مهاجرت زیر ۱۸ سال به آلمان + شرایط و روش‌ها

مهاجرت زیر ۱۸ سال به آلمان به روش‌های ویزای تحصیلی و ویزای همراه انجام می‌شود. مدارکی چون پاسپورت، مدارک تحصیلی و اثبات تمکن برای مهاجرت زیر ۱۸ سال به آلمان ضروری است.

فهرست مطالب

روش‌های مهاجرت زیر ۱۸ سال به آلمان

کشور آلمان یکی از مهاجرپذیر‌ترین کشورها در قاره‌ی اروپا و جهان به‌حساب می‌آید. شاخص‌های مختلفی چون کیفیت زندگی، تعداد مهاجرت، زمینه‌ی تحصیل و اشتغال آسان در کسب این رتبه دخیل هستند. تقریبا در تمام رنکینگ‌های جهانی، کشور آلمان از نظر اقتصادی جزو پنج کشور جهان طبقه‌بندی می‌شود و بر همین اساس افراد زیادی خواستار مهاجرت به آلمان هستند. دولت آلمان نیز با اتخاذ تصمیمات استقبال از مهاجرین، زمینه را برای ورود نیروی مفید و کارآمد به این کشور فراهم کرده است.

افراد زیر ۱۸ سال یکی از آینده‌دار ترین اقشار برای مهاجرت به هر کشوری به حساب می‌آید. کشور آلمان نیز با آگاهی به این موضوع روش‌های متنوعی برای مهاجرت در این سنین در نظر گرفته است که در ادامه به شرح این روش‌ها خواهیم پرداخت.

مهاجرت تحصیلی زیر ۱۸ سال به آلمان

برای مهاجرت افراد زیر ۱۸ سال به آلمان، اولین گزینه‌ای که باید مدنظر قرار داد ویزای تحصیلی و مهاجرت از این طریق است. مهم‌ترین شغلی که برای افراد در رده سنی زیر ۱۸ سال تعیین شده است، دانش‌آموزی و کسب مهارت‌های پایه برای زندگی است. کشور آلمان نیز مانند اکثر کشورهای دیگر، آموزش در این سنین را وظیفه‌ی خود می‌داند و به تمام افرادی که در این کشور زندگی می‌کند تعهد آموزش کامل داده است. متقاضیان مهاجرتی که در این رده‌ی سنی هستند نیز از این امر مستثنی نیستند و دولت به محض ورود این افراد به خاک آلمان فرایند تحصیل را آغاز می‌کند. براساس سن متقاضی و سوابق تحصیلی که در پرونده‌ی مهاجرتی خود ثبت کرده است روش‌های مختلفی از مهاجرت تحصیلی وجود دارد که توضیح خواهیم داد. در مورد تحصیل مهاجرین در آلمان نکته‌ی بسیار مهمی که لازم است درنظر گرفته شود قیم رسمی دانش‌آموز است. در صورتی که فرد با قیم قانونی خود به المان سفر کرده باشد، می‌تواند در مدارس دولتی آلمان تحصیل کند اما افرادی که در خاک آلمان قیم قانونی ندارند در مدارس شبانه روزی و بین الملل ثبت‌نام می‌شوند و مدیریت این مدارس به نوعی قیم چنین افرای در نظر گرفته خواهد شد. مسلما تحصیل در چنین مدارسی رایگان نیست و هزینه‌ی آن پیش از سفر در حساب معرفی شده توسط متقاضی قرار داده می‌شود.

ویزای تحصیلی مدارس دولتی

در کشور آلمان مدارس مختلفی اعم از دولتی، شبانه‌روزی و بین‌الملل وجود دارند که هر یک با شرایط خاصی فرصت ثبت‌نام برای دانش‌آموزان را فراهم کرده‌اند. مدارس دولتی همان‌طور که از نامش مشخص است بودجه‌ی لازم برای گذران سال تحصیلی خود را از دولت آلمان دریافت می‌کنند و هیچ هزینه‌ای از دانش‌آموزان دریافت نمی‌کنند. تحصیل در این مدارس نه‌تنها برای دانش‌آموزان بومی، بلکه برای افراد بین‌الملل و مهاجر نیز امکان‌پذیر است. تنها نکته‌ی مهم در مورد مدارس دولتی، زبان‌آموزشی مدارس که صرفا آلمانی است و دانش‌آموزی که قصد تحصیل در این مدارس را دارد لازم است مدارک معتبر دانش‌آموختگی خود در زبان آلمانی را ارائه کند. در ادامه لیست مهم‌ترین ویژگی مدارس آلمان ارائه می‌شود.

  • فرایند آموزش صرفا به زبان انگلیسی
  • امکان ثبت‌نام متقاضیان بین‌الملل
  • ثبت‌نام کاملا رایگان
  • روزهای تحصیلی مدارس دولتی دوشنبه تا جمعه
  • ساعات تحصیلی از ۸ صبح تا ۱ بعد از ظهر

ویزای تحصیلی مدارس غیردولتی

مدارس غیردولتی در آلمان به دو نوع شبانه‌روزی و بین‌الملل تقسیم می‌شوند. استفاده از این مدارس مستلزم پرداخت شهریه‌ای است که هر ساله توسط مدیریت مدارس ابلاغ می‌شود. تدریس در این مجتمع‌های آموزشی صرفا به زبان آلمانی نیست و امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان فراهم شده است. اکثر شهرهای آلمان مجهز به چنین مدارسی شده‌اند تا تراکم مهاجران در شهرهای مختلف یکسان بماند.

نکته مهمی که لازم است بیان شود این است که برخی مدارس دولتی و رایگان نیز تدریس به زبان انگلیسی را در دستور کار خورد قرار داده‌اند. برای آگاهی از شرایط مدارس دولتی و رایگان آلمان می‌توانید به کارشناسان موسسه الو ویزا پیام بدهید.

ویزای آوسبیلدونگ زیر ۱۸ سال

دوره‌های آوسبیلدونگ، دوره‌هایی شبیه به فنی‌حرفه‌ای هستند که با شرایط خاص اقدام به جذب هنرجو می‌کنند. اگرچه بازه سنی خاصی برای این دوره‌ها اعلام نشده است؛ اما به طور کل فواصل سنی ۱۶ تا ۳۰ سال برای آوسبیلدونگ کاندید می‌شوند. البته بیش‌تر کالج‌ها از سن ۱۸ سالگی اقدام به جذب هنرجو می‌کنند و مدرک رسمی دیپلم متوسطه را به‌عنوان پیش‌شرط ثبت‌نامی در نظر می‌گیرند. بااین‌حال اطلاعات نهایی و به‌روز کالج‌های اوسبیلدونگ و بهترین رشته‌های آوسبیلدونگ توسط کارشناسان الو ویزا جمع‌آوری و ثبت شده‌اند. متقاضیان زیر ۱۸ سال درصورتی‌که دوره‌ی خاصی را برای تحصیل و آموزش خود در نظر گرفته‌اند می‌توانند برای استعلام آخرین شرایط آن با مشاوران الو ویزا در ارتباط باشند.

ویزای همراه برای زیر ۱۸ سال

یکی دیگر از روش‌های مهاجرتی به آلمان، استفاده از ویزای همراه است. براین‌اساس فرد متقاضی می‌تواند چنانچه از شرایط لازم برخوردار باشد ویزای همراهی دریافت کند و به فرد مقیم آلمان ملحق شود. کشور آلمان ویزای همراه را صرفا به همسر و فرزندان فردی که قبلا مهاجرت کرده است اعطا می‌کند. نکته‌ی مهمی که باید در مورد ویزای همراه در نظر گرفته شود، چگونگی مهاجرت فرد مقیم آلمان است. روش‌های مرسومی که برای مهاجرت در نظر گرفته می‌شود عموما روش‌های سرمایه‌گذاری، تحصیلی و کاری است. بنا بر انتخاب متقاضی، شرایط ویزای همراهی که در آینده به خانواده تعلق پیدا خواهد کرد، متفاوت می‌شود. ویزای همراهی در برخی شرایط به طور آنی در اختیار همراهان قرار می‌گیرد؛ ولی در برخی شرایط دیگر پس از سکونت سه تا پنج‌ساله‌ی فرد با خانواده و فرزندان تعلق پیدا می‌کند. براین‌اساس پیشنهاد می‌شود متقاضیان مهاجرت زیر ۱۸ سال به آلمان از آخرین شرایط الحاق در مورد کیس خود اطلاع پیدا کنند. برای این منظور می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

مهاجرت زیر ۱۸ سال با اصل خاک

قانون اصل خاک (Jus Soli) اشاره به یکی از روش‌های اخذ تابعیت آلمان دارد که بر اساس آن افرادی که در سرزمین آلمان متولد می‌شوند، به طور اتوماتیک، تابعیت رسمی این کشور را به دست می‌آورند. البته این روش به طور مستقیم نمی‌تواند منجر به مهاجرت افراد به آلمان شود. به بیان دیگر، برای دریافت تابعیت از این روش لازم است والدین یا حداقل مادر در آلمان حضور داشته باشد و تولد فرزند در این کشور اتفاق بیفتد. اصل خاک در برخی از کشورها بدون پیش‌شرط و در برخی کشورهای دیگر دارای شروط متعددی است. مثلا کشور المان لزوم تابعیت یکی از والدین و اقامت ایشان در المان را به‌عنوان پیش‌شرط اعطا تابعیت برای تازه متولدان در این کشور در نظر گرفته است.

مهاجرت زیر ۱۸ سال با استفاده از طرح ویژه

برخی از روش‌های دیگر مهاجرت افراد زیر ۱۸ سال به آلمان، تحت عنوان روش‌های ویژه دسته بندی شده است. این روش‌ها که برگرفته از مشاهدات مستقیم کارشناسان الو ویزا است و با پرونده‌های موفقی همراه بوده است به طور اختصاصی از پایگاه این مرکز معرفی می‌گردند.

یکی از مدل‌های مهاجرتی در طرح‌های ویژه مربوط به مخترعین جوان است. در این روش فرد متقاضی مهاجرت پس از مراحل ثبت اختراع خود می‌تواند با یک کارآفرین و یا اسپانسر آلمانی (حقیقی یا حقوقی) ارتباط برقرار کرده و توسط ایشان به خاک آلمان دعوت شود. این روش صرفا برای افراد محققی که اختراع مهمی را ثبت کرده‌اند قابل‌پیگیری و انجام است. در این روش بورسیه‌های مناسبی برای فرد در نظر گرفته می‌شود و سرمایه‌گذاری مخصوصی بر روی فرد اتفاق خواهد افتاد. روش دیگری که تحت عنوان طرح ویژه طبقه‌بندی می‌شود برای هنرمندان و یا ورزشکارانی است که مدارک و سوابق درخشانی در رزومه‌ی خود دارند و می‌توانند از این طریق برای مهاجرت زیر ۱۸ سال اقدام کنند. دولت آلمان با اعطا بورسیه‌های باارزش به این دسته از متقاضیان، شرایط مساعدی را برای مهاجرت فراهم کرده است.

مهاجرت زیر ۱۸ سال با پناهندگی

پناهندگی یکی از روش‌های پرچالش مهاجرت است که معمولا سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به آن اعمال می‌شود. کشور آلمان در مورد مهاجرت افراد زیر ۱۸ سال با پناهندگی اعلام کرده است که این مورد صرفا با وجود قیم و یا والدین فرد پناه‌جو امکان‌پذیر است. در برخی شرایط ویژه که قیم فرد متقاضی امکان حضور در آلمان را نداشته باشد و یا از دنیا رفته باشد، فرد پناه‌جو در ابتدا به کمپ پناه‌جویان منتقل شده و سپس پرونده‌ی مهاجرتی ایشان به جریان می‌افتد. بررسی‌های متعدد قانونی جهت تعیین هویت و وضعیت قیم فرد صورت می‌گیرد و در نهایت اگر فرد قیمی نداشته باشد به یکی از مراکز نگهداری از کودکان و نوجوانان فرستاده می‌شود و از آن طریق توسط یک خانواده‌ی آلمانی به فرزندخواندگی انتخاب می‌شود.

لازم به ذکر است روش‌های مهاجرتی متعددی که آلمان برای تمام افراد در نظر گرفته است معمولا شامل حال اکثر افراد جامعه می‌شود و جز در موارد خاص اقدام به پناهندگی به افراد توصیه نمی‌شود.

مزایا و معایب مهاجرت زیر ۱۸ سال

سنین کودکی و نوجوانی جزو حساس‌ترین مراحل زندگی افراد به‌حساب می‌آیند. اگرچه مهاجرت زیر ۱۸ سال به المان در ابتدا کمی چالش برانگیز به حساب می‌آید؛ اما در صورتی که به صورت منطقی مزایا و معایب آن در نظر گرفته شده باشد می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت‌های آتی فرد شود. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این تصمیم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مهم‌ترین مزایای مهاجرت زیر ۱۸ سال به آلمان

  • بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین نظام آموزشی
  • امکان تحصیل رایگان در مدارس دولتی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مدارس بین‌الملل
  • دسترسی به یکی از پیشرفته‌ترین حمل‌ونقل درون‌شهری
  • بهره‌مندی از کیفیت بالای زندگی
  • هزینه‌ی زندگی معقول
  • بهره‌مندی بیمه درمانی با پوشش گسترده
  • آشنایی به فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف
  • کسب مهارت‌های به‌روز جهان
  • امکان‌پذیرش در بهترین دانشگاه‌های سطح یک جهان
  • اقامت با تحصیل در مدرسه و دانشگاه
  • دسترسی به بهترین موقعیت‌های شغلی
  • وجود امنیت شغلی بالا پس از استخدام

معایب مهاجرت زیر ۱۸ سال به المان

  • محدودیت در انجام کارهای اداری به دلیل نرسیدن به سن قانونی
  • سیستم بروکراتیک و اداری سخت‌گیرانه
  • عدم اجازه به کار هم‌زمان در تحصیل

مدارک لازم برای مهاجرت زیر ۱۸ سال به المان

روش‌های مختلف مهاجرتی برای سنین زیر ۱۸ سال، به مدارک متفاوتی نیاز دارند که لازم است افراد پیش از اقدام به درخواست ویزا نسبت به تکمیل آن‌ها اقدام کنند. در ادامه مدارکی که به‌طور عمومی لازم است تهیه گردند معرفی می‌گردند.

  • عکس پاسپورتی
  • مدارک هویتی (پاسپورت)
  • گواهی‌نامه تمکن مالی
  • ریزنمرات و سوابق تحصیلی
  • نامه‌ی پذیرش از مدرسه و مؤسسه‌ی آموزشی در کشور المان (جهت ویزای تحصیلی)
  • گواهی سلامت مبنی بر سلامت عمومی و عدم ابتلا به بیماری‌های واگیردار
  • رضایت‌نامه کتبی والدین و قیم (جهت ویزای تحصیلی)
  • مدارک رسمی اثبات فرزندی مانند گواهی تولد (جهت ویزای همراه)

کلام پایانی

در این مقاله مهاجرت افراد زیر ۱۸ سال به المان را مورد بررسی قرار دادیم. مهاجرت در این بازه سنی اگر بر اساس مشاهدات دقیق و هدف‌گذاری‌های هوشمندانه انجام شده باشد می‌تواند زمینه ساز موفقیت‌های اتی فرد در سنین جوانی و میانسالی باشد. کارشناسان فنی الو ویزا با بهره‌گیری از روش‌های انحصاری خود  در امر مهاجرت آماده‌اند تا بهترین پلن مهاجرتی را برای افراد متقاضی طراحی و در اختیار ایشان قرار دهند.

 خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *