لیست کامل دانشگاه های برتر مالزی

مالزی یکی از زیباترین کشورهای جنوب شرق آسیا است. سالانه گردشگران زیادی برای لذت بردن از جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و تفریحی مالزی به این کشور سفر می‌کنند. کوالالامپور به عنوان پایتخت آن شناخته می‌شود. اقتصاد مالزی تا حد زیادی به ماهیگیری، جنگلداری، توریسم، منابع طبیعی (نفت و گاز) و بیوتکنولوژی وابسته است. روابط صلح‌آمیز آن با ایران نیز موجب شده بسیاری از دانشجویان تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌های مالزی بگیرند. اگر در فکر مهاجرت تحصیلی به مالزی هستید، ما مطالعه ادامه مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه می‌توانید اطلاعاتی را پیرامون مزایای تحصیل در مالزی، دانشگاه‌های مختلف و شرایط پذیرش آن‌ها به دست آورید.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های مالزی؟

اکثر دانشجویان بین‌المللی با هدف داشتن آینده بهتر مهاجرت تحصیلی می‌کنند. بنابراین، مهم است که مقصد مناسبی را بدین منظور انتخاب کنند. مالزی می‌تواند یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی در سطح آسیا باشد. کیفیت بالای سیستم آموزشی، امکانات رفاهی فوق‌العاده و فرهنگ غنی از جمله عوامل محبوبیت این کشور در عرصه تحصیل هستند. موقعیت جغرافیایی مالزی نیز به گونه‌ای است که داوطلبان بسیاری را از نقاط مختلف آسیا به خود جذب می‌کند. دولت نیز همواره اهداف بلند مدتی جهت جذب دانشجویان خارجی دارد.

شما به عنوان یک دانشجوی ایرانی ممکن است مایل باشید که برای تحصیل به یک کشور آسیایی مهاجرت کنید. در این صورت، احتمالا راحت‌تر ویزا می‌گیرید و هزینه کمتری خواهید داشت. کشور مالزی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این کشور دانشگاه‌های برجسته‌ای را در خود جای داده است. همچنین با ارائه خدمات آموزشی عالی، شرایط مساعدی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. در ادامه، با مهم‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه‌های مالزی آشنا می‌شویم.

مزایای تحصیل در دانشگاه‌های مالزی

  • اگر مالزی را برای درس خواندن انتخاب کرده‎اید، خوب است بدانید که فرصت بهره‌مندی از استانداردهای بالای آموزشی را خواهید داشت. مؤسسات آموزشی این کشور از سطح علمی بالایی برخوردار بوده و ارائه‌دهنده رشته‌های مختلف هستند. مالزی قصد دارد که با نزدیک شدن هرچه بیشتر به استانداردهای بین‌المللی، به یک مقصد تحصیلی معتبر در سراسر دنیا تبدیل شود.
  • دانشگاه‎های مالزی مدارک معتبر در سطح جهانی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. از این رو، آن‌ها بعد از اتمام تحصیل می‌توانند در بازار کار کشورهای مختلف کار کنند. بسیاری مالزی را سکوی پرتابی برای ورود به کشورهای پیشرفته‌تر می‌دانند. جالب است بدانید که برخی از دانشگاه‌های مطرح خارجی در مالزی پردیس دارند. دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه ناتینگهام انگلیس از جمله این دانشگاه‌ها هستند. بنابراین، با انتخاب مالزی فرصت دریافت مدرک از این مؤسسات را نیز خواهید داشت.
  • شاید یکی از مزایای تحصیل در مالزی که توجه دانشجویان خارجی را جلب می‌کند، پایین بودن هزینه آن باشد. هزینه تحصیل در این کشور بسیار پایین‌تر از کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و کانادا است. شما برای زندگی در مالزی نیز هزینه چندانی پرداخت نخواهید کرد.
  • دانشجویان بین‌المللی ممکن است با هدف داشتن زندگی راحت و امن تحصیل در دانشگاه‌های مالزی را انتخاب کنند. این کشور از لحاظ اقتصادی و سیاسی از ثبات خوبی برخوردار است. همچنین پایین بودن آمار جرم و جنایت فضای امنی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

لیست کامل دانشگاه‌های مالزی

برای تحصیل در یک مقصد آسیایی مطمئن، قطعا یکی از گزینه‌های شما کشور مالزی خواهد بود. این کشور شرایط تحصیلی یکسانی را برای دانشجویان بومی و خارجی فراهم کرده است. آموزش عالی این کشور تحت نظارت وزارت آموزش عالی قرار دارد. افراد بسته به شرایط خود می‌توانند در دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی تحصیل کنند. در دانشگاه‌های مالزی، سال تحصیلی به دو ترم پاییز (سپتامبر تا ژانویه) و ترم بهار (فوریه تا آگوست) تقسیم می‌شود. در این کشور، دوره‌های تحصیلی لیسانس ۳-۵ سال، فوق لیسانس ۱-۲ سال (در مواردی ۳-۵ سال) و دکترا ۳-۵ سال طول می‌کشد. برای مشاهده لیست کامل مؤسسات آموزشی مالزی می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه مالایا

دانشگاه پوترا

دانشگاه فنی مالزی

دانشگاه ملی مالزی

دانشگاه تیلور

دانشگاه یونیسل مالزی

دانشگاه موناش مالزی

دانشگاه علم و فناوری

دانشگاه ناتینگهام مالزی

دانشگاه یو سی اس آی

دانشگاه ای پی یو

دانشگاه لیم کوک وینگ

دانشگاه ژئومتیکا

دانشگاه سان وی

دانشگاه ماهسا مالزی

دانشگاه علوم مالزی

۱۰ دانشگاه برتر مالزی

هنگامی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می‌گیرید، یکی از حساس‌ترین مراحل انتخاب دانشگاه مناسب خواهد بود. شما نیز همانند بسیاری از داوطلبان دیگر به دنبال درس خواندن در دانشگاه‌های برتر کشور مقصد هستید. مالزی یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی در جنوب شرق آسیا به حساب می‌آید. بسیاری از دانشگاه‌های مالزی شهرت بین‌المللی داشته و جایگاه بالایی در رنکینگ جهانی دارند. نام این دانشگاه‌ها همواره در لیست برترین دانشگاه‌های دنیا به چشم می‌خورد. در اینجا قصد داریم ده دانشگاه ممتاز ملی و البته بین‌المللی مالزی را معرفی کنیم.

دانشگاه مالایا (UM)

اگر می‌خواهید در یکی از بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های مالزی درس بخوانید، بهتر است دانشگاه مالایا را انتخاب کنید. این دانشگاه ارائه‌دهنده رشته‌های متنوع در مقاطع مختلف است، ۲۷۰۰۰ نفر ظرفیت دارد و پذیرای دانشجویان از نقاط مختلف دنیا است. کیفیت بالای آموزشی آن موجب شده که دانشجویان بسیاری داوطلب تحصیل در این مؤسسه آموزشی باشند. مالایا یک مرکز تحقیقاتی است که همواره اساتید، پژوهش‌ها و مقالات خود را با سایر دانشگاه‌های برجسته جهان به اشتراک می‌گذارد.

رتبه جهانی (QS): ۷۰

دانشگاه ملی مالزی (UKM)

دانشگاه ملی (کبانسگان) مالزی در واقع یک مرکز تحقیقاتی قوی است. این دانشگاه رشته‌های مختلف را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. رشته‌های پزشکی، مهندسی، ریاضیات و حقوق از رشته‌های پرطرفدار این مرکز محسوب می‌شوند. دانشگاه ملی یک مرکز دولتی بوده که در بندر بارو بانگی، سلانگور واقع شده است. این دانشگاه دو شعبه نیز در نقاط مختلف کشور دارد: مرکز پزشکی در چراز و دانشگاه در کوالالامپور.

رتبه جهانی: ۱۴۳

دانشگاه پوترا مالزی (UPM)

یکی دیگر از دانشگاه‌های مالزی که در پایتخت قرار دارد، دانشگاه پوترا است. این دانشگاه ابتدا در سال ۱۹۳۱ فعالیت خود را عنوان یک کالج کشاورزی آغاز کرد. در حال حاضر، کلیه رشته‌ها در این مؤسسه آموزشی ارائه می‌شوند. دانشگاه پوترا به عنوان یک مرکز تحقیقات عمومی شناخته می‌شود. کشاورزی و جنگلداری مهم‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی این مرکز هستند. اگر به رشته‌هایی در حوزه علوم، مهندسی، پزشکی، دامپزشکی و علوم اجتماعی علاقه دارید، پوترا گزینه مناسبی خواهد بود.

رتبه جهانی: ۱۲۳

دانشگاه علوم مالزی (USM)

یکی از دانشگاه‌های مالزی که در سطح بین‌المللی شهرت دارد، دانشگاه علوم مالزی است. سال‌های بسیاری است که این دانشگاه داوطلبان را از کشورهای مختلف دنیا می‌پذیرد. دانشگاه دارای سه پردیس در نقاط مختلف کشور است: پردیس اصلی در جزیره پنانگ، پردیش بهداشتی در کلانتان و پردیس مهندسی در نبانگ تبال. این دانشگاه پروژه‌های تحقیقاتی بسیاری را به انجام رسانده و در قالب مقالات علمی منتشر کرده است.

رتبه جهانی: ۱۲۹

از دیگر دانشگاه‌های مالزی که شهرت جهانی دارند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دانشگاه صنعتی مالزی
  • دانشگاه تیلور
  • دانشگاه فناوری پتروناس
  • دانشگاه اوتارا مالزی
  • دانشگاه UCSI
  • دانشگاه مدیریت و علوم

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مالزی

اگر تصمیم به تحصیل در مالزی دارید، لازم است ابتدا اقدام خود را با دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور آغاز کنید. بدین منظور، شما باید رشته خود را انتخاب کرده باشید. در این صورت می‌توانید دانشگاه‌های مرتبط را جستجو و کاندید کنید. برای انتخاب درست، لازم است شرایط دانشگاه‌های انتخابی مورد بررسی قرار گیرد. دانشگاه‌های مالزی هریک شرایط خاص خود را دارند. با مراجعه به وبسایت آن‌ها، امکان اطلاع از الزامات و مدارک مورد نیاز را خواهید داشت.

پس از آن، نوبت به ارسال درخواست و مدارک می‌رسد. مدارک تحصیلی مقطع قبلی به همراه ریز نمرات، مدرک زبان، مدارک شناسایی، سوابق کاری و توصیه نامه از جمله این مدارک هستند. شما به دو طریق می‌توانید درخواست پذیرش خود را ثبت کنید:

  • ارسال مستقیم مدارک و نامه درخواست برای دانشگاه
  • ارائه درخواست از طریق پورتال مشترک UPU

توجه داشته باشید که عموما دانشگاه‌ها تاریخی را برای اپلای تعیین می‌کنند. این تاریخ برای بیشتر دانشگاه‌های مالزی ماه‌های جولای و فوریه است. برای اطلاع دقیق‌تر از شرایط لازم جهت پذیرش تحصیلی در مالزی، در ادامه با ما همراه باشید.

سطح زبان مورد نیاز

زبان مالایی زبان رسمی کشور مالزی است. با این حال، بیشتر برنامه‌های درسی در دانشگاه‌های مالزی به زبان انگلیسی ارائه می‎شوند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی به زبان انگلیسی درس بخوانند. بدین منظور لازم است نمره قابل قبولی در آزمون‌هایی چون تافل، آیلتس و یا PTE به دست آورند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی شما به آیلتس ۶، کارشناسی ارشد ۵/۶ و دکترا ۷ نیاز دارید.

شرط سنی

اگر به تحصیل در مالزی فکر می‌کنید، لازم لست شرط سنی را نیز در نظر بگیرید. نکته مهم این است که این کشور برای ورود به دانشگاه محدودیت سنی مشخص کرده است. به طور کلی، بهترین سن برای ورود به دانشگاه‍‌های مالزی بین ۱۷-۳۵ سالگی است. با این حال، سن مورد نظر بسته به مقطع تحصیلی انتخابی، متفاوت خواهد بود.

مقطع تحصیلی

سن

کارشناسی

کمتر از ۳۰ سال

کارشناسی ارشد

کمتر از ۳۵ سال

دکترا

کمتر از ۴۵ سال

تمکن مالی

یکی از مواردی که برای درس خواندن در مالزی مطرح می‌شود، داشتن تمکن مالی کافی است. شما باید حین دریافت ویزای تحصیلی این کشور تمکن مالی خود را اثبات کنید. این بدین معنی است که توانایی لازم جهت تآمین هزینه‌های زندگی و تحصیل در مالزی را دارید. میزان تمکن مالی بسته به مقطع تحصیلی انتخابی متفاوت خواهد بود.

مدارک مورد نیاز

دانشجو پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، تنها با داشتن ویزای تحصیلی می‌تواند در دانشگاه‌های مالزی تحصیل کند. بدین منظور لازم است مدارک شناسایی و تحصیلی خود را طی مصاحبه‌ای به سفارت این کشور ارائه دهد. در مواردی نیز دانشگاه میزبان درخواست ویزا می‌دهد. مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی مالزی بسته به مقطع و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. به طور کلی، این مدارک عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • بیمه درمانی
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • گواهینامه یا رونوشت‌های دانشگاهی
  • مدرک زبان انگلیسی

ارزان‌ترین دانشگاه‌های مالزی

اگر داوطلب تحصیل در خارج از کشور هستید، قطعا هزینه آن نیز برای شما اهمیت دارد. مالزی از جمله کشورهای آسیایی است که شما با هزینه مناسب می‌توانید در دانشگاه‌های برجسته آن درس بخوانید. هزینه تحصیل و همچنین زندگی در مالزی در مقایسه با کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه و … بسیار مقرون به‌صرفه است. با این حال، شما با درس خواندن در دانشگاه‌های مختلف (دولتی یا خصوصی) شهریه متفاوتی می‌پردازید. همچنین اگر ساکن شهرهای بزرگ این کشور باشید، مخارج زندگی شما نیز بیشتر خواهد بود. در اینجا قصد داریم برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های مالزی را معرفی کنیم.

  • دانشگاه پوترا (UPM)
  • دانشگاه آزاد (OUM)
  • دانشگاه پرلیس (UniMAP)
  • دانشگاه صباح (UMS)

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران

برخی از دانشجویان مهاجر قصد دارند پس از پایان دوره تحصیل خود به کشورشان بازگردند. در این صورت لازم است دانشگاه خود را از میان دانشگاه‌های مورد تآیید وزارت علوم انتخاب کنند. چرا که تنها با داشتن مدرک از این دانشگاه‌ها می‌توانند در کشور خود مشغول به کار شوند. بسیاری از دانشگاه‌های مالزی مورد تآیید وزارت علوم ایران هستند. بنابراین، شما گزینه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت. در ادامه لیستی از این دانشگاه‌ها ارائه می‌دهیم.

  • دانشگاه مالایا
  • دانشگاه مالتی مدیا
  • دانشگاه تیلور
  • دانشگاه UCSI    
  • دانشگاه ملی مالزی
  • دانشگاه پاهانگ
  • دانشگاه ساراواک
  • دانشگاه علوم مالزی
  • دانشگاه تکنولوژی مالزی
  • دانشگاه تکنولوژی مارا
  • دانشگاه تکنولوژی پتروناس
  • دانشگاه ملی تناگا
  • دانشگاه تنکو عبدالرحمن
  • دانشگاه اوتارا
  • دانشگاه پوترا
  • دانشگاه فناوری خلاق لیم کونگ وین
  • دانشگاه تکنولوژی ملاکا
  • دانشگاه علم و صنعت مالزی
  • دانشگاه کوالالامپور

بهترین دانشگاه‌های مالزی برای تحصیل ایرانیان

همان‌طور که اشاره شد، آسیاپی بودن کشور مالزی و وجود دانشگاه‌های برتر در آن موجب جذب دانشجویان ایرانی شده است. همه ساله دانشجویان بین‌امللی بسیاری از جمله ایرانیان این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب می‌کنند. شمار زیادی از مؤسسات آموزشی مالزی انگلیسی زبان بوده و پذیرای داوطلبان هستندد. با این حال، برخی از دانشگاه‌ها چون دانشگاه سان وی و تیلور محبوبیت بیشتری میان متقاضیان ایرانی دارند. 

بهترین داتشگاه‌های مالزی براساس رشته تحصیلی

یکی از مواردی که بر محبوبیت مالزی به عنوان مقصد تحصیلی اضافه می‌کند، تنوع رشته‌ای بالای آن است. دانشگاه‌های کشور ارائه‌دهنده رشته‌های گوناگون در مقاطع مختلف هستند. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است تمرکز بیشتر بر روی رشته‌های خاص داشته باشند. دانشگاه پوترا و دانشگاه فنی مالزی ارائه‌دهنده رشته‌های مالی و حسابداری با کیفیت بالا هستند. اگر مایل به تحصیل در رشته‌های هنری هستید بهتر است دانشگاه هنر مالزی را انتخاب کنید.

دانشگاه‌های پزشکی

دانشگاه‌های علوم پایه و طبیعی

دانشگاه‌های مهندسی

دانشگاه مالایا      

دانشگاه مالایا      

دانشگاه مالایا      

دانشگاه پوترا مالزی         

دانشگاه فناوری مالزی       

دانشگاه فناوری مالزی       

دانشگاه علوم مالزی          

دانشگاه پوترا مالزی         

دانشگاه ملی مالزی           

دانشگاه ملی مالزی

دانشگاه علوم مالزی          

دانشگاه فناوری پتروناس

 

دانشگاه ملی مالزی

دانشگاه علوم مالزی

  

دانشگاه پوترا مالزی

  

دانشگاه پاهانگ مالزی

  

دانشگاه فناوری مارا

  

دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی     

  

دانشگاه ملی تنگا  

سؤالات متداول

۱. تحصیل رایگان در مالزی به چه صورت است؟

  • برخی دانشجویان با داشتن شرایط لازم می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند. در مواردی هزینه تحصیل آن‌ها به صفر می‌رسد.

۲. کدام شهرها به عنوان شهرهای دانشجویی مالزی شناخته می‌شوند؟

  • کولالامپور، پنانگ، سلانگور، جوهر باهرو.

۳. آیا امکان کار دانشجویی در دانشگاه‌های مالزی وجود دارد؟

  • دانشجویان بین‌المللی اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته را خواهند داشت.

۴. آیا امکان دریافت ویزای همراه حین تحصیل در کشور مالزی وجود دارد؟

  • متقاضیان می‌توانند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را با خود همراه کنند.

در پایان

 خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *