مزایای تحصیل در آلمان + بررسی معایب

برآورد مزایا و معایب تحصیل در آلمان اولین قدمی است که متقاضی اقامت باید به طور محکم بردارد. بررسی نکات مثبت و منفی یا مزایا و معایب تحصیل در آلمان، اولین و مهم‌ترین قدمی است که لازم است متقاضی اقامت در آلمان بردارد تا در ادامه دچار مشکل نشود. در این بین اشراف کامل به قوانین جدید کشور آلمان و همچنین در نظر گرفتن نظرات متقاضیان در سال‌های گذشته باعث می‌شود تمام نکات مهم در نظر گرفته شده و کم‌ترین درصد ریسک برای متقاضی اتفاق بیفتد. در این مطلب به پشتوانه‌ی اطلاعات فنی کارشناسان الو ویزا و همچنین بازخوردهای متقاضیانی که قبلا برای تحصیل در آلمان اقدام کرده‌اند، جامع‌ترین نکات را در مورد مهاجرت تحصیلی بیان کرده‌ایم، پس همراه ما باشید.
مزایای تحصیل در آلمان

فهرست مطالب

مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان

اگر بخواهیم بارزترین مزایای تحصیل در آلمان را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بهره‌مندی از تحصیل رایگان در تمام دانشگاه‌های دولتی
  • بورس‌های تحصیلی دولتی و خصوصی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • دریافت خدمات آموزشی با کیفیت بالا
  • تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان
  • اشتغال به کار پاره‌وقت در حین تحصیل
  • امکان سفر به تمام کشورهای عضو شنگن
  • وجود امنیت بالا برای دانشجویان
  • دسترسی به خدمات رفاهی کامل
  • امکان همراهی خانواده با دانشجو

مزایای آموزشی تحصیل در آلمان

تحصیل رایگان

بی‌شک تامین مخارج تحصیلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان و خانواده‌شان را تشکیل می‌دهد؛ اما خبر خوب این که تحصیل در آلمان تقریبا رایگان است. اگر فکر می‌کنید که این صرفاً یک جمله‌ی تبلیغاتی است سخت در اشتباهید!

اکثر دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان قانون دریافت شهریه را بدون توجه به بومی بودن  یا غیربومی بودن و حتی بین‌الملل بودن دانشجو حذف کرده‌اند. یعنی تحصیل رایگان در بهترین دانشگاه‌های جهان دیگر امروز یک رویا نیست و به لطف سیاست‌های توسعه‌گرانه‌ی دولت آلمان به طور روتین در حال انجام است. طبق آخرین نظر سنجی‌هایی که انجام گرفته است چیزی در حدود ۴۰% دانشجویان در سراسر دنیا برای تحصیل رایگان جذب کشور آلمان می‌شوند.

البته عدم دریافت شهریه به معنی کاملا بی‌هزینه بودن تحصیل نیست چرا که در ابتدای ترم هزینه‌ی اندکی برای ثبت‌نام از دانشجو دریافت می‌گردد؛ ولی در مقایسه با هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دیگر (حتی در ایران) می‌توان گفت که تحصیل در آلمان تقریبا رایگان است.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان

شرایط تحصیل در آلمان برای ایرانیان

بورس‌های تحصیلی

امکان دریافت بورسیه در مقاطع مختلف یکی دیگر از مزایا تحصیل در آلمان است. مؤسسات مختلف دولتی و غیردولتی در رشته‌های تحصیلی متفاوت، دانشجویان را بورسیه می‌کنند تا دغدغه‌های تحصیلی این دسته از متقاضیان به حداقل برسد. ما در الو ویزا با بهر‌ه‌گیری از روش‌های انحصاری خودمان بهترین بورسیه را برای متقاضیان، کاندید و دریافت می‌کنیم.  در ادامه نگاهی به معتبرترین سازمان‌های بورسیه کننده در آلمان می‌اندازیم:

  • بورسیه مرکز هاینریش بل: این مرکز باتوجه‌به ملیت متقاضی بروس‌هایی در رشته‌های مختلف به ارزش حدود ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو به متقاضیان واگذار می‌کند
  • بورسیه DAAD: یکی از مهم‌ترین مراکز بورسیه کننده در آلمان مرکزی موسوم به DAAD است. این بنیاد عموماً دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی‌ارشد – دکتری) را بورسیه می‌کند.
  • بورسیه اراسموس: این بورسیه بیشتر مربوط به دانشجویان اتحادیه اروپا است و برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در اختیار این دسته از دانشجویان قرار می‌گیرد
  • بورسیه دانشگاه هامبورگ: دریافت این بورسیه برای دانشجویان غیرمقیم که حداقل دو ترم تحصیلی را در این دانشگاه گذرانده باشند امکان‌پذیر است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه بورسیه تحصیلی آلمان بگیریم اینجا کلیک کنید

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دانشجویان در کشورهای مقصد، دست‌وپنجه نرم کردن با زبانی غیر از انگلیسی است. خوشبختانه بیشتر دانشگاه‌های آلمان امکان تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی را به زبان انگلیسی فراهم کرده‌اند و دانشجویان بین‌الملل بدون هیچ دردسری به فراگیری دروس دانشگاهی می‌پردازند.

کسب تجارب علمی دست‌اول

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تحصیل در آلمان امکان ارتباط با تازه‌های علمی جهان است. آلمان به‌عنوان کشوری پیشرو در صنعت و فناوری، هر ساله تحقیقات گسترده‌ای در شاخه‌های مختلف علمی را به سرانجام می‌رساند. وجه تمایز این پیشرفت‌ها با نقاط دیگر جهان، کاربردی‌بودن آنها است.

نتیجه تحقیقات و اکتشافات دانشمندان آلمانی نه صرفاً در مقالات که در صنایع مختلف این کشور کاملاً مشهود است. فرصت تعامل دانشجو با اساتید و تجربه‌ی آشنایی با یافته‌های دست‌اول جهانی امتیاز ویژه‌ای است که می‌تواند برای دانشجویان و علم پژوهان جالب‌توجه باشد.

هزینه‌های مناسب دانشجویی

اگر تجربه‌ی زندگی دانشجویی را داشته باشید حتماً می‌دانید که یکی از مهم‌ترین معایب تحصیل به شکل دانشجویی بحث هزینه‌ها است. در مورد آلمان اما موضوع کمی فرق می‌کند. اگر وضعیت زندگی در آلمان را با کشورهای هم‌رده مقایسه کنید متوجه می‌شوید که هزینه‌ی زندگی بسیار منصفانه و متعادل است.

عموم هزینه‌های دانشجو در بخش مسکن، امورات روزمره، خدمات بیمه و شهریه دانشگاهی تعریف می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد تحصیل در آلمان برای دانشجویان دانشگاه دولتی رایگان است و دانشگاه‌های خصوصی هم شهریه‌ی ناچیزی دریافت می‌کنند.

در بخش مسکن هم کشور المان تمهیدات خاصی برای دانشجویان در نظر می‌گیرد که باعث کاهش چشمگیر هزینه‌‌ها می‌شود. براین‌اساس هزینه‌های متعادل یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان است.

پشتیبانی خوب از دانشجویان بین‌الملل

کشور آلمان سال‌ها است که به‌عنوان کشوری پیشرو و توسعه‌یافته شناخته می‌شود. بر همین اساس افراد مختلفی از سراسر جهان خواهان ارتباط با این کشور و بهره‌مندی از آخرین دستاوردهای صنعتی و علمی آن هستند. از سوی دیگر آلمان نسبت به جذب استعداد‌ها و افراد مفید سیاستی پذیرنده دارد.

مجموعه‌های فناور، صنعتی و آموزشی در این کشور بستر لازم برای جذب افراد مستعد را فراهم کرده‌اند. امکان اشتغال پاره‌وقت برای دانشجویان بین‌الملل نه‌تنها باعث درآمدزایی برای فرد و بهره‌مندی از رفاه بیشتر می‌شود؛ بلکه امکان کسب تجارب کاری و عملی را در کنار دوره‌های آموزشی مهیا می‌کند.

از سوی دیگر وجود آفرها و تخفیفات دانشجویی از مزایای تحصیل در آلمان به شمار می‌رود. این تخفیفات نه‌تنها در محیط دانشگاه که در سطح شهر نیز برای دانشجویان بین‌الملل کارکرد دارند. تخفیفات ۵۰% در میز رستوران و تخیفات دوره‌ای در اماکن تفریحی، ورزشی و گردشگری از جذابیت‌های تحصیل در آلمان است که دوره‌ی تحصیل فرد دانشجو را پربارتر می‌کنند.

بهره‌مندی از خدمات آموزشی برتر

اگر نگوییم رنکینگ جهانی دانشگاه مهم‌ترین فاکتور تحصیل در آلمان است، اما بی‌شک یکی از پنج فاکتور تعیین‌کننده در انتخاب این کشور برای تحصیل است. هیچ دانشجویی نیست که نداند تحصیل در دانشگاه تیپ یک، آن هم در سطح جهان با رتبه زیر ۲۰۰ چه مزیت‌هایی دارد.

بهره‌مندی از به‌روز‌ترین سیستم آموزش جهانی و همچنین دسترسی به منابع و اساتید دست یک نه‌تنها باعث رشد شخصیت و استعداد دانشجویان می‌شود، بلکه نوید آینده‌ای درخشان و اشتغال و کارآفرینی را برای افراد به همراه دارد. همچنین روابط دوستانه‌ای که بین دانشجویان با ملیت‌های مختلف در این تیپ دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد معمولاً منجر به آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و همچنین تشکیل کارگروه‌ها و شرکت‌های چند ملیتی می‌شود که می‌توانند سودآوری شگفت‌انگیزی برای مدیران و کارکنان خود داشته باشند.

در ادامه نگاهی به بهترین دانشگاه‌های کشور آلمان خواهیم انداخت.

تحصیل در دانشگاه‌های سطح یک جهان

بر اساس آخرین رتبه‌بندی پایگاه تاپ یونیورسیتیز (QS) لیست ده دانشگاه برتر آلمان که اغلب در رده‌ی تحقیقاتی و فنی در سطح جهانی درخشیده‌اند همراه با رتبه جهانی منتشر گردیده است که در ادامه ارائه خواهد شد.

نام دانشگاهرتبه جهانی
دانشگاه فنی مونیخ۳۷
دانشگاه لودوینگ ماکسی میلیان۵۴
دانشگاه هایدلبرگ۸۷
دانشگاه تحقیقاتی فرایه برلین۹۸
دانشگاه فنی اخن۱۰۶
انستیتو فناوری کارلسروهه۱۱۹
دانشگاه تحقیقاتی هومبولت۱۲۰
دانشگاه فنی برلین۱۵۴
دانشگاه فرایبورگ۱۹۲
دانشگاه هامبورگ۲۰۵

وجود تنوع زیاد در رشته‌های تحصیلی

اگر تصور می‌کنید آلمان صرفاً با دانشکده‌های فنی و صنعتی‌ در جهان شناخته می‌شود لازم است نگاهی دوباره به لیست دانشگاه‌های پیشرو در این کشور بیندازید. دانشگاه‌های تخصصی پزشکی و داروسازی و همچنین مجموعه‌های بینارشته‌ای در حوزه علوم پایه و تکنولوژی مانند نانو بیوتکنولوژی و بیوتکنولوژی در آلمان از جایگاه ممتازی در سطح جهان برخوردارند. همچنین تنوع گرایش‌های علوم‌انسانی و هنر در بین دانشگاه‌های این کشور باعث خلق رشته‌هایی شده است که شاید حتی نامشان برای متقاضی جدید باشد.

پیشرفت بی‌وقفه در علم و صنعت باعث خلق زمینه‌های آموزشی و تحقیقاتی در کشورهای توسعه‌یافته می‌شود. آلمان هم به‌عنوان یکی از چند کشور پیشرو در جهان سالانه جنبه‌ها و افق‌های جدیدی از دانش و علم را پیش روی دانشجویان قرار می‌دهد. وجود این تنوع در انتخاب یکی از مزیت‌های تحصیل در آلمان به شمار می‌رود.

مزایای شغلی تحصیلی در آلمان

امکان دریافت کار پاره‌وقت دانشجویی

در بررسی مزایا و معایب تحصیل در آلمان یکی از مهم‌ترین عوامل، امکان اشتغال افراد در دوره‌ی دانشجویی است. طبق قوانین کشور آلمان دانشجویان بین‌المللی که از ویزای تحصیلی استفاده می‌کنند می‌توانند بیست ساعت در هفته ساعت کاری پاره‌وقت داشته باشند. این فرصت به دانشجو امکان می‌دهد تا علاوه بر تأمین برخی مخارج زندگی، با بازار کار یک کشور توسعه‌یافته آشنا شود و زمینه‌های ورود به بازار جهانی رشته خود را نیز پیدا کند.

وجود آینده شغلی مطمئن

دغدغه‌ی پیداکردن شغل پس از پایان تحصیلات یکی از بزرگ‌ترین معضلات دانشجو و خانواده‌ی دانشجویان در سراسر دنیا است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی خیلی از مشاغل در شرف تعطیلی و یا مکانیزه‌شدن توسط ماشین قرار گرفته‌اند. ولی تجربه‌ی دانشجو در دوران تحصیل یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به اشتغال آینده او کمک کند. کشور آلمان با آموزش دانشجویان نسبت به فناوری‌های مدرن افرادی را تربیت می‌کند که نه‌تنها از تکنولوژی عقب نبوده؛ بلکه با اشراف کامل با علوم جدید می‌توانند برای خود و دیگران کارآفرینی داشته باشند. یکی از مزایای تحصیل در آلمان اطمینان خاطری است که از اشتغال آینده برای دانشجو فراهم می‌شود.

قابلیت تبدیل ویزای تحصیلی آلمان

قوانین کشور آلمان نه‌تنها در دوران تحصیل کمک‌حال دانشجویان بین‌الملل هستند؛ بلکه پس از فارغ‌التحصیلی هم حمایت همه‌جانبه خود را از دانشجو ادامه می‌دهند. کشور آلمان پس از پایان تحصیلات امکان اقامت دانشجویان را لغو نمی‌کند؛ بلکه یک فرصت یک سال و نیمه در اختیار افراد قرار می‌دهد تا در حوزه‌ی موردعلاقه‌ی خود مشغول شده و ویزای کاری المان(ویزه آلمان) را دریافت نمایند.

در بررسی مزایا و معایب تحصیل در آلمان این امکان یکی از مهم‌ترین عواملی است که رضایت دانشجویان را از سفر به المان فراهم کرده است.

مزایای زندگی تحصیلی در آلمان

طبیعت خارق‌العاده آلمان

آلمان اگرچه کشوری توسعه‌یافته و صنعتی به‌حساب می‌آید؛ اما از زیبایی‌های بکر آن نباید غافل شد. چیزی در حدود یک‌سوم مساحت آلمان پوشیده از جنگل‌های متراکم است که منظره‌های دل‌انگیزی را برای متقاضیان زندگی در قاره سبز فراهم کرده است.

بخشی از رشته‌کوه آلپ نیز در این کشور قرار گرفته است که زیبایی‌های چشم‌نواز آن در فصول متفاوت می‌تواند از مزایای تحصیل در آلمان باشد. موزه‌ها، گردشگاه‌ها، سالن‌های پیشرفته‌ی سینما و تئاتر در شهرهای بزرگ آلمان از جاذبه‌های توریستی در این کشور به‌حساب می‌آیند.

سفر به کشورهای شنگن با ویزای تحصیلی

در ادامه‌ی بررسی مزایا و معایب تحصیل در آلمان لازم به است به امکان سفر به کشورهای مختلف اشاره کنیم. یکی از مهم‌ترین اقدامات کشور آلمان برای دانشجویان بین‌الملل اهدای اقامت دانشجویی به دانشجویان است.

با کسب اقامت، دانشجویان این امکان را دارند که به تمام مناطق عضو تفاهم‌نامه شنگن بدون ویزای مخصوص شنگن سفر کنند و علاوه بر آلمان با کشورهای اروپایی دیگر ارتباط برقرار کنند.

وجود امنیت بالا

وجود امنیت یکی از موارد مهمی است که می‌تواند در امر پذیرش دانشجو بسیار حائز اهمیت باشد. کشور آلمان به‌واسطه‌ی سال‌ها تجربه در امر پذیرش دانشجو، توانسته سطح بالایی از امنیت را در ابعاد مختلف برای افراد فراهم کند. نه‌تنها شهرهای بزرگ و پر رفت‌وآمد که حومه شهرها و روستاهای این کشور هم کاملاً بستر امنی را برای افراد فراهم کرده‌اند به‌طوری‌که به‌راحتی می‌توان در هر ساعتی از شبانه‌روز در معابر تردد کرد و از محیط لذت برد.

نظم بالا و حقوق شهروندی در آلمان از دیگر مواردی هستند که امنیت خاطر و روانی افراد را تضمین می‌کنند. همچنین ثبات اقتصادی و تضمین کسب شغل برای متقاضیان از دیگر مزایای تحصیل در آلمان به شمار می‌آید.

بهره‌مندی از امکانات تفریحی بی‌مثال

آلمان یکی از اولین کشورهایی بود که به‌عنوان حامی محیط‌زیست و استفاده از سوخت‌های جایگزین سعی در تثبیت طبیعت بر روی کره‌ی زمین کرد. بر همین اساس توجه ویژه‌ای به پارک‌ها و جنگل‌ها در این کشور صورت پذیرفته است. باغ‌های گیاه‌شناسی بسیار بزرگ یکی از جاذبه‌های خاص این کشور برای فعالین محیط‌زیست و علاقه‌مندان به گونه‌های مختلف گیاهی است.

وجود اماکن تاریخی، موزه‌ها و کلیساهای باستانی از دیگر جاذبه‌های این کشور برای معماران و علاقه‌مندان به گونه‌های مختلف هنری است. سالن‌های کنسرت، تئاتر و اپرای قدیمی نیز که در آلمان وجود دارد هر ساله میزبان هنرمندان بزرگی از سرتاسر جهان می‌شوند که بی‌شک می‌تواند از مزایای تحصیل در المان به‌حساب بیاید.

دریافت بیشترین خدمات رفاهی

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد حقوق شهروندی در کشور آلمان نسبت به کشورهای دیگر رشد بیشتری داشته و زوایای بیشتری از زندگی افراد را پوشش داده است. براین‌اساس دانشجویی که موفق به تحصیل در المان می‌شود می‌تواند از تمام خدمات شهروندی و رفاهی مخصوص خود بهره‌مند شود.

تکامل صنعت حمل‌ونقل در این کشور باعث شده تا حمل‌ونقل افراد چه از طریق زمینی، دریایی و یا هوایی به تمام نقاط کشور با امنیت کامل فراهم شود و دانشجویان هیچ دغدغه‌ای نسبت به این موضوع نداشته باشند.

زندگی در اقتصادی‌ترین کشور اروپا

در بررسی مزایا و معایب تحصیل در آلمان بد نیست نگاهی به جایگاه اقتصادی کشور آلمان در جهان داشته باشیم. کشور آلمان در بین کشورهای اروپایی قوی‌ترین سیستم اقتصادی را پیدا کرده به‌طوری‌که رتبه اول اقتصاد اروپا را به دست آورده است. در سطح جهانی نیز پس از کشورهای ایالات متحده امریکا، چین و ژاپن با تولید ناخالص داخلی ۳.۷ تریلیون دلار به‌عنوان چهارمین اقتصاد برتر جهان شناخته می‌شود.

امکان تحصیل در چنین کشوری خود یکی از بزرگترین فرصت‌هایی است که می‌تواند برای افراد بوجود بیاید و فرصت تحصیل رایگان در چنین کشوری امکان رویایی و خاصی است که از مزایای تحصیل در آلمان برای دانشجویان به‌حساب می‌آید.

امکان حضور خانواده همراه دانشجو

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان امکان دریافت اقامت برای خانواده‌ی دانشجو است. بی‌شک همراهی اعضای خانواده اعم از پدر و مادر و یا همسر همراه دانشجو می‌تواند باعث آرامش خاطر و پیشرفت دوچندان دانشجو باشد. ویزای همراه که به اعضای خانواده‌ی دانشجو اهدا می‌گردد امکان اشتغال تمام‌وقت را برای دارندگان خود به ارمغان می‌آورد. بر اساس این قانون حمایتی کشور آلمان، نه تنها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها که تنهایی دانشجو است مرتفع می‌گردد؛ بلکه امکان اشتغال و درآمدزایی برای خانواده نیز فراهم می‌شود.

تجربه‌ی فرهنگ‌های مختلف

کشور المان به واسطه‌ی ارتباطات گسترده‌ای که با تمام قاره‌های جهان برقرار کرده است شبکه‌ای بزرگ از فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف جهان را درون خود شکل داده است. دانشجویان، دانشمندان، محققین، کارجویان هنرمندان و افراد مختلفی که باهدف پیشرفت و رشد به این کشور رفت‌وآمد می‌کنند به طور بالقوه ذخیره‌ای فرهنگی برای ساکنین المان به وجود آورده‌اند.

البته قوانین تکامل‌یافته‌ی شهروندی باعث حفظ احترام بین افراد در چنین جامعه‌ای شده است. سفر به آلمان می‌تواند زمینه‌ی بهره‌مندی از گستره‌ی فرهنگ جهانی را برای افراد در پیش داشته باشد که این عامل یکی از مزایای تحصیل در آلمان است.

مهم‌ترین معایب تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان مانند هر کشور دیگری با چالش‌ها و معایبی همراه است که لازم است پیش از هر اقدامی از آنها باخبر باشیم. در ادامه مهم‌ترین چالش‌های زندگی در آلمان را که برای دیگر متقاضیان هم مطرح بوده است، مرور می‌کنم.

  • وجود نظام اداری بسیار منظم
  • تفاوت امتحانات در آلمان و ایران
  • حساسیت شدید به وقفه تحصیلی
  • فراگیری زبان آلمانی
  • آب‌وهوای سرد آلمان
  • امکانات دانشجویی
  • تفاوت خدمات پزشکی آلمان با ایران
  • نبود میان‌ترم در دوره‌ی تحصیلی

معایب آموزشی تحصیل در آلمان

فاصله‌ی تحصیلی

یکی از مهم‌ترین معایب تحصیل در کشور آلمان حساسیت زیاد این کشور بر فواصل بین مقاطع تحصیلی یا اصطلاحاً گپ‌های تحصیلی است. به طور کل در مقطع کارشناسی سن ۲۴ سالگی و در مقطع کارشناسی ارشد سن ۳۰ سالگی به‌عنوان سقف سن پذیرش دانشجو در نظر گرفته می‌شود.

البته ما در مجموعه‌ی الو ویزا با داشتن روش‌های منحصر به فرد خودمان و با بررسی شرایط متقاضی حتی‌المقدور امکان دریافت ویزای تحصیلی را برای افراد فراهم خواهیم کرد.

امتحانات دانشگاهی

دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی معمولاً به شیوه‌ای خاص از ارزشیابی عادت کرده‌اند که در کشور آلمان مرسوم نیست. یکی از بارزترین تفاوت‌های ارزشیابی در ایران و آلمان عدم وجود امتحانات میان‌ترم است در دانشگاه‌های آلمان است که می‌تواند از چالش‌ها و معایب تحصیل در آلمان به‌حساب بیاید.

این سیستم ارزشیابی باعث می‌شود تمام تمرکز دانشجو معطوف به پایان ترم شده و استرس زیادی را در بازه‌ای کم متحمل شود. همچنین ثبت‌نام در یک دوره آموزشی به معنای ثبت‌نام در ارزشیابی پایانی نیست. دانشجوی دانشگاه‌های آلمانی لازم است در اواسط ترم اقدام به ثبت‌نام در ارزشیابی پایان ترم نمایند.

معایب زندگی تحصیلی در آلمان

فراگیری زبان آلمانی

برخی از کشور‌ها زبان المانی را به‌عنوان یکی از زبان‌های موردنیاز به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند. اما در کشور ایران معمولاً زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم به افراد آموزش داده می‌شود.

براین‌اساس متقاضیان با یکی از معایب تحصیل در المان یعنی آشنا نبودن با این زبان روبه‌رو می‌شوند. البته امکان آموزش به زبان انگلیسی در بسیاری از دانشگاه‌های المان فراهم شده است؛ ولی به‌هرحال فراگیری زبان آلمانی یکی از ملزومات زندگی در محیط آلمان است.

آب‌وهوای سرد آلمان

یکی از معایب تحصیل در آلمان برای دانشجویان اهل خاورمیانه آب‌وهوای کشور المان است. آلمان کشوری با آب‌وهوای سرد شناخته می‌شود که زمستان‌های طولانی و سردی را با زندگی در آن می‌توان تجربه کرد. البته امکان آداپته شدن انسان با محیط اطراف مزیت بزرگی است که باعث می‌شود انسان پس از مدتی با شرایط آب‌وهوای محیط جدید خو بگیرد.

نظام اداری

نظم خط‌قرمز کشور آلمان است. شاید این مورد را نتوان به‌عنوان معایب تحصیل در آلمان دانست؛ بلکه بیشتر چالشی است که به‌مرور برای فرد مرتفع می‌شود. نظام اداری کشور آلمان به‌شدت قانون‌مدار است و اصطلاحاً بروکراتیک اداره می‌شود. برای کوچک‌ترین کارها لازم به دریافت و ارسال درخواست و یا ایمیل است و کاغذبازی‌های مرسوم اداری در این کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

همان‌طور که گفته شد وجود نظم فراگیر در کشور نیازمند زیرساخت‌های متنوعی است که بخشی از آن در نظام بروکراتیک آلمان معنا شده است.

خدمات پزشکی

کشور آلمان اگرچه خدمات پزشکی مثال‌زدنی را برای افراد تدارک دیده است؛ اما زمان بهره‌مندی یا زمان انتظار آنها گاها بسیار طولانی است.

این عامل باعث می‌شود که افراد از مدت‌ها قبل برای ویزیت پزشک اقدام کرده و در صف نوبت بمانند. برخی از هزینه‌ها مانند خدمات دندانپزشکی نیز بسیار گران ارائه می‌شوند. این خدمات معمولاً تحت پوشش بیمه‌های دانشجویی قرار نمی‌گیرند و همین عامل باعث می‌شود که به‌عنوان یکی از معایب تحصیل در آلمان در نظر گرفته شوند.

البته معمولاً خدمات دندانپزشکی در تمام نقاط جهان من‌جمله کشور عزیزمان ایران، از پرهزینه‌ترین بخش‌های خدمات درمانی به‌حساب می‌آیند.

سخن پایانی

در این مرور جامع، مهم‌ترین مزایا و معایب تحصیل در آلمان برای متقاضیان محترم برشمرده شد و سعی بر آن داشتیم تا از تمام زوایا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. تصمیم برای تحصیل در آلمان می‌تواند زمینه‌ساز رشد فردی و خانوادگی باشد اگر با اشراف کامل به تمام بایدها و نبایدها انجام پذیرفته باشد.

الو ویزا به‌عنوان مجری هزاران سفر تحصیلی به آلمان مفتخر است تا جوابگوی سؤالات متقاضیان تحصیل و اقامت در آلمان باشد.

خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره‌های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *