بهترین شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری

آلمان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای قاره اروپا به حساب می‌آید. برلین به عنوان پایتخت و در واقع مهم‌ترین شهر کشور شناخته می شود. هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت نیز از شهرهای مهم آلمان هستند. همه ساله مهاجرین بسیاری با اهداف مختلف این شهرها را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. برخی قصد انتخاب شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری را دارند.

فهرست مطالب

آلمان فعالیت گسترده‌ای در عرصه صنایع گوناگون همچون خودروسازی، برق، دارو و مواد شیمیایی دارد. این کشور در مرکز اروپا واقع شده و دسترسی مناسبی به سایر کشورهای اروپایی دارد. این موارد موجب شده که به چهارمین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شود. دور از انتظار نیز که سرمایه‌گذاران بسیاری در نقاط مختلف جهان به دنبال انتقال سرمایه خود به کشوری چون آلمان باشند. انتخاب شهرهای آلمان برای سرمایه‌‌گذاری، علاوه بر سودآوری بالا، مزایای دیگری نیز به همراه خواهد داشت. افراد از این طریق می‌توانند برای دریافت تابعیت و اقامت دائم این کشور نیز اقدام کنند.  اگر آلمان را برای سرمایه‌گذاری در خارج انتخاب کرده‌اید، لازم است بدانید که روش‌های مختلفی بدین منظور وجود دارند. بنابراین، پیش از اقدام لازم است اطلاعات کافی از شیوه‌های سرمایه‌گذاری و شرایط شهرهای مختلف این کشور به دست آورید.

روش‌های سرمایه‌گذاری در آلمان

آلمان اقتصاد قوی و روبه‌رشدی دارد و همواره از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور استقبال می‌کند. قوانین حقوقی آن نیز به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر می‌توانند قدم بردارند. خرید ملک، کارآفرینی، ثبت شرکت، خرید سهام، سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه، خرید بیزنس و باز کردن حساب پس انداز از مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در آلمان هستند. در ادامه برخی از آن‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

خرید ملک

برخی افراد ممکن است با هدف خرید املاک و مستغلات، شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. این روش یکی از پرطرفدارترین و مطمئن‌ترین روش‌های موجود به حساب می‌آید؛ چرا که با کمترین ریسک می‌توانید سرمایه خود را حفظ کرده و آن را افزایش دهید. توجه داشته باشید که بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی دیگر، شما با خرید ملک در آلمان امکان دریافت اقامت دائم را نخواهید داشت. بدین منظور تنها لازم است برای دریافت ویزای این کشور اقدام کنید. شهرهای بزرگ کشور همچون مونیخ، فرانکفورت و هامبورگ بستر مناسبی برای این شکل از سرمایه‌گذاری دارند.

خرید سهام

افرادی که مبلغ کمتری را جهت سرمایه‌گذاری در آلمان دارند، می‌توانند برای خرید سهام اقدام کنند. در این روش، زمان خرید و یا فروش سهام در اختیار خود فرد است و هر موقع که مایل باشد می‌تواند سرمایه خود را به پول تبدیل کند. برای خرید سهام از بازار آلمان کارگزاری ضروری است. برخی ممکن است این کار را از طریق صندوق مبادله ارزی (ETF) انجام دهند. این صندوق امکان خرید و فروش در بورس را فراهم می‌کند و پیچیدگی بیشتری در مقایسه با سهام‌های معمولی دارد. به طور کلی، باید به این شیوه سرمایه‌گذاری در آلمان را در بلند مدت ارزیابی کنید؛ چرا که بازار آن در کوتاه مدت دچار نوسانات بسیاری می شود.

خرید سهام در آلمان منجر به دریافت اقامت دائم این کشور نخواهد شد.

خرید بیزنس

اگر به شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری فکر می‌کنید، خرید کسب و کار نیز گزینه مناسبی خواهد بود. در واقع شما یک کسب و کار در حال فعالیت را در آلمان خریداری می‌کنید. این کسب و کار ممکن است یک شرکت باشد که به ثبت رسیده و یا هر کسب و کار دیگری که دارای مجوز است. در این صورت، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانید فعالیت اقتصادی خود را در آلمان آغاز کرده و به سودآوری برسید. بدین منظور، باید در دفتر اسناد رسمی اقدامات لازم جهت انتقال سند را انجام دهید. خوب است بدانید که تمامی کارها را می‌توانید بدون حضور فیزیکی و به کمک وکیل مهاجرتی خود پیش ببرید.

ثبت شرکت

هنگام بررسی شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت را نیز در نظر داشته باشید. آلمان کشوری قدرتمند و فعال در عرصه صنعت است. از این رو، راه‌اندازی یک شرکت فرصت خوبی برای رسیدن به سودآوری در این کشور خواهد بود. بدین منظور، لازم است یک طرح تجاری قوی و کارآمد ارائه دهید که مورد قبول دولت قرار گیرد. این که پلن شما تأثیر مثبت و قابل توجهی بر اقتصاد کشور داشته باشد، مهم‌ترین لازمه موفقیت‌تان خواهد بود.

ثبت شرکت در آلمان یک روش سرمایه‌گذاری و همچنین یک روش مهاجرتی به آلمان محسوب می‌شود.

معرفی بهترین شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری

  1. برلین
  2. مونیخ
  3. لایپزیگ
  4. هامبورگ
  5. فرانکفورت
  6. کلن

آلمان به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد اروپایی برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. اقتصاد قوی و باثبات و زیرساخت‌های تجاری مطمئن سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری را به این کشور جذب می‌کند. خوب است بدانید که در بهترین شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری، شرایط برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی یکسان است. در این بخش قصد داریم با برخی از مهم‌ترین شهرهای تجاری آلمان آشنا شویم.

۱. برلین

برلین شهری بزرگ و پرجمعیت است که می‌تواند یکی از بهترین شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری باشد. چرا که قیمت‌ها در این شهر با سرعت زیادی بالا می‌رود. بنابراین، افراد در مدتی کوتاه می‌توانند سود خوبی به دست آورند و پول خود را چند برابر کنند. وجود شرکت‌های بزرگی چون فولکس واگن و SAP، بر رونق اقتصادی برلین افزوده است. بسیاری خرید ملک را جهت سرمایه‌گذاری در این شهر انتخاب می‌کنند. استانداردهای بالای زندگی در برلین نیز برای شمار زیادی از مهاجرین جذاب خواهد بود.

صنایع رایج: انرژی، محیط زیست، فناوری اطلاعات، ارتباطات، اپتیک و خودرو

۲. مونیخ

مونیخ در ایالت باواریا واقع شده و مرکز این ایالت به حساب می‌آید. این شهر یکی از بزرگ‌ترین و بهترین شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری است. جمعیت بالا و فعالیت گسترده در صنایع مختلف، آن را به گزینه‌ای مناسب جهت انتقال سرمایه و کسب سود زیاد تبدیل کرده است. مونیخ در صنایعی چون فناوری و بهداشت در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند. برخی افراد با خرید سهام در این شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی نیز با راه‌اندازی استارتاپ‌ها، به دنبال افزایش سرمایه خود در مونیخ هستند. از دیگر مزایای مونیخ به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استانداردهای بالای زندگی
  • وجود دانشگاه‌های عالی رتبه
  • وجود شرکت‌های معروف همچون آی بی ام، ماکروسافت و آمازون

صنایع رایج: خودرو، گردشگری، تجارت و بازرگانی، بهداشت و درمان

۳. لایپزیگ

لایپزیگ نیز در لیست برترین شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری قرار می‌‌گیرد. این شهر در ایالت زیکسن واقع شده و پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت محسوب می‌شود. فعالیت شرکت‌های مطرح همچون BMW و پورشه، لایپزیگ را به گزینه‌ای ایده‌آل جهت سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. بسیاری با هدف راه‌اندازی استارتاپ‌ها، به این شهر مهاجرت می‌کنند. اگر شما نیز در فکر سرمایه‌گذاری در لایپزیگ هستید، خوب است بدانید که زندگی باکیفیتی را در این شهر تجربه خواهید کرد.

صنایع رایج: فناوری زیست محیطی و خودرو

۴. هامبورگ

یکی از مطرح‌ترین شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری، هامبورگ است. درصد بالایی از مهاجرین کشور در این شهر ساکن هستند. اگر به سرمایه‌گذاری قوی و پربازده در خارج از کشور فکر می‌کنید، این شهر گزینه ایده‌آلی خواهد بود. چرا که اقتصاد پویایی داشته و به عنوان یک بندر بین‌المللی در عرصه تجارت فعالیت می‌کند. افزایش سریع و پیوسته قیمت‌ها موجب شده که بسیاری در املاک و مستغلات هامبورگ سرمایه‌گذاری کنند.

صنایع رایج: خودرو، حمل و نقل دریایی، لجستیک، خدمات، فرآوری و پالایش مواد شیمیایی

۵. فرانکفورت

اگر به شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری فکر می‌کنید، قطعا فرانکورت یکی از کاندیدهای شما خواهد بود. فرانکفورت در ایالت هسن واقع شده و بزرگ‌ترین شهر آن به حساب می‌آید. این شهر سازمان‌های مالی بین‌المللی بسیاری را در خود جای داده است. از این رو، تحت عنوان پایتخت مالی آلمان شناخته می‌شود. بانک مرکزی اروپا، بانک فدرال ملی و دویچه بانک از جمله این نهادها هستند. همه این موارد در کنار ارتباطات جهانی وسیع فرانکفورت، آن را به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل می‌کند.

خرید بورس یکی از شیوه‌های سرمایه‌گذاری پربازده شهر فرانکفورت است.

صنایع رایج: فناوری اطلاعات و ارتباطات، داروسازی، شیمی و بیوتکنولوژی

۶. کلن

کلن شهری واقع در ایالت نودراین وستفالن بوده و در فهرست بهترین شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. این شهر در واقع یک بندر است که اهمیت ویژه‌ای در سطح اروپا دارد. از این رو، به طور گسترده‌ای در عرصه تولید، تجارت و صنعت فعالیت می‌کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی بازار ملک و املاک کلن را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. چرا که در مدتی کوتاه می‌توانند به سودآوری بالایی دست پیدا کنند. اگر علاوه بر سرمایه‌گذاری، قصد زندگی در شهری زیبا با امکانات رفاهی فوق‌العاده را دارید، کلن گزینه مناسبی خواهد بود.

صنایع رایج: بیمه، رسانه و خودرو

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در آلمان

فردی که به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور خود میاندیشد، لازم است جوانب مختلف هریک از مقاصد مهاجرتی را بررسی کند. اگر انتخاب او شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری است، در کنار بهره‌مندی از مزایای موجود، باید از معایب آن نیز آگاه شود. در ادامه قصد داریم مزایا و معایب مهم انتقال سرمایه به این کشور را بررسی کنیم. در این صورت، سرمایه‌گذاران روش سرمایه‌گذاری را نیز با دقت بیشتری انتخاب خواهند کرد.

مزایای شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری

  • نیروی کار متخصص: سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور با نیروی کار ماهر و باسواد در ارتباط هستند. بنابراین، با اطمینان کامل می‌توانند برای مثال جهت ثبت شرکت و یا راه‌اندازی کسب و کار جدید در آلمان اقدام کنند.
  • تسهیلات بانکی: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران، داشتن پول کافی برای پیشبرد اهداف‌شان است. خبر خوب این است که آن‌هایی که به شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری فکر می‌کنند، می‌توانند از وام‌ها و تسهیلات بانکی موجود بهره‌مند شوند. شرایط استفاده از این تسهیلات در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، آسان‌تر است.
  • ثبات اقتصادی: بسیاری به دلیل اقتصاد باثبات و امن آلمان تصمیم به سرمایه‌گذاری در این کشور می‌گیرند. پایین بودن تورم و اقتصادی که به طور پیوسته در حال رشد است، بستر مناسبی برای رسیدن به سود بالا فراهم می‌کنند. قوانین حقوقی کشور نیز به گونه‌ای است که افراد نگرانی از بابت فساد اقتصادی نخواهند داشت.
  • قدرت اقتصادی: آلمان به عنوان چهارمین قدرت اقتصادی جهان و همچنین برترین قطب اقتصادی اروپا شناخته می‌شود. بدین ترتیب، می‌توان انتظار داشت بازارهای کار مختلف آن زمینه‌ مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند. از این رو، بسیاری از سرمایه‌گذاران با اطمینان از موفقیت خود، تصمیم به انتخاب شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری می‌گیرند.

معایب شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری

  • دشواری در پرداخت مالیات: آلمان سیستم و قوانین مالیاتی پیچیده‌ای دارد. همین مسئله موجب می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران در پرداخت هزینه‌های مالیاتی خود با مشکل روبه‌رو شوند.
  • پیچیدگی در پذیرش پلن تجاری: اگر به شهرهای آلمان برای سرمایه‌گذاری فکر می‌کنید و روش ثبت شرکت را انتخاب کرده‌اید، مسیر دشواری پیش‌رو دارید. چرا که تعداد طرح‌های تجاری که به تأیید دولت این کشور می‌رسند، چندان زیاد نیست. ثبت شرکت و تأسیس بیزنس جدید در آلمان علاوه بر دشواری، پروسه‌ای طولانی خواهد بود.
  • تسلط به زبان آلمانی: یکی از موارد مهمی که جهت سرمایه‌گذاری در آلمان مطرح می‌شود، تسلط به زبان رسمی این کشور است. شما برای سرمایه‌گذاری و زندگی در این کشور لازم است به زبان آلمانی صحبت کنید. این در حالی است که یادگیری این زبان چندان آسان نیست.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *