بهترین شهرهای آلمان برای ثبت شرکت

بسیاری ممکن است برای حفظ و افزایش سرمایه خود، تصمیم به سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی بگیرند. بدین منظور می‌توانند روش‌ها و البته کشورهای مختلفی را انتخاب کنند. کشور آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد اروپایی جهت سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. اگر در فکر شهرهای آلمان برای ثبت شرکت هستید، باید گفت که بهترین انتخاب را داشته‌اید. آلمان با داشتن چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، به مقصدی مطمئن جهت انتقال سرمایه تبدیل شده است. اقتصاد قوی و پررونق موجب شده که همه ساله سرمایه‌گذاران بسیاری قصد انتقال سرمایه خود به این کشور را داشته باشند. همچنین دولت به منظور توسعه هرچه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی، از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به آلمان استقبال می‌کند.

فهرست مطالب

ثبت شرکت یکی از مطمئن‌ترین و پرسودترین روش‌های سرمایه‌گذاری در آلمان محسوب می‌شود. خوب است بدانید که در این شیوه سرمایه‌گذاری، قوانین مالیاتی در خصوص سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به طور یکسان اعمال می‌شود. همچنین با راه‌اندازی شرکت و گذشت ۵ سال از فعالیت‌تان، می‌توانید جهت دریافت اقامت دائم کشور اقدام کنید. اولین قدم در ثبت شرکت، ارائه یک بیزنس پلن خوب است که مورد تأیید نهاد مربوطه در کشور قرار گیرد. اگر به دنبال کسب اطلاعات جامع پیرامون بهترین شهرهای آلمان برای ثبت شرکت و شرایط آن هستید، پیشنهاد ما مطالعه ادامه مقاله است.

شرایط لازم جهت ثبت شرکت در آلمان

آلمان کشوری با اقتصاد قدرتمند و باثبات است و یکی از امن‌‌ترین کشورها جهت انتقال سرمایه به حساب می‌آید. افراد با سرمایه‌گذاری در این کشور ریسکی را از لحاظ رکود اقتصادی و یا عدم رشد پول خود نمی‌پذیرند. بنابراین، سرمایه‌گذاران از نقاط مختلف جهان با اطمینان خاطر تصمیم به انتخاب شهرهای آلمان برای ثبت شرکت می‌گیرند. همین موجب افزایش شمار شرکت‌های تازه تأسیس در این کشور شده است. در نظر داشته باشید که راه‌اندازی شرکت در آلمان همانند سایر کشورهای مهاجرپذیر، شرایط ویژه‌ای دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • برنامه تجاری: دولت آلمان همواره از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور استقبال می‌کند. توجه داشته باشید که این حمایت منوط به ارائه یک طرح تجاری کارآمد است. فردی که قصد دارد در یکی از شهرهای آلمان برای ثبت شرکت اقدام کند، باید از اتاق بازرگانی کشور تأییدیه دریافت کند. لازمه دریافت این مجوز این است که بیزنس پلن او دقت لازم را داشته و برای اقتصاد کشور سودآور باشد. در این صورت، با دریافت مجوز می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.
  • بودجه مورد نیاز: اولین چیزی که شما برای سرمایه‎گذاری در خارج از کشور به آن نیاز دارید، سرمایه کافی است. مبلغ مورد نیاز جهت تأسیس شرکت در شهرهای مختلف آلمان و بسته به نوع کسب و کار متفاوت خواهد بود. هزینه راه‌اندازی کار، تهیه محل مورد نظر، حقوق کارمندان و … هزینه‌های عمده ثبت شرکت در آلمان هستند. علاوه بر مخارج ذکر شده، به عنوان سرمایه‌گذار قطعا مدتی را در این کشور سپری خواهید کرد. بنابراین، لازم است تمکن مالی خود را ثابت کنید. بدین معنی که توانایی تأمین هزینه‌های زندگی خود و گاها خانواده‌تان را در این کشور دارید.
  • سن: افرادی که تصمیم به انتخاب شهرهای آلمان برای ثبت شرکت دارند، باید شرط سن را نیز مد نظر قرار دهند. بهتر است افراد جهت سرمایه‎‌گذاری در این کشور حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۵ سال سن داشته باشند. شرایط دریافت ویزا و مجوز کار برای متقاضیان کمتر یا بیشتر از این سنین، دشوارتر خواهد بود.
  • مدرک زبان: توجه داشته باشید که برای راه‌اندازی کسب و کار در آلمان ارائه مدرک زبان آلمانی ضروری نیست. اما افراد به منظور پیشبرد فعالیت خود لازم است به سطوح اولیه این زبان تسلط داشته باشند.

معرفی بهترین شهرهای آلمان برای ثبت شرکت

  1. هامبورگ
  2. برلین
  3. مونیخ
  4. فرانکفورت

آلمان کشوری واقع در اروپای مرکزی است و از این رو، با بیشتر کشورهای اروپایی ارتباط تجاری دارد. فعالیت کمپانی‌های مطرح بین‌المللی در نقاط مختلف کشور بستر مناسبی را برای پیشرفت و توسعه بیشتر فراهم می‌کند. با این که این کشور یک قطب اقتصادی در جهان به حساب می‌آید، شرایط اقتصادی شهرهای آلمان برای ثبت شرکت با یکدیگر متفاوت است. امکانات و کیفیت زندگی نیز آیتمی است که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. بنابراین، پیش از اقدام لازم است اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری و زندگی در شهرهای مختلف این کشور داشته باشند.

۱. هامبورگ

هامبورگ شهری واقع در شمال کشور است و از بهترین شهرهای آلمان برای ثبت شرکت به حساب می‌آید. این شهر در واقع یک بندر بوده و دومین شهر بزرگ کشور است. خوب است بدانید که هامبورگ سیستم آموزشی پیشرفته‌ای دارد و از سیستم بهداشت و درمان باکیفیتی برخوردار است. همواره یک شهر صنعتی محسوب می‌شود. فعالیت دو کمپانی مهم گوگل و ایرباس، به پویایی اقتصاد آن را دو چندان کرده است.

امکانات حمل و نقل دریایی، نهادهای مالی، شبکه حمل و نقل گسترده، بانک‌ها و … شرایط را برای سرمایه‌گذاران خارجی در عرصه تأسیس شرکت هموارتر ساخته است. از دیگر مزایای ثبت شرکت در هامبورگ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • استفاده از خدمات بیمه برای خود و خانواده
  • برخورداری از برند معتبر آلمانی
  • امکان دریافت اقامت دائم کشور برای خود و خانواده
  • باز کردن حساب بانکی

مشخصه‌های هامبورگ

نرخ بیکاری

۸/۶ درصد

GDP (تولید ناخالص داخلی/ بیلیون یورو)

۲/۱۴۴

۲. برلین

یکی از برترین شهرهای آلمان برای ثبت شرکت، برلین است. این شهر پایتخت آلمان بوده و در حدود ۵/۳ میلیون نفر جمعیت دارد. صنایع و کسب و کارهای مختلفی در برلین در حال فعالیت هستند. فولکس واگن و SAP دو شرکت مهم بین‌المللی هستند که در برلین مستقر شده‌اند. بنابراین، اگر قصد ثبت شرکت در عرصه فناوری را دارید، برلین مقصد ایده‌آلی خواهد بود. به طور کلی، تنوع شغلی بالا فرصت مناسبی را جهت فعالیت استارتاپ‌ها فراهم می‌کند. همه این موارد سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری را به این شهر جذب کرده و آمار راه‌اندازی شرکت‌های کوچک و بزرگ را بالا می‌برد. اگر برلین را برای تأسیس شرکت خود انتخاب کرده‎اید، خوب است بدانید که:

  • زندگی مرفه و مدرنی را در این شهر تجربه خواهید کرد.
  • امکانات بسیاری برای آغاز یک کسب و کار در اختیار دارید.
  • با ارتباط با شرکت‌های بزرگ و پیشرفته، می‌توانید کار خود را توسعه دهید.

مشخصه‌های برلین

نرخ بیکاری

۸/۸ درصد

GDP (تولید ناخالص داخلی/ بیلیون یورو)

۴۵۷/۱۶۵

۳. مونیخ

مونیخ شهری واقع در ایالت بایرن است و در لیست بهترین شهرهای آلمان برای ثبت شرکت قرار می‌گیرد. این شهر سومین شهر بزرگ کشور بوده و جمعیتی در حدود ۵/۱ میلیون نفر را در خود جای داده است. شاید مهم‌ترین عاملی که موجب شهرت مونیخ در سرمایه‌گذاری شده استقرار شرکت‌های مطرح همچون آی بی ام، ماکروسافت و آمازون باشد. وجود نهادهای مالی، بانک‌ها و کارخانه‌های مختلف بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است. مونیخ به طور خاص گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت به حساب می‌آید. دیگر مزایای مهم سرمایه‌گذاری و زندگی در این شهر عبارتند از:

  • برخورداری از زندگی مرفه و باکیفیت
  • امکانات آموزشی پیشرفته
  • ریسک پایین و سودآوری بالا

مشخصه‌های مونیخ

نرخ بیکاری

۹/۳ درصد

GDP (تولید ناخالص داخلی/ بیلیون یورو)

۱/۱۲۰

۴. فرانکفورت

فرانکفورت شهری واقع در ایالت هسن است و از بهترین شهرهای آلمان برای ثبت شرکت به حساب می‌آید. بسیاری این شهر را تحت عنوان پایتخت مالی می‌شناسند. چرا که سازمان‌های مالی برجسته‌ای همچون بانک مرکزی اروپا و بانک فدرال آلمان در فرانکفورت واقع شده‌اند. بنابراین، انتظار می‌رود که مقصدی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری به طور خاص راه‌اندازی شرکت باشد. اگر به همراه خانواده خود برای سرمایه‌گذاری به آلمان مهاجرت می‌کنید، فرانکفورت انتخاب مناسبی خواهد بود. مؤسسات آموزشی معتبر و استانداردهای بالای زندگی شرایط را برای شما هموار‌تر می‌کنند.

جالب است بدانید که همه ساله شمار افرادی که به قصد تأسیس کسب و کار به فرانکفورت می‌آیند، دائما در حال افزایش است. در این مسیر لازم است مواردی را مد نظر قرار داد:

  • زمینه فعالیت شرکت (خدماتی یا تجاری)
  • میزان مالیات پرداختی

مشخصه‌های فرانکفورت

نرخ بیکاری

۸/۵ درصد

GDP (تولید ناخالص داخلی/ بیلیون یورو)

۰۸۷/۷۴

انواع شرکت در آلمان

اگر در فکر انتخاب شهرهای آلمان برای ثبت شرکت هستید، لازم است با گزینه‌های موجود جهت اقدام نیز آشنا شوید. شرکت‌های آلمان بسته به هدف و محدوده فعالیت‌شان در گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند. بنابراین، سرمایه‎گذاران با در نظر داشتن شرایط و اهداف خود زمینه فعالیت مناسب را انتخاب  می‌کنند. در اینجا قصد داریم با مهم‌ترین انواع شرکت در آلمان آشنا شویم.

شرکت Gmbh (Gesellschaft mit beschränkter hafting)

بسیاری از افرادی که در فکر شهرهای آلمان برای ثبت شرکت هستند، شرکت سهامی خاص یا Gmbh را انتخاب می‌کنند. این شرکت تحت عنوان مسئولیت محدود نیز شناخته می‌شود. بدین معنی که سهامداران مسئولیت محدودی به عهده خواهند داشت. این نوع شرکت گزینه مناسب برای متقاضیانی است که قصد فعالیت در مشاغل کوچک و متوسط را دارند.

تأسیس شرکت با مسئولیت محدود به یک سرمایه‌گذار (یا بیشتر) و حداقل ۲۵,۰۰۰ یورو سرمایه نیاز دارد.

ثبت این نوع کسب و کار با مراجعه سهام‌داران به دفتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد. توجه داشته باشید که بدین منظور لازم است نیمی از سرمایه در حساب شما به عنوان سرمایه‌گذار موجود باشد. پس از انجام اقدامات لازم، درخواست ثبت شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه اعلام می‌شود. در نهایت، شرکت باید در نهاد بازرگانی مربوطه نیز به ثبت برسد.

شرکت Ug (Unternehmer gesellschaft)

برخی از سرمایه‌گذاران با هدف تأسیس شرکت Ug، به دنبال انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای ثبت شرکت هستند. این شرکت در واقع نوعی شرکت با مسئولیت محدود است و mini-Gmbh نیز نامیده می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت زیر مجموعه‌ای از شرکت Gmbh به حساب می‌آید. افرادی که قصد راه‌اندازی کسب و کار با مسئولیت محدود را داشته و سرمایه زیادی ندارند، برای تأسیس شرکت Ug اقدام می‌کنند. چرا که سرمایه اولیه مورد نیاز در مقایسه با دسته قبلی، کمتر است.

نکته قابل توجه این است که امکان دریافت اقامت آلمان با این ثبت این شرکت وجود ندارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند سالانه ۲۵ درصد از سود خود را پس‌انداز کنند. زمانی که این مبلغ به ۲۵,۰۰۰ یورو می‌رسد، شرایط برای تبدیل mini-Gmbh به Gmbh فراهم می‌شود.

شرکت Ag (Aktien gesellschaft)

یکی از انواع شرکت‌های آلمان که مورد استقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گیرد، شرکت Ag است. اگر در فکر انتخاب شهرهای آلمان برای ثبت شرکت هستید، بهتر است جزئیات این نوع شرکت را نیز بررسی کنید. شرکت‌های Ag کسب و کارهای بزرگی هستند که طبیعتا تأسیس آن‌ها به سرمایه بیشتری نیاز دارد.  از این رو، در بیشتر موارد تعدادی از سرمایه‌گذاران (سهام‌داران) جهت راه‌اندازی آن اقدام می‌کنند. هریک از آن‌ها به طور جداگانه دارای سهام هستند و مجوز خرید و فروش آن را در اختیار دارند.

ثبت شرکت Ag به حداقل ۵۰,۰۰۰ یورو سرمایه نیاز دارد و برای افرادی که در ابتدای مسیر هستند، مناسب نیست.

در شرکت Ag، برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌ها بر عهده هیئت مدیره بوده که از سه نفر تشکیل شده است.

سؤالات متداول

۱. آیا با انتخاب شهرهای آلمان برای ثبت شرکت، پرداخت مالیت ضرورت دارد؟

  • بله، سرمایه‌گذاران بسته زمینه فعالیت خود باید مالیت تعیین شده را بپردازند.

۲. ثبت شرکت در آلمان از چه طریقی آغاز می‌شود؟

  • متقاضیان ابتدا باید اقدامات لازم جهت دریافت ویزای آلمان را انجام دهند.

۳. پرطرفدارترین نوع شرکت در آلمان کدام است؟

  • تقریبا در تمام شهرهای آلمان. برای ثبت شرکت، شرکت Gmbh مورد استقبال فراوانی قرار می‌گیرد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *