بهترین ایالت های آلمان برای کار

آلمان کشوری مدرن و توسعه یافته در قلب قاره اروپا است. شاید این کشور محبوب‌ترین مقصد مهاجرتی در اروپا به حساب بیاید. اقتصاد قدرتمند، امنیت و رفاه اجتماعی بالا و سیستم آموزشی پیشرفته همه از عواملی هستند که بر محبوبیت آلمان می‌افزایند. متقاضیان می‌توانند از طریق روش‌های مهاجرتی مختلف جهت ورود به این کشور اقدام کنند. برخی ممکن است تصمیم به انتخاب ایالت‌های آلمان برای کار بگیرند.  

فهرست مطالب

خوب است بدانید که آلمان اولین قدرت اقتصادی اروپا بوده و در سطح جهان، چهارمین رتبه را دارد. فعالیت گسترده در عرصه صنایع مختلف و البته بالا رفتن میانگین سنی جمعیت موجب شده که همواره به دنبال جذب نیروی کار ماهر و جوان باشد. این کشور همه ساله لیستی از مشاغل مورد نیاز خود منتشر می‌کند. افرادی که در زمینه این مشاغل تخصص دارند، شانس بیشتری برای مهاجرت کاری به آلمان خواهند داشت. متقاضیان با انتخاب ایالت‌های آلمان برای کار، در واقع فرصت گرفتن اقامت دائم این کشور و تجربه زندگی در اروپا را به دست می‌آورند. اگر قصد مهاجرت به آلمان از طریق کار را دارید، لازم است مطالبی را در خصوص شرایط کار در استان‌های مختلف آن مطالعه کنید.

شرایط کار در آلمان

اگر به اشتغال در خارج از کشور فکر می‌کنید، قطعا ایالت‌های آلمان برای کار را کاندید کرده‌اید. آلمان با اقتصاد توسعه یافته و باثبات، به عنوان یکی از امن‌ترین مقاصد مهاجرت کاری در دنیا شناخته می‌شود. افرادی که دارای مهارت و یا مدرک تحصیلی در یک زمینه خاص هستند، عموما می‌توانند در مدتی کوتاه شغل مناسب خود را بیابند. دولت آلمان نیز سالانه با انتشار فهرستی از مشاغل مورد نیاز کشور، از ورود نیروی کار خارجی استقبال می‌کند. توجه داشته باشید که شرایط کار در آلمان بسته به شغل مورد نظر و روشی که از طریق آن برای مهاجرت کاری اقدام می‌کنید، متفاوت خواهد بود. با این حال، در ادامه قصد داریم با برخی از شرایط کلی ایالت‌های آلمان برای کار آشنا شویم.

  • زبان: همانند هر شیوه دیگری، در مهاجرت از طریق کار نیز تسلط به زبان کشور مقصد اهمیت ویژه‌ای دارد. لازم است بدانید که تسلط به زبان آلمانی شانس شما برای کاریابی در این کشور را بالا می‌برد. همچنین آن‌هایی که با این زبان آشنایی دارند، موفق به اشتغال در موقعیت‌های شغلی پردرآمدتر خواهند شد. در مورد بیشتر مشاغل، داشتن مدرک زبان سطح B1 یا B2 ضرورت دارد.
  • مدرک تحصیلی: سطح تحصیلات نیز از شرایط مهم ایالت‌های آلمان برای کار به حساب می‌آید. متقاضیان اشتغال در یک موقعیت شغلی خاص، لازم است مدرک تحصیلی معتبر و مرتبط با آن موقعیت را داشته باشند. در بیشتر موارد، داشتن حداقل ۳ سال سابقه کاری مرتبط با رشته نیز برای کارفرمایان حائز اهمیت است.
  • تمکن مالی: اگر قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید، باید تمکن مالی خود را ثابت کنید. تمکن مالی بدین معنی است که شما تا مدتی که موفق به کسب درآمد از شغل خود شوید، توانایی تأمین هزینه‌های زندگی در آلمان را دارید.
  • سن: سفارت آلمان برای متقاضیان کار در این کشور محدودیت سنی تعیین کرده است. افراد بین سنین ۲۵-۴۵ سال شانس بیشتری برای دریافت ویزای کاری این کشور خواهند داشت.

معرفی بهترین ایالت‌های آلمان برای کار

  1. ایالت برلین
  2. ایالت هامبورگ
  3. ایالت بادن وورتمبرگ
  4. ایالت بایرن
  5. ایالت هسن

دور از انتظار نیست که شما نیز همانند شمار زیادی از مهاجرین، مایل به تجربه کار و زندگی باکیفیت در آلمان باشید. بسیاری متقاضی مهاجرت به ایالت‌های آلمان برای کار هستند؛ چرا که بازار کار پررونق آن‌ها را می‌شناسند. همچنین به یافتن شغل مناسب خود در این کشور اطمینان دارند.

آلمان دارای ۱۶ ایالت است که هریک قوانین خود را داشته و به صورت خودمختار عمل می‌کنند. ایالت‌های برلین، هامبورگ و برمن با داشتن تنها یک یا دو شهر، ایالت‌های شهری و سایر استان‌ها با داشتن بیش از دو شهر، استان‌های منطقه‌ای نام می‌گیرند. لازم است بدانید که کیفیت زندگی و بازار کار مشاغل مختلف در استان‌های آلمان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین، بهتر است پیش از انتخاب ایالت‌های آلمان برای کار با شرایط آن‌ها آشنا شوید.

۱. ایالت برلین

برلین یکی از بهترین ایالت‌های آلمان برای کار بوده و در شمال شرق کشور واقع شده است. این ایالت تنها شامل شهر برلین است که بزرگ‌ترین شهر کشور نیز محسوب می‌شود. سالانه مهاجرین بسیاری این شهر زیبا و توسعه یافته را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. از این رو، در برلین جامعه‌ای با تنوع فرهنگی بالا شکل گرفته است. طبیعتا این حالت شرایط را برای کار و زندگی افراد خارجی آسان‌تر می‌کند.

اگر قصد کار در ایالت برلین را دارید، خوب است بدانید که خدمات بخش عمده‌ای از اقتصاد این استان را تشکیل می‌دهد. وجود سازمان‌های مهم دولتی، کارخانه‌های صنعتی و شرکت‌های بین‌المللی فرصت‌های شغلی متعددی را در اختیار متقاضیان بومی و خارجی قرار می‌دهد. استان برلین همچنین برای افرادی که قصد راه‌اندازی کسب و کار جدید را دارند، گزینه ایده‌آلی خواهد بود.

مشخصه‌های ایالت برلین

مرکز استان

برلین

نرخ بیکاری

۱/۹ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۳,۶۵۹ یورو

صنایع رایج

فناوری اطلاعات، ارتباطات، رسانه، مهندسی پزشکی، داروسازی، محیط زیست

۲. هامبورگ

بسیاری هامبورگ را به عنوان یکی از بهترین ایالت‌های آلمان برای کار می‌شناسند. هامبورگ نیز یک ایالت شهری بوده که بر روی رودخانه البه در شمال کشور واقع شده است. این شهر در واقع یک بندر است که شمار زیادی از بندرگاه‌های مهم و پر تردد آلمان در آن قرار گرفته‌اند. از این رو، فعالیت گسترده‌ای در عرصه حمل و نقل دریایی در سطح ملی و جهانی دارد. شمار زیادی از کمپانی‌های مطرح بین‌المللی نیز در هامبورگ مشغول به فعالیت هستند. همه موارد ذکر شده به اقتصاد این شهر قدرت و ثبات بخشیده‌اند. نرخ اشتغال بالا نیز مهاجرین بسیاری را از نقاط مختلف دنیا به هامبورگ جذب می‌کند.

اگر در مشاغل مرتبط با بهداشت و سلامت، بازاریابی، گردشگری و … تخصص دارید، هامبورگ مقصد مناسبی خواهد بود.

مشخصه‌های ایالت هامبورگ

مرکز استان

هامبورگ

نرخ بیکاری

۸/۶ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۳,۰۹۲ یورو

صنایع رایج

خدمات، تجارت، بازاریابی، توریسم، پتروشیمی، کشتی سازی

۳. ایالت بادن- وورتمبرگ

اگر به ایالت‌های آلمان برای کار فکر می‌کنید، ایالت بادن- وورتمبرگ نیز می‌تواند انتخاب شما باشد. این ایالت در جنوب آلمان واقع شده و سومین استان بزرگ کشور به حساب می‌آید. اشتوتگارت، فرایبورگ، مانهایم و کارلسروهه شهرهای مهم این استان هستند. جالب است بدانید که بادن- وورتمبرگ به آب و هوای مناسب و طبیعت بکر و زیبا شهرت دارد. اما چیزی که این استان را به مقصد ایده‌آل برای مهاجرت کاری تبدیل کرده، اقتصاد توسعه یافته آن است.

بازار کار پررونق و نرخ بیکاری پایین موجب جذب متقاضیان مهاجر به این ایالت شده است. استان بادن- وورتمبرگ نیز به منظور توسعه هرچه بیشتر وضعیت اقتصادی خود، از نیروی کار ماهر حمایت می‌کند. خوب است بدانید که شرکت تولید کننده خودرو مرسدس بنز در شهر اشتوتگارت، فعالیت دارد. اگر علاوه بر کار، به تحصیل در آلمان نیزعلاقه‌مند هستید، پیشنهاد ما انتخاب استان بادن- وورتمبرگ است. چرا که ضمن وجود فرصت‌های شغلی متعدد، امکان تحصیل در دانشگاه‌های ممتاز آن را نیز خواهید داشت.

مشخصه‌های ایالت بادن- وورتمبرگ

مرکز استان

اشتوتگارت

نرخ بیکاری

۸/۴ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۳,۳۸۹ یورو

صنایع رایج

مهندسی، تجارت، تکنولوژی، جنگلداری، کشاورزی

۴. ایالت بایرن (باواریا)

در لیست برترین ایالت‌های آلمان برای کار، به نام ایالت بایرن برمی‌خوریم. ایالت باواریا یکی از استان‌های جنوبی کشور است که با چک و اتریش مرز مشترک دارد. طبیعت زیبا، امکانات رفاهی کافی، سیستم آموزشی پیشرفته و امنیت اجتماعی بالا از مزایای زندگی در این ایالت به حساب می‌آیند. همه این موارد در کنار نرخ اشتغال بالا، بایرن را به یکی از ایده‌ال‌ترین ایالت‌‌های آلمان برای کار تبدیل می‌کند.

کمپانی‌های بزرگ و چند ملیتی همچون BMW، ماکروسافت، زیمنس و اینتل در استان بایرن مشغول به فعالیت هستند. همین موضوع موجب شده که شرایط برای فعالیت استارتاپ‌ها هموارتر شود. بنابراین، اگر تصمیم دارید کسب و کار جدیدی را در آلمان آغاز کنید، این ایالت مقصد مناسبی خواهد بود.

مونیخ به عنوان مرکز ایالت، جمعیت زیادی از افراد بومی و مهاجر را در خود جای داده است. وضعیت بازار کار در این شهر به گونه‌ای است که افراد با تخصص‌های مختلف، شانس بالایی برای یافتن شغل مورد نظر خود دارند.

مشخصه‌های ایالت بایرن

مرکز استان

مونیخ

نرخ بیکاری

۹/۳ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۳,۴۹۷ یورو

صنایع رایج

خودروسازی، فناوری و تکنولوژی، بازرگانی، گردشگری، هوافضا

۵. ایالت هسن

ایالت مرکزی هسن به عنوان یکی از بهترین ایالت‌های آلمان برای کار شناخته می‌شود. صنایع مختلف بخش عمده‌ای از اقتصاد این استان را تشکیل می‌دهند. ارتباط گسترده با سایر کشورهای اروپایی نیز نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی هسن داشته است. به همین دلیل، مقصدی محبوب جهت کار و سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. فرانکفورت از مهم‌ترین شهرهای ایالت بوده و به عنوان پایتخت مالی آلمان معرفی می‌شود. چرا که نهادهای مالی و تجاری مهمی چون بانک مرکزی اروپا، بانک فدرال آلمان و بانک دویچه را در خود جای داده است. گفتنی است که بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور نیز در شهر فرانکفورت قرار دارد. از این رو، این شهر رابطی مهم میان آلمان و سایر کشورهای اروپایی است.

در میان دیگر شهرهای ایالت هسن، شهر دارمشتات نیز مورد توجه متقاضیان کار در آلمان قرار می‌گیرد. خوب است بدانید که با این که این شهر جمعیت زیادی ندارد، اما درصد بالایی از آن‌ها مشغول به کار هستند. بالا بودن نرخ اشتغال نقطه اطمینانی برای نیروی کار خارجی به حساب می‌آید. اگر قصد دارید در کنار تجربه زندگی در آلمان، هزینه‌های خود را نیز مدیریت کنید، پیشنهاد ما کار و زندگی در شهر دارمشتات است.

مشخصه‌های ایالت هسن

مرکز استان

ویسبادن

نرخ بیکاری

۵/۵ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۴,۲۵۰ یورو

صنایع رایج

نساخی، فناوری، رسانه، دیجیتال مارکتینگ، امور مالی، بیمه

سؤالات متداول

۱. افرادی که ایالت‌های آلمان برای کار را انتخاب می‌کنند، به چه ویزایی نیاز دارند؟

  • این افراد با دریافت ویزای جاب سیکر و یا ویزای جاب آفر می‌توانند به آلمان مهاجرت کنند.

۲. آیا امکان کار در ایالت‌های آلمان بدون داشتن مدرک تحصیلی وجود دارد؟

  • خیر، متقاضیان با داشتن مدرک حداقل فوق دیپلم می‌توانند در ایالت‌های آلمان برای کار اقدام کنند.

۳. پرطرفدارترین مشاغل در آلمان کدامند؟

  • مهندسی آی تی، دندانپزشکی و مشاغل فنی از پرطرفدارترین مشاغل آلمان هستند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *