بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت

اگر به مهاجرت فکر می‌کنید، انتخاب کشور و سپس شهر مناسب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما خواهد بود. آلمان به عنوان یک کشور اروپایی، همه ساله شمار زیادی از مهاجرین را می‌پذیرد. انتخاب بسیاری از ایرانیان نیز شهرهای آلمان برای مهاجرت است. در واقع، این کشور بعد از آمریکا دومین مقصد مهاجرتی پرطرفدار در سراسر دنیا به حساب می‌آید. افراد ممکن است با هدف تحصیل، کار و یا سرمایه‌گذاری به آلمان نقل مکان کنند.

فهرست مطالب

بیشتر شما آلمان را کشوری اقتصادی، قانونمند و البته ثروتمند می‌‍شناسید. سطح رفاه بالا، فرصت‌های شغلی متنوع و نرخ پایین بیکاری دلایل اصلی مهاجرین جهت انتخاب شهرهای آلمان برای مهاجرت هستند. اگر تصمیم به تحصیل در این کشور دارید، خوب است بدانید که در عین بهره‌مندی از آموزش باکیفیت، هزینه گزافی برای آن نمی‌پردازید. در این مقاله، جزئیات بیشتری را در مورد کیفیت زندگی در شهرهای مختلف آلمان بررسی خواهیم کرد.

بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت به طور کلی

  1. برلین
  2. مونیخ
  3. هامبورگ
  4. فرانکفورت
  5. دوسلدورف
  6. کلن
  7. اشتوتگارت

پس از برگزیدن کشور مناسب برای مهاجرت، نوبت به انتخاب شهر مناسب در آن کشور می‌رسد. برخی از مهاجرین به قصد بهبود وضعیت زندگی و کسب موقعیت شغلی پردرآمد مهاجرت می‌کنند. برخی دیگر ممکن است ادامه تحصیل را هدف اصلی مهاجرت خود قرار دهند. بنابراین، بهترین شهر برای مهاجرت براساس اهداف، علایق، شرایط و سبک زندگی افراد مشخص می‌شود.

کشور آلمان از ۸۰ شهر و ۱۶ ایالت تشکیل شده است. در هریک از این شهرها، بازار کار، هزینه زندگی، وضعیت مسکن و … متفاوت است. با این حال، همه آن‌ها مکانی امن و مرفه برای زندگی به حساب می‌آیند. همین موضوع موجب شده که انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت اندکی دشوار باشد. لازم است بدانید که شهرهایی چون برلین و مونیخ تنها شهرهای بزرگ و مطرح این کشور نیستند. بسیاری ممکن است هامبورگ، فرانکفورت و یا اشتوتگارت را برای مهاجرت انتخاب کنند. در ادامه قصد داریم با تعدادی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر آلمان آشنا شویم.   

۱. برلین

برلین پایتخت آلمان بوده و شهری بزرگ، پرجمعیت و بسیاری صنعتی است. صنعت قوی و پیشرفته برلین رونق قابل توجهی به بازار کار آن می‌بخشد. بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل عمومی سریع و گسترده، یکی از مزایای زندگی در برلین است. طبیعت زیبا و جاذبه‌های تاریخی و توریستی فراوان، این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای کشور تبدیل کرده است. از این رو، شاید بتوان برلین را نه تنها یکی از بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت بلکه یکی از بهترین شهرهای جهان دانست. نکته جالب این است که زندگی در برلین با وجود امکانات فوق‌العاده آن، در مقایسه با سایر کلان شهرها چندان پرهزینه نیست. اگر به تحصیل و هنر علاقه‌مند هستید، برلین گزینه مناسبی خواهد بود.

مشخصه‌های برلین

شاخص هزینه زندگی

۳۷/۶۵

جمعیت ایرانیان

۹,۰۳۹  نفر

دانشگاه‌های مطرح

دانشگاه آزاد، دانشگاه هومبولت، دانشگاه فنی، دانشگاه شاریته

۲. مونیخ

مونیخ نیز از بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت به حساب می‌آید. طبیعت زیبا، خوراکی‌های متنوع، بناهای خوش ساخت و موزه‌های خیره‌کننده همه از جاذبه‌های این شهر هستند. همه ساله گردشگران بسیاری برای دیدن از این جاذبه‌ها به مونیخ می‌آیند. این شهر در مقایسه با برلین وسعت و جمعیت کمتری دارد. اما به نسبت جمعیت خود، تعداد زیادی از مهاجرین را در خود جای داده است. شاید این موضوع برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت به آلمان یک مزیت محسوب شود. خوب است بدانید که با انتخاب مونیخ، زندگی باکیفیتی را تجربه خواهید کرد. دور از انتظار نیست که برای لذت بردن از مدرنیته، لازم است هزینه زیادی را بپردازید. مونیخ یکی از گران‌ترین شهرهای آلمان و البته اروپا است.

مشخصه‌های مونیخ

شاخص هزینه زندگی

۷۸/۶۹

جمعیت ایرانیان

۳,۷۹۲  نفر

دانشگاه‌های مطرح

دانشگاه فنی، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان، دانشگاه تلویزیون و فیلم، مدرسه فلسفه

۳. هامبورگ

شاید هامبورگ نام آشنا‌ترین شهر آلمان برای ایرانیان باشد. بسیاری از شما نام این شهر را در فعالیت‌های ورزشی شنیده‌اید. هامبورگ شهری ساحلی و البته پر جنب و جوش است و از بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت محسوب می‌شود. اقتصاد قوی آن، شرایط مناسبی را برای کاریابی مهاجرین فراهم می‌کند. هامبورگ بیشترین جمعیت مهاجر ایرانی را در خود جای داده و همین موضوع بر محبوبیت آن افزوده است. اگر به مهاجرت تحصیلی فکر می‌کنید، مسلما به دنبال درس خواندن در دانشگاه‌های معتبر و عالی رتبه هستید. با زندگی در شهر هامبورگ، این فرصت را خواهید داشت. وجود مراکز تحقیقاتی و سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته شرایط را برای دانشجویان هموارتر می‌کنند.

مشخصه‌های هامبورگ

شاخص هزینه زندگی

۲۷/۷۰

جمعیت ایرانیان

۹,۸۷۳ نفر

دانشگاه‌های مطرح

دانشگاه گوته، دانشگاه فنی، دانشگاه هافن سینی، دانشگاه علمی کاربردی

۴. فرانکفورت

پاگر انتخاب شما یکی از شهرهای آلمان برای مهاجرت است، فرانکفورت را فراموش نکنید. فرانکفورت پنجمین شهر بزرگ و مهم آلمان به حساب می‌آید. این شهر امکانات تفریحی و مکان‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. قرار گرفتن بزرگ‌ترین فرودگاه کشور در فرانکفورت، شرایط سفر کردن را آسان‌تر می‌کند. به طور کلی، ساکنین شهر از زندگی با سطح استانداردهای بالا برخوردار هستند. فعالیت‌های اقتصادی گسترده، آن را به یک قطب بین‌المللی در عرصه کسب و کار تبدیل کرده است. بنابراین، مقصد مناسبی برای مهاجرینی که با ویزای کار وارد شده‎اند، خواهد بود. این شهر می‌تواند انتخاب مناسبی برای مهاجرت تحصیلی نیز باشد.

مشخصه‌های فرانکفورت

شاخص هزینه زندگی

۳۷/۶۵

جمعیت ایرانیان

۲,۸۸۴ نفر

دانشگاه‌های مطرح

دانشگاه هامبورگ، دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی، دانشگاه علمی کاربردی، دانشکده مالی و مدیریت

۵. دوسلدورف

دوسلدورف یکی از محبوب‌ترین شهرهای آلمان برای مهاجرت است. قرار گرفتن شهر در سواحل رودخانه راین جنب و جوش فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. شما با قدم زدن در خیابان‌های دوسلدورف بناهایی با معماری جذاب، موسیقی و صحنه‌های هنری و کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری را می‌بینید. شمار زیادی از مردم بومی و گردشگران از جشنواره‌های سالانه این شهر دیدن می‌کنند. زندگی باکیفیت، موقعیت‌های شغلی متنوع، آب و هوای مناسب، امنیت و خدمات درمانی شمار زیادی از افراد با فرهنگ‌های مختلف را در دوسلدورف دور هم جمع کرده است. خوب است بدانید که برای زندگی در این شهر باید هزینه نسبتا بالایی بپردازید. 

مشخصه‌های دوسلدورف

شاخص هزینه زندگی

۵۸/۶۷

جمعیت ایرانیان

۲,۹۶۲ نفر

دانشگاه‌های مطرح

دانشگاه هاینریش هاینه، دانشگاه رابرت شومان، دانشگاه ووپرتال، دانشگاه علمی کاربردی

۶. کلن

اگر در فکر انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت هستید، کلن نیز انتخاب مناسبی خواهد بود. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور به حساب می‌آید. رودخانه راین شهر کلن را به دو بخش شرقه و غربی تقسیم می‌کند. کلن مجمومه بزرگی از بناهای تاریخی و معماری مدرن را در خود جای داده است. همه ساله توریست‌های بسیاری به قصد دیدن از جاذبه‌های تاریخی این شهر به آلمان سفر می‌کنند. شمار زیادی از گرشدگران، ساکن هلند و یا بلژیک هستند. چرا که کلن دارای مرز مشترک با کشورهای ذکر شده است.

مشخصه‌های کلن

شاخص هزینه زندگی

۵۸/۶۴

جمعیت ایرانیان

۴,۷۶۰ نفر

دانشگاه‌های مطرح

دانشگاه کلن، دانشگاه ورزش آلمان کلن، آکادمی هنرهای رسانه ای

۷. اشتوتگارت

اشتوتگارت نیز در لیست بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت قرار می‌گیرد. قطعا مهم‌ترین چیزی که موجب شهرت آن شده، صنعت خودروسازی است. کمپانی‌های بزرگ خودروسازی همچون بنز و پورشه در این شهر مشغول به فعالیت هستند. از این رو، اشتوتگارت سهم بزرگی در تولید و تجارت آلمان ایفا می‌کند و از شهرهای ثروتمند کشور به حساب می‌آید. بنابراین، برای افرادی که در زمینه مهندسی تحصیل کرده‌‌اند، مقصد مناسبی خواهد بود. وجود باغ‌ها و پارک‌های زیبا و آب و هوای سالم نیز از ویژگی‌های برجسته این شهر هستند. در اشتوتگارت، هزینه زندگی در مقایسه با سایر شهرهای آلمان پایین است. نرخ بیکاری پایین آن نیز موجب شده که مهاجرین دشواری چندانی در یافتن شغل مورد نظر نداشته باشند.

مشخصه‌های اشتوتگارت

شاخص هزینه زندگی

۶۰/۶۱

دانشگاه‌های مطرح

دانشگاه هوهنهایم، دانشگاه رسانه، دانشگاه علمی کاربردی، آکادمی هنر و طراحی

اگر در انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید، می‌توانید با مشاوران باتجربه الوویزا در تماس باشید.

انتخاب بهترین شهر آلمان برای کار و تحصیل

آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در سطح جهان محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر، رشد جمعیت در این کشور منفی بوده است. از این رو، کشور با کمبود نیروی کار متخصص روبه‌‌رو شده و به دنبال جذب آن از کشورهای مختلف است. این موضوع شرایط مهاجرت به آلمان را برای مهاجرین آسان‌تر می‌کند. با این حال، برخی موارد در انتخاب کشور و شهر مناسب اهمیت ویژه‌ای دارند: سطح رفاه، هزینه‌های زندگی، روش‌های مهاجرتی، امنیت شغلی، سیستم حمل و نقل و … .

بهترین شهرهای آلمان برای کار 

برخی افراد هدف‌شان از انتخاب شهرهای آلمان برای مهاجرت، کار در آن‌ها است. آلمان شرکت‌های بزرگ و مشهوری را در خود جای داده است. اقتصاد قوی و پررونق آن موقعیت‌های شغلی خوب و فراوانی را شکل داده است. از این رو، متقاضیان مهاجر شانس بالایی برای کاریابی در این کشور خواهند داشت. برخی از افراد نیز از طریق شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ، شرایط اشتغال در آلمان را پیدا می‌کنند.

آلمان چهارمین قطب اقتصادی و صنعتی جهان به حساب می‌آید.

هانور، مونیخ، فرانکفورت و اشتوتگارت به عنوان صنعتی‌ترین شهرهای آلمان شناخته می‌شوند.

بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل

شما ممکن است به دنبال مقصد تحصیلی مناسب برای مهاجرت باشید. بدین منظور نیز شهرهای مختلف آلمان گزینه مناسبی خواهند بود. خوب است بدانید که تعدادی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های بین‌المللی در آلمان واقع شده‌اند. سیستم آموزشی معتبر این کشور دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند. بیشتر دانشجویان بین‌المللی می‌خواهند در دانشگاهی درس بخوانند که علاوه بر برخورداری از آموزش باکیفیت، توان پرداخت شهریه آن را نیز داشته باشند. خبر خوب این است که در این کشور نگرانی از بابت هزینه تحصیل نیز نخواهید داشت. شهرهای ذیل از مقرون به‌صرفه‌ترین شهرهای دانشجویی آلمان هستند:

  • لایپزیگ 
  • درسدن
  • آخن
  • ینا

این که بدانید با داشتن ویزای آلمان، می‌توانید به سایر کشورهای حوزه شینگن سفر کنید، بر روی تصمیم شما اثر می‌گذارد. به منظور انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت، بهتر است اطلاعاتی پیرامون کیفیت زندگی در این کشور داشته باشید.

کیفیت زندگی در آلمان

هنگامی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرید، مسلما بهبود کیفیت زندگی‌ نیز برایتان اهمیت دارد. در این صورت، کشور آلمان می‌تواند یکی از برترین گزینه‌های شما باشد. همان‌‌طور که اشاره شد، آلمان کشوری مرفه و پیشرفته است. افراد ساکن شهرهای مختلف آن زندگی مطلوب و باکیفیتی را تجربه می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام شده، شاخص‌های کیفیت زندگی در آلمان از میانگین اروپا و جهان بالاتر است.

شاخص‌های کیفیت زندگی

میانگین آلمان

میانگینOECD

میزان اشتغال (۱۵-۶۴ سال)

۷۵ درصد

۶۷ درصد

تحصیلات عالیه (۲۵-۶۴ سال)

۳/۸۶

۷۴ درصد

امید به زندگی

۸۱ سال

۸۰ سال

از عوامل دیگری که سطح کیفی زندگی در آلمان را بالا می‌برند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • افرادی که به شهرهای آلمان برای مهاجرت فکر می‌کنند، آب و هوای مناسب آن‌ها نیز برایشان جذاب است.
  • سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته این کشور شرایط را برای دانشجویان و کارمندان راحت‌تر می‌کند.
  • شاغلین به خوبی می‌توانند میان کار و زندگی خود تعادل برقرار کنند. این عامل میزان آرامش و رضایت از زندگی شهروندان را بالا می‌برد.
  • سیستم بهداشتی و درمانی فوق‌العاده و امکان برخورداری از بیمه، امکانات رفاهی آلمان را کامل کرده است.
  • در انتخاب شهرهای آلمان برای مهاجرت، وضعیت بازار کار نیز اهمیت پیدا می‌کند. افرادی که موفق به کاریابی در هریک از شهرهای این کشور می‌شوند، نگرانی از بابت امنیت شغلی و کسب درآمد مناسب نخواهند داشت.
  • گذشته از همه این‌ها، آلمان کشوری زیبا با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان است. متقاضایان با مهاجرت به این کشور، از فرهنگ غنی آن بهره‌مند می‌شوند.

سؤالات متداول

  • بهترین راه مهاجرت به آلمان کدام است؟

افراد بسته به هدف خود از مهاجرت بهترین راه را انتخاب می‌کنند. با این حال، مهاجرت تحصیلی مسیر آسان‌تری خواهد بود.

  • گران‌ترین شهرهای آلمان برای مهاجرت کدامند؟

مونیخ و برلین پرهزینه‌ترین شهرهای آلمان هستند.

  • کدام شهر آلمان بیشترین تعداد مهاجر ایرانی را دارد؟

مهاجرین ایرانی در شهر هامبورگ بیشترین جمعیت را دارند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *