایالت هامبورگ

مرکز استان

هامبورگ

جمعیت

۱,۸ میلیون نفر

شهرهای مهم

هامبورگ

ایالت بادن-وورتمبرگ

برخی ممکن است در انتخاب یکی از ایالت‌های آلمان برای مهاجرت، ایالت بادن- وورتمبرگ را کاندید کنند. این ایالت در جنوب کشور واقع شده و با کشورهای سوئیس و فرانسه مرز مشترک دارد. آب و هوای مناسب، استانداردهای بالای زندگی، اقتصاد توسعه یافته و نرخ پایین بیکاری از جمله عواملی هستند که مهاجرین بسیاری را به این استان جذب می‌کنند. قدرت اقتصادی بالا و بازار کار پررونق موجب شده که ایالت بادن- وورتمبرگ نیز از ورود نیروی کار ماهر و باتجربه استقبال کند. این ایالت گزینه ایده‌آلی برای افراد متخصص در عرصه‌های مختلف همچون صنعت، تکنولوژی و فناوری خواهد بود. جالب است بدانید که کمپانی مرسدس بنز (تولید کننده اولین خودرو آلمان) در شهر اشتوتگارت فعالیت می‌کند.

دانشگاه بادن- وورتمبرگ از دانشگاه‌های مطرح این استان به حساب می‌آید و همه ساله پذیرای شمار زیادی از دانشجویان بین‌المللی است.

مشخصه‌های ایالت بادن- وورتمبرگ

مرکز استان

اشتوتگارت

جمعیت

۱,۸ میلیون نفر

شهرهای مهم

اشتوتگارت، فرایبورگ، توبینگن، اولم

ایالت بایرن (باواریا)

یکی دیگر از ایالت‌های آلمان برای مهاجرت، ایالت بایرن است. بایرن یک ایالت جنوبی است که اهمیت ویژه‌ای به فرهنگ و هنر و برگزاری جشنواره‌های مختلف می‌دهد. مناظر طبیعی زیبا آن را به یک مقصد توریستی جذاب تبدیل کرده است. برخی با هدف بهره‌مندی از امکانات تحصیلی مناسب، سطح درآمد بالا، شبکه حمل و نقل پیشرفته و امنیت بالا به شهرهای مختلف این استان مهاجرت می‌کنند. بسیاری از شما ممکن است با تیم بایرن مونیخ آشنا باشید. ایالت باواریا در زمینه ورزش نیز فعال است و به پایتخت فوتبالی آلمان شهرت دارد. 

باواریا کمپانی‌های بین‌المللی مطرحی را در خود جای داده است. از این رو، مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کارهای جدید خواهد بود. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های برجسته آلمان و در کنار آن لذت بردن از زندگی باکیفیت را دارید، ایالت بایرن گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود.  

مشخصه‌های ایالت بایرن

مرکز استان

مونیخ

جمعیت

۱۳,۱ میلیون نفر

شهرهای مهم

مونیخ، نورنبرگ، آوگسبورگ

ایالت هسن

اگر تصمیم به انتخاب ایالت‌های آلمان برای مهاجرت دارید، خوب است ایالت هسن را نیز در نظر داشته باشید. این ایالت در مرکز کشور واقع شده و یک قطب تجارت بین‌المللی به حساب می‌آید. فعالیت گسترده هسن در صنایع مختلف، آن را به یکی از قدرت‌های اقتصادی آلمان تبدیل کرده است.

فرانکفورت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر این استان است. سازمان‌های مالی مهمی چون بانک مرکزی اروپا، بانک فدرال آلمان و بانک دویچه در این شهر مستقر هستند. بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی آلمان نیز در فرانکفورت واقع شده است. به همین دلیل، ایالت هسن ارتباطات گسترده‌ای با سایر کشورهای اروپایی داشته که طبیعتا توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد. تمامی موارد ذکر شده این ایالت را به یکی از بهترین ایالت‌های آلمان برای مهاجرت و سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

مشخصه‌های ایالت هسن

مرکز استان

ویسبادن

جمعیت

۱۳,۱ میلیون نفر

شهرهای مهم

ویسبادن، فرانکفورت، کاسل، دارمشتات

مسیر مهاجرت به آلمان

حال که با ویژگی‌های ایالت‌های آلمان برای مهاجرت آشنا شدید، خوب است اطلاعاتی پیرامون مسیر مهاجرت به این کشور به دست آورید. لازم است بدانید که این مسیر بسته به شیوه مهاجرتی که انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود. با این حال، برخی مراحل در روش‌های مختلف به طور یکسان طی می‌شوند.

  • ابتدا لازم است شرایط خود را در نظر بگیرید و هدف‌تان از مهاجرت به این کشور را مشخص کنید. پس از انتخاب شیوه مهاجرتی مناسب، بهترین ایالت‌های آلمان برای مهاجرت را انتخاب خواهید کرد.
  • در این مرحله، باید مدارک مورد نیاز (شناسایی، تحصیلی، شغلی و …) را بسته به روشی که انتخاب کرده‌اید، آماده کنید. کامل بودن مدارک نقش مهمی در تأیید پرونده شما خواهد داشت.
  • حال مدارک را به همراه درخواست ویزا به سفارت آلمان تحویل داده و منتظر انجام بررسی‌های لازم می‌مانید.

در نظر داشته باشید که مدت زمان دریافت ویزا و مهاجرت به این کشور به طور میانگین ۶ ماه خواهد بود.

سؤالات متداول

۱. در صورت انتخاب ایالت‌های آلمان برای مهاجرت، مهم‌ترین مدارک مورد نیاز کدامند؟

  • مدارک شناسایی، تحصیلی، سابقه شغلی، گواهی تمکن مالی و عدم سوء پیشینه مهم‌ترین مدارک لازم هستند.

۲. آسان‌ترین روش مهاجرت به آلمان کدام است؟

  • راحت‌ترین شیوه مهاجرت به آلمان اقدام از طریق پذیرش تحصیلی است.

۳. معیارهای انتخاب ایالت‌های آلمان برای مهاجرت کدامند؟

  • سطح رفاه، هزینه زندگی، امنیت و فرصت‌های شغلی معیارهای کلی این انتخاب هستند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *