لیست کامل دانشگاه های برتر ژاپن

بسیاری از شما با شنیدن نام ژاپن، تکنولوژی و صنعت پیشرفته آن را در ذهن‌تان مرور می‌کنید. ژاپن کشوری واقع ر شرق آسیا است. این کشور سومین قدرت اقتصادی جهان به حساب می‌آید. سخت‌کوشی مردم موجب شده که ژاپن پیشرفت چشمگیری در زمینه اقتصادی داشته باشد. سیستم آموزشی پیشرفته نیز از دلایل دیگر رشد این کشور در عرصه صنعت و تولید است. دور از انتظار نیست که شما هم به تحصیل در دانشگاه‌های ژاپن فکر کرده باشید. اگر به تحصیل در دانشگاه‌های ژاپن فکر می‌کنید، خواندن این مقاله اطلاعات کاملی پیرامون دانشگاه‌های مختلف و شرایط پذیرش آن‌‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های ژاپن؟

کشور ژاپن دانشگاه‌های برجسته‌ای را در خود جای داده است. این مراکز آموزشی سطح علمی بالایی داشته و از بهترین مؤسسات آموزش عالی در جهان به حساب می‌آیند. سالانه متقاضیان بسیاری از نقاط مختلف دنیا این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید که دولت ژاپن نیز به دنبال جذب افراد مستعد از سراسر جهان و پرورش نیروی کار ماهر است. شما با انتخاب ژاپن، علاوه بر استفاده از امکانات آموزشی، زندگی مرفه و باکیفیتی را نیز تجربه خواهید کرد. 

افرادی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور دارند، قطعا شرایط و امکانات مقاصد مختلف را بررسی می‌کنند. نام ژاپن همواره در میان محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی جهان به چشم می‌خورد. قطعا از خود می‌پرسید چه عواملی موجب این محبوبیت شده‌اند. در اینجا قصد داریم برخی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در ژاپن را مطالعه کنیم.

  • شاید ارائه رشته‌های مختلف به زبان انگلیسی یکی از جذاب‌ترین مزایای درس خواندن در دانشگاه‌های ژاپن باشد. انگلیسی یک زبان بین‌المللی است که افراد بسیاری به آن تسلط دارند. بنابراین، شمار زیادی از متقاضیان بدون نیاز به یادگیری زبان سوم می‌توانند تحصیل خود را در ژاپن آغاز کنند.
  • ژاپن کشوری پیشرو در زمینه صنعت و تکنولوژی است. این پیشرفت به واسطه نوآوری و ابتکار در سیستم آموزشی به دست آمده است. در این کشور، ایده‌های نو و خلاقانه پایه اصلی آموزش را شکل می‌دهند. مؤسسات آموزشی ژاپن همچنین تمرکز ویژه‌ای بر ارتقاء اخلاقیات دانشجویان دارند.
  • زمانی که تصمیم به ادامه تحصیل در ژاپن می‌گیرید، یکی از بهترین نظام‌های آموزشی دنیا را انتخاب کرده‌اید. سطح علمی بالا و مدرک معتبر دانشگاه‌های ژاپن موجب جذب داوطلبان بسیاری از سراسر جهان می‌شود. این در حالی است که شما هزینه مناسبی نیز جهت دریافت آموزش باکیفیت پرداخت می‌کنید.
  • دولت با هدف جذب دانشجویان بین‌المللی، شرایط را برای تحصیل آن‌ها هموارتر کرده است. دانشجویان خارجی در کنار بهره‌مندی از برنامه آموزشی استاندارد، تحت حمایت مالی دانشگاه نیز قرار می‌گیرند. اجازه کار دانشجویی و داشتن شغل مناسب پس از اتمام تحصیل نیز از مزایای مهم درس خواندن در ژاپن هستند.

لیست کامل دانشگاه‌های ژاپن

اولین قدم برای درس خواندن در ژاپن، کسب اطلاعات جامع پیرامون دانشگاه‌های مختلف کشور است. دانشگاه‌های کشور ژاپن در سه دسته خصوصی، دولتی و محلی قرار می‌گیرند. دانشگاه‌های دولتی و محلی مورد حمایت دولت هستند. بخشی از هزینه‌های دانشگاه‌های خصوصی نیز توسط دولت تأمین می‌شود. شما با تحصیل در هریک مؤسسات آموزشی ژاپن موفق به دریافت مدرک معتبر بین‌المللی خواهید شد. دوره کارشناسی طی ۴-۶ سال، کارشناسی ارشد ۲ سال و دکترا طی ۳-۴ سال ارائه می‌شود. سال تحصیلی در ژاپن شامل دو ترم است: ترم اول از ماه آوریل تا سپتامبر و ترم دوم از ماه اکتبر تا مارس. در ادامه لیستی از دانشگاه‌های ژاپن تهیه کرده‌ایم. برای مشاهده فهرست کامل می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه توکیو      

دانشگاه کیوتو

مؤسسه فناوری توکیو

دانشگاه اوساکا

دانشگاه توهوکو

دانشگاه ناگویا     

دانشگاه کیوشو

دانشگاه هوکایدو

دانشگاه واسدا

دانشگاه کیئو       

دانشگاه تسوکوبا

دانشگاه هیروشیما

دانشگاه کوبه

دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو  (TMDU)

دانشگاه چیبا

دانشگاه یوکوهوما سیتی

دانشگاه هیتوتسوباشی

دانشگاه نیگاتا

دانشگاه ناگاساکی             

دانشگاه گیفو

۱۰ دانشگاه برتر ژاپن

تقریبا تمامی افرادی که داوطلب تحصیل در خارج از کشور هستند، به آینده تحصیلی و شغلی بهتر فکر می‌کنند. از این رو، برای آن‌ها مهم است که در دانشگاه‌های برتر کشور مقصد درس بخوانند. دانشگاه‌های ژاپن در سطح جهانی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در سطح آسیا از جمله مؤسسات آموزشی عالی رتبه به حساب می‌آیند. در ادامه جزئیات بیشتری را در مورد دانشگاه‌های برجسته ژاپن بررسی می‌کنیم.

دانشگاه توکیو

دانشگاه توکیو به عنوان اولین دانشگاه ملی ژاپن شناخته می‌شود. این دانشگاه فعالیت خود را از سال ۱۸۷۷ آغاز کرده است. این مرکز دولتی بوده و یک مؤسسه تحقیقاتی پیشرو در ژاپن به حساب می‌آید. شما برای تحصیل در مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف می‌توانید دانشگاه توکیو را انتخاب کنید. این دانشگاه با ارائه خوابگاه و بورسیه‌های تحصیلی، شرایط مساعدی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است.

رتبه جهانی (QS): ۲۳

دانشگاه کیوتو

یکی از مشهورترین دانشگاه‌های ژاپن، دانشگاه کیوتو است که تأسیس آن به سال ۱۸۹۷ بازمی‌گردد. تحقیقات علمی گسترده آن موجب شده که ۱۳ جایزه نوبل را در سوابق درخشان خود داشته باشد. کیوتو یک مرکز دولتی است و رشته‌های مختلف را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. خوب است بدانید که زبان اصلی تدریس در این مرکز زبان ژاپنی است. این دانشگاه‌ ظرفیت بالایی داشته و همه ساله دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا می‌پذیرد.

رتبه جهانی: ۳۶

دانشگاه اوساکا

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های ژاپن، دانشگاه اوساکا است. اوساکا در سال ۱۸۳۸ به عنوان یک مؤسسه آموزشی تأسیس شده و از سال ۱۹۳۱ به عنوان دانشگاه فعالیت می‌کند. این دانشگاه در ارائه رشته‌هایی چون دندانپزشکی، فیزیک و مهندسی شیمی شهرت جهانی دارد. اگر به رشته‌هایی چون علوم پزشکی، علوم دارویی، علوم انسانی، اقتصاد و حقوق علاقه دارید، اوساکا گزینه مناسبی خواهد بود.

رتبه جهانی: ۶۸

دانشگاه ناگویا

دانشگاه ناگویا در شهر ناگویا واقع شده و در سال ۱۹۳۹ راه‌اندازی شده است. ناگویا پردیس‌های دیگری نیز در کشورهای کامبوج، مغولستان و ویتنام دارد. این دانشگاه یک مرکز تحقیقاتی استاندارد در سطح بین‌المللی به حساب می‌آید. دانشجویان بین‌المللی دانشگاه ناگویا می‌توانند از امکاناتی چون خوابگاه، کمک هزینه تحصیلی و امکانات درمانی و ورزشی بهره‌مند شوند. دانشکده پزشکی، علوم دارویی، اقتصاد، علوم انسانی، طراحی .و معماری و پرستاری مهم‌ترین دانشکده‌های این مرکز آموزشی هستند.

رتبه جهانی: ۱۱۲

از دیگر دانشگاه‌های ژاپن که در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دانشگاه تسوکوبا
  • دانشگاه توهوکو
  • مؤسسه فناوری توکیو
  • دانشگاه کیو
  • دانشگاه هوکایدو
  • دانشگاه هیرسکی

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ژاپن

شما نیز ممکن است همانند هزاران دانشجوی دیگر، داوطلب تحصیل در خارج از کشور خود باشید. هر کشوری را که به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب کنید، لازم است اطلاعات دقیقی در مورد شرایط پذیرش دانشگاه‌های آن داشته باشید. در این صورت انتخاب صحیح‌تری خواهید داشت. شرایط تحصیل در دانشگاه‌های مختلف ژاپن با یکدیگر متفاوت است. با این حال، برای پذیرش در هریک از آن‌ها لازم است برخی مراحل کلی طی شوند.

  • اولین قدم، انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر است. بدین منظور، لازم است متقاضی شرایط خود و شرایط پذیرش دانشگاه را بررسی کند. او با مراجعه به وبسایت مؤسسه آموزشی می‌تواند از شرایط آن‌ مطلع شود.
  • پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر، نوبت به ارسال مدارک می‌رسد. برای پذیرش در هریک از دانشگاه‌های ژاپن، لازم است دانشجو مدارکی را آماده و ارسال کند. این مدارک ممکن است بسته به رشته و دانشگاه انتخابی متفاوت باشند. در حال حاضر، امکان ارتباط مستقیم با دانشگاه و ارسال مدارک به صورت آنلاین وجود دارد.
  • در این مرحله، دانشگاه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و نتیجه را به دانشجو اعلام می‌کند.

توجه داشته باشید که بسیاری از دانشگاه‌های این کشور بازه زمانی خاصی را برای اپلای مشخص می‌کنند. ترجمه مدارک ارسالی به زبان ژاپنی یا انگلیسی الزامی است. در اینجا قصد داریم برخی از اصلی‌ترین شرایط گرفتن پذیرش از مؤسسات آموزشی ژاپن را بررسی کنیم.

سطح زبان مورد نیاز

یکی از مهم‌ترین مواردی که در پذیرش تحصیلی ژاپن مطرح می‌شود، مدرک زبان است. زبان تدریس در دانشگاه‌های کشور بسته به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. خوب است بدانید که بیشتر رشته‌ها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان ژاپنی ارائه می‌شوند. برخی دانشگاه‌ها نیز تعداد محدودی از رشته‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. شما بسته به رشته، دانشگاه و مقطع انتخابی خود لازم است مدرک زبان معتبر (ژاپنی یا انگلیسی) داشته باشید. دانشگاه‌های ژاپن مدارک آزمون‌هایی چون آیلتس، تافل و IBT را معتبر می‌دانند.

شرط سنی

مؤسسات آموزشی کشور ژاپن محدودیت سنی خاصی برای پذیرش دانشجویان مشخص نکرده‌اند. این موضوع می‌تواند یکی از مزایای درس خوادن در این کشور باشد. اما به طور کلی، داوطلبان برای دریافت ویزای تحصیلی ژاپن باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.

تمکن مالی

یکی از مدارک ضروری جهت مهاجرت تحصیلی به ژاپن، گواهی تمکن مالی است. این گواهی ثابت می‌کند که متقاضی توانایی تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در ژاپن را دارد. این گواهی در قالب پرینت حساب بانکی ارائه می‌شود. شما می‌توانید گواهی ترجمه شده را در اختیار دانشگاه و سفارت ژاپن قرار دهید.

مدارک مورد نیاز

هنگامی که موفق به دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های ژاپن می‌شوید، لازم است برای دریافت ویزا نیز اقدام کنید. طبق قوانین مهاجرتی این کشور، دانشجویانی که تحصیل آن‌ها بیش از ۳ ماه طول می‌کشد برای ورود به کشور به ویزای تحصیلی نیاز دارند. بدین منظور، فرد مدارک مورد نیاز را برای ارائه درخواست خود جمع‌آوری می‌کند. کامل بودن مدارک نقش مهمی در پذیرش درخواست ویزا خواهد داشت. این مدارک طی یک قرار مصاحبه به سفارت ژاپن تحویل داده می‌شوند. سفارت بعد از انجام بررسی‌های لازم، نتیجه درخواست را اعلام خواهد کرد. مهم‌ترین مدارک لازم جهت گرفتن ویزای تحصیلی ژاپن عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • ۲ قطعه عکس پاسپورتی
  • مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • مدرک زبان
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت
  • نامه پذیرش از دانشگاه

رسید پرداخت هزینه‌های ویزا

ارزان‌ترین دانشگاه‌های ژاپن

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های متقاضیان برای تحصیل در خارج از کشور، هزینه آن است. ژاپن یکی از برترین مقاصد تحصیلی آسیا محسوب می‌شود. بنابراین، دور از انتظار نیست که هزینه تحصیل در آن بالا باشد. با این حال، این هزینه در مقایسه با آمریکا و کشورهای اروپایی مقرون به‌صرفه است. اگر به درس خواندن در دانشگاه‌های ژاپن فکر می‌کنید، بهتر است پیش از اقدام از مخارج آن مطلع شوید. این مخارج شامل شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی در ژاپن هستند. طبیعتا تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی شامل هزینه بیشتری خواهد شد. شما با انتخاب دانشگاه دولتی یا محلی، مبلغ کمتری را به عنوان شهریه پرداخت می‌کنید. شما با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی و کار دانشجویی می‌توانید مخارج خود را مدیریت کنید. در پایین لیستی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های کشور ژاپن تهیه کرده‌ایم.

  • دانشگاه توکیو
  • دانشگاه ناگویا
  • دانشگاه کیوتو
  • دانشگاه کیو
  • دانشگاه آیچی
  • دانشگاه اوساکا
  • دانشگاه کیوشو
  • دانشگاه توهوکو
  • دانشگاه کانسای

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران

بسیاری از دانشجویان خارجی ممکن است بعد از اتمام تحصیل خود، قصد بازگشت به کشورشان را داشته باشند. در این صورت، با داشتن مدرک از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم می‌توانند مشغول به کار شوند. وزارت علوم هر کشور از جمله ایران همه ساله لیستی از دانشگاه‌های مورد تأیید خود را منتشر می‌کند. اگر شما نیز قصد بازگشت به کشورتان را دارید، بهتر است لیست پایین را بررسی کنید.

گروه عالی (الف)

Keio University

Hokkaido University

Kyoto University

Kobe University

Nagoya University

Kyushu University

The University of Tokyo

Osaka University

Tokyo Institute of Technology

Tohoku University

University of Tsukuba

گروه خوب (ب)

Nagoya City University

Chiba University

Okayama University

Hiroshima University

Osaka City University (OCU(

Hitotsubashi University

Toyota Technological Institute

Kindai University

Yokohama City University (YCU(

Kumamoto University

Nagasaki University

گروه متوسط (ج)

The University of Electro-Communications

Akita University

Ochanomizu University

Chuo University

Tokyo University of Technology

Hosei University

University of Miyazaki

Ibaraki University

University of Ryukyus

Kitasato University

Utsunomiya University

Kochi University

Yamagata University

Muroran Institute of Technology

Yamanashi University

Nagaoka University of Technology

Tokyo University of Marine Science and Technology

Nihon University

بهترین دانشگاه‌های ژاپن برای تحصیل ایرانیان

به طور کلی، دانشگاه‌های ژاپن شرایط مساعدی را برای تحصیل دانشجویان خارجی از جمله ایرانیان در مقاطع مختلف فراهم کرده‌اند. خوب است بدانید که شمار زیادی از دانشگاه‌های این کشور در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم قرار دارند. این مراکز آموزشی از بهترین دانشگاه‌های کشور ژاپن نیز محسوب می‌شوند. از این رو، ژاپن به عنوان یک کشور آسیایی مقصد تحصیلی مناسبی برای دانشجویان ایرانی خواهد بود.

بهترین دانشگاه‌های ژاپن براساس رشته تحصیلی

سیستم آموزشی ژاپن از اعتبار و سطح علمی بالایی برخوردار است. همین موجب شده که رشته‌های تحصیلی مختلف با کیفیت بالایی ارائه شوند. از طرفی، اقتصاد پیشرفته و قوی این کشور شرایط شغلی مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان از رشته‌های گوناگون فراهم کرده است. با این حال، شماری از دانشگاه‌های ژاپن ممکن است تمرکز بیشتری بر روی ارائه برخی از رشته‌های تحصیلی داشته باشند.

دانشگاه‌های مهندسی و فناوری

دانشگاه‌های علوم زیستی و پزشکی

دانشگاه‌های علوم طبیعی

دانشگاه توکیو                  

دانشگاه توکیو      

دانشگاه توکیو      

مؤسسه فناوری توکیو

دانشگاه کیوتو

دانشگاه کیوتو

دانشگاه کیوتو

دانشگاه اوساکا

موسسه فناوری توکیو

دانشگاه توهوکو

دانشگاه توهوکو

دانشگاه اوساکا

دانشگاه اوساکا

دانشگاه هوکایدو

دانشگاه توهوکو

دانشگاه کیوشو     

 

دانشگاه ناگویا     

دانشگاه ناگویا

 

دانشگاه کیوشو

دانشگاه هوکایدو

 

دانشگاه هوکایدو

دانشگاه واسدا

 

دانشگاه تسوکوبا

دانشگاه کیو

 

دانشگاه واسدا      

دانشگاه تسوکوبا

 

دانشگاه هیروشیما

دانشگاه هیروشیما

 

دانشگاه علوم توکیو

دانشگاه علوم توکیو

 

دانشگاه کوبه       

  

دانشگاه کیو

  

دانشگاه متروپولیتن توکیو

سؤالات متداول

۱. آیا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های ژاپن وجود دارد؟

  • خیر، شما با داشتن شرایط لازم می‌توانید برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی اقدام کنید.

۲. آیا اجازه کار حین تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد؟

  • بله، این دانشجویان بسته به مقطع تحصیلی خود به طور متوسط می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

۳. چگونه می‌توان ویزای تحصیلی ژاپن را به ویزای کاری تبدیل کرد؟

  • فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام تحصیل و استخدام در یک موقعیت کاری می‌توانند ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

در پایان

 خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *