بهترین شهرهای آلمان برای کار

افرادی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، قدم بسیار بزرگی را در زندگی خود برمی‌دارند. آن‌ها به دنبال پیشرفت در عرصه‌های مختلف هستند. برخی ممکن است در فکر ارتقاء موقعیت شغلی خود بوده و از طریق ویزای کاری وارد کشور دیگر شوند. در این صورت، لازم است شرایط حرفه مورد نظر را در کشورهای مختلف بررسی کنند. شما ممکن است قصد انتخاب شهرهای آلمان برای کار را داشته باشید.

فهرست مطالب

آلمان کشوری با پیشینه تاریخی غنی است که مهاجرینی از ملیت‌های گوناگون را در خود جای داده است. این کشور یکی از پرطرفدارترین مقاصد اروپایی برای مهاجرت کاری به حساب می‌آید. اقتصاد قوی و پررونق و شرایط مساعد زندگی همه ساله متقاضیان بسیاری را به این کشور جذب می‌کند. افزایش میانگین سنی و کاهش نیروی کار جوان نیز موجب شده که دولت به دنبال جذب نیروی کار بین‌المللی باشد. آلمان از جمله کشورهای پیشرو در عرصه صنعت است. از این رو،  فرصت‌های شغلی متنوعی در آن شکل گرفته‌اند و همواره نرخ بیکاری را پایین نگه می‌دارند. اگر یکی از گزینه‌های شما شهرهای آلمان برای کار است، خوب است که انتخاب خود را با کسب آگاهی کافی انجام دهید.

فاکتورهای انتخاب بهترین شهر آلمان برای کار

یکی از مهم‌ترین مراحل در مهاجرت کاری موفق، انتخاب کشور و سپس شهر مناسب است. شما ممکن است آلمان را به عنوان مقصد خود در نظر گرفته‌‌ باشید. با توجه به شرایط ایده‌آل زندگی و کار در آلمان، انتخاب بهترین شهر آن اندکی دشواری خواهد بود. برگزیدن یکی از شهرهای آلمان برای کار، تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • بازار کار و موقعیت‌های شغلی موجود
  • رشته تحصیلی و یا حرفه مورد نظر
  • امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی
  • مخارج زندگی
  • سطح درآمد
  • امنیت

در شهرهای بزرگ، عموما موقعیت‌های شغلی فراوان و متنوعی شکل گرفته‌اند. شما با زندگی در شهرهایی چون برلین، فرانکفورت یا هامبورگ می‌توانید شغل مورد نظر خود را از میان هزاران موقعیت موجود انتخاب کنید. همچنین در این شهرها که اقتصاد پویایی دارند، فرصت راه‌اندازی کسب و کار جدید را خواهید داشت. با این حال، در نظر داشته باشید که انتخاب کلان شهرهای آلمان برای کار هزینه بالایی نیز خواهد داشت. بنابراین، درآمد شما باید برای تأمین مخارج زندگی‌تان کافی باشد. برای مدیریت هزینه‌های خود، بهتر است در شهرهای مقرون به‌صرفه‌تری چون کلن، لایپزیگ و یا درسدن سکونت داشته باشید.

سیستم حمل و نقل عمومی در دسترس و گسترده نیز فاکتوری مهم در انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای کار به حساب می‌آید.

در میان تمامی شهرهای آلمان، برلین، فرانکفورت، مونیخ، هامبورگ و اشتوتگارت بهترین گزینه‌های موجود برای کار هستند.

معرفی بهترین شهرهای آلمان برای کار

شماری از مهاجرین با هدف داشتن موقعیت شغلی بهتر و یا راه‌اندازی کسب و کار جدید به کشوری همچون آلمان مهاجرت می‌کنند. نکته قابل توجه این است که با این که آلمان شرایط اقتصادی مساعدی دارد، شهرهای مختلف آن ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. بدین صورت که شرایط مشاغل مختلف در هریک از شهرها متفاوت است. برخی مشاغل ممکن است در شهرهای خاصی موقعیت‌های بیشتری داشته باشند. بنابراین، در انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای کار، باید بازار کار شغل مورد نظر را در نقاط مختلف کشور بررسی کنید. در ادامه قصد داریم جزئیات بیشتری را پیرامون مهم‌ترین شهرهای اقتصادی آلمان مطالعه کنیم.

۱. برلین

برلین؛ پایتخت آلمان به عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور شناخته می‌شود. دور از انتظار نیست که یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها در انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای کار، برلین باشد. این شهر کمپانی‌های مطرح چون فولکس واگن و SAP را در خود جای داده است. همچنین فعالیت‌های پیشرفته‌ای در زمینه فناوری و ارتباطات دارد. اقتصاد قدرتمند آن عرصه را برای تأسیس استارتاپ‌ها فراهم کرده است. اگر می‌خواهید شغل مورد نظر خود را از میان فرصت‌های متنوع و فراوان انتخاب کنید، بهتر است برلین را در گزینه‌های خود داشته باشید.

علاوه بر موارد ذکر شده، برلین شهری زیبا، پیشرفته و مرفه به حساب می‌آید. زندگی در این شهر از استاندارد‌های بالایی برخوردار است. البته بهره‌مندی از زندگی باکیفیت مستلزم پرداخت هزینه بیشتر است. بنابراین، سطح درآمد شما باید برای تأمین مخارج زندگی در برلین کافی باشد.

مشخصه‌های اقتصادی برلین

نرخ بیکاری

۱/۹ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۳,۶۵۹ یورو

حوزه‌های کاری مورد نیاز

فناوری اطلاعات، ارتباطات، رسانه، بازاریابی، امور مالی و بانکداری، محیط زیست

۲. فرانکفورت

فرانکفورت یکی از بهترین و مهاجرپذیرترین شهرهای آلمان برای کار است. این شهر به عنوان پایتخت مالی کشور شناخته می‌شود. چرا که بانک‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی (بانک مرکزی اروپا، دویچه بانک و …) مهمی را در خود جای داده است. بنابراین، انتظار می‌رود که مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری مالی باشد. مهاجرین بسیاری جهت اشتغال در بازار کار پررونق و برخورداری از زندگی باکیفیت به این شهر مهاجرت می‌کنند. آن‌ها با زندگی در یک شهر نسبتا کم جمعیت، رفاه بیشتری را تجربه خواهند کرد. اگر موفق به یافتن شغل مناسب در فرانکفورت شوید، نگرانی جهت تأمین هزینه‌های زندگی نیز نخواهید داشت. برخی ممکن است بخواهند از طریق تحصیل، در آلمان مشغول به کار شوند. در این صورت می‎‌توانند در دانشگاه‌های معتبر فرانکفورت همچون دانشگاه گوته و دانشگاه هنرهای زیبا درس بخوانند.

مشخصه‌های اقتصادی فرانکفورت

نرخ بیکاری

۵/۵ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۴,۲۵۰ یورو

حوزه‌های کاری مورد نیاز

خودروسازی، فناوری، رسانه، تبلیغات و طراحی، دیجیتال مارکتینگ، امور مالی

۳. مونیخ

مونیخ در ایالت بایرن واقع شده و بزرگ‌ترین شهر این ایالت به حساب می‌آید. استقرار کمپانی‌های بین‌المللی همچون زیمنس و آلیانز در این شهر موقعیت‌های شغلی فوق‌العاده‌ای را برای افراد متخصص فراهم کرده است. فرهنگ غنی، اقتصاد پویا و استانداردهای بالای زندگی مونیخ را به مقصدی پرطرفدار برای مهاجرت کاری تبدیل کرده‌اند. بسیاری مونیخ را به عنوان شهری پر جنب و جوش می‌‍شناسند. همه ساله شمار زیادی از گردشگران برای شرکت در کارناوال‌های مختلف به این شهر سفر می‌کنند. اگر در انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای کار، به مونیخ فکر می‌کنید به هزینه زندگی در آن نیز توجه کنید. این شهر از جمله شهرهای گران کشور است. البته بیشتر افراد با داشتن درآمد بالا، توان تأمین مخارج خود را خواهند داشت.

مشخصه‌های اقتصادی مونیخ

نرخ بیکاری

۹/۳ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۳,۴۹۷ یورو

حوزه‌های کاری مورد نیاز

مشاغل مرتبط با سلامت و درمان، فناوری و تکنولوژی، بازرگانی، گردشگری

۴. اشتوتگارت

اشتوتگارت در ایالت بادن- وورتمبرگ واقع شده است. این شهر یکی از قطب‌های اقتصادی کشور آلمان محسوب می‌شود. از این رو، در لیست بهترین شهرهای آلمان برای کار قرار می‌گیرد. به طور کلی، اشتوتگارت یک شهر صنعتی با فرصت‌های شغلی متنوع است. افراد با علایق و تخصص‌های مختلف می‌توانند در زمینه کاری مورد نظر خود فعالیت کنند. چیزی که بیش از همه موجب رونق اقتصادی آن شده، استقرار شرکت‌های خودروسازی چون پورشه و بنز در اشتوتگارت است. اگر می‌خواهید در کنار کسب درآمد بالا، از زندگی در یک شهر خوش آب و هوا لذت ببرید، اشتوتگارت گزینه مناسبی خواهد بود.

مشخصه‌های اقتصادی اشتوتگارت

نرخ بیکاری

۸/۴ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۳,۳۸۹ یورو

حوزه‌های کاری مورد نیاز

مهندسی، تجارت، صنایع، تکنولوژی

۵. هامبورگ

هامبورگ به عنوان یکی از بهترین شهرهای آلمان برای کار، اقتصاد قوی و روبه‌رشدی دارد. این شهر دومین شهر بزرگ و البته مهاجرپذیرترین شهر آلمان به حساب می‌آید. هامبورگ یک شهر بندری است و بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در آن مشغول به فعالیت هستند. همین موضوع موجب ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف و رونق بازار کار آن‌ها شده است. توجه داشته باشید که هامبورگ از جمله شهرهای پرهزینه آلمان محسوب می‌شود. بنابراین، لازم است درآمدی متناسب با مخارج خود داشته باشید. 

مشخصه‌های اقتصادی هامبورگ

نرخ بیکاری

۸/۶ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۳,۰۹۲ یورو

حوزه‌های کاری مورد نیاز

مراقبت‌های بهداشتی، خدمات، تجارت، بازاریابی، توریسم

۶. دارمشتات

دارمشتات شهری واقع در ایالت هسه آلمان بوده و در لیست بهترین شهرهای آلمان برای کار قرار دارد. این شهر در عرصه‌های اقتصادی گوناگونی فعالیت می‌کند. از این رو، افراد با سطوح مختلفی از مهارت و دانش می‌توانند موقعیت شغلی مناسب خود را پیدا کنند. اقتصاد این شهر بیشتر به صنایعی چون داروسازی، شیمی، بیوتکنولوژی، رسانه و ارتباطات وابسته است. دارمشتات گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که می‌خواهند در عین استفاده از امکانات رفاهی، هزینه‌های زندگی خود را مدیریت کنند.

مشخصه‌های اقتصادی دارمشتات

نرخ بیکاری

۹/۴ درصد

میانگین درآمد خالص در ماه

۳,۰۸۰ یورو

حوزه‌های کاری مورد نیاز

فناوری مهندسی، رسانه، ارتباطات، شیمی، داروسازی، بیوتکنولوژی

کاریابی در آلمان

همان‌طور که اشاره شد، آلمان کشوری با اقتصاد قوی و نرخ بیکاری پایین است. این‌ها مهم‌ترین دلایلی هستند که مهاجرین را به انتخاب شهرهای آلمان برای کار جذب می‌کنند. هنگامی که مقصد خود را برای مهاجرت کاری انتخاب می‌کنند، لازم است روش‌های جستجوی شغل در آن کشور را نیز بشناسند. متقاضیان می‌توانند به صورت غیر حضوری برای یافتن کار مورد نظر در آلمان اقدام کنند. برخی نیز به آلمان سفر کرده و حضورا این کار را انجام می‌دهند. در هر دو حالت، به ویزای کاری نیاز خواهند داشت.

  • افراد بعد از برگزیدن شهرهای آلمان برای کار و زندگی، ممکن است قصد گرفتن ویزای جاب آفر را داشته باشند. برای دریافت این ویزا لازم است از سوی کارفرمای آلمانی دعوت نامه کاری بگیرند. در این روش، کاریابی به صورت آنلاین انجام می‌شود. متقاضیان با مراجعه به سایت‌های کاریابی آلمان، شرکت‌ها و موقعیت‌های شغلی موجود را می‌شناسند. آن‌ها در وبسایت ثبت نام کرده و رزومه و سایر مشخصات خود را در آن قرار می‌دهند. کارفرمایانی که به دنبال جذب نیرو هستند نیز مشخصات ثبت شده را بررسی می‌کنند.

آژانس کاریابی فدرال آلمان (BA) یکی از معتبرترین مؤسسات کاریابی این کشور به حساب می‌آید. این آژانس فرصت‌های شغلی موجود را به زبان آلمانی و انگلیسی در سایت خود منتشر می‌کند. کارفرمایان از طریق آژانس فدرال می‌توانند با متقاضیان کار تماس مستقیم داشته باشند.

  • برخی ممکن است به صورت حضوری در شهرهای آلمان برای کار اقدام کنند. این کار تنها با داشتن ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار آلمان امکان‌پذیر است. افرادی که موفق به گرفتن این ویزا می‌شوند، ۶ ماه اجازه حضور در آلمان را خواهند داشت. در این مدت، می‌توانند به طور مستقیم به شرکت‌ها و مؤسساتی که قصد جذب نیرو دارند، مراجعه کنند. در این روش نیز از طریق وبسایت اختصاصی هریک از شرکت‌ها، از موقعیت‌های شغلی مورد نیاز آن‌ها مطلع می‌شوند. در نهایت، نامه درخواست خود را به کارفرمای انتخابی ارسال کرده و منتظر پاسخ می‌مانند.

سؤالات متداول

۱. کدام یک از شهرهای آلمان برای کار، بیشترین سطح درآمد را دارد؟

  • در حال حاضر، با کار در فرانکفورت بیشترین میزان درآمد را خواهید داشت.

۲. بهترین و پردرآمدترین مشاغل آلمان کدامند؟

  • مهندسی آی تی، مهندسی برنامه نویسی، دندانپزشکی، پرستاری و بازاریابی از بهترین مشاغل آلمان هستند.

۳. آیا در انتخاب بهترین شهرهای آلمان برای کار و اشتغال در آن‌ها، داشتن مدرک زبان ضروری است؟

  • بله، شما برای کار در آلمان باید به زبان رسمی این کشور تسلط کافی داشته باشید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *