بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل

آلمان کشوری واقع در مرکز اروپا بوده و یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی به حساب می‌آید. دانشجویان بسیاری در فکر انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل هستند. سیستم آموزشی پیشرفته و دانشگاه‌های عالی رتبه این کشور را به یکی از برترین مقاصد تحصیلی جهان تبدیل کرده‌ است. مؤسسات عالی کشور ارائه‌دهنده رشته‎های تحصیلی متنوع به زبان‌های مختلف هستند.

دانشجویان علاوه بر برخورداری از امکانات آموزشی فوق‌العاده، زندگی امن و مرفهی را نیز تجربه می‌کنند. نرخ بیکاری پایین موجب شده که فارغ‌التحصیلان در مدتی کوتاه به موقعیت شغلی مورد نظر خود دست پیدا کنند. شما ممکن است برای داشتن تحصیل مقرون به‌صرفه جذب آلمان شوید. اگر کشور آلمان را برای ادامه تحصیل در خارج انتخاب کرده‌اید، بهتر است اطلاعات کافی پیرامون شهرهای مختلف آن داشته باشید. در ادامه، با شرایط شهرهای آلمان برای تحصیل و دانشگاه‌های مطرح آن‌ها آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

دلایل تحصیل در آلمان

آلمان به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی، تعدادی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های دنیا را در خود جای داده است. از این رو، سالیان بسیاری است که پذیرای شمار زیادی از دانشجویان خارجی بوده و هست. اگر شما نیز به شهرهای آلمان برای تحصیل فکر می‌کنید، لازم است با دلایل محبوبیت آن‌ها آشنا شوید. 

  • تحصیل مقرون به‌صرفه: هزینه تحصیل یکی از مهم‌ترین‌ دغدغه‌های دانشجویان بین‌المللی است. آن‌ها با انتخاب آلمان، از آموزش باکیفیت برخوردار شده و در عین حال، هزینه گزافی نمی‌پردازند. دانشگاه‌های دولتی کشور امکان تحصیل رایگان را نیز برای دانشجویان بومی و خارجی فراهم کرده‌اند. برخی شهرها از ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای تحصیل به حساب می‌آیند: لایپزیگ، درسدن، ینا.
  • مدرک معتبر: شما با انتخاب شهرهای آلمان برای تحصیل، موفق به دریافت مدرک دانشگاهی معتبر خواهید شد. این مدرک بین‌المللی بوده و در نقاط مختلف جهان دارای اعتبار است. با گرفتن مدرک از دانشگاه‌های آلمان، شما فرصت اشتغال در شهرهای مختلف کشور و حتی سایر کشورها را خواهید داشت.
  • زبان ارائه دروس: یکی از مزایای درس خواندن در آلمان، ارائه رشته‌های مختلف به زبان‌های متفاوت است. برخی از دانشگاه‌ها دروس را به زبان انگلیسی و در مواردی فرانسوی ارائه می‌کنند. به همین دلیل است که افراد بسیاری قصد مهاجرت به شهرهای آلمان برای تحصیل را دارند.
  • تنوع رشته‌ها: دانشگاه‌های آلمان ارائه‌دهنده رشته‌های تحصیلی متنوع در مقاطع مختلف هستند. این موضوع بر جذابیت کشور به عنوان مقصد تحصیلی افزوده است.
  • آموزش باکیفیت: ارائه امکانات تحصیلی باکیفیت همچون مراکز تحقیقاتی، کتابخانه‌ها و خوابگاه‌ها نیز از مزایای تحصیل در آلمان به حساب می‌آید. طبق رتبه‌بندی جهانی، برخی دانشگاه‌های آلمان از لحاظ کیفیت آموزش در جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند.
  • موقعیت شغلی: بسیاری از افراد با هدف داشتن موقعیت شغلی بهتر، تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می‌گیرند. بنابراین، اشتغال پس از تحصیل نیز مسئله مهمی خواهد بود. اقتصاد قوی آلمان فرصت‌های شغلی متعددی را در اختیار فارغ‌التحصیلان بومی و خارجی قرار می‌دهد. آن‌ها شرایط آسان‌تری برای یافتن شغل مناسب در این کشور خواهند داشت.

بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل

  1. برلین
  2. هامبورگ
  3. مونیخ
  4. اشتوتگارت
  5. فرانکفورت
  6. درسدن
  7. آخن

از آنجایی که آلمان یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی در جهان است، انتخاب بهترین شهر آن دشوار خواهد بود. شهرهای مختلف این کشور دانشجویانی با ملیت‌های گوناگون را در خود جای داده‌اند. از این رو، تنوع فرهنگی بالایی شکل گرفته که شرایط را برای دانشجویان خارجی از جمله ایرانیان آسان‌تر کرده است. شما می‌توانید در رشته‌ها و مقاطع مختلف مشغول به تحصیل شوید. اما لازم است در انتخاب شهر مناسب، به شرایط تحصیل و زندگی در آن‌ها و دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته مورد نظر توجه داشته باشید. در اینجا قصد داریم با تعدادی از جذاب‌ترین شهرهای دانشجویی آلمان آشنا شویم.

۱. برلین

یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین شهرهای آلمان برای تحصیل، برلین است. این شهر تعداد زیادی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را در خود جای داده که ارائه‌دهنده دوره‌های تحصیلی مختلفی هستند. این دانشگاه‌ها امکانات آموزشی فوق‌العاده‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. اگر قصد ادامه تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را دارید، برلین یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود. برلین از گران‌ترین شهرهای آلمان به حساب می‌آید. با این حال، مخارج زندگی و تحصیل در آن در مقایسه با دیگر شهرهای اروپایی مناسب است. دانشجویان با داشتن کار دانشجویی می‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند.

خوب است بدانید که برلین شهری پر جنب و جوش است. وجود موزه‌ها و سینما‌ها و تنوع فرهنگی بالا برای بسیاری از دانشجویان خارجی سرگرم‌کننده خواهد بود.

مشخصه های برلین

دانشگاه‌های مشهور

دانشگاه SRH (SRH Berlin University of Applied Sciences)

دانشگاه بین‌المللی علمی کاربردی (Berlin International University of Applied Sciences)

کالج هنرهای لیبرال (Bard College Berlin)

دانشگاه فرای (Freie Universität Berlin)

دانشگاه هومبولت (Humboldt University of Berlin)

دانشگاه شاریته (Charité )Universitätsmedizin Berlin)

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار

مهندسی، پزشکی، هنر

هزینه زندگی (ماهیانه/ بدون اجاره خانه)

۱،۰۹۶ یورو

۲. هامبورگ

هامبورگ در شمال کشور واقع شده و از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل به حساب می‌آید. سالانه دانشجویان خارجی بسیاری این شهر را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. امکانات تحصیلی پیشرفته، ارائه شماری از رشته‌ها به زبان انگلیسی و دریافت مدرک معتبر بین‌المللی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در هامبورگ هستند. دانشجویان با هزینه مقرون به‌صرفه از امکانات تحصیلی و رفاهی این شهر بهره‌مند می‌شوند. برخی افراد با هدف کسب موقعیت شغلی مناسب تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می‌گیرند. هامبورگ به عنوان یک شهر صنعتی، فرصت‌های شغلی متعددی را در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهد. بازدید از موزه‌ها و پارک‌ها، تماشای تئاتر و موسیقی زنده از تفریحات جذاب این شهر هستند.

مشخصه های هامبورگ

دانشگاه‌های مشهور

دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)

دانشگاه هافن سیتی (HafenCity University Hamburg)

دانشگاه فنی (Hamburg University of Technology)

دانشگاه لجستیک Kühne (Kühne Logistics University)

دانشگاه علمی کاربردی (Hamburg University of Applied Sciences)

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار

علوم اجتماعی، هنر، موسیقی، مهندسی، حقوق

هزینه زندگی (ماهیانه/ بدون اجاره خانه)

۱،۰۲۷ یورو

۳. مونیخ

مونیخ سومین شهر بزرگ آلمان بوده و در جنوب کشور واقع شده است. این شهر با داشتن دانشگاه‌های عالی رتبه و کیفیت آموزشی بالا، در لیست بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل قرار می‌گیرد. مونیخ در واقع قطب صنعت، تجارت و فناوری آلمان به شمار می‌آید. از این رو، بسیاری از دانشجویان پس از اتمام تحصیل خود، ویزای کاری گرفته و در این شهر مشغول به کار می‌شوند. در نظر داشته باشید که مونیخ یکی از پرهزینه‌ترین شهرهای کشور است. شما با دریافت بورسیه تحصیلی و یا پیدا کردن کار دانشجویی هزینه‌های خود را تأمین خواهید کرد. با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نیز تا حدودی می‌توانید مخارج‌تان را مدیریت کنید.

مشخصه های مونیخ

دانشگاه‌های مشهور

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان (Ludwig Maximilians University Munich)

دانشگاه فنی ((Technical University of Munich (TUM)

مدرسه بازرگانی ((Munich Business School (MBS)

مدرسه کسب و کار اتحادیه اروپا (EU Business School)

دانشگاه علوم کاربردی (Munich University of Applied Sciences)

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار

تجارت، مهندسی، فناوری، فلسفه، بیولوژی، علوم کامپیوتر

هزینه زندگی (ماهیانه/ بدون اجاره خانه)

۱،۰۲۵ یورو

۴. اشتوتگارت

اشتوتگارت نیز می‌تواند یکی از برترین شهرهای آلمان برای تحصیل باشد. دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های این شهر، هم از آموزش عملی و هم تئوری بهره‌مند می‌شوند. به طور کلی، اشتوتگارت از شهرهای مقرون‌ به‌صرفه آلمان به حساب می‌آید. دانشجویان امکان اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی و بدین ترتیب کاهش هزینه‌های خود را دارند. آن‌ها همچنین فرصت حضور در فضاهایی چون کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و باشگاه‌های دانشجویی را خواهند داشت. افرادی که قصد ادامه تحصیل در زمینه‌های فنی و مهندسی را دارند، اشتوتگارت گزینه مناسبی خواهد بود. چرا که این شهر فعالیت گسترده در عرصه صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی دارد.

مشخصه های اشتوتگارت

دانشگاه‌های مشهور

دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart)

دانشگاه هوهنهایم (University of Hohenheim)

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی (State University of Music and Performing Arts Stuttgart)     

دانشگاه علوم کاربردی (Stuttgart University of Applied Sciences)

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار

مهندسی، علوم طبیعی و اجتماعی، صنعت، هنر

هزینه زندگی (ماهیانه/ بدون اجاره خانه)

۸۹۹ یورو

۵. فرانکفورت

فرانکفورت از مشهورترین شهرهای آلمان برای تحصیل است و به عنوان پایتخت ملی نیز شناخته می‌شود. این شهر فعالیت گسترده‌ای در عرصه تجارت دارد. دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌هایی چون بازرگانی، امور مالی و یا اقتصاد می‌توانند در دانشگاه‌های این شهر مشغول به تحصیل شوند. نکته قابل توجه این است که در فرانکفورت فرصت‌های شغلی متعددی در ارتباط با رشته‌های ذکر شده وجود دارد. بنابراین، دانشجویان نگرانی از بابت کاریابی بعد از اتمام تحصیل خود نخواهند داشت. شاید به همین دلیل است که در لیست بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل قرار گرفته است. با انتخاب فرانکفورت علاوه بر تحصیل باکیفیت، تفریحاتی چون دیدن از موزه‌ها و بناهای تاریخی و خوردن خوراکی‌های متنوع را تجربه می‌کنید. 

مشخصه های فرانکفورت

دانشگاه‌های مشهور

دانشگاه گوته (Goethe University Frankfurt)

دانشگاه اروپایی ویادرینا (Europe University Viadrina)

دانشگاه علمی کاربردی (Frankfurt University of Applied Sciences)

دانشگاه مدیریت و دارایی (Frankfurt School of Finance & Management)

دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی (Frankfurt University of Music and Performing Arts)        

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار

پزشکی، مهندسی، علوم اجتماعی، حقوق، اقتصاد

هزینه زندگی (ماهیانه/ بدون اجاره خانه)

۵/۹۶۶ یورو

۶. درسدن

اگر می‌خواهید تحصیل و زندگی در شهری پر جنب جوش با فرهنگ غنی را تجربه کنید، پیشنهاد ما درسدن است. درسدن به عنوان یکی از برترین شهرهای آلمان برای تحصیل، امکانات آموزشی متنوعی همچون مراکز تحقیقاتی، کتابخانه‌ها و … را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. خوب است بدانید که هزینه تحصیل و زندگی در این شهر تقریبا مقرون به‌صرفه است. دانشجویان با داشتن کار دانشجویی به راحتی می‌توانند مخارج خود را تأمین کنند. افراد بسیاری از درس خواندن در شهری زیبا و مفرح چون درسدن لذت می‌برند. 

مشخصه های درسدن

دانشگاه‌های مشهور

دانشگاه صنعتی (Dresden University of Technology)

دانشگاه علوم کاربردی (Dresden University of Applied Sciences)

آکادمی هنرهای زیبا (Dresden Academy of Fine Arts)

دانشگاه علوم کاربردی پروتستان (Protestant University of Applied Sciences of Dresden)

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار

هنر، مهندسی، فناوری و تکنولوژی، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر

هزینه زندگی (ماهیانه/ بدون اجاره خانه)

۸/۸۹۳ یورو

۷. آخن

برخی ممکن است شهر کوچکی چون آخن را به عنوان یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل انتخاب کنند. دانشگاه‌های این شهر رشته‌های متنوع را با کیفیت بالا ارائه می‌دهند. ارائه برخی از رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی از دیگر مزایای تحصیل در آخن محسوب می‌شود. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با هزینه مناسب در این شهر مشغول به تحصیل و زندگی شده و از امکانات رفاهی فوق‌العاده بهره‌مند شوند. دانشجویان اوقات فراغت خود را اغلب با پیاده‌روی در پارک‌ها و دیدن از بناهای تاریخی سپری می‌کنند.

مشخصه های آخن

دانشگاه‌های مشهور

دانشگاه موسیقی و رقص (Aachen University of Music and Dance)

دانشگاه RWTH (RWTH Aachen University)

مدرسه بازرگانی RWTH (RWTH Business School)

دانشگاه علوم کاربردی (FH University of Applied Sciences)         

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار

اقتصاد، فناوری، مهندسی، تجارت،

هزینه زندگی (ماهیانه/ بدون اجاره خانه)

۶/۹۲۴ یورو

دریافت ویزای بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل

در بخش قبل با شرایط برجسته‌ترین شهرهای آلمان برای تحصیل آشنا شدید. حال خوب است اطلاعاتی پیرامون دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و ویزای تحصیلی این کشور به دست آورید. شاید این مهم‌ترین مرحله در مهاجرت تحصیلی به آلمان باشد.

پس از این که لیستی از دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته مورد نظر خود به دست آورید، لازم است برای دریافت پذیرش از آن‌ها اقدام کنید. بدین منظور می‌توانید مستقیما به وبسایت دانشگاه مراجعه کرده و از شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در آن مطلع شوید. برخی از متقاضیان نیز از طریق پورتال بین‌المللی Uni-assist برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آلمان اقدام می‌کنند.

قدم بعدی، دریافت ویزای تحصیلی این کشور خواهد بود. توجه داشته باشید که شرط اصلی این کار داشتن نامه پذیرش رسمی از یکی از دانشگاه‌های آلمان است. در این صورت می‌توانید درخواست خود را به کنسولگری آلمان ارائه دهید. در ادامه لیستی از مهم‌ترین مدارک لازم جهت دریافت ویزا و ورود به یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل تهیه شده است:

  • گذرنامه با اعتبار کافی
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی سلامت
  • مدرک زبان معتبر
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه درخواست

سؤالات متداول

۱. آیا در شهرهای آلمان برای تحصیل، امکان درس خواندن به زبان انگلیسی وجود دارد؟

برخی از رشته‌ها عموما در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند.

۲. بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل پزشکی کدامند؟

برلین، مونیخ و هایدلبرگ بهترین شهرها برای تحصیل در رشته پزشکی هستند.

۳. کدام شهرهای آلمان برا تحصیل ایرانیان مناسب هستند؟

برلین، هامبورگ و مونیخ شرایط مناسبی برای تحصیل دانشجویان ایرانی دارند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

2 دیدگاه برای “بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل

  1. علیرضا حاجی اشرفی گفته:

    با درود و تشکر . تحصیل من در رشته زراعت عمومی در مدرسه عالی کشاورزی شهر ویتسن هوزن در حومه شهر کاسل و به ایران برگشتم. اما در طول سالهائی که برگشته ام حدود ۴۰ تور بزرگ و کوچک از کشور آلمان را در ایران هدایت کرده ام و حدود ۱۵ تور بزرگ نمایشگاهی به کشور آلمان برده و در اورپا گشت زده ایم. راهنمای آلمانی زبانان هستم. و در ایران زندگی میکنم و فقط سن من بالا رفته. حدود ۷۰ ولی کاملا” سالم و هر روز یکساعت ورزش مینمایم. و هیچ عملی نداشته ام. لطفا” راهنمایی و مایلم یک دوره کوتاه مدت فشرده زبان آلمانی را در دانشگان های آلمانی بگذرانم در این زمینه لطفا” هدایت بفرمائید. شاد باشید و تندرست بمانید.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      با توجه به شرایط شما احتمالا بهترین و سریع ترین گزینه ثبت شرکت در آلمان خواهد بود ولی برای دریافت مشاوره دقیق تر لطفا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *