مزایای کار در آلمان + بررسی معایب

یکی از بهترین و مفیدترین روش‌های شناخت هر موضوعی بررسی نکات مثبت و منفی دخیل در آن است که باعث می‌شود دید بهتری نسبت به آن موضوع پیدا کنیم. مهاجرت کاری به آلمان، موضوعی است که می‌تواند به طور مستقیم با سرنوشت و زندگی فرد مهاجر و خانواده‌اش در ارتباط باشد.

با درنظرگرفتن نکات مثبت و منفی یا مزایای کار در آلمان و معایب آن می‌توان ریسک این انتخاب را برای فرد به حداقل رساند و در تصمیم‌گیری بهترین شرایط را به وجود آورد. کارشناسان الو ویزا بااطلاع از شرایط روز آلمان و نکات قوت و ضعف کار در این کشور، مقاله‌ای جامع را تدوین کرده‌اند که راهنمای مناسبی برای متقاضیان است. با ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بررسی مزایای کار در آلمان

مزایای کار در آلمان

در چند سال اخیر، کشور آلمان با توسعه‌ی سیاست‌های مهاجرپذیری سعی در تأمین نیروی کار خود داشته است. اقتصاد آلمان در اروپا حرف اول را می‌زند و بر همین اساس پیشرفت صنایع و مشاغل با سرعت روزافزونی افزایش می‌یابد. اما جمعیت آلمان، باتوجه‌به فرهنگ خاص حاکم بر این کشور با رشد منفی روبه‌کاهش است و جای خالی نیروی کار و نیروی متخصص به چشم می‌خورد. بر همین اساس سیاست‌های کلی دولت و در امتداد آن سیاست‌های کاری مشاغل و صنایع به‌گونه‌ای تدوین شده است که نیروی کار و متقاضی مهاجرت را به‌سوی خود جلب کنند.

به بیان دیگر امتیازهای مختلفی از طرف کسب‌وکارها برای متقاضیان در نظر گرفته می‌شود و رقابتی ملایم برای جذب نیروی کار متعهد و متخصص بین کارفرمایان آلمانی به وجود آمده است. این وضعیت باعث خلق فرصت‌ها و مزایای زیاد کار در آلمان شده است که در ادامه به برخی از  مهم‌ترین این مزایا اشاره می‌کنیم.

دستمزد بالای کار در آلمان

آلمان بیشترین میزان دستمزد و درآمد را برای نیروی کار در نظر گرفته است. این تنها یک شعار تبلیغاتی نیست؛ بلکه حقیقتی است که با یک بررسی ساده در حقوق‌ و مقایسه‌ی آن با کشورهای هم‌رده، می‌توان به آن رسید. مشاوران الو ویزا این جدول مقایسه حقوقی را برای شما تدوین کرده‌اند و در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید.

پیشرفته بودن آلمان در بین کشورهای اروپایی به‌گونه‌ای است که از نظر شاخص اقتصادی، این کشور در رتبه‌ی نخست قاره‌ی اروپا قرار گرفته است. در سطح جهانی نیز آلمان سال‌ها است که در بین چهار کشور برتر جهان قرار داشته است.

این یعنی پیشرفت تکنولوژی و صنعت در زمینه‌های مختلف با سرعت شگرفی روبه‌افزایش است و مدیریت هوشمند اقتصادی با درنظرگرفتن بیشترین حقوق ممکن برای نیروی کار، سعی در بالا نگه‌داشتن نیروی مولد اقتصادی در این کشور داشته و دارد. کمیسیون برآورد دستمزد آلمان، هر دو سال یک‌بار حداقل حقوق دریافتی کارگران و کارمندان را بازنگری و بر اساس شرایط روز تعیین می‌کند. طبق آخرین مشاهدات ما حداقل حقوق دریافتی در سال ۲۰۲۴، ساعتی ۱۲.۴ یورو تعیین شده است که نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

بالابودن دستمزد یکی از مهم‌ترین مزایای کار در آلمان است که باعث جذب متقاضیان بسیاری از تمام کشورهای جهان می‌شود. در ادامه جدول مقایسه‌ی حداقل حقوق ماهیانه آلمان (بر اساس قدرت خرید) با کشورهای دیگر درج شده است.

کشور

حداقل درآمد ماهانه (یورو)

آلمان

۲۵۷۱

لوکزامبورگ

۲۱۴۶

هلند

۲۰۷۰

بلژیک

۲۰۵۴

فرانسه

۱۹۹۴

ایرلند

۱۷۶۷

لهستان

۱۳۲۳

اسلوونی

۱۲۵۴

اسپانیا

۱۰۰۰

لیتوانی

۹۷۸

کرواسی

۹۵۷

رومانی

۹۲۵

قبرس

۹۲۴

پرتغال

۹۱۰

یونان

۸۴۰

مالت

۸۲۰

مجارستان

۷۶۴

چک

۷۵۰

اسلواکی

۷۰۰

استونی

۶۹۷

لتونی

۶۶۳

بلغارستان

۴۷۷

ایالات متحده امریکا

۱۱۳۷

جدول حداقل درآمد ماهیانه (بر اساس قدرت خرید). منبع: وب‌سایت QERY. ترجمه اختصاصی تیم الو ویزا.

فرصت‌های شغلی متنوع

کشور آلمان به واسطه‌ی اقتصاد پویا و گستردگی تکنولوژی، هر سال لیست جدید مشاغلی را معرفی می‌کند که در آن‌ها پتانسیل جذب نیروی کار به وجود آمده است. این مشاغل در دسته‌ها و گروه‌های متنوعی تعریف شده‌اند که می‌توانند طیف وسیعی از کارجویان را در سراسر جهان به  خود جذب کنند. اقتصاد پیشرو، مدیریت صحیح و فراهم بودن فرصت‌های شغلی، مزایای بی‌بدیل کار در آلمان برای متقاضیان است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین فرصت‌های شغلی آشنا می‌شویم.

فناوری اطلاعات

بهداشت و درمان

علوم مهندسی

عمومی

برنامه‌نویسی

انفورماتیک سلامت

مهندس نرم‌افزار

کارشناس فروش

تحلیل داده

کتابداری پزشکی

مهندس سخت‌افزار

روان‌شناس

رباتیک

پرستاری

مهندس کشاورزی

مترجم انگلیسی

واقعیت مجازی

اقتصاد سلامت

مهندس علوم دامی

مترجم آلمانی

طراحی بصری

شنوایی‌سنجی

مهندس مواد

حقوق

ماشین لرنینگ

بینایی‌سنجی

مهندس پزشکی

مدیریت دولتی

هوش مصنوعی

رادیولوژی

مهندس عمران

مدیریت صنعتی

توسعه نرم‌افزار

مامایی

 مهندس معماری

مدیریت بازرگانی

فناوری بلاک‌چین

بیهوشی

مهندس خودرو

نقاش ساختمان

واقعیت افزوده

تکنسین بیهوشی

مهندس برق

بنا

طراح تجربه کاربری

تکنسین داروخانه

مهندس مکانیک

سرآشپز

دیجیتال مارکتینگ

فیزیوتراپی

صنایع غذایی

اپتومتری

امکان همراهی خانواده (ویزای همراه آلمان)

حمایت دولت آلمان از خانواده و امنیت روانی افراد یکی از مزایای کار در آلمان است که می‌تواند شرایط مناسبی را برای پیشرفت افراد به وجود آورد. براین‌اساس پس از این‌که فرد متقاضی کار و مهاجرت به آلمان سفر کرد و مدتی را در این کشور زندگی کرد این امکان را دارد تا همسر و خانواده‌ی خود را همراه خود داشته باشد، در شرایط خاص با حقوق بالا امکان پیوست همزمان وجود دارد .

علاوه بر مدارک تمکن و ثبت اجاره‌خانه در آلمان و همچنین مدارک مربوط به بیمه و استخدام، مدارک دیگری همچون مدرک آموزش زبان آلمانی، مدرک رسمی ازدواج بر اساس شرایط سفارت آلمان و همچنین مدارک ثبت‌شده‌ی فرزندان موردنیاز است تا ویزای همراه برای متقاضیان آماده شود. البته دریافت ویزای همراه، با پیچ‌وخم‌هایی روبه‌رو است چرا که از نظر دولت آلمان لازم است فرد ثابت کند که از عهده تأمین نیازهای خانواده در آلمان بر می‌آید.

کارشناسان الو ویزا با پوشش هزاران پرونده موفق و استفاده از روش‌های انحصاری و خاص، می‌توانند مشاوره دریافت ویزای همراه را برای متقاضیان در کم‌ترین زمان، ارائه دهند.

وجود روش‌های مختلف مهاجرت کاری به آلمان

کشور آلمان مجموعه‌ی متنوعی از روش‌های مهاجرت را تدوین کرده و در اختیار متقاضیان در سراسر جهان قرار داده است. کاهش جمعیت آماده‌به‌کار در آلمان نسبت به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و اقتصاد باعث شده دولت سیاست‌های باز مهاجرتی را اتخاذ کند و برای متقاضیان در هر وضعیتی که باشند، امکان مهاجرت قانونی و مطمئن را فراهم کند.

این ویژگی یکی از مهم‌ترین مزایای کار و مهاجرت در آلمان است چرا که برخی افراد از تحصیلات بالای دانشگاهی برخوردار نیستند و برخی شرایط خاصی دارند که صرفا با حمایت کشور مقصد می‌توانند نسبت به مهاجرت کاری امیدوار باشند.

کشور آلمان یکی از همان کشورهایی است که طیف وسیعی از متقاضیان را نسبت به کار در آلمان امیدوار کرده است. در ادامه برخی از روش‌های مهاجرت کاری در آلمان ذکر می‌گردند.

ویزای کار در آلمان با جاب آفر

اگر فرد متقاضی کار در آلمان، در حرفه و شغلی مهارت داشته باشد می‌تواند از این روش برای مهاجرت کاری به آلمان استفاده کند. با استفاده از ویزای کاری جاب آفر فرد متقاضی از کشور مبدأ با کارفرمای آلمانی مذاکره می‌کند و پس از بررسی دقیق شرایط، مدارک و قراردادهای لازم مابین کارجو و کارفرما ردوبدل می‌شود.

مهم‌ترین شرایطی که در این نوع از مهاجرت لازم است تأمین شود سابقه‌ی کاری مرتبط و مفیدی است که کارجو پیش‌ازاین گذرانده و باید قابل‌اثبات باشد. علاوه بر این مدارک تحصیلی و یا مهارتی که فرد آموزش‌دیده است می‌تواند در روند درخواست تعیین کننده باشد. آموزش‌دیدن زبان آلمانی و دریافت مدرک زبان حداقل B1 نیز از موارد مهمی است که لازم است فرد متقاضی برای مهاجرت ارائه دهد.

در ویزای جاب آفر آلمان، نیازی به ارائه تمکن مالی نیست و فرد متقاضی کار از همان بدو ورود دارای حقوق ثابت است. این ویژگی یکی از مزایای کار در آلمان با جاب آفر است که شرایط را برای فرد متقاضی مناسب کرده است.

ویزای آوسبیلدونگ آلمان(ویزای کار-تحصیل)

ویزای آوسبیلدونگ یکی دیگر از روش‌های کار در آلمان است که با تمرکز بر مهارت‌یابی و کارآموزی تدوین شده است. آوسبیلدونگ دوره‌ی کار و دانشی است که در آن فرد متقاضی بدون دارابودن مهارت خاصی و صرفا با علاقه‌ی شخصی می‌تواند برای کارآموزی به کشور آلمان مراجعه کند.

برای ورود به این دوره دیگر نیازی به مدرک دانشگاهی نیست و فرد متقاضی با مدرک دیپلم می‌تواند نسبت به دریافت آن اقدام کند. عدم نیاز به جاب آفر و تأیید کارفرما نیز از ویژگی‌های دیگر این روش است. با دریافت ویزای آوسبیلدونگ فرد متقاضی می‌تواند به طور هم‌زمان از آموزش تئوری و عملی حرفه‌ی موردنظر خود برخوردار شود که این ویژگی یکی از مهم‌ترین مزایای کار در آلمان به ویزای آوسبیلدونگ است.

 

ویزای جاب سیکر آلمان

ویزای جستجوی کار یا جاب سیکر برای افرادی در نظر گرفته شده است که در کشور مبدأ موفق به ارتباط و جلب رضایت کارفرمای آلمانی نشده‌اند. در این روش به فرد متقاضی اجازه‌ی اقامت موقت یک‌ساله داده می‌شود تا فرد بتواند در این مدت کار خود را در آلمان پیدا کند. در این روش مدارک تأییدکننده‌ی تمکن از متقاضی اخذ می‌گردد و همچنین مدارک تحصیلی و مهارتی و مدرک آموزش زبان آلمانی موردنیاز است.

ویزای خوداشتغالی و فریلنسری

خوداشتغالی نوعی از سرمایه‌گذاری است که فرد با داشتن یک برنامه‌ی کاری مشخص در آلمان واحد کاری را تأسیس می‌کند. دولت آلمان باهدف جذب سرمایه‌های کاری این ویزای کاری را به افراد اهدا می‌کند. برای دریافت این ویزا، بیزینس پلن قوی و بودجه‌ی مناسب برای تأمین سرمایه‌های اولیه پروژه مهم‌ترین شرایطی هستند که فرد سرمایه‌گذار باید ارائه کند.

ویزای فریلنسری یک نوع ویزای کاری است که فرد با داشتن مهارت خاصی می‌تواند خود به‌تنهایی به ارائه خدمتی که مدنظر است مشغول شود. از مزایای کار در آلمان ارائه‌ی این نوع ویزا است که فرد می‌تواند اقدام به دریافت اقامت آلمان کند.

ویزای اوپر (au pair)

ویزای اوپر برای افرادی که در بازه‌ی سن زیر ۲۷ سال هستند در نظر گرفته شده است. بر اساس شرایط این ویزا فرد متقاضی داوطلب کار برای خانواده‌ای در آلمان می‌شود و در مدت زمانی مقرر که معمولا ۶ ماه تا یک سال است فرصت دارد تا علاوه بر بهره‌مندی از محل اسکان و تغذیه‌ی مناسب، قدرت مکالمه‌ی خود را وسعت دهد و همچنین باتوجه‌به استعدادهای خود با کارفرمایان و شرکت‌های مختلف مذاکره کند. یکی از مهم‌ترین مزایای کار در آلمان با ویزای اوپر فرصتی است که به فرد جوان داده می‌شود تا در راستای احقاق آرزوهای خود تلاش کند.

پوشش بیمه‌ گسترده و کارآمد

یکی از مهم‌ترین مزایای کار در آلمان وجود سازمان گسترش‌یافته‌ی بیمه برای تمام شاغلین است. تفاوتی بین نیروی کار مهاجر و نیروی بومی آلمانی در این زمینه نیست و افراد درصورتی‌که قرارداد کاری خود را ثبت کرده باشند از تمام مزایای کار و بیمه برخوردار می‌شوند.

بیمه سلامت ملی

دولت آلمان بر این باور است که همه باید از یک بیمه‌ی درمانی مناسب برخوردار باشند. هیچ فرقی بین یک مهاجر و یک بومی آلمانی وجود ندارد. خدمات بهداشتی و درمانی آلمان در جهان مثال‌زدنی است و بر همین اساس هزینه‌ی ارائه‌ی آن نیز نسبتاً بالا است. اما شرکت‌های بیمه برای افرادی که اقامت آلمان را داشته باشند این هزینه‌ها را به مقدار زیادی کاهش می‌دهند به‌طوری‌که افراد دغدغه‌ی هزینه‌ی درمان را نداشته باشند. پوشش بیمه‌های درمانی در آلمان حداکثری است و تمام موارد را شامل می‌شود.

هزینه‌ی بیمه که به شکل قانون تعریف شده است به طور مساوی از کارفرما و کارمند کسر می‌شود و دولت نظارت دقیقی بر این امر دارد.

بیمه بازنشستگی

یکی از جالب‌ترین مزایای کار در آلمان شرایط ویژه‌ی بیمه‌ی بازنشستگی در این کشور است. طبق قانون هر فرد شاغل در آلمان حق دریافت بیمه‌ی بازنشستگی دارد و سامانه‌ی پرداختی با اساس شرایط فعلی فرد شاغل شخصی‌سازی می‌شود.

به بیان دیگر هر فرد با توجه با تاریخ دقیق تولدش و زمان شروع به کار، زمان بازنشستگی‌اش مشخص می‌شود و این زمان برای هر فرد جداگانه محاسبه می‌شود. مثلا طبق قانون فعلی، متولدین بعد از ۱۹۶۴ سن بازنشستگی‌شان ۶۷ سال است؛ اما متولدین پیش از ۱۹۵۹ سن بازنشستگی‌شان ۶۵ سال تعیین شده است.

در آلمان کارفرمایان ملزم به پرداخت بیمه بازنشستگی کارمندانشان هستند. به‌جز بیمه‌های دولتی مستمری‌های خصوصی نیز وجود دارند و درصورتی‌که فرد یکی از این بیمه‌های خصوصی را خریده باشد به میزان قابل‌توجهی دریافتی بازنشستگی‌اش افزایش خواهد یافت.

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری آلمان یکی دیگر از انواع بیمه دولتی و عمومی است که به تمام افراد مقیم این کشور تعلق پیدا می‌کند. براین‌اساس تمام شاغلینی که حداقل هجده ساعت کار در هفته را ثبت کرده باشند دارای بیمه‌ی بیکاری هستند. هر فرد شاغلی که در دو سال گذشته حداقل ۱۲ ماه شاغل بوده باشد، بعد از اخراج و یا ۱۲ هفته پس از استعفا، می‌تواند برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کند.

یکی از ویژگی‌های کار در آلمان این است که برای افراد خانواده‌داری که به‌تازگی بیکار شده‌اند، میزان بیمه‌ی بیکاری افزایش پیدا می‌کند که این امر ناشی از توجه زیاد دولت آلمان به ثبات خانواده و آرامش روانی افراد است.

ساعات کاری مناسب آلمان

ساعات کاری و مرخصی‌های سالانه و ساعتی در آلمان به شکل دقیق محاسبه شده‌اند و برای تمام شاغلین از جمله افراد بومی و مهاجر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

این یکی از ویژگی‌های کار در آلمان است که مبنای محاسبه زمان کاری، کاملا عادلانه تدوین‌یافته است. طبق قوانین دولتی و منطقه‌ای، روزهای کاری در آلمان پنج‌روز است که از دوشنبه تا شنبه تعیین شده است. ساعات کاری روزانه از ۸ صبح تا ۶ عصر تعیین شده است که مدت یک ساعات برای استراحت و ناهار به افراد اختصاص پیدا می‌کند.

مرخصی‌های قانونی ۳۰ روز در کل سال تعیین شده است که این زمان علاوه بر تعطیلات تقویمی، ملی و منطقه‌ای است. یکی دیگر از مزایای کار در آلمان مرخصی‌های تشویقی معروفی است که کارفرمایان برای کارمندان خود در نظر می‌گیرند. مرخصی‌های استعلاجی نیز جزو حقوق شاغلین است که در ۶ هفته اول به طور کامل حقوق افراد پرداخت می‌شود. مرخصی زایمان و مرخصی خانواده نیز انواع دیگر مرخصی‌های کاری آلمان است که به فراخور به افراد تعلق پیدا می‌کند.

مزایای جانبی کار در آلمان

همان‌طور که اشاره شد رقابت نه‌تنها بین کارجویان برای دریافت اقامت در آلمان وجود دارد، بلکه کارفرمایان آلمانی نیز برای جذب نیروی کار در حال رقابت با هم هستند. تخصیص شرایط ویژه به متقاضیان از مزایای کار در آلمان است. کارت‌های یارانه و تخفیفی از معمول‌ترین مزایایی است که به کارمندان تعلق پیدا می‌کند. کارت‌های تخفیف باشگاه، مراکز تفریحی و استفاده از حمل‌ونقل عمومی جزو معروف‌ترین تخفیفات کاری هستند.

تخصیص کمک‌هزینه‌ی ناهار، اهدای وسیله‌ی نقلیه‌ی شرکتی، تخصیص دوچرخه به کارمندان، تعیین اوقات فراغت کاری، کمک‌هزینه‌ی مسکن و فرزندان، تخصیص کمک‌هزینه‌ی سفر و امکان مشارکت در خرید سهام شرکت‌ها تنها برخی از مزایای معروفی است که صاحبان مشاغل برای متقاضیان در نظر می‌گیرند.

کیفیت بالای زندگی در آلمان

کشور آلمان دارای یکی از گسترده‌ترین زیر ساخت‌های حمایتی از افراد جامعه است و بر همین اساس افراد مقیم این کشور شرایط زندگی با کیفیتی را تجربه می‌کنند. رتبه‌ی شاخص زندگی یا OECD برای کشور آلمان بسیار بالا است که علت آن ناشی از عوامل مختلفی است از جمله:

  • امنیت شغلی بالا برای افراد که به واسطه‌ی قوانین سخت‌گیرانه در حوزه‌ی کار و استخدام محقق می‌شود
  • متوسط درآمدی بالا که بر اساس سیستم اقتصادی کارا و پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی فراهم می‌شود
  • ساخت مسکن‌های باکیفیت که با بهره‌مندی از بهترین مصالح و بهترین سازمان مهندسی امکان‌پذیر می‌شود
  • حمل‌ونقل عمومی باکیفیت که با بهره‌مندی از ماشین‌سازی بزرگ و طراحی دقیق راه و جاده‌ها ممکن می‌شود

شاید تصور عمومی از مردم آلمان، افرادی خشک و ماشینی باشد که تمام‌وقت خود را صرف کار کرده‌اند. اما این تعریف درست نیست؛ چرا که فرهنگ مردم آلمان به‌شدت بر اوقات فراغت و تفریح تأکید دارد. حفظ تعادل بین کار و زندگی سالم امری خطیر است که در فرهنگ آلمانی وجود دارد و بی‌شک یکی از مهم‌ترین مزایای کار در آلمان است.

اقتصاد پیشرو آلمان

یکی دیگر از مزایای کار در آلمان، دخیل بودن در اقتصادی است که در قاره‌ی سبز رتبه‌ی اول را کسب کرده و در سطح جهانی نیز یکی از چهار کشور اول جهان شده است. حتی اگر از تمام مزایای کاری آلمان فاکتور بگیریم، تجربه‌ی کار در چنین اقتصادی خود یکی از مهم‌ترین مزایای کار در آلمان است چرا که تجربیات بسیار مهمی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

افرادی که در آلمان مشغول به کار می‌شوند، سطح بالایی از حرفه‌ای بودن را تجربه می‌کنند که شاید در مواجهه‌ی اول برایشان شگفت‌انگیز باشد. سیستم پاداش و ترفیعی که در شرکت‌ها و سازمان‌های آلمان تعریف شده است به‌گونه‌ای است که فرد را به مناسب‌ترین جایی که استحقاقش را دارد می‌رساند. همچنین گردش مالی بالا و فروش و صادرات بالای آلمان باعث شده این کشور همواره در حال توسعه‌ی مشاغل و بهبود کیفیت ساکنین آلمان باشد.

تنوع محیط کار

سیاست‌های باز مهاجرپذیری آلمان از یک سو و تعامل شرکت‌ها و صنایع آلمانی با کشورهای دیگر باعث شده محیط بسیار متنوعی در اکوسیستم کاری آلمان شکل بگیرد که بهره‌مندی از این تجربه می‌تواند یکی از مزایای کار در آلمان باشد. افراد مختلفی که در شرکت‌های آلمانی مشغول به کار هستند، بانک وسیعی از فرهنگ‌ها و نگرش‌های جهانی را در یک کشور دور هم آورده‌اند. تعامل با چنین مجموعه فرهنگی می‌تواند به رشد ابعاد شخصیتی افراد کمک زیادی کند و در کنار مزایای حقوقی، بستری برای مزایای شخصیتی و شناختی نیز برای افراد آماده کند.

معایب کار در آلمان

در کنار مزایای بی‌شمار کار در آلمان، بد نیست نگاهی به مهم‌ترین معایب کار در المان نیز داشته باشیم. طبق ضرب‌المثل قدیمی هیچ گلی بدون خار نمی‌شود و هر اقدامی هرچند پرمنفعت و پرسود نیز می‌تواند معایبی در پی داشته باشد. برای فردی که قصد مهاجرت به آلمان دارد دانستن این موارد از بدیهیات است. در ادامه برخی از مهم‌ترین معایب کار در آلمان اشاره می‌کنیم.

موانع زبانی و فرهنگی در آلمان

زبان آلمانی، زبان راحتی نیست. این امر برای فارسی‌زبانان که انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم آموزش‌دیده‌اند بسیار مهم است و لازم است به‌طورجدی در نظر گرفته شود. حتی افرادی که زبان المانی را آموزش می‌بینند پس از ورود به خاک این کشور وقتی در مواجهه با افراد بومی آلمان قرار می‌گیرند متوجه سو تفاهمات و اشتباه در برداشت‌هایی می‌شوند که شاید برایشان خوشایند نباشد. البته افراد بومی آلمان پس از سال‌ها مواجهه با مهاجران، تقریباً به این امر عادت کرده‌اند؛ ولی عدم درک معنی محاورات یکی از معایب کار در آلمان برای تازه‌واردان است که شاید تا مدتی برایشان ایجاد چالش کند.

فرهنگ مردم آلمان شاید برای ایرانی‌های خون‌گرم، کمی عجیب و شاید آزاردهنده باشد. مدل رفتار مردم در آلمان بسیار محتاطانه است که بر اساس تعامل روزمره با مهاجرین بوده است. برای عادت‌کردن به این فرهنگ لازم است که افراد کمی صبور باشند.

دریافت مالیات از شاغلین

مالیات‌های سنگین شاید یکی از مهم‌ترین معایب کار در آلمان باشد. اخذ مالیات‌های سنگین بر درآمد یکی از دغدغه‌های افراد ساکن آلمان است که درصد زیادی از حقوق آنها را کسر می‌کند. برخی مالیات‌هایی که شاید برای افراد مسلمان و مهاجر عجیب باشد، پرداخت مالیات کلیسا است که از افراد اخذ می‌شود. همچنین صداوسیمای آلمان نیز مالیات مشخصی را تمام افراد مقیم آلمان دریافت می‌کند. علاوه بر این، درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده روی خدمات و کالا‌ها قرار می‌گیرد که البته این مالیات به نسبت کشورهای دیگر اروپا کمترین میزان است.

مالیات‌های سنگینی که دولت از ساکنین دریافت می‌کند، عموما صرف ساخت و توسعه‌ی مداوم زیرساخت‌های رفاهی می‌شود که باعث متمایزشدن کیفیت زندگی در آلمان از دیگر کشورها شده است.

نظام بروکراتیک دقیق

در کشور آلمان کوچک‌ترین اقدامات نیاز به کاغذبازی‌های اداری دارد. فرقی ندارد قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار تازه داشته باشید یا خرید یک وای‌فای خانگی، برای هر اقدامی لازم است تقاضا نوشته شود و در نظام اداری تأیید شود. کندی بروکراتیک یکی از معایب کار و زندگی در المان است که می‌تواند برای هرکسی خسته‌کننده باشد.

هزینه‌ مسکن در آلمان

اجاره یا خرید خانه در آلمان یکی از پرهزینه‌ترین اتفاقاتی است که افراد و خانواده‌ها تجربه می‌کنند. قیمت تمام‌شده‌ی مسکن در آلمان به نسبت کشورهای دیگر اروپایی بالا است و هر ساله نیز بر آن افزوده می‌شود. این امر می‌تواند یکی از معایب کار در المان باشد. البته دولت و بخش خصوصی با مشوق‌هایی که در اختیار افراد قرار می‌دهند کمک مهمی در خانه‌دارشدن افراد مقیم داشته‌اند. علاوه بر این وجود مشاغل ریموت و همچنین گسترش حمل‌ونقل عمومی باکیفیت باعث شده افراد زیادی در مناطق ارزان و حاشیه‌ی شهرهای بزرگ ساکن شوند و از مزایای مسکن ارزان برخوردار شوند.

آب‌وهوای آلمان

آب‌وهوای آلمان نسبت به مناطقی چون ایران بسیار سرد است که می‌تواند یکی از معایب کار در آلمان باشد. همچنین تاریکی هوا و برخورداری کمتر از نور خورشید عاملی است که می‌تواند بر فیزیولوژی بدن افراد اثر بگذارد و مهاجرانی که از مناطق آسیایی و گرم به آلمان رفته‌اند را برای مدتی دچار چالش کند.

نظارت دقیق بر کار و برخورد با کار سیاه

سیستم نظارت بر کار در آلمان بسیار سخت‌گیر است که البته در جهت رفاه حال کارمند و کارفرما تدوین شده است. قرارداد کاری حتما باید توسط کارفرما به سازمان کار آلمان ارائه شود و به طور قانونی ثبت گردد. پس از آن بیمه به طور کامل باید به فرد تعلق بگیرد.

اما مشاغلی که از ثبت رسمی در اداره‌ی کار امتناع کرده‌اند به‌عنوان کار سیاه یا غیرقانونی شناخته می‌شوند. یکی از معایب و شاید هم مزایای کار در المان برخورد جدی با چنین مشاغلی است. دولت آلمان جریمه‌های مالی و حتی حبس و اخراج از خاک آلمان را برای افرادی که به کار سیاه رو آورده باشند در دستور کار خود قرار داده است.

ساعات کاری مراکز درمانی و بانک‌ها

ساعات کاری مراکز درمانی و بانک‌ها در المان برای مهاجرین ایرانی اصلا آشنا نیست. گاهی برای دریافت یک نوبت عادی دندان‌پزشکی لازم است چند هفته زمان انتظار سپری شود تا فرد بتواند از خدمات بهداشتی بهره‌مند شود. ساعات کاری بانک‌ها و مراکز خرید و معاملاتی بزرگ نیز در برخی ساعات و در برخی روزها تعیین شده است که این امر می‌تواند یکی از معایب کار و مهاجرت به آلمان باشد. البته این عوامل تنها در بدو ورود برای مهاجران چالش می‌سازند و پس از مدتی برای افراد عادی می‌شوند.

تنهایی در آلمان

زبان سخت المانی و طبع محتاط مردم آلمان ایجاد ارتباط و صمیمیت را کمی مشکل می‌کند. نتیجه‌ی این امر حس انزوا و تنهایی در چند ماه اول پس از ورود به خاک آلمان است که می‌تواند یکی از معایب کار و تعامل با مردم آلمانی باشد.

البته پیشنهاد می‌شود برای خروج از این حالت افراد به فعالیت‌های اجتماعی و باشگاهی مشغول شوند و در معرض مواجهه با افراد قرار بگیرند. پس از گذشت مدتی، درصورتی‌که فرد نسبت به ساخت شبکه‌ی جدید اجتماعی از دوستان اقدام کرده باشد، دایره‌ای از دوستان و آشنایان آلمانی خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم برخی از مزایا و معایب کار در المان را که برای مهاجران اثرگذار و تعیین‌کننده هستند ارائه دهیم. بی‌شک تصمیم به مهاجرت امر مهمی است که لازم است آگاهانه به آن پرداخته شود. درصورتی‌که قصد مهاجرت به آلمان دارید، مشاوران الو ویزا با بهره‌گیری از روش‌های انحصاری و اختصاصی خود می‌توانند شما را در تصمیم‌گیری و انتخاب بهترین روش مهاجرت همراهی کنند.

در پایان

خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می‌توانید با شماره‌های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *